discussie: hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

discussie: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 21:50

Ik ben heel benieuwd wat bokkend nederland over hengsten denkt.
Moet een hengst een uitzonderingspositie genieten? Of is het een walgelijk excuus als mensen hysterisch gaan roepen dat ze een hengst hebben?
Alle hengsten, indien niet voor dekdienst, ballen eraf? Of juist niet omdattie dan mooier/beter/leuker loopt? (maar verder (bijv)onhandelbaar is). Goed over nadenken (voor + nadelen afwegen)?
Hengst als statussymbool? Graag meningen of (veel) mensen een hengst hebben puur omdat dat stoer staat, maar hem eigenlijk niet aankunnen bijv.
Gedrag hengst is 99% opvoeding (vervelend beest is niet opgevoed). Eens of niet?
Aanvullende opmerkingen e.d. zijn natuurlijk welkom!

Ik ben heel benieuwd. BTW: wij hebben zelf een hengst, volledig als statussymbool Tong uitsteken, beest is zo braaf en zo goed opgevoed met respect voor mensen dat zijn klokkenspel puur sier is. Kan natuurlijk in t voorjaar anders zijn, maar dan nog. Beest blijft voorlopig iig hengst, en is dus statussymbool, want waarom zou je hem opereren als het eigenlijk (nog) niet nodig is?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 22:06

Ik krijg volgende week ook een hengstje erbij als gezelschap voor m'n merrieveulie, da's wel de kat bij de melk zetten - en ben precies daarom zeer benieuwd naar bokkend nederland en belgië naar de reacties, want ik zou 'm graag een tijd hengst laten voor de mooiere groei en zo. Ik ben wel aan het informeren of er anticonseptie bestaat voor paarden wat het geval blijkt te zijn (gemaakt van eierstokken van varkens, de slijmlaag rond de eicellen zouden dan die vreemde stof verweren samen met de hengst z'n pogingen). De reden waarom ik 'm hengst zou willen houden voor een tijdje is voor de groei die mooier is, omdat ik wel 's zou een veulie willen fokken met 'm en m'n pa wil ook een veulen fokken bij z'n merrie'tje - en vast nog wel wat mensen gezien Tinks hier nog onbekend zijn - ook nog omdat ik het zo onomkeerbaar vind. Er zou onderzoek moeten naar gebeuren. Honden kunnen chemische castratie krijgen die omkeerbaar is, waarom kan het bij hengsten niet?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 22:41

Ik vind niet dat iedere hengst die niet voor de dekdienst gebruikt gaat worden, gecastreerd moet worden. Wel vind ik dat het ook voor een deel aan het paard zelf ligt, een vreselijk dominante hengst die nooit eens met een ander paard in de wei kan en vreselijke hengstenstreken vertoont zou ik wel laten castreren. Maar daar tegenover staat wel weer dat mijn overtuiging is dat een echt onhandelbare hengst (tegenover mensen) 9 van de 10 keer een opvoedingsprobleem is, het gedrag tegenover andere paarden is imo toch moeilijker te beinvloeden.

Ik heb zelf ook een tijd een hengst gereden, en dat was de grootste schat die ik ooit heb meegemaakt. Hij gaf weleens een gil naar een ander paard, maar daar bleef het dan ook bij. Zelfs bij een hengstige merrie in de buurt was hij goed hanteerbaar, natuurlijk wel flink showen en brullen, maar geen stap verkeerd zetten Lachen

Er zijn echter van die mensen, die een hengst hebben en zodra je in de buurt komt beginnen te krijsen "Pas op hoor het is een HENGST!". Dan heeft diegene dus een een onopgevoed paard, of hij loopt interessant te doen... Boos!

