Jonger dan 18 en eigen paard betalen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 15:38

ik ben nu 22 en zou echt geen eigen paard kunnen betalen hoor! ik werk 40 uur en verdien een goed salaris maar ja ik heb vorig jaar samen met mijn vriend een huisje gekocht en dat hakt erin. Ik heb gelukkig massel met mijn "verzorg"paard want de eigenaar komt heel af en toe kijken en betalen en voor de rest is hij gewoon van mij! echt super. maar ja het is natuurlijk wel een uitzondering.

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 15:45

Ik ben de moeder van een 18-jarige dochter. Wij hebben 7 arabische volbloeds. Deze paarden staan allemaal bij ons thuis. Toen ze nog ongeveer 14 jaar was, was ze echt paardengek. 2x in de week priveles, mee naar de shows, de paarden voorbrengen op de shows. Altijd bereid om mee te helpen met uitmesten en allerhande andere klusjes. Nu heeft ze al bijna anderhalf jaar een vriend en kijkt ze helemaal niet meer naar de paarden om. Ze heeft er totaal geen zin in. Wij hebben altijd geprobeerd om haar enthousiast te krijgen voor onze paarden en altijd alles willen betalen. Als ze in de dressuur of wat voor tak van sport dan ook had willen verder gaan, of zelfs verder in het africhten van paarden of zo, dan hadden wij haar hierbij ook financieel bijgestaan. Helaas het mag niet zo zijn. Dus gaan mijn man en ik verder met onze paarden en kijken uit naar een verzorg(st)er die wel enthousiast is om ons te helpen met het verzorgen en berijden van onze paardjes.

Ella

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 16:04

Wauw zeg, geef mij zo'n moeder!

Wel hardstikke jammer dat je dochter er mee opgehouden is, het lijkt me leuker om met je dochter zulke dingen te doen dan met een verzorgmeisje.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 17:48

Jippie schreef:
Ik vraag me af of jullie er ook rekening mee houden dat je paard wel eens ziek kan worden.
En ben je ook in staat om jezelf en je paard te onderhouden of ben je gedoemd je leven lang bij je ouders te blijven wonen omdat je geen eigen huishouden kan bekostigen.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie over die dingen nadenken.


Zoals ik al zei heb ik op mijn 15e zelf een paard gekocht en zelf voor de stalling en betaling gezorgd en was ik toen slim genoeg om mijn paard direct te verzekeren voor dood/ ongevallen en uitgebreide ziektekosten. Ik had dus zeker overal aan gedacht.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 19:19

mijn ouders betalen ook alles, behalve als ik wat extra's wil ( b.v. nóg een extra shabrak of halster)

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 19:52

Ik moet me eigen paard ook betalen. HEB ik ook gedaan maar dat ging gemakkelijk mijn ouders hadden een merrie en ik betaalde een hengst. en daar kwam die van mij uit. maar als ik om me heen kijk me vriendinnen zijn bar bezig met uitzet en ik met paard

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:18

Ik moet het ook helemaal zelf betalen, maar ik heb wel geluk dat mijn ouders me een deel voorschieten, maar dat moet ik later dan wel terug betalen. Bij heel veel dingen zeggen ze: "Oh laat maar zitten" (zoals de klinische keuring, hoefsmid Lachen ) En ze helpen ook een beetje mee met de stal vernieuwen waar Ivanka nu staat. Het is namelijk nogal modderig op sommige stukken en mijn vader gaat dat nu bestraten Lachen

Ik heb er nog echt geen minuut spijt van gehad dat al mijn geld nu eigenlijk op is aan Ivanka. Ze is het dubbel en dwars waard, ook al kan ik nu geen leuke hebbedingetjes meer kopen (ook niet meer in de ruitershop, alleen de dingen die ik echt nodig heb...). Wat nu wel handig is, is dat ik nu precies weet wat ik voor Sinterklaas moet vragen Schijnheilig

