Misschien is dit een hele domme vraag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-01 15:20

Maar hoe gaat longeren nou precies? Want ik snap dat niet helemaal al die teugels, touwtjes enzovoort. Waarvoor zijn die bijzzetteugels of slofteugels bij het longeren? Kan iemand mij dat uitleggen.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 16:19

als je longeert en je hebt alleen de longeerlijn aan het bit/neusriem vast en je gaat vervolgens longeren dan doe je eigenlijk niets anders dan je paard in de rondte slingeren zodat ie beweging krijgt.
als je je paard gaat bijzetten met bijzetteugels(je kunt voor hetzelfde principe touwtjes gebruiken)dan gaat je paard ook werken dmv gymnastisering van de hals-rugspieren.als je een paard longeert en je doet een pessoateugel erom(of je werkt met een dubbele longe)dan activeer je ook nog eens de achterhand en de ruglijn en je werkt aan ontspanning dmv voorwaarts neerwaarts.
snap je het nu?
dus longeren zonder hulpteugels ,daar bereik je alleen mee dat je paard zijn beweging krijgt,maar geen spierontwikkeling,voorwaartsneerwaarts of gymnastisering van achterhand en rug.

ik vind longeren zonder hulpteugels dus compleet nutteloos omdat ik juist met longeren wil bereiken dat mijn pony zich ontwikkelt.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 16:50

Maar als jijzelf (of je pony) nog nooit hebt gelongeerd, kun je daarmee het beste beginnen zonder al die bijzetteugels.
Eerst moet je pony rond kunnen lopen en moet ie overgangen kunnen maken tijdens het longeren. Je pony moet dat kunnen, en jij moet hem dat kunnen laten doen.
Als dat goed gaat, kun je er vanalles aan gaan knopen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 14:05

Ik ben het niet helemaal met Sanderijn eens dat longeren zonder hulpteugels nutteloos is. Ik longeer regelmatig met bijzet, of slof of pessoa of goque of dubbele longeerlijn, net welk doel ik wil bereiken. Maar ik longeer ook regelmatig zonder hulpmiddelen om zodoende puur te kijken hoe mijn paard zonder hulpstukken loopt. Of hij beter in balans gaat dan een paar weken daarvoor, of hij zijn beide achterbenen evengoed onderbrengt. Bovendien zie je als je "bloot" longeert spiergroepen bewegen, en je ziet de stukken die nog wat meer aandacht vragen. Ik vind het een goed middel of te controleren of je op de goede weg bent.

Inderdaad is het ook een vorm van simpel beweging geven en mensen zonder longeerervaring moeten denk ik niet te snel naar hulpstukken grijpen. De kans dat vergeten wordt de achterhand er goed bij te drijven is dan groot en dan schiet je met het bijgezet longeren helemaal niets op.

Dus: met het grootste deel van je betoog ben ik het eens Sanderijn, alleen dit stukje niet!

Groetjes Mieke

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 14:12

Liz, als je nog niet gelongeerd hebt zou ik eerst (MET HANDSCHOENEN AAN) even proberen hoe het paard loopt aan de longe. Die bijzetten daar moet je wel een beetje ervaring voor hebben. Ik vind het zelf erg moeilijk om die luie donders aan de gang te houden, dus even warm lopen aan de longe, er zelf opklimmen en dan lekker werken. Ook vind ik het wel nuttig om even de gekkigheid eraf te halen. Voltrack haalde me toch enge capriolen uit, dan hoefde ik gelijk niet meer. Het is wel goed, heb ik gemerkt, om een jong paard met bijzet te laten werken om zo het idee van aan de teugel een beetje duidelijk te krijgen. Da's wel gelukt, want Vollie doet het lekker...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JudithGigi en 74 bezoekers