wat hebben jullie op stal van wat te doen bij koli

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

wat hebben jullie op stal van wat te doen bij koli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 19:11

ek enz
want ik wil graag zoiets van als ze ooit koliek krijgt wat te doen (dat weet ik wel maar toch)
wat je moet doen bij dat en dat enz
wat hebben jullie daarvoor op stal ?


Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:18

Ik heb het een keer meegemaakt toen ik nog op de manege reed maar ik weet er niet zoveel van alleen deze dingen :

Je moet dan met je paard gaan rondstappen en NIET laten gaan rollen anders komen de darmen in de knoop en dat is helemaal niet goed
Direckt de dierenaarts bellen

Verder weet ik er ook nietsm eer van

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:20

Het beste dat je kunt doen is de veearts bellen (koliek is ALTIJD een spoedgeval voor de VA) en stappen met het dier. Niet laten liggen en/of rollen. Ook niet denken dat als er 1 drolletje uit komt dat het dan wel over zal zijn.

Verder kun je zelf weinig doen. Dus het belangrijkste is dat op stal de telefoonnummers van de veeartsen aanwezig zijn en dat je een telefoon bij de hand hebt.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:26

Dat niet laten rollen is inmiddels ook weer achterhaald trouwens. Het verlicht de pijn bij een paard, een paard met de zweep overeind moeten houden veroorzaakt alleen maar meer stress, en dat met die darmen in de knoop zal wel loslopen, dat gebeurt ook niet als ze in de paddock rollen. Eerder zal een verkeerde slag in de darmen er juist weer uit gaan als ze rollen.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:28

De meningen zijn er idd sterk over verdeeld. Heeft vorig jaar een heel artikel over gestaan in ik geloof de Bit.
Toch geloof ik (Ouwe Bok Haha! ) nog steeds in het oude verhaal, en laat ik ze liever maar stappen tot de veearts er is.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:40

Ach, zoveel zal het ook weer niet uitmaken. Bij beide methodes zijn er paarden die er doorheen komen en paarden die het niet redden. Hysterisch rollen brengt ook weer andere risico's met zich mee, daarentegen is een paard dat zich laat vallen tijdens het stappen en overeind geslagen moet worden ook niet alles. Koliek is gewoon foute boel en daar hoort zsm een dierenarts bij te komen.
Van de week ook weer een koliekgeval op stal en ben weer bijzonder gerust gesteld: stalhoudster werd om 3 uur 's nachts wakker van het gestamp terwijl het huis niet eens vlakbij de stallen staat en heeft gelijk de DA gebeld. Zo hoort het, grote klasse. Paard is weer in orde, viel allemaal mee.
Wij hebben trouwens op stal ook een lijst van wie welke dierenarts heeft, want dat verschilt nogal.

Nulla tenaci invia est via

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:47

Als je paard koliek heeft, kun je dat onder andere herkennen aan: onrustig zijn op stal, rondjes draaien, naar buik kijken, naar buik schoppen, gapen, soms sloom zijn, niet willen eten, alleen maar heel veel liggen (veulens vaak op hun rug) en niet willen opstaan. Observeer je paard vooral nu erg goed zodat je precies weet wat zijn normale gedrag is en je daardoor dus ook beter weet wanneer er iets anders is dan normaal.

Wat moet je doen als je paard koliek heeft? Vooral GEEN PANIEK!!!, ga eerst na hoelang hij dat al heeft en waar dat door gekomen kan zijn. Zorg dat je dat precies kunt doorgeven aan de dierenarts en ook wat hij doet.

Vraag aan je dierenarts wat je moet doen en hou je eraan wat anderen ook zeggen.

(In de tijd dat je op de dierenarts wacht kun je regelmatig wat met je paard gaan wandelen (Utrecht zegt 10 minuten per uur) en hem in de tussentijd dat je niet wandeld ergens neerzetten waar hij zichzelf niet kan verwonden als hij gaat rollen en waar hij niets kan eten. Het paard mag dus wel rollen dit in tegenstelling tot wat er vroeger altijd gezegd werd. Als je het eng vind dat hij rolt dan kun je wat vaker stappen, maar dat moet geen uitputtingsslag worden voor je paard. )

Stralend de dag door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:51

Margreet schreef:
Dat niet laten rollen is inmiddels ook weer achterhaald trouwens. Het verlicht de pijn bij een paard, een paard met de zweep overeind moeten houden veroorzaakt alleen maar meer stress, en dat met die darmen in de knoop zal wel loslopen, dat gebeurt ook niet als ze in de paddock rollen. Eerder zal een verkeerde slag in de darmen er juist weer uit gaan als ze rollen.