Toch voelde ik me eigenlijk stiekum wel een beetje stoer als ik met die hengst ergens aankwam.... Schijnheilig

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 22:53

Ik hoorde ook van alle kanten dat hengsten gevaarlijk waren en verdere onzin. Nu ging ik eens met iemand mee het land in bij de hengsten en die waren toch lief! Ik schrok met te pletter toen hij z'n kont naar me toe draaide, maar dat was omdat hij gekriebelt wilde worden Haha!
Er zijn net zo goed 'valse' merrie's en ruinen, het ligt vooral aan de consequentie in de opvoeding lijkt mij, natuurlijk zijn er overal uitzonderingen Tong uitsteken Frusty

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:07

Gedrag van een hengst is zeer zeker niet 99% opvoeding. De hormonen kunnen zo gaan opspelen dat je als mens helemaal niets meer in te brengen hebt. Of je moet zulke hardhandige middelen gaan toepassen dat het voor de buitenwereld al heel erg snel het plaatje "mishandeling" opgeplakt krijgt. En statussymbool of niet, het moet bovenal VEILIG blijven.

Gevaarlijk voor de omstanders wordt het als degene het "statussymbool" niet in de hand hebben. Natuurlijk moet je met een hengst bepaalde dingen in acht nemen. Maar dat er op een gegeven moment niemand meer in de bak mag rijden omdat Pietje Bell met "zijn hengst"de bak in wil, vindt ik zwaar overdreven.

Verder ontzeg je een hengst een heleboel. Niet iedere stal is ervan gediend dat je met een hengst aankomt. Ze kunnen niet overal op de wei. Komen niet met soortgenoten in contact. Dit valt natuurlijk weg als je eigen faciliteiten hebt. Maar ik vermoed dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om een hengst met zijn eigen kudde merries op het land te zetten.

Belangrijk is dat je een hengst tussen leeftijdsgenootjes van hetzelfde geslacht op laat groeien. Als een hengst eenmaal gedekt heeft voordat hij echt onder het zadel is geweest of een basisopvoeding heeft genoten is het moeilijker om hem hengst te laten. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Sonjabelgium, ik zou een hengstveulen niet bij een merrieveulen zetten, en dan proberen aan anticonceptie te doen. Je pompt die merrie dan vol met allerlei troep die niet nodig is, en waar je niet van weet wat voor uitwerkingen het op de merrie zal hebben. Ik zou ze mooi gescheiden houdem de merrie bij merrieveulens en de hengst bij hengstveulens. En desnoods beide ergens inscharen. Een hengst onder hengstveulens speelt heel anders dan een merrie onder merrieveulens. Hengsten oefenen veel meer rangordespelletjes, staan op hun achterbenen, happen naar de voorbenen, gaan op hun knieeen. Merries doen dat veel minder. Daar blijft het bij zuur kijken, eventueel happen en dom rondjes rennen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:16

Ik vind het helemaal niks een hengst.Het is prachtig allemaal natuurlijk.We hebben van een klant 2 hengsten op stal.Nou die krijgen vanzelf een uitzonderingspositie;als alle paarden lekker naar buiten gaan moeten zij binnenblijven (wij nemen wel hengsten aan maar voor het buitenzetten dient de eigenaar zelf te zorgen)en als alle paarden binnenstaan mogen zij naar buiten.Zelf heb ik ook 8 jaar een hengst gehouden maar heb hem op 8 jarige leeftijd laten castereren en nu kan hij heerlijk met 3 andere ruinen naar buiten,terwijl hij anders altijd alleen stond.Ik denk dat je een hengst er geen plezier mee doet(en daar gaat het er bij ons toch om?)Een dekhengst is natuurlijk een geval apart.Die staat bijna altijd op een plek waar hij een van meerdere is en geen uizonderingspositie inneemt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:19

Maar we hadden het in dit geval over de hengsten die niet voor de dekdienst gebruikt worden (de officiele dekdienst dan, want iedereen die een hengst heeft wil er ooit een veulentje van)

Je moet met hengsten zo ontzetten uit je doppen kijken. Vreselijk konsekwent zijn, en ze nooit de rug toekeren....Ik heb verhalen gehoord van de liefste hengsten waar het ineens fout ging. En dan goed fout, tot dodelijk confrontaties toe...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:21

