Hoe houd je jonge meisjes van de slof af?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hoe houd je jonge meisjes van de slof af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 23:33

Vandaag was het weer zo ver. Een meisje bij mij uit het dorp heeft een oude manegepony gekocht. Het is een brave wat oudere pony en het meisje is 12 en het is haar eerste eigen pony dus hartstikke leuk allemaal. Wat alleen jammer is is dat ze maar bezig blijft haar pony aan de teugel proberen te rijden. De pony kan dat best alleen haar is het nog niet gelukt. Nu zijn er dus tekens allemaal zogenaamd vriendelijke mensen die haar willen `helpen`. Begin van de zomer werd het hoofd van de pony nog omlaag getrokken met een touwtje tussen bit en singel nu doet ze het serieuzer.
Vanmiddag vertelde ze me dat haar pony nu echt aan de teugel loopt. Van een andere pensionklante (begin 20) kreeg ze een touwtje dat van de singel door het bit naar haar handen gaat. Echt Het hulpmiddel volgens haar en de pony loopt nu ZO mooi! Ze moest er maar een paar week mee rijden en dan kon de pony het vanzelf (kon ze al). Ik heb haar verteld dat dit een slofteugel heet en niet zo`n goed middel is. Dat in ieder dressuurboek staat dat het alleen in de handen van proffecionals hoort en dan ook nog maar heel kort om een paard te corrigeren maar het leek allemaal niet echt door te dringen. Hoe vertel je zulke kinderen nou goed dat ze niet aan zoiets moeten beginnen?


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:43

Tja... dat is moeilijk. Waar zijn de ouders in dit verhaal? Hebben die geen verstand van paarden? En waar is de instructrice/instructeur in dit verhaal? Of heeft ze die niet?
Persoonlijk zou ik die aanspreken, ipv. het kind zelf.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:58

hoe oud is de pony?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:19

zucht, weer een pony die wordt verpest...
*kijkt hopeloos rond*

misschien een gesprek met de ouders/instructrice...?
en met die gek, die haar dat ding gegeven heeft!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:44

Je moet tegen der zeggen,dat in principe iedereen zonder slof moet kunnen rijden (ok,er zijn gevallen van ponybeestjes maargoed.) voor een slof heb je de nodige ervaring nodig.Wil ze toch perséé met slof rijden,raad haar dan eerst aan een tweede teugel eraan te doen.Zodat ze kan 'wennen' aan die extra teugel.

Maar een slof.Aaaarg ik heb een gruwelijke hekel aan die dingen.Sloffen + beginnende kinderen = fout. Lips are sealed

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 12:29

Jonge kinderen(ik ben 13) +slof is is niet altijd zo verschrikkelijk.
Ik rijd af en toe een paardje een paar dagen achter elkaar.
Zonder slof gaat ht ook goed,maar af en toe rijd ik toch eens met slof,ik rijd dan ook niet alleen met mijn slof,maar gebruik mijn teugels.
De slof gebruik ik alleen voor een lichte aanleuning.
Maar als ze het eerst zonder slof niet kan .Een pony leer je niet met slof aan de teugel lopen,ik kan me niet voorstellen dat als hij omlaag word 'getrokken' hij ontspannen is.Bovendien heb je nog het gevaar dat hij op de slof gaat hangen,als dat meisje dat dan niet kan opvangen is het nóg niet goed!
Praat er gewoon eens vriendelijk mee,en probeer het wat uit te leggen.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 13:00

tjaa...vriendin van vriendin heeft nu ook een paardje en die heeft der paardje twee dagen en rijd ook al met slof, mijn vriendin raadde dit af en vroeg waarom ze er mee reed, antwoordt: kopje gaat omhoog en een martingaal staat lelijk en een slof mooi!!!!!!! nou wat dat voor een antwoord is!!!!!!!!!!!!!! erg he!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

