luidruichtig rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 09:21

Oh ik kan d'r ook wat van hoor. Veelgehoorde kreten als ik aan het rijden ben? "Laat los, laat los die teugel" "Kom op!" "Rechtstellen.... recht!"
"Wees nou toch eens niet zo'n zeikerd" "Iwaldo, schei uit!"
"Goed zo kerel!" "Braaf paard hoor" "Dat is netjes!"

Eigenlijk praat/schreeuw ik meer voor mezelf, ik heb nogal eens moeite om consequent te blijven en soms pik ik teveel. Dus wanneer ik dan even schreeuw zijn zowel Iwaldo als ik weer wakker. Het praten is voor mij ook een hulpmiddeltje om conseguent bezig te blijven, ik zeg dan dus 'linker teugel los!' om mezelf eraan te blijven herinneren Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 10:45

Sonja schreef:
Ik brul ook wel eens tegen m'n paard, en ik weet best dat het irritant is. Bovendien is het een teken van onmacht van de ruiter. Toch doe ik het liever dan op dat moment m'n sporen erin te hakken of m'n zweep te misbruiken. Liever m'n frustratie in decibellen kwijt, dan in lichamelijk geweld. Maar beiden zijn niet goed te praten.

Goh, ben ik weer de enige Bokker die een stinkmoddergebruik heeft? Wat een snertmens ben ik toch.... ben niet tegen slofteugels, rij met een scherp bit en wieltjessporen, en schreeuw zelfs wel eens tegen m'n paard..... Hoor ik hier eigenlijk wel thuis? Haha!


Jawel hoor, ik ben ervan overtuigd dat jouw paardje het goed heeft, die sporen, zweep scherp bit... als je ze goed gebruikt is er toch niks aan de hand. En ik gebruik ook een slof. (met longeren)

maar goed even ontopic, ik vind het wel vervelend als iemand anders tegen zijn paard schreeuwt terwijl ik daarbij in de bak rijd, Flair reageert vrij bang op geschreeuw en dan is ze gewoon niet lekker meer te rijden...

Ikzelf beloon alleen met mijn (zachte) stem, als ik rijd en ze loopt te kl*ten krijgt ze een klein tikje met de zweep daar schrikt ze al genoeg van. (type zeikwijf) Als ik aan het poetsen ben en ze is vervelend dan verhef ik mijn stem wel dat helpt altijd goed.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 10:52

Ik schreeuw nooit. Paarden hebben loeischerpe oren. Als ik iets met de stem dan zeg ik het zacht, want ze horen het dan ook prima.
En ik vind het ook aardig storend als iemand de hele tijd met een dressuurzweep bijtikt in plaats van been geeft. Dan gaan mijn nekhaartjes ook altijd overeind staan.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:15

Ik zit ook heel veel te pruttelen tegen Marena , maar dat is ook zo'n onzeker en angstig diertje af en toe.

Als je dan gewoon vriendelijk en belonend tegen haar aan prutteld , beetje van hartstikke goed , brave meid , netjes gedaan hoor ! is ze helemaal gelukkig Lachen

Daarentegen als ze loopt te stieren buiten en even echt niet luisterd op dat ik haar terugneem (komt heel weinig voor gelukkig) dan spring ik wel eens uit m'n vel , ze heeft al alle kans gehad dan maar blijft dreinen , dan kan ze een stomp op haar hals krijgen en een " godverdommese kankerse k uttekop !!!" , heel genant en heel fout , maar OP dat het lucht ..... als een paard je in gevaar dreigt te brengen dan is dat precies wat diepe indruk maakt ...... Schijnheilig

Ik rij sowieso heel veel op stem , meer dan op wat dan ook .
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-08-02 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:17

Als er 1 schaap over de dam is..... Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:18

De kans dat je mij een paard ziet slaan is bijna nihil.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:19

pepeijn zit soms te grommen en dan grom ik gewoon mee. Lachen

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:27

Bij mij ook Rom , maar als niks meer doordringt , ze dwars door alles heen loopt terwijl ze normaal al op een pinkje terugkomt , dan is bij Rena de laatste redding een stomp om haar even terug op aarde te krijgen zeg maar . net als een persoon die flipt , die geef je een klap in z'n gezicht en hij is weer terug in de realiteit (in films dan Haha!) .

