Oude manegepony weer aan de touwtjes

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Oude manegepony weer aan de touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 16:13

Een oude manegepony van de manege waar ik rij is verkocht aan een meisje van 12. Op zich heel leuk; meisje is nog niet heel ervaren en de pony wel mak alleen wat racerig door overconditie. Het punt is alleen dat ze nu met de pony geholpen wordt door een `ervaren` meisje van ongeveer 15. Die heeft haar (volgensmij) geadviseerd met touwtjes te rijden want laatst zag ik meisje en pony dus rijden. Ze had touwtjes van de singel aan het bit gebonden en strak ook zodat de pony wel met zijn hoofd omlaag moest lopen. Ik vond dit echt vreselijk zielig omdat de pony jaren niet of nauwelijks aan de teugel gelopen heeft en wel ontzettende spierpijn krijgen zal. Het meisje doet dit volgensmij puur uit onwetendheid dus ik denk wel dat ik haar uit kan leggen dat het zo niet gaat. Maar hoe zal ik dit zeggen en is er misschien ook een hulpteugel of iets anders wat wel goed werkt in zo`n geval (de pony heeft een kei en keiharde mond). Hoe zouden julllie dit aanpakken?


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:27

als dat meisje nog niet heel ervaren is, zou ik heel duidelijk uitleggen dat hulpteugels alleen door ervaren mensen junnen worden gebruikt, die er goed mee om kunnen gaan! en die hebben ze (meestal) weer niet nodig Knipoog Haha! . misschien dat de pony gelongeerd kan worden met hulpteugel, of door iemand kan worden bijgereden die de pony wat soepeler kan maken, zodat het voor dat meisje wat makkelijker wordt.

Hartje
Berichten: 1933
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 07:46

Probeer het haar voorzichtig duidelijk te maken dat dit niet de vriendelijkste manier van trainen is voor een manegepony die jarenlang niets anders heeft gedaan dan met haar hoofd omhoog rondjes lopen. Het is en blijft belangrijk om een pony rustig de tijd te geven zijn/haar spieren op te laten bouwen. De snelle of te harde training kan alleen maar leiden tot blessures. Tenslotte is daar niemand mee geholpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, BranwenGC, Maanon_, Mark0919, Myrthe_bz, Wil_Fem en 44 bezoekers