alweer een jaar samen Lachen

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-02 13:29

Het meisje is 12 en de pony is een jaar of 20. De pony liep zo`n 8 jaar manegeles (als het niet langer is) en is sinds een halfjaar van dat meisje. De pony kon toen ze net op de manege kwam heel netjes aan de teugel lopen (is mij verteld) maar dit ging er door alle beginnertjes natuurlijk wel weer uit. Zelf heb ik haar na een les zwoegen in het tweede halfuur aan de teugel kunnen rijden al kwam ze toen meteen wel heel diep naar beneden. Ik weet dus dat ze het kan en het is alleen een kwestie van goed rijden om het voor elkaar te krijgen.
Ik rijd in de les na haar (heb dus dezelfde instructrice) en zal eens zien wat die er van zegt. Haar vader zie ik trouwens nooit. Haar moeder wel maar die weet ook niks van paarden. Als de pony maar braaf is en het kind tevreden. Dan is het haar wel goed.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 21:01

die kinderen lijken wel geopcerveert dat hun pony persee aan de teugel moet lpen ik kan hier zo boos om worden Boos!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 23:13

marfiek schreef:
geopcerveert Boos!


??
geobsedeerd bedoel je?

En om even terug op het topic te komen: heel jammer dat dit gebeurd, lijkt me inderdaad een goed idee om te vragen wat de instructrice ervan vindt.

Vaak wordt daar toch meer van aangenomen (ook door ouders) dan van een omstander.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 13:24

Wat is er mis met je paardje niet aan de teugel te laten lopen???
Toen ik nog lessen reed zag ik altijd de meisjes aan de teugels trekken enzo om het paardje maar mooi te laten lopen...Voor mij was rijden niet om alleen maar aan de teugel te lopen maar om te leren hoe ik moest zitten en hoe ik mijn paardje onder controle had en dat ze naar mijn hulpen luisterde... en tuurlijk probeerde ik wel paardjes aan de teugel te lopen maar niet zo intensief zoals ik vaker meisjes zie doen.

Kan je ook paardrijden voor de lol zegmaar zonder telkens aan de teugel te laten lopen?

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 14:27

Het zijn niet alleen de jonge kinderen hoor!
Bij ons op de manege staat een meisje met een dravertje, dravertje is helemaal kapot gereden, loopt geen stelling scheurt alleen maar rond.
Eerst reed ze met een martingaal, sporen en mega lange zweep(sporen hebben ook veel zin als je je benen een kilometer van je paardje afhoudt maar goed)
Nu zag ik tot mijn verbazing dat ze er een slof aan had hangen..en niet te zuinig...helemaal strak zodat het (arme) beestje geen kant meer op kan.
Waar zijn we dan mee bezig?? denk je dan.
Maar goed iets zeggen heeft geen nut want ze weet toch alles beter.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:14

Zulke mensen komen zichzelf tegen, je loopt nl. gruwelijk vast...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:43

idd steef, ik ben het nun dus wel met je eens... laat maar het heeft wrs geen zin. Tot het moment dat die pony kreupel begint te lopen of de kont tegen de krib gaat gooien.

Ik neem aan dat z'n kind geen behoorlijk les heeft, anders zou ze nooit aan een slof beginnen. Heeft ze wel een instructeur, ga daar es snel mee kletsen en met die &* die haar de slof gegeven heeft.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:53

Het is best een aardig meisje en ook heeft ze fatsoenlijk les. Het is puur onwetendheid dat zij die slof er aan hangt volgens mij. Alle paardjes lopen immers mooi aan de teugel en als haar verteld wordt dat haar pony het ook doet met zo`n touwtje er aan en daarna zelfs zonder kan... Dan doet zij dat natuurlijk. Ik denk dat het zo ongeveer moet zijn gegaan. Vanavond hebben we beide les. Zal eens zien of ze weer met slof reed en als, of ik haar er vanaf brengen kan. Of anders met de instructrice praten.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:04

maar 1 oplossing, moet je is vragen aan d`r of ze gewoon een keer zonder slof wil rijden, dan zal ze zien dat ie weer ze kop omhoog gooit dus al die tijd aan de slof heeft totaal geen zin gehad, maar ja meisje van twaalf snapt dat toch niet, ik snap niet dat mensen zo iemand zulke adviezen geeft slaat totaal nergens op