Heel vaag.....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:27

Ik babbel ook hoor.. goedzo, braaf, ah aah, ruuuustig maar enz Lachen

Gister had ik tijdens de les geen zweepje en toen kwam ik erachter dat mijn hand opzij doen en met mijn vingers knippen hetzelfde effect had als een tik (bok en daarna netjes doorlopen) Tong uitsteken
Nieuw geluid in mijn repetoire dus! Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:29

"Dokter, you are wanted on the foon"
ehm sorry, weer een film associatie Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:25

Romkabouter schreef:
En ik vind het ook aardig storend als iemand de hele tijd met een dressuurzweep bijtikt in plaats van been geeft. Dan gaan mijn nekhaartjes ook altijd overeind staan.


Dat zag ik dus vandaag...
Mijn nekharen staan nu nog steeds overeind. Frusty
Ik ga zometeen maar snel douchen! *LOL*

Tijdens het rijden gebruik ik ook mijn stem.
Maar wel korte woorden.
Zoals het franse spreekwoord luidt:
C'est la ton qui fait la musique... Tong uitsteken

Dus ik zeg 'EH!' of 'NEE!' als ze iets niet wil, of zit te klieren, soms ook wel op 'waarschuwende' toon: Cerise!
En 'braaaaaaf' als ze haar best doet, ook als het niet perfect lukt haha.

Verder als we na de landing van een sprongetje iets later weer op de hoefslag komen: 'Jaaaa goed zooooo, braaaaf, dat vindt jij wel leuk he????'
Alsof ik tegen een schattig klein kindje praat dat leert lopen...
Voor de duidelijkheid: ik leer haar dus springen op het moment. *LOL*

Mijn instructrice herinnert mij er juist aan dat ik mijn stem moet gebruiken, wanneer ze onrustig is om te kalmeren, wanneer ze iets moet doen kan ik haar aanmoedigen 'Ja toe maar, kom op! Goed zo, toe maar!'
Dit maakt haar wat enthousiaster.
Maar ook als ze in verzet gaat, maar dan korte shagrijnige dingen zeggen.

Ik ga dus niet datgene zeggen wat ik ooit van iemand hoorde:
'K..knol loop gvd toch eens door met je luie poten, betaal ik me daar die dure bix voor'
Of:
'Kl*tebeest, als je alleen maar kan tegenwerken pleur ik je de stal in en kom je er een week niet uit!' (die meende ook nog wat ze zei... Verdrietig )

Ach ja.
Ik heb ook iemand gekend die niks zei.
Die kwam van zijn paard af toen het paard drie keer weigerde voor een hindernis.
Hij sloeg hem met zweep.
En dan de volgende dag moeite hebben met afstijgen, en niet dit niet snappen: "Goh, kan ineens niet meer van me paard af komen, die begint dan weg te springen zodra ik bijna op de grond sta.. Verward "

Lips are sealed
Dan ben ik blij dat ik mijn stem gebruik... Schijnheilig

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:37

Dorine schreef:
Zoals het franse spreekwoord luidt:
C'est la ton qui fait la musique... Tong uitsteken


offtopc: Geinig, op de beton vrachtwagens van Kijlstra staat dus C'est la beton qui fait la musique.
Bijna niemand weet dat dit dus van dat spreekwoord afkomstig is Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:18

Ik praat wel tegen mijn pony, soms boos (kort en krachtig eeehhh, hou op!, maar ook als hij zijn best ( goed zoooo!!!!, braaaaaaaffff, stoere jongen!!! Knipoog ) hij reageert er echt wel op. Ik let hierbij niet op of iemand staat te kijken, hoewel ik dan volgens anderen juist niet veel praat...
Het is natuurlijk erg vervelend als je hele scheld verhalen zit te houden tegen je paard, en te schreeuwen. Het paard wordt er gestressed van, maar andere paarden en ruiters in de bak ook. Net als wanneer iemand constant zijn paard op z'n lazer geeft en de bak rond jaagt als straf... Dat rijdt echt niet fijn!!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:45

Toscar hoort wel aan de toon van me stem of et goed is of niet!
Maar voor de kar is hij ook altijd op stem "gereden"dus hij kent dat echt wel!
Maar als hij het goed doet krijgt hij het ook te horen!
Vaak gaat het "braaf""goedzoo".... "gvd""TOSCAR!""HE"...
En dan snapt hij het wel hoor! *LOL*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 00:33

Ik schreeuw niet gauw tegen Pompidou, daar wordt ze erg nerveus van.
Woorden als'eh eh', of 'denk 't rrrrrrrrom'of 'nee nee!' met een verhefte stem is echt duidelijk zat voor haar.
Maar ik ben vooral gul wanneer ze braaf is, dan prijs ik haar de hemel in, moet je eens kijken hoe ze glundert dan. Party!!
En dát vind ik nou juist zo fijn om te zien, merken.
Anders is het trainen voor haar ook geen pretje.

