De eenvoud van de dressuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

De eenvoud van de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 18:57

Citaat:
Zo los als een gummieballetje

Interessante lectuur voor insiders, maar geen geschikt boek voor de buitenstaander die graag meer wil begrijpen van de discipline. Dat is 'De eenvoud van de dressuur, Johann Hinnemann & Coby van Baalen'.

Niet Coby van Baalens bekendste wederhelft Olympic Ferro siert de cover van het boek De eenvoud van de dressuur, Johann Hinnemann & Coby van Baalen, maar de 5-jarige Pasternak, gefokt door haar officiële echtgenoot Arie van Baalen. Het is het eerste boek waarin de 45-jarige amazone uit Brakel een hoofdrol speelt. Alhoewel, ze deelt die rol met haar Duitse trainer Johann Hinnemann en eigenlijk staan niet zij, maar hun trainingsaanpak centraal.
Hinnemann en daarmee ook Van Baalen volgen de Duitse trainingsaanpak. Een hele systematische aanpak die, zo benadrukken ze in het boek, niet gelijkgeschakeld mag worden aan starheid of schematisch trainen. Nee, het paard bepaalt het tempo van de africhting. En dat is weer afhankelijk van karakter en kwaliteiten van het dier.
De Duitse (maar ook wel andere) rijkunstige theorie gaat uit van zes basisbegrippen die in de hele africhtingsperiode van een paard een rol spelen: takt, ontspanning, aanleuning, Schwung, recht richten en verzamelen. Het hangt volgens de hoofdpersonen in het boek van de ruiter af of deze zes kenmerken optimaal worden ontwikkeld. Alleen door rekening te houden met de kwaliteiten en het karakter van zijn paard en consequent te zijn in de africhting, kan een ruiter de natuurlijke mogelijkheden van zijn paard volledig ontplooien.
Eigenlijk een hele logische, en ook wel bekende redenering. En dat geldt ook voor het einddoel dat in het boek wordt genoemd: Durchlässigkeit, wat neerkomt op 'een volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen van de ruiter'. De bewegingen moeten door het lijf van de viervoeter swingen. Zo los als een gummieballetje, dan is het goed.
De eenvoud van de dressuur is rijk geïllustreerd, ook met foto's uit het familie-album. En voorzien van talrijke kaders, waarin verschillende paarden worden neergezet en Coby van Baalen vragen beantwoordt van mensen (jong, oud, ervaren of niet) die helaas anoniem blijven. Een boek dat de theorie van de dressuur tot enkele basisprincipes reduceert, maar de discipline an sich er niet begrijpelijker op maakt. En dat is kennelijk ook niet de bedoeling want 'op geen enkele oefening zijn we diep ingegaan in dit boek'.

'De eenvoud van de dressuur, Johann Hinnemann & Coby van Baalen' door Claartje van Andel. Uitgegeven door Fontaine Uitgevers.

Heeft iemand dit boek al gelezen? Aangezien de feestdagen er weer aankomen en er weer verlanglijstjes worden verlangd, zat ik hier aan te denken.
Wat zijn jullie bevindingen van dit boek?


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:25

haha niet te geloven, ik wilde ook net een topic plaatsen met deze vraag Haha!
Iemand die hem (gelezen) heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 01:35

Ja ik, dat wil zeggen dat ik er nog aan bezig ben. Het is best interessant, maar wel veel al bekend. Het is een mooi boek, maar voor die prijs ben ik erg blij dat ik hem heb mogen lenen (:) ).
Wat wel erg mooi is, de before and after foto's van Inspekteur. Het is dat je weet dat het hetzelfde paard is op 3 jarige leeftijd en nu, maar anders...

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 11:32

Ik heb hem uit gelezen, vind het een erg handig boek.
Vind het ook leuk dat er afentoe een vraag van iemand wordt behandeld.

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:51

Foei.. eerst even de zoekfunctie gebruiken Haha! Deze vraag heb ik nl al twee weken geleden gesteld hihi

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 20:11

klinkt leuk, weet iemand hoe duur hij is?

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 21:43

ik vind het een heel mooi boek
ben ook clinic geweest


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Ann, ardanwan, idion, Jive03, KDonna, Miiej, Nadiine__x, Pantykous, Posh, Symke, VosjeN, xRaisin en 82 bezoekers

cron