Rijschema 3 jarig paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 12:42

Hoi allemaal, ik vraag me af hoe vaak en hoe
lang jullie een 3 jarig paard rijden per week. Voor de gene die er een rijden of hebben natuurlijk. Ik ben hier wel benieud naar. Groeten Nathalie




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nathalie w op 2001-05-10 14:34 ]</font>

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 12:43

IK was het woord rijden vergeten natuurlijk!!!!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 19:29

Hey nathalie!
Ik heb nu een ruin van ondertussen vier jaar.
Wij hebben hem op driejarige leeftijd RUSTIG ingereden, en dan twee keer per week een rustige wandeling, waarop hij aan vele dingen gewoon kon worden...
Hij vond het altijd ontzettend leuk op die manier, en stond steeds te popelen om mee buiten te gaan!
Je mag met een driejarige echt nog niet teveel doen, dan zal hij niet lang meegaan...
Waarschijnlijk heeft hij dan al gauw last van zijn gewrichten enz.
Je kan dus wel twee keer/week gaan rijden ofzo, en dit mag gerust een uurtje zijn. Aan een rustig tempo, met vnl. stap.
Het is handig wanneer er een ouder paard meegaat, dat rustig is.
Ok, misschien dat je hier wat mee geholpen bent...
Ik heb ook steeds gelezen in paardenboeken: 'OUD GELEERD IS OUD GEDAAN'
zodus *LOL* ...

greetz

Aglaranna

Carolam

Berichten: 163
Geregistreerd: 01-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 19:38

Hoi Nathalie,
Ik heb een merrie van 3,5 jaar (welsh-cob)
Ik rij haar 2 tot 3 keer in de week.Ik Vraag dan niet van haar. Stap heel veel! Draf ook iets en 1 keertje op beide handen een galopje! Ook neem ik haar 2 keer in de week aan de hand mee langs de weg. Dit om haar vertrouwd te maken met het verkeer. Ze heeft dan wel haar hoodstel om en soms haar zadel ook op. Met het rijden rij ik wel wat figuren maar niet al te veel. Het gaat voornamelijk om de gangen nog. Ze moet op het tempo lopen dat ik graag wil. Nu ze bijna 4 is ga ik iets vaker rijden maar en kan ik ook iets meer figuren rijden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 21:52

ik heb een 4 jarige KWPNer, die ik vorig jaar heb ingereden. In het begin (zo'n 3 maanden onder het zadel) reden we hem om de dag een half uur. Tegenwoordig wordt hij 6 dagen in de week gereden, 45 tot 60 minuten inclusief 10 minuten longeren vooraf. Een dag is hij vrij (wei), 1 keer in de week heb ik springles en dan heeft hij 1 keer in de week dressuurles met mijn moeder en 1 keer in de 2 weken met mij.
Overigens kun je beter regelmatig niet te lang rijden dan twee keer per week een uur. Door veel licht werk train je zijn spieren en pezen om sterker te worden. En ik lees hierboven dat je veel moet stappen, imo moet je juist veel draven met een jong paard omdat ze in stap vaak nog moeite hebben met het gewicht. Door licht te rijden belast je de rug minder.
Ik zou je paard 3 a 4 keer per week een half uurtje rijden, verder veel weidegang en het werk lekker afwisselen. Houd je paard goed in de gaten en pas evt zijn schema aan als je vindt dat het te veel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:26

Een driejarige kun je inrijden in winter/ voorjaar en hem daarna weer op de wei zetten, of niet, een beetje afhankelijk van het paard. Doorgaans begin je pas echt wat te doen als ze dan in de nazomer 31/2 zijn, maar iedereen heeft daar een beetje z'n eigen ideeën over. Bij sommige paarden is het juist wel goed ze een beetje aan de gang te houden (bazige hengsten bijvoorbeeld) maar dan is het werk echt minimaal. Zo'n driejarige rij je dan een keer of 3 in de week 20 minuten en dat bouw je dan langzaam uit. Vaak merk je in het begin dat het mentaal ook best een belasting is, en ligen ze soms languit in het hok bij te komen van alle inspanning. Het verschilt een beetje per paard, en een beetje per ruiter, je laat het een beetje van je gevoel afhangen. Wat ik hier vertel zijn vuistregeltjes, die ik op de stal waar ik werkte geleerd heb, maar daar weken we er ook wel vanaf als dat nodig leek.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 10:18

Bedankt voor de reacties. Ik rij 2 keer per week 30 min 1 keer buiten en 1 keer in de bak en 1 keer 20 min aan de longe voor de rest loopt ze nu met dit mooie weer dag en nacht buiten. Mijn 6 jarige rij ik 5 keer per week. Groeten