Maar als ze écht stout is, kan ze van mij écht een schreeuwpartij verwachten! Vanmiddag toevallig. Ik zette haar in de wei, alleen stond mn zusje met Tamaartje verderop het erf. Was ze het niet mee eens, en wilde hard gaan hollen.
Maar goed, eerst moet dat halster af. Dus ik had t nog geeneens over die oren, en ze begon al als een achterlijk onopgevoede debiel te springen en te doen. Met gevolg dat mn (mooi gespaarde Boos! ) nagel dubbel ging, echt middenop mn nagel, auwauwauw wat doet zoiets zeer zeg!! Helemaal opengescheurd.
Nou dan maakt ze me dus echt pissig: 'Ben je nou helemaal, halve gare *piep* , *piep* *piep*!!
Toen viel het kwartje bij haar, en bleef ze stil staan. Toen kon ik dus dat halster normaal afdoen. Tjonge jonge....
Mijn zusje lachen: ' denk je nou echt dat ze je verstaat?' *LOL*

Maar schelden doe ik niet zo gauw, of ze moet me dus echt iets flikken wat écht niet kan.
Maar ze is erg slim, ze weet heél goed welk woord wat betekend.
En stem verheffen, helpt al goed.

Ik heb er zef een hekel aan als je iemand ziet rijden, en je denkt:'gaat best netjes', en diegene scheld zn paard continu uit. Belachelijk zoiets, wordt je daar nou gelukkig van? Verward
Ik vind het zwaar k*t als ik 'ruzie'heb met Pompidou, en dat is wederzijds. Dus ruzie is snel over, we maken het gauw weer goed. Lovers
Anders ben ik echt niet heppie hoor. Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 01:20

Ik doe het ook weleens, of het daadwerkelijk helpt, geen idee! Haha!
Ik heb meestal kregen van "laat los" wanneer ze weer eens het bit vast pakt "houd daar ***verd*mme eens mee op!" kun je ook nog weleens horen vallen Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:14

Schreeuwen niet maar mopperen best wel hoor! 'Denk d'r om' is een kreet van mij als ik voel dat meneer graag wat anders wil uitspoken dan dat ik wil. en 'Euh' of 'Eej' dat gebruik ik ook tijdens het poetsen etc al bij jonge paarden waarom dan niet onder het zadel

'Braaf' en 'Goed Zo' soms in combi met een aai over de hals.

overgens heb ik een hekel aan mensen die miepen over anderen zonder dat tegen die mensen te zeggen

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:10

Vroeger schreewde ik wel eens tegen mijn paard, als ik dan zo kwaad werd dan kon ik mij niet meer inhouden. Maar dat komt niet meer voor. Ik denk dat het altijd nog beter is dan je paard met de zweep te bewerken. Maar goed als ik nu kwaad wordt geef ik haar lange teugel en ga ik een paar minuten afkoelen. En dan weer oppakken, als dan nog niet gaat sluit ik met iets af wat bijna altijd goed gaat en dan stop ik ermee.

Maar zoals ik al zei het is altijd nog beter dan bewerken met de zweep, wat sommige mensen bij ons op stal nog weleens willen doen. Frusty

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:43

Ook ik 'schreeuw' wel eens tegen Maartje als ik aan het rijden. Maar dat zijn ook korte, krachtige woorden zoals: EH, NEE, MAART!!
En beloon haar ook met mn stem, braaf, goooeeed zo, good girl, brave meis.

Ik denk dat je paard het wel degelijk begrijpt, maar dan niet aan de woorden, maar aan de klank waar je het woord mee uitspreekt.
En ik tik ook wel eens bij met de zweep, ik ben pas sinds kort begonnen met wat intensiever dressuur te rijden en heb nu ook les. Het gaat heel goed, maar ze vindt het allemaal best moeilijk, maar ook heel spannend. En dan vergeet ze haar achterhand wel eens 'mee te nemen' en reageert ze even niet op mijn been, dus hup klein tikje en ze is weer bij de les.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:44

Precies Kim6815, dat had ik ook altijd, als ik echt chagrijnig werd, of weet ik het wat, gooide ik ook de teugels los om even af te koelen...
Als het er niet beter op werd, inderdaad nog even oefeningen doen die simpel te doen zijn, en dan uitstappen.
Dan stap je heel wat rustiger af, en je bespaard je paard een hoop ellende.
Als je sommige mensen bezig ziet! Zo oneerlijk voor dat paard, die snapt er op een gegeven moment geen hol meer van... Verdrietig
Slaan met die zweep en schelden! Ja hallo, heb je dan nog lol in je rijden?
Dacht 't niet...

