Verslag Pablo en de Fysiotherapie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Verslag Pablo en de Fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:09

Allereerst: hij is gezond verklaard en heeft geen verdere behandeling nodig.
Het was wel heel interessant om eens te zien.
Allereerst heeft ze hem helemaal onderzocht, op hem geduwd, aan hem getrokken, bevoelt etc.
Op zijn rug heeft hij 1 plek die wat gevoelig was maar dat was niet genoeg om echt te beteken. Komt denk ik omdat mijn zadel onlangs is opgevuld, de zadelmaker had toen ook gezegd dat dat mogelijk was. Maar het was dus maar heel weinig.

Toen heeft ze aan de longe gekeken. Geen bijzonderheden te zien.
Terwil ik naar de bak liep trok de fysiotherapeute even aan zijn staart en daar hij liet hij zich net een beetje twijfelachtig door uit balans raken. Maar verder zijn er geen bijzonderheden uitgekomen. En deze 2 dingen hebben geen verder behandeling nodig (wel in de gaten houden natuurlijk dat hij niet opeens rugpijn krijgt oid).

Vervolgens heb ik in de buitenbak gereden en heeft zij even gekeken. Ik moest veel voltes rijden en overgangen. Daarna heeft ze me aanwijzingen gegeven.
Pablo loopt normaal maar ik moet A) consequenter zijn dus B) ook strenger zijn. Gewoon lopen moet hij.
En C) moet ik mijn ellebogen meer gebogen op mijn zij houden. Ik hou ze nu vaak te strak (armen te recht) en heb daardoor geen elastische verbinding met Pablo's mond. Daardoor kruipt hij er onder (om de schokken te voorkomen) en verlies ik contact met de teugels. Ik moet hem meer van achteren naar voren rijden en ze heeft me even goed het verschil laten voelen. Ik moet ook opletten dat ik mijn rug niet te hol maak. met het rijden moet ik nu oefenen dat hij vaak zijn hals helemaal strekt en ik mijn ellebogen goed hou en vooral ook aanpakken die luilak. Als ik meer aan het werk heb zal hij ook meer bij mij zijn en minder schrikken. Allemaal dingen waar ik me heel goed in kan vinden en die ik ook eigenlijk wel weet maar dus niet doe. Eigenlijk heb ik dus meer les nodig maar dat kan ook nu Pablo beter is en dus ook geen blokkades heeft.

Ik denk dat mijn lesgever wel blij is als hij dit hoort want hij ropet ook altijd dat ik Pablo moet aanpakken en dat ik een te los contact heb etc.

Ik ben heel blij dat ik hem heb laten onderzoeken. Nu weet ik dat ik gewoon kan gaan rijden. Dat hij echt niets meer mankeert. Dat ik niet te voorzichtig met hem moet zijn.

Nog even voor de duidelijkheid: deze fysiotherapeute is ook dierenarts. En niet iemand die op goed geluk aan Pablo's staartje is gaan hangen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-02 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:13

Dat is echt fijn! niks fluwelen handschoentjes meer..... werken zal die Haha!
Hahaha, ik ben zelf heel benieuwd naar maandag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:16

orri schreef:
Dat is echt fijn! niks fluwelen handschoentjes meer..... werken zal die Haha!

Inderdaad. Ik ben echt blij dat ik dat mag. Nu moet ik ook gaan doen natuurlijk. Ik hoor al sinds dat ik hem rij dat ik te lief voor hem ben. hem niet genoeg aanpak. Hij heeft zo'n zacht mondje dat ik al gauw ben te hard te zijn met mijn handen en dus ze juist krampachtig stil ga proberen te houden met als gevolg dat ik juist te weinig me veer Frusty
En het veradelijke bij Pablo is, is dat hij ook veel meewerkt. Tot een bepaalde hoogte doet hij van alles. Als ik wil wijken doet hij zo braaf een paar passen dat ik het dan al goed vind terwijl als ik dan nog een paar passen meer vraag meneer totaal door mijn benen heen loopt. Bloos

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:06

Fijn dat hij gezond verklaard is! En nu aanpakken die hap, je weet tenminste nu dat het verantwoord is als je dat doet en eerlijk tegenover je paard omdat hij geen pijn meer heeft wat verzet oid kan opleveren.
Dat met het wijken herken ik helemaal, onbewust stop ik als ik merk dat het net niets minder lekker gaat, zodat je er een goed gevoel aan overhoudt. Terwijl inderdaad als je even doorgaat merkt dat ze helemaal niet zo haar best wil doen. Ik probeer er ook al op te letten maar dat maakt het trainen wel leuker.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:53

Fijn voor je!!! Blij toe hoor, nu kan je idd gewoon lekker aan 't werk zonder dat je je zorgen hoeft te maken.

