Veilig je paard vervoeren

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Veilig je paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 19:59

Naar aanleiding van dit topic
Vhttp://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=81775

Zou ik graag wat willen starten over het veilig vervoeren van paarden.
Wat is nou veilig, het arme dier stond in principe zo vast dat het niet los kon komen.
Nu kan ik mijn paard los in de trailer zetten met de kans dat hij rare vratsen gaat uithalen, zet ik hem vast en glijd hij uit .....

Wordt het niet tijd voor een bepaalde paniek lijn die zal breken bij een bepaalde kracht ofzo. Ik zie een paniek haak niet als oplossing omdat die nog wel eens weigeren of weer te snel open springen.
Of een beweegbaar schot zodat de veulens goed vast gezet kunnen worden. Strotouwtje tussen halster en halster touw?
En wat is beter een houten tussen schot of een rubberen (soort mat) afscheiding. Beide hebben in mijn ogen voor en nadelen.

Onder de rubberen afscheiden kunnen de jonge paardjes makkelijk door slippen.
En de ondervloer? Gegoten rubber?, Matten, of van dat soort asvalt? met wel of geen bodem bedekking(zelf ga ik toch voor het laatste of een klein laagje zaagsel)
Zet je veulens nou juist vast of los in de trailer?(zonder mams!)

Wat is nou veiligheid? Ik weet 100% veilig zal het nooit worden.
Maar toch na zo'n dag als vandaag ga je je toch afvragen hoe het beter en nog veiliger zou kunnen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 24-10-02 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:01

te kort vastzetten is vaak bij veulens een probleem, ze hangen vallen en in hun strijd om weer op de benen te komen draaien ze zich en breken hun nek, ik heb het vaker gezien!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:08

ik ben benieuwd naar de verdere reacties, wij gaan binnenkort ons shetveulentje ophalen met ons veewagentje en ik weet dus ook niet of ik er nou wel of geen stro in moet gooien, of ik hem vast moet zetten, of hoe verder....

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:11

Mijn nieuw veulen is maandag avond aangekomen, stond vastgebonden zonder tussenschot, kort gebonden, met een weinig stro op de licht geruwde ondergrond. Het is wel een stevige Tink. Kwam er prima uit, maar kan me wel inbeelden dat het met een shetje niet zo makkelijk is. Denk dat die messchien beter in zo'n kalverbox vervoerd kunnen worden. Kunnen ze helemaal niet in omdraaien of vallen, zitten gewoon vast dan!

PS - elke methode staat of valt met de rijkunst van de chauffeur, is het dier te nerveus is het beter het iets toe te dienen om te kalmeren. Ander vraag je gewoon om ongelukken!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:20

Veulens (mits met mams) los ind e trailer om het ophangen te voorkomen.
Verder je paard muur vast zetten tussen de voor en achterstang.
Hoe minder ruimte om te draaien, naar voor of achter te gaan hoe minderruimte om ongelukken te maken.
Wanneer je ze tussen 2 touwen vastzet Kunnen ze iig amper van links naar rechts met hun hoofd en dan bv uitglijden en hun nekdubbelklappen.
Ik heb een gietvloer met stro erover en toch dan heb je het zo mooi voor elkaar en dan moet je toch een noodstop maken.Vorig jaar had lodewijk net wat teveel ruimte en gleed hij wel onderuit .
Dat heeft 6 weken geduurd voordat hij de verrekte spier in zijn nek weer fijn kon gebruiken.
Afgelopen Zondag met Ilindra stonden de paarden ook zo vast gesnoerd in de trailer dat ze er niets van hadden gemerkt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:33

In de trailer keek ik altijd of ik ze goed klem kon zetten tussen de voor en achter stang. Was er teveel ruimte of konden ze met de kont onder de achterste stang door, dan bleven ze los staan.
Veulens en kleine pony's dus altijd los.