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:46

Ik schreeuw alleen tegen mijn paard als hij schreeuwt. Tja 't is een hengst en als ie merries ziet dan wil hij nog wel eens een keertje achter uit z'n keel brullen. Volgens mij zijn ze bij de bouw vergeten een geluidsdemper in te bouwen Haha! . Een zacht of gewoon gesproken FOEI wordt dan dus volledig overstemd. Effe schreeuwen dan dus maar }> Maar loopt ie bijvoorbeeld in de les met z'n aandacht buiten, dan fluit ik meestal even een keertje en gaan z'n oortjes weer richting mij.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 01:18

Tegen het paard wat zeggen als ik rijd, doe ik dus ook.
En reken maar dat Chriss het snapt, ik doe veel met mijn stem, niet alleen negatief, maar ook positief.
Ik geef commando's met mijn stem als ik erop zit, maar ook als ik er naast sta en ze begrijpt het echt wel, anders zou ze de commando's niet opvolgen.
Zoals achteruit, draai maar om, kusje, ho, goed zo, braaf, nee, stil staan, galop en ga zo maar door.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het zegt, zacht, hard, lief, boos etc etc.

Kheb alleen soms een probleempje, en niet alleen bij paarden, maar in het algemeen wordt dat ook vaak tegen mij gezegd, nl dat ik hard praat, ik heb nogal een luide en schrille stem.
Maargoed, daar gaat het niet om.
Schreeuwen doe ik in principe niet, praten wel, als ik erop zit of ernaast sta.
Tijdens het rijden geen onbenullige dingen, maar in de omgang kan ik dat wel voor elkaar krijgen hoor.
Soms vragen ze me af tegen wie ik praat, maar dan is het tegen mijn hond of paard.
Ja en, moet toch mijn verhaal kwijt, vind het minder erg dan als tegen/in jezelf praten, doe het liever tegen mijn dieren, dan mezelf.

Maar dingen zeggen als van je gaat naar de slager ed, hoor je niet uit mijn mond komen, wel soms een verwensing, maar zeg maar beschaafder.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 01:27

Af en toe kan Nappes een brul verwachten, dan moet ie het wel heel bont maken Knipoog

Ik kan me echt gruwelijk aan storen als iemand de hele tijd van die "kus" geluidjes zit te maken of "klik" geluiden......Brrrr heel vervelend Frusty Nappie wordt er ook helemaal opgefokt van, die heeft dat soort geluiden dus echt niet nodig. 1 keer heb ik iemand gevraagd of ie AUB kon stoppen met die irritante geluiden omdat Nappes er helemaal zenuwachtig van werd, wat denk je dat die persoon zei Boos! :" dan komt er eindelijk een actie in die slome knol van jou" Boos! Toen was ik dus echt zeer pissig, diegen had eens moeten weten op wat voor Bommetje ik inmiddels reed! Trouwens, zwepen kunne ook heel vervelend zijn, raken ze je niet aan tijdens het langsrijden dan hoor je ze wel tig keer een "mep" geluid maken

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 05:45

Er is duidelijk een verschil tussen schreeuwen en je duidelijk maken tegenover je paard. Als DC doet wat ik vraag zeg ik altijd " Good girl!" Dat begrijpt ze heel goed want ze doet dan nog beter haar best. Ik maak haar wel duidelijk met een verhefde stem als iets niet door de beugel kan. Meestal heb ik zoiets van " Cut the baby stuff out!" En dan weet ze echt wel wat ik bedoel. Het is dus wel zo dat ik regelmatig in herhaling val maar ik weet heel zeker dat DC me begrijpt en zodoende leert ze ook beter wat ik van haar vraag.

Misschien antwoorden op stal: " Hou je kop eens, mijn paardje moet zodadelijk aan Prozac!"

essy

Berichten: 11
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 16:43

Ik vind het echt onzin om tegen je paard te gaan schreeuwen. Het is puur onmacht. Let eerst eens op je eigen hulpen, voordat je je paard op zijn donder geeft. Hij begrijpt de toon heus wel, maar snapt verder echtniet wat je zegt. Een 'HEE!' of wat dan ook snapt hij net zo goed als een lange donderpreek.