eerste keer met zelfgemaakte pessoateugel!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

eerste keer met zelfgemaakte pessoateugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 18:25

Hallo!

Ik heb gisteren mijn pessoatuigje helemaal afgemaakt en ik heb het daarjuist uitgeprobeerd.
Het was wel wat moeilijk om al die koorden op gelijke lengte te krijgen, omdat ik ze nog niet definitief had afgeknipt en vastgebonden. Maar na even zoeken had ik alles goed op maat voor een voorwaarts-neerwaarts paard. Klaar om het te proberen.

Ik dacht dat Rocky eerst wat ging verzet geven door de stijgeren en achteruit te lopen. Maar dat was helemaal niet zo. Eerst liep hij met zijn achterhand precies 'wat sneller' of wat 'vinniger' dan normaal, met kotre pasjes, maar algauw liep hij gewoon mooi met zijn achterhoeven in de sporen van zijn voorhoeven. Dan zag ik de rug veranderen. Hij ging van weggedrukt en hol naar soepel dragend. En ten slotte ging in draf zijn hoofd zoeken naar een comfortabele houding. Ik zag echt alles veranderen van achter naar voren. Zo had ik op korte momentjes (soms maar een of twee seconden) een mooi convex paard.

Maar dat was op zijn moeilijke hand. Na een paar minuutjes heb ik hem dan ook op de andere hand laten lopen. Daar liep hij van in het begin al mooi actief en zonder zijn rug weg te drukken (wat hij normaal wel doet als je hem aan het halster wat laat 'rondspelen'). Hij zocht al snel naar beneden met zijn hoofd en knabbeltje zachtjes op het bit. Je zag hem echt zoeken en als hij mooi beneden liep brieste hij een paar keer. Hij liep al veel langer naar beneden dan eerst. Soms een paar cirkels lang. Dan ging zijn hoofd eventjes omhoog, maar algauw zocht hij terug zijn oude positie op.

Dan heb ik hem als afsluiter toch nog eventjes terug op zijn 'slechte' hand laten lopen en het resultaat was verbluffend. Rocky liep direct ontspannen voorwaarts-neerwaarts. En waar hij eerst meer ruimte nodig had naar buiten toe (hij nam meer contact op met de longeerlijn, wilde zijn volte dus groter om in evenwicht te blijven, maar ze was best groot), liep hij nu ontspannen rond. Toen ben ik gestopt, want het ging heel goed. Dat is zo een beetje het jammere aan je paard iets leren. Als het mooi en goed gaat, moet je eigenlijk stoppen. Maar omdat ik de slechte ervaring van te lang doorgaan tot het paard het beu is al heb meegemaakt, ben ik wijs, maar met pijn in het hart (wat was het leuk), gestopt. *LOL*

Ik heb hem natuurlijk geweldig beloond, zelfs met een beetje voer, wat ik normaal zelden doe.

Ik ben echt tevreden met mijn zelfgemaakte pessoateugel. Geen een keer heeft Rocky aan de touwen gehangen en de rolletjes doen uitstekend hun werk. Het is volgens mij de beste manier om je paard aan de longe te laten werken. Omdat het op de meest geslaagde manier het werk van de ruiter probeert over te nemen. Het spoort zowel de achterhand aan als het paard een te zwaar contact neemt (gaat hangen), als dat het nageeft en meerdere mogelijkheden aan het paard laat (katrolletjes) om zelf een evenwicht te vinden.

Ik heb nog niet gegaloppeerd (ja, wel een paar pasjes, maar dat was eerder Rocky zijn enthousiasme en ik hem hem dan direct terug in draf laten lopen), dat laat ik voor een andere keer.

Binnenkort komen er digitale foto's!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:10

Heeft iemand misschien voor mij een gebruiksaanwijzing hoe je zo;n pessoa moet maken en gebruiken??? Ik denk dat het wel wat voor mijn paard is.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:27

odis schreef:
Heeft iemand misschien voor mij een gebruiksaanwijzing hoe je zo;n pessoa moet maken en gebruiken??? Ik denk dat het wel wat voor mijn paard is.

Hier staat de uitleg voor het maken:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=72186

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 07:35

ik heb er ook eentje zelf gemaakt en ben er dik tevreden mee. Wel goed opbergen want als je hem in de knoop uit je kast haalt is het een grote brij touw. Knipoog
Afbeelding
Bouwtekening van het hele geval. Touw, elastiek en katrolletjes van de zeilwinkel, bontje van de markt en musketons van de boerenbond.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:49

Wat goed dat hij zo snel zelf de oplossing heeft gevonden!!
ik heb dan een originele pessoateugel (toen was de bouwtekening hier nog niet:)) maar ben er ook zeer over te spreken.
Ik werk er dan mee met een van mijn jonge paarden en heb hem nu op middelhoge houding staan. Het paard heeft zelf een goede actieve achterhand, maar is voor wat zwak. juist door die aandrijving van achteren, gaat het nu voor stukken beter!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 19:03

Ja, het is ongelooflijk hoe je ziet dat het werkt.
Ik vind het goed dat je het van achter naar voren rijden ook eens echt kan zien. Als je rijdt voel je het heel goed, maar om je eigen paard het eens te zien doen, dat is wel knap.
Ik vind het niet alleen leerrijk voor het paard, maar ook voor jezelf.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 19:54

Zo zie je maar hoeveel een touwtje kan doen Tong uitsteken
Ik ook met mijn super uitleg Knipoog *Kijkt eigendunkerig*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 19:13

Pinky_girl schreef:
*Kijkt eigendunkerig*


Terecht, terecht. Je hebt dat schitterend uitgelegd. Longeren heeft voor mij een nieuwe dimentie gekregen. Hopelijk denk Rocky er ook zo over, voor hem is longeren nu wel echt werken geworden .