Cassidy schreef:
Sonjabelgium, ik zou een hengstveulen niet bij een merrieveulen zetten, en dan proberen aan anticonceptie te doen. Je pompt die merrie dan vol met allerlei troep die niet nodig is, en waar je niet van weet wat voor uitwerkingen het op de merrie zal hebben. Ik zou ze mooi gescheiden houdem de merrie bij merrieveulens en de hengst bij hengstveulens. En desnoods beide ergens inscharen. Een hengst onder hengstveulens speelt heel anders dan een merrie onder merrieveulens. Hengsten oefenen veel meer rangordespelletjes, staan op hun achterbenen, happen naar de voorbenen, gaan op hun knieeen. Merries doen dat veel minder. Daar blijft het bij zuur kijken, eventueel happen en dom rondjes rennen.


Ik heb wel van de moment dat de koop gesloten was gezegd als ie niet redelijk blijft dat ie gecastreerd zal worden, jammer, maar dan moet het maar. Da handelbaarheid is wel het belangrijkst voor me. Tot het voorjaar zullen ze in ieder geval samen blijven lopen en dan komt een evaluatie - pro/contra afwegen en dan beslissen wat voor iedereen het best is. M'n veulenmerrie'tje kan ik makkelijk plaatsen vlakbij, denk dat een enterhengstje nog wel bij de ruinen op de ranch zou kunnen ook, dat zou ik moeten vragen. Betreft het voorbehoedsmiddel, het is getest op dikhuiden (olifanten), buffels, ijslandse wilde paarden, wilde katten (tijgers enzo) allen met zeer groot succes, ik vermoed dat ze die dieren niet zullen inenten met iets zonder zekerheid dat het kwaad kan gezien sommigen bedreigd zijn en de voorbehoedsmiddelen toepast worden om inteelt en verzwakking te voorkomen en toch de jongen op te voeden en met het afspenen hen te verplaatsen in een andere groep om terug het bestand te gaan uitbreiden. Als ze nu 's niet zo verdomd veel meer vroegen voor een Merrie-tinker-veulie had het niet eens zo moeilijk geweest, maar vragen ze zo maar 's het dubbel voor ... Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:26

Maar je hebt het wel over een jong dier. Anticonceptie op een jaarling. Als ze het op Ijslandse wilde paarden toepassen, kan ik met niet voorstellen dat ze het op jaarlingen doen...Voor de rest kun je olifanten en buffels niet met paarden vergelijken...Het is niet alleen dat je de voortplanting voorkomt, je ontneemt hen allebei de sociale contacten van geslachtsgenootjes...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 01:12

Een hengst een uitzonderingspositie...ja opzich wel. Hengsten zijn niet met soortgenoten te houden. Merries worden gedekt, en ruinen en andere hengsten worden nagenoeg altijd gesloopt.
Ik vind het niet nodig een hengst hengst te laten als je niet van plan bent ermee te gaan dekken. Ik heb er zelf spijt van dat ik Bud heb laten castreren. Was om te beginnen al een zeer lieve hengst met onwijs veel respect voor de mens (nog steeds overigens), bovendien wordt het een prachtig mooi paard met goede kwaliteiten, en ja, toch jammer dat ik er geen veulen mee kan fokken. Aan de andere kant ben ik blij dat niet het gezeur krijg van een hengst, ze hebben per slot van rekening toch altijd een hele lading hormonen die ze met zich mee tossen, en daarbij kan Bud lekker de wei op met vriendjes en later ook wel vriendinnetjes (hij voelt zich vaak nog wel hengst namelijk...merries doen hem toch wel wat Haha!). Maar een hengst als statussymbool is gewoonweg sneu vind ik. Een paard moet met soortgenoten kunnen spelen, dekhengst (die moeten er ook zijn tenslotte) hebben die mogelijkheid niet...nja, verschil moet er wezen. Maar zolang je niet van plan bent met het paard te gaan fokken, zou ik hem lekker ruinen. Een leven als hengst is toch niet de makkelijkste, en waarom zou je het onnodig moeilijk maken voor je paard?