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:33

verel haaar maar dat je eraan verslaaft raakt en dat als het ding eraf haalt het beesje net zo loopt als voorheen toen ze nog geen slof gebruikte.
heb het zelf mee gemaakt met een gogeu, paardjuh liep super met gogeu eraan lekker naar beneden, maar zelf hoefde hij nie veel te doen als er in te gaan hangen, ik merk nu dat ik hem eraf heb gehaald pas dat ie eigenlijk helemaal niks hoefde te doen, want hij heeft nu veel meer moeite met rijden, en er komt vaak nog bij dat het neit helemaal van je zelf is wat je ziek en wat ergebeurt. Vaak denken mensen, hmz ik hang er een slof aan en haal hme er over een tijdje weer af, maar wat als ze hem eraf halen loopt het beesje voor geen meter, en hangen ze da ding er weer aan omdat ie dan zo lekker loopt. Of terwijl je raakt er vet aan verslaafd en als ie eraf is kom je erachter dat het niet veel effect had.....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:21

Mijn advies: als mensen met een hulpteugel willen rijden, dan doen ze het toch. Ik heb veel succes met mensen een ander type hulpteugel aan te raden. Om die reden heb ik mijn Tiedemanteugel nooit weggedaan. Ik leen hem uit aan mensen die op onbenullige manier met slofteugel rijden. En met een beetje uitleg erbij gaan veel mensen dan over op deze teugel. Zeker als ik erbij zeg dat je de Tiedeman wel mag gebruiken bij het inrijden voor wedstrijden Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:05

het is idd zielig een onervaren ruiter een slof te laten gebruiken, maar zoals steef zegt, dat merken ze dan wel. Zo'n pony wordt verpest, en aan de teugel lopen, moet kunnen zonder te teugels op te nemen... (niet dat ik dat kan Haha! * grijnz* maar het zou wel moeten...

Enya - Daya :-)

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 16:39

Kijk, ik vind het ook erg zielig voor meisje en pony, dat ze met slof rijden. Zelf ben ik 13, en rijd 6 jaar en ik kan wel begrijpen dat dat meisje denkt dat het met een slof beter lukt. Ik zou zowiezo zo´n oude pony niet dwingen `mooi´ te lopen, maar lekker ontspannen zoals ie zelf wilt (met bepaalde grenzen he Knipoog ). Op de manege waar ik rijd (Zilverster)heb ik nu een welshje half pension, en rijd hem een maand lang 6x per week. Hij is rond de 12 jaar en reed vroeger vaak gevordere lessen, maar die worden nu te zwaar voor hem en beginners rijden er makkelijker op omdat hij vrij klein is. Maar het is een eigenwijze, hij bokt snel als hij geen zin heeft (glijbaaaaaaaaaaaan, boem) en loopt zooow sloom (slof slof...). Ik rijd ongeveer gevorderd met hem, maar hij is verleerd om ontspannen de les te lopen. Hij gaat ook alleen maar aan de teugel als je vanuit draf gaat halthouden en flinke spanning op de teugel zet. Zelf zeg ik, dat moet anders kunnen, maar het is een manege pony waar op rijden geleerd word... ik kan er dus niks aan doen. Maar ff terug op het onderwerp: Ik zal zeker nog een keer met dit meisje gaan praten, en/of haar meenemen naar de intstructeur/trice en dan duidelijk uitleggen dat een slof de pony verder zal verpesten. En dat aan de teugel rijden iets is, wat de pony doet, als hij lekker ontspannen en voorwaarts kan gaan rijden. En als ze toch blijft denken, dat een hulpteugel beter werkt, moet ze toch echt ook nog even weten dat ze daarmee niets verder opschiet en het rijden van haarzelf en de pony flink naar beneden haalt!!!

Gaia

<3

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:08

Jaag ze de angst in het lijf en zeg haar dat ze haar pony verpest en op den duur kapot rijdt. Klinkt misschien hard en gemeen maar vaak is dit het enige waar naar geluisterd word. Trouwens, ik denk dat jij dit niet hoeft te vertellen, ik denk dat je instrictrise dat wel doet.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:50

wjerdo schreef:
idd steef, ik ben het nun dus wel met je eens... laat maar het heeft wrs geen zin. Tot het moment dat die pony kreupel begint te lopen of de kont tegen de krib gaat gooien.