In de veewagen hebben we geen schotten maar buizen als afscheiding. Veulens gaan er altijd los in en kunnen onderweg ook gewoon drinken en liggen in het stro.
Grote pony's of paarden zet ik tijdens het reizen klem. Na aankomst zet ik de buizen wat wijder en hebben ze wat meer ruimte.
Als de klep open staat tijdens een keuring blijven de veulens ook los. Er zitten 2 deuren voor waar ze wel overheen kunnen kijken.

Als we met veulens weg gaan, gaat er wel stro in.
Op lange ritten ook. Zonder stro willen veel paarden niet plassen omdat het spettert.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:39

Wat heet veilig. Dan doe je 200% je best om het voor elkaar te hebben, goede trailer, degelijke auto, paarden netjes ingepakt en ruim de tijd voor het reizen, wordt je door een of andere halve zool van de weg gereden, vraag Kim (Nimber) maar. Of steekt er van die opgeschoten schooljeugd vlak voor je auto over, sorry, maar die worden dus gewoon platgereden hebben ze in Geldrop tot hun schrik ontdekt.

Mijn paard staat los op de trailer, gegoten rubber vloer zonder iets erop. Tussenschot van hout, zat erin.
Als ik mijn paard vastzet is dat alleen voor mijn eigen gemoedsrust, ze maakt zichzelf namelijk binnen tien minuten los, en gaat mij dan heel schaapachtig aankijken.
Ik heb niks op de vloer, de rubber gietvloer is stroef en geeft ze steun en houvast als je onverwachte acties hebt zoals Nimber zondag j.l. overkwam. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met de vrachtwagen, ook stro erin, en de pony ging onderuit en kon niet meer overeind omdat ze met haar hakken achter de voorkant van het schot bleef hangen. Sindsdien geen stro meer voor mij.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 06:57

Veilig vervoeren van een jong paard begint niet bij de trailer maar bij de opvoeding alssie uit zn moeder komt, alleen vergeten veel mensen deze stap of hebben er geen tijd voor /zin in.
Zorg altijd dat een jong paard eerst netjes vast kan blijven staan zonder paniek en mams erbij voor je hem gaat laden.
Zorg dat de trailer aantrekkelijk is, bodempje zaagsel of stro, giga pluk hooi voor zn giegel en gewoon vast zetten, niet te strak maar ook niet te lang.
Chauffeur heeft ook grote invloed op evt ongelukken, die moet extra opletten met bochten, gasgeven en remmen want zo'n jong ding is nog niks gewend.

Maar zo heeft ieder zijn eigen methodes, zoveel paarden zoveel methodes en ervaringen.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:50

ikke schreef:
Of steekt er van die opgeschoten schooljeugd vlak voor je auto over, sorry, maar die worden dus gewoon platgereden hebben ze in Geldrop tot hun schrik ontdekt.


Weet je nog die Miep die bij Blik op de Weg of zo'n soort programma op TV was die zei:
"Je denkt toch zeker niet dat ik voor een overstekend kind ga remmen.....ik heb mijn PAARDEN op de trailer staan"
Die griet heeft half Nederland over zich heen gekregen, en terecht....
Niemand wil toch op zo'n Miep lijken he.........
Voor kids rem je ten alle tijden. Die hebben het verantwoordelijkheidsbesef nog niet om zich als een volwassene te gedragen in het verkeer....... Bovendien kunnen zij echt niet inschatten hoe het voor een paard is op de trailer, dat kunnen veel volwassenen niet eens inschatten die niet zelf regelmatig vee transporteren. Je wilt het echt niet op je geweten hebben dat je een kind doodrijdt omdat je alleen maar aan je paard dacht!