Ik werk overigens bij de Zeeman, heel relaxed baantje, al zijn het soms wel lange dagen. 9 tot 6 vind ik namelijk al tamelijk lang, ook omdat ik daarna nog naar Ivanka ga. Vandaag ben ik niet echt lang geweest omdat ik haar eerst toch even rustig laat wennen voordat ik erop ga rijden. Als school weer begint, moet ik 1 dag in het weekend werken. (en ik ga vragen of ik gewoon elke zondag mag werken, dan krijg ik namelijk dubbel uitbetaald *LOL* ). Tot nu toe lukt het me nog om rond te komen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:31

Wat ik dus hier veel lees is: ik betaal men paard zelf, maar hooi niet of hoefsmid niet of laat maar zitten.
Sorry maar dan betaal je je paard niet zelf!
Zelf is elke cent!

En als ik hier vaker dingen op bokt hoor denken de meeste niet na over wat als het paard ziek word, speciaal beslag moet een ander zadel omdat het andere niet goed paste enz enz.
Een paard is geen konijn!

En als je nu alles opmaakt dan wil ook nog wel zien hoe het zit als je het huis uit gaat, alle spullen die je nodig hebt zijn super duur en laten we dan nog maar niet over hypotheek of huur hebben, of het moet zijn dat dan ook de ouder bijspringen met spullen enz.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 20:34


Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:34

runningkawa schreef:
Wat ik dus hier veel lees is: ik betaal men paard zelf, maar hooi niet of hoefsmid niet of laat maar zitten.
Sorry maar dan betaal je je paard niet zelf!
Zelf is elke cent!


Heb je helemaal gelijk in. Ik moet alles wel zelf betalen, maar soms matsen ze me. Ik koop nu namelijk geen nieuwe kleren meer, heb voorlopig geen les (die ik dan wel zelf moet betalen, maar de lessen op de manege hoefde ik nooit zelf te betalen). Mijn broer en zus krijgen namelijk wel zulke dingen, mijn broer zit op fitness (wat mn ouders dus betalen) en mn zus heeft 1x per maand zo'n behandeling bij een beautyfarm (wat ook niet bepaald goedkoop is).

Van mij hoeven ze me niets te betalen, maar als ze het zelf aanbieden, dan sla ik het ook niet af. Alles wat ik over kàn houden, is altijd mooi meegenomen, toch?! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:50

Citaat:
Van mij hoeven ze me niets te betalen, maar als ze het zelf aanbieden, dan sla ik het ook niet af. Alles wat ik over kàn houden, is altijd mooi meegenomen, toch?!

Ik zou het dan ook aanemen hoor, alleen doet niemand dat Verdrietig Haha!
Maar ik bedoelde dus als jezelf misschien wel je paard koopt maar nooit geen hooi hoeft te kopen, wat toch een grote geld post is, betaal je imo niet zelf je paard.
Dit brengt anderen die ook graag een paard hebben en waar de ouders echt niks van kunnen betalen wel op een verkeerd spoor.
En als ze dan in de knoei komen zitten is het paard de dupe.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:54

runningkawa schreef:
Citaat:
Van mij hoeven ze me niets te betalen, maar als ze het zelf aanbieden, dan sla ik het ook niet af. Alles wat ik over kàn houden, is altijd mooi meegenomen, toch?!

Ik zou het dan ook aanemen hoor, alleen doet niemand dat Verdrietig Haha!
Maar ik bedoelde dus als jezelf misschien wel je paard koopt maar nooit geen hooi hoeft te kopen, wat toch een grote geld post is, betaal je imo niet zelf je paard.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen hooi/stro hoeft te kopen, maar dat komt gewoon doordat Ivanka dus bij mijn oom staat. Hij hooit zelf en stro koopt hij heel goedkoop in (wat ik dan wel zo mag gebruiken). Mijn moeder maakt daar al 5 à 6 jaar schoon en kookt elke dag voor hem, en op deze manier doet hij iets terug. *LOL*

off-topic: Ik zie overal imo staan, maar wat betekent dat in godsnaam? Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:58

imo = in mijn ogen

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:59

runningkawa schreef:
imo = in mijn ogen


aah... dank je Knipoog Daar was ik nou nooit op gekomen Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 23:03

