Ik kan echt niet rijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Ik kan echt niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 19:01

Vandaag had ik afgesproken met leontine om fitzroy te rijden. Ik vond het altijd best moeilijk om op een ander paard te rijden maar de laatste twee ‘vreemde’ paarden die ik heb gereden (in 1.5 jaar ongeveer Haha! ) voelden goed aan. Vooral het laatste paard wat ik een paar weken geleden gereden heb ging echt superfijn. Ik stapte erop en de 'click' was er van het begin af aan. Dus mijn probleem-gevoel was al een beetje op de achtergrond geraakt. Tot vandaag op Fitzroy…. Ik was er direct opgestapt dus hij was niet eerst door Leontine losgereden en het was een drama. Zelfs in stap kon ik Fitz al niet nageeflijk rijden. Het zelfde gold voor de draf, pas in galop kreeg ik hem erdoorheen. Maar terug in draf was ik hem weer kwijt. Overigens zijn zowel de draf als de galop van fitz erg goed. Het ‘gangenwerk’ voelde heel goed aan, zeer tactmatig. Alleen wat betreft de nageeflijkheid kon ik de juiste knoppen niet vinden. En het lag niet aan Fitz, Leontine stapte er tussendoor even op en toen liep hij als een zonnetje. Daarna ik er weer op en weer hetzelfde probleem. We hebben uitgebreid gesproken over hoe en waarom het zou kunnen en heb ik wat geexperimenteerd met verschillende aanleuningen. Ik vraag bij mijn eigen paarden nageeflijkheid op de buitenteugel. Leontine doet dat in ieder geval niet. Uiteindelijk had ik fitzje in alle drie de gangen erdoorheen maar het was een heel ander soort aanleuning dan ik gewend ben. Ik heb nog even de uitgestrekte draf aangevoeld en dat was echt WAUW.

Het blijkt wel dat ik dus veel te weinig ervaring heb met andere paarden rijden. Ik kan blijkbaar niet snel genoeg omschakelen of aanvoelen hoe een paard gereden moet worden als dat anders is dan ik gewend ben. We hebben nu afgesproken dat Leontine morgen op Max gaat rijden om te kijken of het probleem er omgekeerd ook is.

Ik ben echt heel benieuwd hoe haar gevoel op Max is morgen. Voor een eerlijk vergelijk ga ik max ook niet eerst losrijden, leontine gaat er zo op }> Haha! .

To be continued
Laatst bijgewerkt door astridh op 21-09-02 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 19:34

Paarden lopen ook vaak naar hoe de vaste berijder rijd Haha!
Zo heb ik weleens op paarden gezeten die naar beneden gescheurd of gezaagd werden, deze beestjes waren gewoon dood in de mond en voor het been,absoluut niet nageeflijk te krijgen.

En op paarden die zonder contact worden gereden, dus met een waslijn rijden en het paardje loopt ontspannen en zodra je de teugels pakt flippen.

Nou ik ben benieuwd hoe Leontine het op jouw paard gaat doen Haha!
Foto`s please Haha!

28-09-2007
Nothing compares too you...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 21:52

Haha! Ja nu moeten wij allemaal natuurlijk beweren dat jij hartstikke goed kan rijden. Ik heb je wel door. Ik doe er niet aan mee Extreme duivel .

De zon schijnt voor iedereen!!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 23:59

Ooooooooh, Astrid, waarom zet je dit nu neer Haha!?

Nu verwacht iedereen morgen een verslag van mij op Max en dat gaat natuurlijk helemaal niet lukken.