Ik neem aan dat z'n kind geen behoorlijk les heeft, anders zou ze nooit aan een slof beginnen. Heeft ze wel een instructeur, ga daar es snel mee kletsen en met die &* die haar de slof gegeven heeft.



Hier ben ik het NIET mee eens!!!! Helemaal niet zelfs. Ik rijd sinds een jaar zo af en toe met een slof (1 keer in de 4/5 weken) en het gaat beter. Doordat ik met slof rijd kan ik beter op mijn houding letten. En om nou te zeggen dat ik een beginner ben.. Ik ben nu 15, rijd 8 jaar waarvan 6 jaar eigen pony. Heb ongeveer 5 jaar geleden gehoord wat aan de teugel is, en heb sindsdien wel eens met martingaal, bijzetteugel, touwtjes en tienemann gereden. Heb zelf ook verschillende pony's ingereden, ja, met goede instructie!
Nu rijd ik Haike nog wel eens met slof, maar alleen in mijn priveles. Als je op tijd ontspant is er nix aan de hand, kan alles rijden. Haike gaat er nooit kreupel oplopen, ook niet onregelmatig.

Sorry voor dit zeer onduidel;ijke verhaal maar ik moest het even kwijt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:02

Hoe houd je jonge meisjes van de slof af?
Ik zou er liever van maken hoe hou je bijna alle ruiters van de slof af?

in 99 van de 100 keer word dat ding helemaal verkeerd gebruikt.
Er zijn maar weinig ruiters die ik er netjes mee zie rijden.
Bijna bij iedereen loopt het paard met de voorhand de grond in de achterhand boven in de lucht.
Misschiern wel lekker licht in je handen, maar absoluut niet goed.

Ik verbaas me er dan ook over hoe licht er door veel ruiters over een slof gedacht word.
Iedereen noemt zich na een paar jaar rijden ook al geen beginner meer, en daarom is de slof op het dresuurterein met losrijden ook verboden en pas toegestaan in het Z springen. Haha!
Als we ons nu thuis ook eens aan deze regel hielden?
Hoeveel ervaren ruiters mogen er dan nog mee rijden?

En ik ken genoeg ruiters die er thuis dus bijna altijd mee reden, maar gossie hoe kan het toch dat ze op wedstrijd door 10 ringen sjeede met een paard met de kop erop dat niet naar beneden te sjorren was.
Raar he?! Knipoog

Maar hoe je ze ervan af houd, geen idee.
Wist ik het maar..

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:14

Hier weer een antwoord van mij; want dat van runningkawa is denk ik ook naar mij gericht.
Wanneer ben je geen beginner meer? Ben ik(15 jaar, 8 jaar rijervaring, M1 dressuur, B springen-voorheen L, kopruiter viertal, 6 pony's ingereden) nog een beginner?
En wat is er mis met een slof? Elke keer, ok dat snap ik maar zo af en toe? Als je toch voldoende vanuit de achtyerhand rijdt en niet als een gek aan de teugels trekt en je pony ook zonder kan houden is er toch niks mis mee?
Wacht op reactie!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:34

Ik rij ook nooit met slof, voel me ook geen beginner meer in de ogen van Haike (15/16 jaar rijervaring, meer dan 20 paarden ingereden, keuringen gedaan enz Maar of dit van belang is voor deze discussie Verward). Maar toch ben ik ook niet voor de slof. Ik zeg altijd: verbranden die dingen. Je doet er meer kwaad dan goed mee.

Ik denk dat ik best met een slof om kan gaan, maar het gaat eigenlijk altijd zonder. Als je zonnodig je paard in en krul wilt hebben, gebruik dan een thiedemann, alleen in werking als het nodig is, trekt niet onnodig.
Om met een slof te kunne nrijden moet je heel veel kunnen: goed de achterhand laten gebruiken, met dubbele teugelrijden, gevoel voor onspanning hebben, niet zagen, niet trekken enz.

Maak een beginner maar een beetje bang voor de slof en adviseer haar een thiedemann of martingaal. Dit staat net zo stoer en is paardvriendelijker.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, ElinaSK, GrapeshotBot, inge_romeo, Manieki, Oehlala, Rubio, Vagabondo en 142 bezoekers