Ik ben nu 17 en betaal Pinky helemaal zelf.
Toen ik net 15 was heb ik hem gekregen en ook helemaal zelf onderhouden.
Ik werkte toen bij de Appie happie voor het geweldige loontje en daar ging het 'goed' mee. Nu hebben zowel Pinky en ik het wat luxer sinds ik (alweer bijna 2 jaar) in de friettent werk...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 23:15

De vraag hier is dus eigenlijk of er mensen zijn die helemaal zélf hun pony of paard kunnen betalen, terwijl ze op school zitten, studeren o.i.d. en een bijbaantje hebben (wat voor eentje?).

Dat wordt hier dus eigenlijk gevraagd.
Nou, de meesten die dit topic lezen denken dus: ik kan op die leeftijd dus een paard betalen als ik een krantenwijk heb.
Uh... Scheve mond
Dat ligt er aan.
Ook de verzekering van je paard, en andere hoge kosten?
Wat voor ras?
Een haflinger kun je goedkoop met schuilstal stallen, maar dit houdt wel in dat wedstrijd rijden moeilijk wordt: hij zal een aardige vacht hebben, ook in de lente en herfst, en daardoor moeilijk droog te stappen zijn, waardoor je veeeeeel tijd moet uittrekken wanneer je gaat rijden of longeren.

Echter een haflinger die elke dag in een stal staat en een dunne en dikke deken heeft, zal minder vacht hebben en kun je met rijden sneller klaar zijn, en dus ook tijd over hebben voor je bijbaantje (kranten lopen?).

Het hangt er gewoon van af wat je met je paard wilt doen.
Bekijk dit niet alleen als je nog 16 bent, maar bedenk ook: wat wil ik voor paard als ik over drie jaar 19 ben, of later, 21... wat wil ik er DAN mee doen?
Lukt dit met hetzelfde paard, of moet ik dan weer verkopen en nieuwe kopen... Frusty
Dit zie je namelijk heel vaak.

Wat je kunt doen is:
vraag aan iemand in je omgeving/op de manege die een eigen paard heeft, hoeveel hij/zij per maand kwijt is, bij wat voor stalling, en diegene moet het ruim nemen, dus ook les, een keer extra hoefsmid of dierenarts, etc.

Vraag dit aan verschillende mensen die 1 eigen paard of grote pony hebben.

Reken uit of je dit bedrag per maand kunt betalen, plus nog 50 euro per maand extra vanwege 'onvoorziene kosten'.
Dus dingen die kapot gaan, vernieuwd moeten worden, extra aangeschafd, extra bijgevoerd, medicijnen, verzekering, etc.

Kun je dit allemaal betalen, dan kun je EERST dit bedrag een aantal maanden lang elke maand apart op een rekening leggen, totdat je het bedrag hebt liggen dat je aan een paard en zadel/hoofdstel wil uitgeven.
PLUS nog zo'n 500 euro voor spullen als dekens, longeerspullen, poetsspullen, ehbo-spullen voor je paard, etc.

Pas dan ga je een paard kopen en kun je alle tijd nemen en weet je ook heel duidelijk hoeveel geld je er aan kwijt wilt (of je een paard van 3000 euro wilt, nog niet ingereden, of een paard van 6000 met papieren en ingereden etc., ik zeg maar wat.)
Veel succes iedereen die plannen heeft! Party!!