Verder...het gedrag van een hengst. Hormonen doen het hem in veel gevallen. Daar moet je mee oppassen. Maar dat heeft ook wel weer met opvoeding te maken. Bud heeft, ondanks zijn castratie, duidelijk nog last van opspelende hormonen...voelt zich helemaal het mannetje als hij merries ziet. Maar hij weet wel dat hij bij mij tot hier, en niet verder kan gaan. Daar komt toch wel weer opvoeding bij kijken. Ander voorbeeld: ik heb een kennis die een Quarter hengst heeft, en bij de vorige eigenaar mocht stijgeren tijdens het schouwen. De nieuwe eigenares is daar niet van gediend en heeft dat er meteen weer uitgehaald (vraag niet hoe Knipoog). Het feit dat hij het nu niet meer doet is toch een teken van respect voor de mens, hoe sterk die hormonen ook opspelen. Dus ik denk dat het voornamelijk een samenspel is van opvoeding en hormonen.
Verder vind ik de groei er weinig mee te maken hebben. Hengsten hebben van nature meer spierontwikkeling, maar die spieren kun je er bij merries, en eventueel vroeg geruine paarden ook optrainen. Dus dat vind ik onzin. Al met al is hengsten houden toch een vak apart, en heb je altijd een extra paar ogen nodig. Hormonen kunnen toch de overhand nemen, en als je even niet oplet kan dat zeer nare consequenties met zich meebrengen.

Overigens vind ik het van sonjabelgium ook geen goed plan om een merrieveulen en een hengstveulen samen te zetten. Ook al maak je gebruik van anticonceptie, een hengst kan zijn hormonen toch niet altijd opzij zetten en kan het toch proberen bij de merrie. Als die niet hengstig is, of de merrie niet ziet zitten, kunnen er behoorlijk wat problemen ontstaan...

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 03:04

Ik vind het best als iemand graag een hengst wil houden, zolang anderen daar maar geen last van hebben. Helemaal op wedstrijden, waar je nooit helemaal weet in wat voor een situaties je terecht komt. Heb je nog steeds controle over je hengst als je in een klein inrijbaantje moet opwarmen, gedeelt met (hengstige) merries? Mijn hengst is dus echt een deugniet en hoewel hij thuis leuk kan lopen is ie op andere tereinen met vreemde paarden niet meer onder controle. Dus hij gaat niet eerder op concours voordat ie geruind is. Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik anderen in gevaar breng om ik zonodig met een hengst wil rijden. Bovendien weet ik zeker dat ie die tentstallen zo afbreekt dus ik wil niet s'ochtends op het concours terein komen om daar een groot gat in z'n stal en verdwenen hengst aan te treffen Haha! Ik heb trouwens ook wel eens hengsten gereden die echt superbraaf waren en totaal geen aandacht schonken aan andere paarden. Dus die heb je ook en in z'n geval zou ik ook niet casteren.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 04:05

Waarom iets knippen?dat doe je bij je zelf ook niet omdat je van sex houd maar je mag eigenlijk niet.Goed opvoeden is heel erg belangrijk.Bij mij blijft alles puur natuur tot dat het echt niet anders kan.Sommige paarden snappen niet eens wat hengst zijn inhoud.Leer het ze dan ook niet aan en dan gebeurd er ook niet veel.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:02

holly schreef:
.Goed opvoeden is heel erg belangrijk.Bij mij blijft alles puur natuur tot dat het echt niet anders kan.Sommige paarden snappen niet eens wat hengst zijn inhoud.Leer het ze dan ook niet aan en dan gebeurd er ook niet veel.


Ik snap ook wel dat opvoeding een hoop doet, maar de ene hengst is de ander nou eenmaal niet. Ik zou mijn paard heel graag hengst willen houden, maar hij is echt een megakonijn, of in andere woorden "mounts anything that moves". Hij is echt wel goed opgevoed, maar zijn hormonen zijn absoluut niet in bedwang te houden en dat wordt dus gevaarlijk.