Het verhaal van de darmslagen had vooral te maken met delen van de darm die verstopt zouden kunnen zijn, die stukken zijn zwaarder dan normaal en de rest spreekt voor zich. Een verschoven darmlus kan bijna niet terug op de plek, daar is echt hulp van buitenaf voor nodig. Een verschoven lus is echt een van de gevaarlijkste koliekgevallen.
Tegenwoordig is het inderdaad achterhaald. Toch ben ik ook genegen om met een koliekpaard te gaan stappen, voornamelijk om het systeem weer aan de gang te krijgen. Beweging kan met name helpen bij gaskoliek geloof ik. Vandaar dat ik nog steeds zou stappen met een koliekerig paard totdat de veearts arriveert.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:54

Rollen is ook een vorm van beweging natuurlijk en dat zal ook bij gaskoliek zeker wel helpen.
Ach, gewoon zsm de dierenarts bellen, doen wat hij/zij zegt, hopen dat hij/zij er snel is en er dan maar het beste van hopen, meer kun je zelf toch niet doen.

Nulla tenaci invia est via

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:57

Wij hadden een hengst op stal die ook koliek verschijnselen had, dus wij wandelen met hem. veearts gebeld. Kon niets vinden. Nog steeds lopen met hem. Maar hij bleef het houden. Second opinion van een andere arts, ook niks. Nog steeds wandelen met hem.
Naar utrecht gebracht, ook niks. Bleek het achteraf een liesbreuk geweest te zijn. Nu is het paard dood. Bij een liesbreuk, schijn je juist niet te mogen wandelen. Dat was dus banketstaaf. Hij was net goedgekeurd als dekhengst. Best zonde dus.
Dit even als voorbeeld. Je kunt er niks mee, hoor. Maar ik wilde het even kwijt.
Het is gewoon een moeilijk verschijnsel vind ik, het beste is toch om een VA erbij te halen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:21

Het belangrijkste is dat je een (mobiele) telefoon op stal hebt, zodat je in geval van nood altijd de dierenarts kunt bellen.
Wij hebben op stal ook de telefoonnummers van dierenarts en hoefsmid hangen.

Verder heb ik altijd een thermometer om evt. koorts te kunnen meten, een oude bandage om evt. een beenwond te kunnen afbinden oid. Verder nog watten, betadine en schone handdoeken voor eerste hulp bij verwondingen.

* To Belg, or not to Belg *

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 20:37

okee erg bedankt voor jkullie reacties
daag iedreen

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:28

btw altijd eerst de dierenarts bellen, dan er mee gaan lopen.
Altijd mobiel/telefoon op stal hebben is erg handig.
Voorderest, is het een klein beetje verdovend om aan het puntje van het oor te wrijven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:55

Ik laat ze ook gewoon rollen hoor,
maar ik haal ze dan wel altijd uit de stal en gooi ze in de bak.

Wel probeer ik bij de paarden die gevoelig zijn voor vreemde dingen om ze op 1 of andere manier wat 'spanning' te geven.
Zo stapte ik met mijn hengst altijd naar de overkant, daar heeft onze overbuurman tig shetlanders staan waaronder ggk dekhengsten,
daar raakte hij altijd zo van opgefokt dat hij gelijk begon te mesten Haha!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:06

vorige maand heb ik voor het eerst zelf een ernstige vorm van zand koliek mee gemaakt. Ik was aan het mesten en opeens die ik een v/d shetlander op z'n rug in het land liggen. Oh nee toch niet dood he? maar nee toen ik dichterbij kwam rolde ze alweer terug maar keek niet echt helder en blij. Haar mee genomen aan d'r voorpluk wat normaal echt niet kan,want dan rent ze weg. Halster om gedaan en eerst een tijdje wezen stappen. Er zat helemaal geen verbetering in en ze wilde haast niet lopen. Toen de DA gebeld en die kwam. Haar buik was helemaal stil. Normaal moet je altijd wel iets horen rommelen. Haar eerst een spuit gegeven zodat ze wat zo verslappen en de spieren ontspannen. Dat hielp niets. Toen met een veulen slangetje in d'r neus een vloeistof in gegoten en daarna op stal gezet met alleen wat water en verder helemaal niets.Kale vloer dus. Ze mocht 24 uur niets eten en daarna 2 weken lang elke dag een thee kopje lijnzaadolie zodat het zand er op die manier uit zou gaan. Ook mocht die pony niet meer op het kale stuk land,maar juist een landje waar weel gras stond. Gelukkig gaat het nu weer goed met die pony.
Kortom lang verhaal maar altijd eerst stappen 20 min als het dan niet over is de DA bellen.

Wodan en ik onderweg in de M2

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:08

wij hebben daarvor op stal..een longeerlijn. longeer zweep en het nr van de DA en een telefoon..

Groetjes Nicole

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:21

Bij ons gaan we eerst even stappen met een paard of los in de bak. Dan kijken we het even aan. Als het paard wil liggen mag het, zolang het rustig blijft (dus niet rollen enz.)
Word het niet beter bellen we de VA.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alysha92, Dark7, Dartel, hokke, Jasia, Pommier, Ruai, Selina, SuperSuup en 97 bezoekers