Pjelk krijgt hoefschoenen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Pjelk krijgt hoefschoenen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 19:00

Vandaag was het eindelijk zo ver. De hele zomer hoopte ik al eens naar Rijssen te kunnen om daar hoefschoenen voor Pjelk te laten maken. Daar woont de enige man in Nederland die dat doet. Mijn vader had geen zin i zo`n lange reis maar gelukkig zag de buurman van een vriendin van mij wiens Fjorden zij ook verzorgd die hoefschoenen ook wel zitten. Hij wilde zijn merrie wel op hoefschoenen en Pjelk mocht dan ook wel mee met onze trailer. En zo konden we dan op weg!

In Rijssen aangekomen gingen we eerst wat drinken maar daarna gauw de paardjes van de trailer gehaald en naar de werkplaats gedaan. Meneer Smit (de schoenmaker Haha! ) had ons eerst nog wat uithelegd over de nadelen van ijzers op een dood, in de lengte doorgesneden stuk paardenbeen. Dat was erg interessant!

Toen begon het echte werk. Smit ging mallen van de hoeven maken voor precies de juiste maat paardenschoen. Pjelk was als eerste aan de beurt en eerst werden zijn benen omwonden met articlast oid Verward iig een blauw soort band. Daarna kwam het gipsverband er omheen wat nat gemaakt werd met een spons. Dit moest 10 minuutjes drogen en kon doorgeknipt en er af gehaald worden. Met Sieta (de andere Fjord) ging het net zo.
Daarna mochten beide paardjes nog even twee voorbeenschoentjes passen. Sieta vond ze best raar maar die had ook nog niet zo vaak iets aan haar benen gehad. Pjelk was de transpotbeschermers gewend en de reflecterende beendingen dus die maakte er niet zo`n punt van. Hij ging er heel mooi met verheven stappen mee draven.

Afijn de schoenen moeten nu nog gemaakt worden (doet de man zelf0 aan de hand van de mallen en dan krijgen we als alles goed is volgende week de hoefschoentjes thuisgestuurd. Kunnen we eindelijk weer HELE LANGE ritten maken Party!! !

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:30

Passen deze hoefschoenen ook als de voet groeit?

ik ga Old Mac's bestellen in duitsland zijn ook hoefschoenen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:44

Is dat die Smit-Rijssen die in de bit heeft gestaan?
Dat leek mij ook wel wat, ze zijn wel duur maar een heel jaar hoefijzers is ook aardig wat...
Het schijnt dat je je paard zijn hoeven wel goed bij moet houden qwa bekappen. Het lijkt me leuk om te horen hoe ze bevallen! hou je ons op de hoogte?
Groetjes Linda

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:27

Leuk , dus het is toch Smit-Rijssen geworden Knipoog ...

Heeft hij toevallig nog wat gezegd over de Maccies ?
Rena heeft weer een open plekje ervan , baal er toch stevig van dat gedoe elke keer...*zucht*

Als de Macs op zijn (duurt nog wel even Haha!) dan misschien maar eens van Mr. Smit , ben erg nieuwsgierig hoe lang je ermee doet Lachen .
Heb het idee dat ze sneller slijten namelijk , maar da's vooroordeel , dat besef ik ook wel Lachen

Veel succes ermee hoor , en zet je nog eens een verslagje neer ervan ?

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 13:35

Als ik de schoenen heb zal ik jullie wel vertellen hoe of ze bevallen. Die Smit gebruikt de schoenen ook voor zijn eigen paarden en doet er nu zo`n anderhalf jaar mee en ze zijn nog nauwelijks versleten. Nou moet ik er welbij zeggen dat hij waarschijnlijk hoofdzakelijk door het bos en dus over onverharde paden rijdt. Hij zei ook dat als de schoenen wat slijten je ze makkelijk kan laten verzolen bij de schoenmaker of hakkenbar.

De schoentjes zitten bovenaan met een veter vast (onder met een soort kliksluiting, lijkt op die van skeelrs of hoge schaatsen) en ik hoop dat da niet schuren gaat. Volgens Smit niet en ik denk ook dat het wel meevalt omdat ze immers op maat gemaakt zijn. Dat leek me nl. een groot nadeel van de Old-macs uit Duitsland dat ze ze daar niet op maat maken maar je gewoon een maat krijgt aan de hand van wat je zelf van de paardenhoeven op mat. Dan heb je waarschijnlijk sneller dat de schoentjes aan een of meerdere hoeven minder goed zitten. Ik zelf ben ook erg benieuwd hoe de schoentjes bevallen en ik hou jullie op de hoogte!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:13

Pmarena:

Kun je niet een stukje schuimrubber erin doen ofzo. of een sok?
Ik ga ze ook bestellen moet alleen Danno's voetjes nog even opnieuw opmeten.

wat kosten doe schoenen die speciaal op maat zijn gemaakt??
Pb is goed.