Citaat:
Waarom iets knippen?dat doe je bij je zelf ook niet omdat je van sex houd maar je mag eigenlijk niet

Overigens zou castreren bij sommige mannen ook geen verkeerd idee zijn Vork

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:21

Ik heb vroeger een NF hengst ingereden. DEze had als veulen een eerste premie, zou dus blijven tot de hengstenkeuring. alleen toen hadden ze de regel ingesteld max. 6 en een kwart Golden wonder. Deze hengst had 25% GW
Hij was super braaf, ik reed er mee langst de weg, sprong er mee, kinderen konden erop, ik reed er zo mee tussen merries (gewoon niets zeggen, gewoon doen, mensen hebben vaak onterechte angst voor hengsten). Helaas is deze hengst toen verkocht, maar hij was super, goudeerlijk.
Ze zeggen wel eens, dat hegnsten lastiger worden als ze de 'daad' hebben mogen doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:51

Mijn vriendin heeft het hengstveulen van mijn B'elanna gekocht. Te Quirro is nu bijna drie en staat gewoon bij de andere paarden (ook de merries) is de wei. Alleen als een van de merries hengstig dreigt te worden, dan halen we haar er uit en gaat ze met een ander paard naar het merrie-weitje. Verder besteden we wel veel aandacht aan de opvoeding: volgens natural horsemanshipmethoden. Inmiddels is hij vanaf het weekend ook zadelmak. Dat wil zeggen er is iemand op gaan zitten heel rustig en die heeft een paar minuten door de bak gelopen met hem.
Dat ging heel goed: onze hengst is al gewend aan andere paarden, aan mensen die hem overal aaien, die op zijn rug hangen of tegen zijn achterste leunen....iemand op zijn rug was niet veel anders dan anders Knipoog
Ik kan niet anders zeggen dan dat hij een van de makkelijkste paarden op stal is tot nog toe.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:29

Ik rijd al jaren een friese hengst. Een goudeerlijk dier en heel wat betrouwbaarder dan menig ander paard wat ik ken Lovers . Maar ik besef dat hij een uitzondering op de regel is.
Ik zie om mij heen verschillende mensen die hun hengst niet willen castreren, terwijl het dier zich levensgevaarlijk gedraagt als er een ander paard bij in de rijbaan komt. Een hengst kan prima hengst blijven als hij zich goed gedraagd tussen andere paarden en de ruiter hem aankan. In alle andere gevallen vind ik dat ze gecastreerd moeten worden.
Het voordeel van een ruin is ook, dat het dier makkelijker bij andere paarden in kan lopen. Misschien geen probleem voor mensen met eigen land, maar toch een punt van aandacht voor de meesten onder ons.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:40

Een L ruiter op een hengst op een regionale wedstrijd, vind ik niet kunnen. Immers, daar rijden ook echte beginnende B-ruiters met hengstige merries....het is vragen om moeilijkheden.
Een jonge ruiter op een pony hengst naar de verenigingsles, ik vind het niet kunnen.

Anky van Grunsven die op een hengst mee wil doen aan een kringwedstrijd moet kunnen, op haar capaciteiten mag je meer vertrouwen dan op de rijvaardigheid van de L ruiter.

Wat mensen thuis en op de buitenrit met een hengst willen beginnen meoten ze zelf weten, maar ze rijden wel op een hormonale tijdbom. Je mag er gewoon niet op vertrouwen. En geeft de hengst ook maar de minste aanleiding, castreer hem dan. Wat zal je je een risico op de hals halen, alleen maar om een paar ballen....

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:46

Ik heb ook een tijd op een hengst gereden, hartstikke schat. zette geen stap verkeerd, hij was alleen erg luidruchtig. voor het karakter hoefde je hem niet te castereren, maar meneer stond altijd binnen en als hij geluk had in de bak, terwijl de merries en ruinen op een mooie grote groene wei stonden, en dat is natuurlijk wel sneu voor zo'n beestje.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:49

Cassidy schreef:
Gedrag van een hengst is zeer zeker niet 99% opvoeding. De hormonen kunnen zo gaan opspelen dat je als mens helemaal niets meer in te brengen hebt. Of je moet zulke hardhandige middelen gaan toepassen dat het voor de buitenwereld al heel erg snel het plaatje "mishandeling" opgeplakt krijgt. En statussymbool of niet, het moet bovenal VEILIG blijven.


