Merrie die zich gedraagt als ruin?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-01 00:42

Wie kent het verschijnsel dat een merrie zich gedraagt als ruin (hengst)?
Lamanda gaat vaak met een groepje paarden naar buiten, waaronder een 5-jarige ruin. Deze is erg speels en bijt in halsters/dekens, steigert, bokt, etc. Lamanda vindt dat kennelijk zo leuk dat ze nu mee doet. Dus ze bijt terug, ze steigeren tegen elkaar op (behoorlijk hoog!), ze schraapt met haar voorbenen en legt haar hoofd op de rug/kont van de ander. Dit is absoluut geen merriegedrag en staat haaks op wat ze eerst deed (kont omhoog en naar achteren trappen).
Wie weet hoe dat komt? Ze is trouwens in de kudde de leidende merrie, heeft dat ermee te maken?

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 18:27

Ja, dat komt me bekend voor. Moon is ook de leidende merry in de kudde, en gedraagt zich ook zo.
Prachtig toch, dat onze paarden de gelegenheid hebben om dat kuddegevoel te houden?
Een tijdje terug had ik haar even met een (dominante) ruin buiten gezet, gewoon om te kijken hoe dat ging.
Nou, dat werd steigeren en elkaar wegjagen, want ze wilden alletwee bij het hek staan!
Ik heb Moon nog nooit zo kwaad gezien. De ruin overheerste net iets meer,en op het laatst droop ze een beetje af, maar ze ging heel sneaky afwachten tot ze haar kans schoon zag.
En toen we ze naar binnen wilde halen, wilde ze toch nog even een paar rake klappen weggeven! Ze liep te snuiven en te blazen niet normaal meer.
Wanneer ik haar zomers uit de kudde haal, staat steevast de leidende ruin tussen mij en Moon in, en die wil voorkomen dat ik haar meeneem.In dat geval moet ik mij heel dominant opstellen en heel zefverzekert Moon pakken en meenemen, want Moon heeft enorm respect voor die ruin.
Daarom haal ik haar ook liever niet uit de kudde, maar zomers als het echt warm is lopen ze gewoon dag en nacht buiten.
Soms zijn er ook schermutselingen in de kudde, maar bijna altijd als er een nieuweling bijkomt. Dan moeten alle rangen weer verdedigd worden.
Het is gewoon een natuurlijke manier waarop deze paarden met elkaar omgaan, en nogmaals, ik vindt het geweldig dat mijn paard zich dan ook echt paard kan voelen!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-01 01:24

Thanx voor je reactie. Mijn paardje is nogal veranderd het laatste jaar en soms vraag ik me wel eens af wat het allemaal betekent.
Inderdaad is het het mooiste als het paard in een kudde kan. Dat is toch het meest natuurlijk, vind ik. Ook Lamanda staat de hele zomer dag en nacht buiten in de wei. En ze is echt de leidende merrie, een keer de oren in de nek en de rest (merries en ruinen, zowel jonger als ouder) wijkt. Gelukkig is ze voor mensen absoluut niet dominant.