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 23:35

Nou ik ben 20 woon al 3 jaar jaar samen en werk 40 uur in de week heb mijn paardje al 1.5 jaar en heb haar helemaal zelf moeten betalen nu ook betaal ik alles zelf mijn vriend betaalt er verder niets aan mee..
Hij heeft zijn hobby's ik heb mijn hobby.
We hebben allebei een auto we hebben een leuk huisje..
Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonden had ik hier nog niet over kunnen dromen een eigen paard, Wilde ik vroeger al maar het zat er helaas niet in mijn ouders hadden het geld er gewoon niet voor.
Ik ken heel veel mensen die denken dat zo'n paard niets kost maar heb ze eens een berekening laten zien van een maand nou dfaar schrokken ze wel zeker van...
Groetjes Aukje

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 23:36

zow ik bof hoor! ik hoef niets te betaln, maar hij staat natuurlijk ook thusi (wat al heel wat geld bespaard!!)
Maar natuurlijk koop ik zelf wel halsters, maar soms krijg ik ook iets. Dat is dus verschillend... Maar van stro en hooi enz hoef ik niet te betalen (maar ik ben ook maar 12 )

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 00:25

Manda"]
[quote="Jippie schreef:
Ik vraag me af of jullie er ook rekening mee houden dat je paard wel eens ziek kan worden.
En ben je ook in staat om jezelf en je paard te onderhouden of ben je gedoemd je leven lang bij je ouders te blijven wonen omdat je geen eigen huishouden kan bekostigen.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie over die dingen nadenken.


Zoals ik al zei heb ik op mijn 15e zelf een paard gekocht en zelf voor de stalling en betaling gezorgd en was ik toen slim genoeg om mijn paard direct te verzekeren voor dood/ ongevallen en uitgebreide ziektekosten. Ik had dus zeker overal aan gedacht.
[/quote]

Wat kost 'n complete verzekering per maand ongeveer voor 'n mini?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:10

Een mini moet je niet verzekeren joh, dat kost meer dan het oplevert! Misschien hooguit voor ziektekosten als je persee wilt verzekeren..

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 13:21

Ja, ik heb 'n mailtje gestuurd naar Amev, ik wil 'm dan verzekeren voor de VA en voor schade die toegebracht wordt aan anderen (bijv. met buitenritten ofzo).
Als ik 'n doodverzekering neem voor 'n shetje van max. E100,- heb ik er niet veel aan Party!!

Het probleem is dat mijn ouders zeueren over onverwacht kosten als hij ziek wordt, vandaar dat ik toch eens wil weten wat zo'n verzekering dan kost Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 15:18


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 17:52

En als je dan 'n keer denkt dat er iets mis is met de pony en de veearts laat komen en er niks aan de hand is, betalen ze dan ook dat bezoek v/d veearts?

En hoe zit 't met schade die je aan anderen toe kan brengen als er hij bijv. over iemand heen walst Haha! ? Moet je daar 'n aparte verzekering voor hebben of ben je daar automatisch voor verzekerd?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:22

Ik zou het niet eens zelf kunnen betalen.
Ben student en heb een zaterdagbaantje.

Mijn ouders zijn anti-paard, dus daar hoef ik op dat gebied ook niets van te verwachten.

Gelukkig heb ik een bijrijdpaardje, waar ik niets voor hoef te betalen.
Naath, bij deze dus bedankt!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 22:52

Ik heb in december vorig jaar een eigen paardje gekocht. Me ouders en oma hebben meebetaald, en die hebben toen ook het grootste deel van de aanschaf van spullen betaald (deken, zadel, hoofdstel...)
Me ouders betalen de stalling maar verder betaal ik zelf bv een nieuw dekje, of de reparatie kosten als me pony weer wat gesloopt heeft.
Ook de smid betalen hun, en de dierenarts, maar me vader ment dan ook met mijn pony.
Ik heb een flink bedrag achter de hand op een spaarrekening, de laaste jaren zo opgespaart, wat ik echt achter de hand heb als er bv iets onverwachts gebeurt,...
Mocht ik te kort komen, zullen me ouders bijschieten.

Toch ishet een hele verantwoording, en er gaat veel poen in zitten (neej echt!) en ik werk nu 4 weken constant om weer wat reserve op te bouwen voor komend jaar.

Denk er niet te simpel over na, want een ker onverwachts ziek, en je kunt in de schulden komen, en zoals sommige hier al zeiden, je kunt niet de hoefsmid een keer overslaan!

Ik heb gewoon geluk, met m,e ouders, maar als je zelf alles moet betalen, dan wordt het een stuk moeilijker!