Daar ben ik het mee eens, niet iedere hengst is hetzelfde. Ik weet er één die al een jaar of 10 was en nog steeds hengst, het ging altijd goed, maar ineens besloot hij dat hij mensen wilde dekken. Extreme duivel
Levensgevaarlijk dus. Die is gecastreeerd, en zo ken ik er nog één die al 15 was toen hij werd gecastreerd. Paard was gewoon te lastig en kon nooit in het land omdat het risico te groot was. Persoonlijk zou ik een hengst laten castreren als er toch niet mee gedekt wordt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:58

Ik heb dus ook een hengst en zeer netjes opgevoed, al zeg ik het zelf Knipoog
Ik kan makkelijk tussen andere paarden losrijden, hij zet geen pas verkeerd. Je moet natuurlijk wel extra opletten want ze zijn nou eenmaal sneller afgeleid. Mijn hengst is heel happerig naar andere paarden als ik aan het rijden ben, dus als ze te dicht komen moet ik altijd even opletten dat hij geen knauw geeft. Maar je zult mij niet horen schreeuwen: aan de kant want dit is een hengst!
Ik heb afgelopen weekend nog concours gehad waar ik tussen 8 paarden moest losrijden in een mini bakje en zelfs dat ging prima!
Thuis staat hij ook in de box naast mijn merrie en aangezien ze een halve deur hebben kunnen ze elkaar gewoon zien en dat gaat goed.
Als ze hengstig moet ik 's nachts het bovenste luikje wel dicht doen want dat is toch wel heel spannend.
Mijn ervaring met hengsten is heel positief maar er zitten ook een stel linkerds tussen hoor!
Ik heb mijn paard ook bewust hengst gelaten omdat hij wat meer bespiering zou kunnen gebruiken. Waarschijnlijk laat ik hem in het voorjaar toch castreren want dan kan hij ook met de andere paarden het land in. Het enige nadeel aan mijn hengst is dat hij heel aggressief is tegen mijn ruin. Ik kan hem ook niet in het land zetten als de ruin buiten staat, al zitten er zes weiden tussen. Dan wordt ie knettergek. Samen met de merrie buiten is dan weer geen probleem mits er natuurlijk een weitje tussen zit.
Heel veel heeft te maken met opvoeding maar sommige hengsten zijn van nature zo dominant dat je ze niet op een veilige manier hengst kunt houden en dan zeg ik ook; weg met die ballen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:11

Wat een vragen! Haha!
Ik denk dat een hengst in zekere zin een uitzonderingspositie moet hebben, want een gewond paard of een drachtige merrie is niet altijd waar mensen om vragen.
Hengsten casteren moet gewoon een vrije keuze blijven. Ik ben gek op en met hengsten, ze liggen mij, ze hebben net iets meer dan de gemiddelde ruin. Maar het is wel afhankelijk wat voor hengst het is. Het blijven immers beesten, hoewel opvoeding een behoorlijk rol speelt in het gedrag van paarden over het algemeen (ook hengst) moet men de biologische driften altijd in acht houden. Maar ik denk dat heel veel problemen dus wel kunnen worden voorkomen door opvoeding. Afhankelijk van de type hengst vereist het wel een veel strengere opvoeding en ook een bewuste, en dat schort er nog wel eens aan. Kinderen met hengsten is dus ook 10 keer niks, de meesten hebben nog geen overwicht op een paard en ook niet de kennis om een paard goed op te voeden. Vooral hengsten die hun taak serieus nemen is het moeilijk om ze bij te brengen dat wij tweevoeters nog altijd de baas zijn.

