veulen krijgt mest-drankje....jakkes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

veulen krijgt mest-drankje....jakkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 21:47

Ons veulen Geeske heeft al een aantal weken diarrhee. Na wormkuren, anti-biotica en allerlei andere probeersels is het nog niet over. Dus vanmorgen de v-a maar weer gebeld.
We denken dat het veulen bij de hengstenhouder een darm-virus heeft opgedaan, en ze komt er duidelijk niet vanaf.
Vorig jaar hebben we hetzelfde beleefd met ons huidige enter.
De v-a vond dat we nu genoeg medicijnen hadden geprobeerd en er restte nu nog maar een mogelijkheid : transfauneren. Verward
Dat klinkt niet zo vies als het is,want het is echt goor. Misselijk
Het werkt als volgt: van verse mest van de merrie wordt met lauw water een soort soep gemaakt. Vork Dit wordt vervolgens gezeefd en dmv een sonde in de maag van het veulen gebracht. In die mest-drank zitten bacterien die inmiddels niet meer aanwezig/of verstoord zijn in de darmen van het veulen.Op deze manier worden de bacterien weer teruggebracht in de darmen van het veulen.
Vorig jaar hebben we dit ook al eens gedaan,en dat werkte super!

Hopen dat het nu ook gelukt is.......... Gaaaap

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:20

Mijn paard (ja geen veulen maarja) had dat ook. Toen heb ik bij de fa Jordans een pot Prozyme besteld en dat werkt super!!!!!!!!!!!!
Misschien een idee voor jullie veulen, het is poeder. Ik weet natuurlijk niet of het voor veulens kan, maar het werkt wel fantastisch bij de mijne. Ze had idd een heel aantal anti biotica kuren gehad waardoor de slechte bacterien in de meerderheid waren gekomen. Dit zijn dus ''goede'' darmbacterien en vermeerden zichzelf. Nou succes }>

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:29

Klinkt vies Haha!

Maar als het werkt, en het veulen beter wordt, why not? niet geschoten altijd mis!

Succes!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:36

Dat is ook de reden dat sommige paarden mest eten, onze arabier deed dat telkens, heel irritant, maar als je de poep weghield kreeg hij diarree, dus dan ging hij de poep van een ander eten. Hij is niet echt wijs, maar dit was wel slim van hem!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:47

Je ziet het wel vaker hoor dat de veulens zelf de mest eten van hun moeder! Er zijn ook wel preparaten met darmbacterien te krijgen, voor honden zeker, dus dat zal voor paarden ook wel bestaan.
Dat lijkt me wel wat goedkoper, want dat kan je gewoon zelf toedienen Lachen

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:39

Er is een nieuw middel op de markt (naam moet ik thuis even opzoeken, zit nu op mijn werk) en dat zorgt voor een betere werking van de darmen. Mijn beide veulens hadden last van de veulenhengstigheid van hun moeders en bleven daarna aan de diarre, dit middel moet je 2 maal daags voor ongeveer 3 dagen aan ze geven ( net als een wormspuit in de mond) en bij beide veulens was daarna de diarree over. de dierenarts weet waarschijnlijk ook wel wat voor middel het is.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:11

nou ik duim voor jullie. liever vies en werkzaam toch Haha!