Je moet zelf met je paard achterin gewoon ZO VOORZICHTIG rijden dat je ten alle tijden rustig kunt stoppen. En soms is een noodstop gewoon niet te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:52

Ik zet ze ook klem tussen de stangen.
Ik kan de voor en -achterstangen zowel in de hoogte als in de lengte verstellen dus zowel een pony als een paard kan ik goed weg zetten.
Händell heeft zelfs altijd 2 stangen achter z´n kont om te voorkomen dat hij op de stang gaat zitten.
Ik heb eigenlijk nooit stro op de vloer alleen rubber.
Heb ik 2 paarden op de trailer doe ik altijd een hengstenrek er tussen zodat ze niet met elkaar kunnen klooien.

Veulens gaan los met de merrie mee, maar een ouder veulen dat zonder merrie reist zet ik weer klem tussen de stangen.
Gelukkig is het met mijn paarden altijd goed gegaan, hoewel ik zondag de schrik wel even te pakken had.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:22

Dat was dus de reden dat ik werkelijk aan iedereen die ook maar iets met paarden (en in het speciaal veulens) heeft advies heb gevraagd toen ik Valentino ging halen.
Meest gehoorde manier van vervoeren van een veulen (en dit antwoord kwam dus van mensen die beroepsmatig veel met veulens aan de gang zijn) is los op de trailer en werkelijk alles wat er binnen in de trailer zit er uit halen. Verder alles dicht (dus ook het achterklepje), heb speciaal een andere trailer gehuurd omdat die van ons een zeiltje heeft en ik dus al visioenen kreeg van beentjes die over de klep onder het zeiltje uitstaken.
Laag stro erin en gaan, en inderdaad heeeeeel voorzichtig rijden, maar goed dat doe je ook met een volwassen paard die vast staat.
Bij ons is het beide keren prima verlopen gelukkig.
Dat verhaal over dat je je zorgen moet maken als het stil wordt in de trailer gaat niet echt op vind ik, want in onze auto merk je niet eens dat er een trailer achterhangt, laat staan dat je voelt of een veulen beweegt.
Mede om die reden komt er in onze nieuwe trailer dus een camera en in de auto een beeldschermpje zodat ik altijd kan zien wat er in de trailer gebeurt. Denk dat dit de enige manier is om zeker te weten wat je paard uitspookt, of inderdaad er zelf bij gaan zitten Haha!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 22:45

het probleem is dus dat mijn veulie zonder mams mee moet. Ik heb ook het idee van los vastzetten, flink wat stro op de bodem en een pluk hooi op de grond en rustig aan. Maar ja het is wel 1.5 uur!!!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 07:14

Von schreef:
Denk dat dit de enige manier is om zeker te weten wat je paard uitspookt, of inderdaad er zelf bij gaan zitten Haha!


En dat zou ik niet doen.. Scheve mond Ik moest mijn veulentje naar de kliniek brengen, en omdat hij zo ziek was dat hij niet kon staan ben ik er bij gaan zitten om hem te helpen.
Gepakt door de politie, de trailer uit gehaald, bijrijder op een industrie terrein gedumpt en geeist dat we vanuit de kliniek met ziek veulen en gestresste mama naar het bureau zouden komen voor de weegbrug.

Godzijdank is het door anderen opgelost omdat ik er niet toe in staat was, maar het was echt een drama..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 07:26

Polly schreef:
het probleem is dus dat mijn veulie zonder mams mee moet. Ik heb ook het idee van los vastzetten, flink wat stro op de bodem en een pluk hooi op de grond en rustig aan. Maar ja het is wel 1.5 uur!!!


Als het ff kan het tussenschot eruit halen (als het een tweepaards trailer is) en gewoon loszetten. Shetveulens zijn zo klein, dat kan makkelijk. Ik zou uberhaupt shets nooit vastzetten. En het is maar 1,5 uur dus ik zou gewoon lekker in een ruk doorrijden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:23

Wij zetten ze in de vrachtwagen. Het veulen staat dan tussen 2 schotten, zodat ze helemaal niet kunnen omdraaien ofzo. Ze staat gewoon vast, maar dan staat mams er wel naast.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Isab123, mino1, Sanet, sterregoud, VosjeN en 42 bezoekers