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:13

Ook ik heb een hengst, nog erg jong, maar hij weet al wel van wanten. Het scheelt misschien dat het een tinker is, maar ik kan alles met hem doen, hij is het watje van de stal. Totdat er een hengstige merrie in de buurt komt hoor. Maar hij staat gewoon tussen de merries in de box en met een merrie en een ruin op de wei. De merrie is waarschijnlijk drachtig van hem maar zelfs dan gaat het goed. Hij leert zo goed dat hij niet ter allertijde op een merrie kan springen.

Ja, hengsten worden wel vaak gehouden als statussymbool. Ik heb met Baggio de bedoeling om hem te laten keuren als dekhengst. Heeft dus een doel om hem hengst te laten. Maar ik vind het ook zonde dat sommige paarden gecastreerd worden omdat de eigenaar er niet me om kan gaan terwijl zo'n dier enorm veel potentie zou kunnen hebben als hengst!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:18

Citaat:
Een L ruiter op een hengst op een regionale wedstrijd, vind ik niet kunnen. Immers, daar rijden ook echte beginnende B-ruiters met hengstige merries....het is vragen om moeilijkheden.
Een jonge ruiter op een pony hengst naar de verenigingsles, ik vind het niet kunnen.


Je mag toch hengsen starten als je ooit L+1 geweest bent? Nou, dan mag een L ruiter ook een hengst starten. Wat een onzin zeg. ik ga er van uit dat een ruiter z'n paard onder controle kan houden. Of ie nu B is of Z, dat maakt niets uit. Als je je paard niet onder controle kunt houden, dan moet je niet naar een wedstrijd gaan. Dan maakt het niet uit of je een hengst of een merrie hebt. Een ruiter moet ook z'n hengstige merrie onder controle kunnen houden.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:20

Ik heb zelf een hengst gehad (lethal Weapon, voor degenen die het nog niet wisten Haha! ), en heb daar wedstrijden mee gereden. Ik reed met hem altijd gewoon los tussen de rest. De meesten hadden niet eens in de gaten dat Lethal een hengst was (qua gedrag dan Haha! ).

Lethal had zeker wel meer uitstraling, dan als hij ruin zou zijn. Ik heb daardoor ook wel eens meer punten gahad, omdat het beeld heel aansprekelijk is.

Ik heb een hekel aan mensen die op wedstrijd komen, die heel de losrijhal op z;n kop zetten door de hengst aan de ketting mee te nemen, te gillen: kijk ui, kijk uit, een hengst en dan maar van iedereen verwachten dat ze opzij gaan. Sorry, maar als je je paard niet onder controle hebt (ook met merries of ruinen trouwens) dan moet je niet op wedstrijd gaan.

Ik heb Lethal niet gacastreerd omdat hij altijd handelbaar is geweest. Hij ging ook gewoon met 2 merries de molen in, geen enkel probleem.

Lethal is nu gecastreerd, omdat hij verkocht wordt naar Amerika. En als hengsten naar Amerika gaan, dan moeten ze een half jaar in quarentaine. Dat is veel te kostbaar en hebben Amereikanen allen over voor goedgekeurde hengsten, vandaar dat lethal nu een ruin is.
Hij is wel erg veranderd. Het is niet meer mijn Lethal, die ondeugende blik is uit zijn ogen (want ondeugend was hij altijd wel) en hij is wat tammer geworden.

Lethal was dus wel altijd ondeugend en bleef proberen, tot in de eeuwigheid. Je moet dus wel heel consequent met een hengst zijn, en niet iedereen kan dat. Lethal kreeg ook altijd een tik op zijn neus, als hij me probeerde te bijten. Ik moest altijd het laatste woord hebben. Anders had hij echt wel over me heen gelopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:22

germie schreef:
Je mag toch hengsten starten als je ooit L+1 geweest bent?


En dat vind ik dus ook je grootste flauwekul. Iemand wiens ambitie niet bij de sport ligt maar daarom wel een hengst wil houden en een keertje uit wil brengen, deze ook goed onder controle heeft, moet eerst in de L komen voordat hij desbetreffende hengst mag starten. Dan zou ik al niet meer hoeven hoor...

En in de L rijden betekend niet dat je de hengst onder controle hebt hoor....