Nu maar hopen dat je niet zo hard gaat werken dat je voor jezelf een fsyio nodig hebt van de spierpijn Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:56

Hey maar dat is hartstikke goed nieuw! Gefeliciteerd hoor (dat mag toch wel
Haha! )

En Tja, Pieps nu zou ik maar naar het vrouwtje luisteren! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:02

Waar ik trouwens heel blij mee was was dat toen ik mijn zadel had opgelegd ze meteen zei dat mijn zadel heel goed lag. Is altijd fijn om te horen!

Ik heb gisteravond nog even in mijn les meegereden en heel erg mijn best gedaan. Het viel nog neit mee om overal aan te denken maar Pablo was lekker bezweet en Harrie(instructeur) ging er op in wat ik va de fysio moest doen.

Er zijn ook mensen op stal die het maar geldverslinding vinden. Vragen of ik geld over heb ofzo. Maar ik ben echt blij dat ik het heb gedaan. Het was heel erg leerzaam voor mij.

En vanavond ga ik weer voor het eerst springen met Pablo. Dat zal hij wel helemaal geweldig vinden want dat hebben we nu al een paar maanden niet kunnen doen. we beginne gewoon weeer overnieuw met springen, weer rustig opbouwen en tussen het springen door goed opletten dat ik hem rij en niet dat pablo gewoon gaat en ik er op blijf zitten Knipoog

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:31

Ik laat mijn paard een of twee keer per jaar door de fysiotherapeute nakijken (preventief) of alles goed gaat. Veel mensen vinden dat inderdaad geldverspilling, maar ik laat haar liever een keer voor niets komen dan dat ik op een gegeven moment een keer serieuze problemen heb. Zo te horen (nou ja, lezen...) heb je ook een goede getroffen. Een goede paardenfysiotherapeut kijkt ook naar de combinatie onder het zadel en geeft daarbij aanwijzingen en oefeningen die je kunt uitvoeren. Ook bij werkelijke rugklachten of beenproblemen geeft hij /zij oefeningen op om het paard te helpen herstellen. Bij ons op stal komt ook weleens iemand die alleen kijkt en een bioscan uitvoert en daarna eigenlijk geen aanwijzingen geeft hoe verder te werken met het paard waardoor de klachten al snel weer terug komen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Verslag Pablo en de Fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:33

Katrien schreef:

Nog even voor de duidelijkheid: deze fysiotherapeute is ook dierenarts. En niet iemand die op goed geluk aan Pablo's staartje is gaan hangen Knipoog



Waar je altijd op moet letten is dat het een afgestudeerd fysio is en lid van de vereniging voor Fystotherapie voor Dieren. Dit doet mijn fysio ook altijd bij leys ze kijken dan hoe hij zich corrigeerd in zijn lichaam.

Trouwens vond pablo het masseren op de rug ook lekker ?

Het is altijd van dat iemand af en toe eens naar je paard en jezlef kijkt je je even zegt wat je fout doet altijd fijn en handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:25

Ik weet eigenlijk niet of ze ook lid is van die vereniging maar ze is wel al 11 jaar fysiotherapeute (en dus afgestudeerd).

Pablo vond het eerst een beetje vreemd geloof ik. Hij keek echt zo vabn:"Wat doet ze daar!?". Daarna vond hij het wel best. Op sommige plekken zag je echt dat hij het lekker vond.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 20:22

Goed Katrien!!!

Ben echt happy voor je dat hij niks heeft, en dat hij gewoon alleen maar de luilak loopt uit te hangen.

Fijn trouwens dat ze je zoveel goede rijtips heeft gegeven: daar kun je tenminste wat mee.

Veel succes en een knuffel voor Pablo!

Groetjes!
Maud