ontspannen rijden.. moeilijk :s

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

ontspannen rijden.. moeilijk :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-02 22:39

misschien niet het juiste forum hoor. Maar, mijn instructrice zegt altijd dat ik me moet ontspannen. En wanneer ik een pony ken, lukt dat ook wel. Maar de eerste paar keren zit ik licht voorover gebogen en durf ik de teugels niet los te laten. Ik rijd in vergevorderd, mijn eigen les, daar zijn de paarden nogal druk en moeilijk, en dat is absoluut niet goed voor mijn zelfvertrouwen. daarom les ik ook wel eens in halfgevorderd, op pony's (ik voel me veiliger op pony's dan op paarden) en dan gaat alles goed. maar t liefst rijd ik ontspannen op de paarden uit mijn les dan op beginnerspony's.
wie heeft tips?
[/code]


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:28

Ik begrijp wat je bedoeld het is moeilijk om te ontspannen maar het is echt heel belangrijk. Als jij gespannen reageert gaat het paard ook gespannen doen je zult zien als je goed op je billen diep in het zadel gaat zitten het paard meteen rustiger wordt.
Het helpt om diep in en uit te ademen en ga desnoods een deuntje zingen of fluiten dan blijft je ademhaling goed. voor mijn eigen zelfvertrouwen helpt het als ik tegen het paard praat heel gek maar het werkt dan vergeet ik dat ik bang ben.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:36

Ik ken een meisje die precies hetzelfde heeft.
Ze kreeg als advies om voor haar gevoel iets achterover te gaan zitten, en NIET met boven- of onderbenen te gaan klemmen.
Dat betekent dus inderdaad wat Ladolcevita zei: op je billen zitten. Benen nauwelijks tegen het paard aan doen.

Probeer maar eens in gedachten allebei je zitknobbels te voelen, eerst links 'voelen hoe je zitknobbel wiebelt terwijl het paard stapt' en dan rechts, en daarna allebei.
Gewoon voor de gein eens voelen wat jouw billen nou eigenlijk meemaken. En dat is heel wat!
Lekker genieten van die paardenrug, die in een heerlijk ritme hobbeldehobbeldehobbel jou heen en weer wiebelt.
Grappig eigenlijk hoe zo'n paard dat doet met z'n lijf...
En ondertussen dat je dit allemaal zit te bedenken en om jouw eigen gewiebel zit te lachen ben je alweer een rondje verder en heb je zowaar ontspannen gereden.
Oh ja?
Ja... *LOL*

Dat jij je veiliger op pony's dan op paarden voelt, komt ook doordat op de meeste maneges de 'makke' beestjes meestal pony's zijn.
De meeste beginners zijn namelijk kinderen en die zijn te klein om een paard te kunnen houden.
Tegen de tijd dat ze gevorderd zijn kunnen ze wel op paarden, en hebben er ook vaak de lengte voor.
Dus veel maneges hebben voor beginners pony's, en voor gevorderden paarden.

Jij bent echter wat later begonnen met rijden, en hebt de ervaring dat de paarden veel 'sneller' op je hulpen reageren, of minder rustig zijn, gewoon meer geschikt zijn voor gevorderden.
Dit betekent niet dat er geen 'rustige veilige' paarden bestaan!
Je kunt wel zeggen 'Ik voel me veiliger op pony's, ik hou meer van pony's', maar dit gevoel komt dus eigenlijk gewoon doordat op jouw maneges de pony's wat betrouwbaarder zijn.

Wat je zou kunnen doen:
vraag eens een 'zitles/priveles op een paard'. En dan niet zo'n klein paardje maar een 'echt' paard hihi. Waarbij ze op jouw zit letten, en jou daardoor ook wat vertrouwen kunnen geven.
Vraagje:
Wat gebeurt er precies als je op een paard zit, waarom vind je dit minder goed gaan dan op een pony? Wat doet het paard wat jij niet had gewild?
Gaat hij harder, of juist niet, bokt hij/zij...
Weet je hoe het komt?
Veel succes en dat vertrouwen komt er alleen met proberen en doorzetten! En jij bent er eentje die dat wel kan! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Umeo en 27 bezoekers