7 maart nieuw zadel passen dressuur of veelzijdigheid?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-01 18:20

ik heb eindelijk een afspraak gemaakt met een zadelmaker. hij komt 7 maart. Dan krijgt Bolivia fijn een nieuw zadel.
Ik twijfel wat voor zadel ik moet kopen. Ik heb nu een veelzijdigheidszadel.
Ik rijd ongeveer 4 x per week dressuur, één keer per week springen en 1 x per week naar buiten (is het streven).
Wat zouden jullie kopen? En waar moet ik allemaal op letten bij de aankoop van een nieuw zadel?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 18:55

hoi,

Als je ooi af en toe spring is de keuze eigenlijk simpel. Een veelzijdigheidszadel. Een dressuurzadel is namelijk niet echt geschikt om mee te springen. Niet goed voor het zadel en niet goed voor de paardenrug. Nog niet eens te spreken over je zit op zo'n zadel tijdens het springen.

Maar je kunt natuurlijk wel een veelzijdigheidszadel rchting dressuur kopen. Die hebben van allebei wat maar meer richting dressuur. Vaak iets langere zweetbladen etc. gewoon even vragen aan de zadelmaker.

Toen onze zadelmaker kwam had ik al afgesproken welke ie meenam. Ik wilde persee een dressuur want ik hev al een spring. Verder wilde ik een bruine en ik wist al welke prijsklasse. tuuurlijk had ie 1 duurdere bij die het uiteindelijk ook is geworden. Die lag namelijk het allerbest bij Julius..

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 18:59

HOI!!!

Als ik jou was, zou ik een dressuurzadel nemen. Ik spring ook af en toe eens, maar ik vind dat je in een dressuurzadel fijner springt als in een springzadel!!! Echt waar! Ik heb zelf ook een dressuurzadel en ik wil nooit meer anders! Lekkere vaste zit heb je erin.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 19:06

Het ligt er natuurlijk aan, ik zweer echt bij dressuurzadels omdat ik er ( vooral met mijn hittepetit) veel beter op kan zitten, je zit veel vaster. Ik kan er uren lange buitenritten mee maken. Maar mijn voordeel (?) is dat ik niet durf te springen, alleen een klein boomstammetje in het bos. Inderdaad wat Heike zei over een VZH zadel maar dan neigend naar de dressuur , ik denk dat dat een uitkomst zal zijn voor jou!!

Groetjes ymke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 19:34

hoi
kan je zadelmaker er niet verschillende meenemen? dan kun je kijken wat het paard goed past en ook nog lekker zit.En zet ook een hindernisje neer kun je ook een keer springen en dan weet je ook of het zadel daarbij fijn zit.
Zelf rij ik dus op een springzadel (geen veelzijdigheids) en daar rij ik dus ook dressuur mee en ik kan dus weer niet op een dressuurzadel zitten want dat vind ik dus weer niet diep zitten. dus het is denk ik ook wat je gewend bent.

suc6 ermee

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-01 00:27

Ik kan natuurlijk ook mijn oude veelzijdigheid gebruiken om te springen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 02:24

nou dan zou ik zeker een dressuur kopen. Ik dacht dat je het oude inruilde.

Ik heb ook twee zadels en ben heel erg tevreden. het is gewoon erg ideaal.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 10:37

Ik zou zeker kiezen voor het dressuurzadel. Zolang je je oude zadel kunt gebruiken voor het springen (doe ik zelf ook...).
In een dressuurzadel zit je een stuk dieper en steviger. Mijn zit is enorm verbeterd sinds ik een dressuurzadel heb. Alleen springen met een dressuurzadel is een ramp. Een keer gedaan en sindsdien spring ik weer met mijn oude zadel...