Maar eerlijk is eerlijk, ik had dit ook absoluut niet verwacht. Ik krijg meestal van andere mensen te horen dat Fitz zo'n fijn paard is om te rijden en goed na te rijden.
Nu moet ik wel zeggen dat dit wel mensen van een ander niveau waren dan jij, dus zullen we het er maar op houden dat Fitz jouw niveau niet aan kan Schijnheilig
Zo heeft ieder verhaal ook weer twee kanten, want jij hebt me nu ernstig aan het twijfelen gebracht of ik Fitz wel op de juiste manier rijd.
Misschien moeten we de hulp van Herman inroepen

En natuurlijk mag je morgen een verslagje van mij op Max plaatsen. Lips are sealed

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 01:07

Het lijkt me sterk dat jij niet kan rijden en ik denk ook niet dat Fitzroy verkeerd gereden wordt. Maar er zijn veel verschillende wegen naar Rome en als je allebei een andere weg bewandelt kunnen dit soort dingen gebeuren.
Zo ben ik ook benieuwd naar wat er morgen in Jerez gaat gebeuren wanneer de topspringruiters op elkaars paarden een parcours moeten rijden.
Ik hoop dat ik dat op t.v. kan zien.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 06:40

opala schreef:
:D Ja nu moeten wij allemaal natuurlijk beweren dat jij hartstikke goed kan rijden. Ik heb je wel door. Ik doe er niet aan mee Extreme duivel .


Dat is absoluut niet de reden dat ik dit topic heb neergezet en het is ook absoluut niet de bedoeling dat leontine twijfelt aan haar manier van rijden, dat heb ik haar ook al meerdere keren gezegd dat niet niet aan fitz maar aan mij ligt. Bovendien gaf ze zelf al aan dat er meerdere mensen zijn die Fitzroy zo na kunnen rijden, dat zegt toch al genoeg. Ik heb dit in het verleden met meerdere paarden gehad. Wat ik bedoel te zeggen is dat er verschillende systemen zijn en dat ik dus absoluut niet gewend ben om snel om te schakelen. Als ik wat langer op een vreemd paard rij dan gaat het prima als we op dezelfde lijn zitten (wat dus met de laatste 2 'vreemde' paarden was), zo niet dan turn ik hem om naar mijn systeem en dan gaat het goed, bij sommige paarden is dat vanaf het eerste moment, sommige na 10 minuten, maar bij Fitz lukt dat gewoon niet. Ik had Fitz uiteindelijk best redelijk aan het lopen maar dat was dan niet volgens 'mijn' systeem en het voelde voor mij heel vreemd aan. Ik wil dat sneller en beter kunnen aanvoelen hoe een paard gereden moet worden, dat ik dus flexibeler wordt in mijn 'systeem'. Ik baal er van dat ik dat niet kan vandaar de opmerking 'ik kan echt niet rijden', zo voelde het namelijk ook echt.

Dat was overigens ook de reden die ik aangaf om de ORUN 1e fase te willen doen, leren rijden op verschillende paarden.

En natuurlijk moet er een verslagje van Fitz op Max komen *LOL*

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 11:48

Ik heb dat ook een tijdje gehad hoor! Dan stapte ik op een ander paard en kon ik er eigenlijk niets mee!
gelukkig kon ik steeds meer verschillende paarden uitproberen daar leer je een boel van.
Ik ben benieuwd naar fitz d'r verslag!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 18:57

Nou het is gebeurd hoor, vlak voor de megabuien heeft Leontine/Fitzroy in het zonnetje op Max gereden. Ik mocht van haar geen foto's maken dus dat heb ik niet gedaan. Maar wat mij betreft had het zeker best gekund hoor, het ging hartstikke goed. Ik neem aan dat ze zelf nog wel een reactie schrijft over haar bevindingen op kleine max (1.68m, Fitzroy is wat groter Haha! ). Blijkbaar zijn onze systemen dus niet zo afwijkend Verward Zijn er nog mensen die het nu aandurven mij op hun paard te laten Haha!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:25

Nee, maar dat heeft een andere reden.
Anders had je Jep met een gerust hart uit mogen proberen hoor.
(In ruil voor een veulentje???????? Haha! )

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:58

astridh schreef:
Zijn er nog mensen die het nu aandurven mij op hun paard te laten Haha!


Op Jur mag je altijd, maar daar heb je al op gereden dus dat is misschien geen uitdaging meer? Haha!
Op Razinda heeft nog steeds niemand anders gereden dan ik (en ze is al meer dan een jaar onder het zadel *schaam*)
Ik vond Max trouwens ook heel fijn rijden! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BleikjA, Celebi, Desi_2409, Mark0919, Martje80, Vagabondo en 36 bezoekers