Z is 'maar' de basis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:54

En wat dacht je van een 8-jarige merrie die 4 veulens heeft gehad en nu voor het eerst onder het zadel moet??? Daar moet je al heel watmoeite voor doen om die uberhaupt een B/L-proef te laten lopen. Z is erg ver weg dan


koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:58

jah daaagg, de z is niet de basis maar de b is de basis

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 11:08

en opnieuw zie je dat de meesten die Z de basis vinden daar zelf al in zitten of hebben gezeten. Ik beweer niet dat het Z makkelijk is, maar als je in het hele traject van dressuur (inrijden - Grand Prix) kijkt, ben je met een Z klassering nog maar net begonnen. Dus ja, voor een dressuurruiter is de Z de basis, waarmee ik niet wil ontkennen dat dat een lange weg is (of kan zijn). Ik vind zaken als 'aan de teugel', recht richten nette figuren e.d. niet de basis maar zelfs een randvoorwaarde om wedstrijden te kunnen rijden. Als dat niet voor elkaar is, gaat een B proef ook niet goed. Om 'echt' te kunnen dressuren (NVDR starten) moeten nog heel andere zaken (zie Lov's berichtje) voor elkaar zijn.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 11:21

ik ben het met koetje eens

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 11:31

germie en koetje, hebben jullie ook argumenten?

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

opkikkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 14:11

als je eenmaal de z oefeningen onder de knie hebt is z er makkelijk en vind je het indrdaad de basis. ik ben bij de show van rien van der schaft en hamminga geweest en van der schaft zei dat elk niet gehandicapt paard met en normale deaglijkse training en een enhtousiaste leergierige ruiter het z kan behalen. je hoeft echt geen passage en piaffe kwaliteit van een goliath te hebben om z te halen. gewoon doortrainen en open staan voor hulp van buiten af. en inderdaad met mijn huis tuin en keuken paard hen ik het z2 gehaald terwijl velen op stal en tijdens wedstrijden zeiden dat dat paard nooit wat kon bereiken. succes

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:36

Lielle schreef:
germie en koetje, hebben jullie ook argumenten?


Goed als ik ze geef? Haha!

Ten eerste (zie mijn eerdere reactie) zal je eerst moeten leren rijden voordat je in de Z kunt starten. Ik heb al eerder gezegd dat een beginnende ruiter niet gelijk start in de Z, maar de basis moet leren, zoals draf, stap, galop, wendingen, voltes enz.. Zonder dit is het onmogelijk om Z te kunnen rijden. Hiermee kun je dus stellen dat zonder de in mijn ogen genoemde "basis" het onmogelijk is hoger te komen.
Iemand die wel goed de Z figuren kan rijden, maar wiens zit belabberd is, heeft gefaald in de basis, om het zo maar even te stellen. Bij deze is het blijkbaar niet gelukt de basisprincipes van het rijden onder de knie te krijgen, zoals een nette zit in eerste instantie..

En geldt deze zelfde stelling ook voor een reacreatieruiter? Heeft die dan geen basis omdat deze misschien wel nooit in de Z terecht komt? Ik vind mijzelf ook vallen onder reacreatieruiter, al train ik wel dressuurmatig. Maar dat zou dus betekenen, als ik in deze stelling zou moeten geloven, dat ik al die jaren niets heb gedaan. Dat ik geen basis geleerd heb. Maar zonder deze basis, de grondbeginselen van het rijden, zou het onmogelijk zijn verder te komen. EN toch is me dat gelukt.. Ik rijdt een aantal figuren op Z niveau. Natuurlijk niet perfect, want ik ben geen Z ruiter, maar dan zou ik pas aan de basis beginnen wanneer ik zou starten in de Z?

Onderschriftloos :Y)

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:39

z staat niet voor niets voor zwaar, B=beginnend, oftewel basis.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:11

Citaat:
Ten eerste (zie mijn eerdere reactie) zal je eerst moeten leren rijden voordat je in de Z kunt starten.


Maar daar hebben we het over de ruiter en niet over het paard!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:23

germie schreef:
z staat niet voor niets voor zwaar, B=beginnend, oftewel basis.


Ik vind beginner en basis niet het zelfde. Er zijn genoeg paarden die Z-dressuur lopen maar die de basis nog niet goed onder de knie hebben. Als je goed kijkt zie je er heel veel!!! Dus wat dat betreft is Z inderdaad nog maar de basis. Als een paard een nette Z proef kan lopen mag je denk ik wel spreken van een paard wat de basis goed onder de knie heeft. (en dan doel ik niet op alleen de oefeningen. een paard moet namelijk ook voorwaartsneerwaarts kunnen lopen tijdens de oefeningen) Ik denk dat het wel een beetje afhankelijk van jezelf is wat je basis noemt.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:29

volgens mij verstaan we hier twee verschillende dingen onder basis.

Een goede zit, nette figuren en dergelijke vind ik de basis om paard te kunnen rijden, onafhankelijk van of dat nou dressuur, springen, endurance, of wat dan ook is. Zo is voor een paard de basis om gereden te kunnen worden dat hij de hulpen begrijpt.

Ik vind dat je in het Z nog maar begonnen bent met dressuren, het echte werk begint dan pas. Daarmee vind ik Z dus de basis om dressuur te kunnen rijden, ook al omdat je dan voor het eerst met stang en trens gaat rijden, niet progressieve overgangen en changementen moet tonen e.d. Zo zullen de endurance kenners een 26 km rit de basis vinden, en ik vind een M springparcours de basis voor het springen.



[/i]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:31

fred lover schreef:
En geldt deze zelfde stelling ook voor een reacreatieruiter? Heeft die dan geen basis omdat deze misschien wel nooit in de Z terecht komt?


Als we hier spreken over Z als basis dan hebben we het over de dressuursport. Als je spreek over manege leerlingen die de basis onder de knie hebben dan bedoel je dat ze netjes in stap, draf en galop kunnen blijven zitten en het paard niet hinderen in zijn beweging, maar dan spreek je dus over heel iets anders. Je moet in dit verhaal dus geen appels met peren gaan vergelijken.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:34

Jippie,

twee zielen, één gedachte.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:42

Citaat:
Geplaatst: 09-04-02 10:54 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

En wat dacht je van een 8-jarige merrie die 4 veulens heeft gehad en nu voor het eerst onder het zadel moet???


geen probleem dacht ik zo.
Moet een paard dan altijd per see op zijn derde verjaardag een zadel en ruiter op de rug omdat het ander te laat is.

Gewoon bij de basis beginnen dus. Longeren, zadel erop , ruiter erop etc etc.
Ik zou hier echt niet moeilijk over gaan lopen doen.

ik ben wel van menig dat z de basis is. eigenlijk is alles tussen de b en de z basis.

B is beginnend Basis en Z is gewoon Zwaar basis(vergevordere basis).

mm wel goed geredeneerd van mezelf Schijnheilig

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 18:01

Cowgirl schreef:
B is beginnend Basis en Z is gewoon Zwaar basis(vergevordere basis).

mm wel goed geredeneerd van mezelf Schijnheilig


Helemaal mee eens, de basiswestrijdsport begint bij B en eindigt bij Z. Maar dat wil niet zeggen dat de Z makkelijk is. Ik vind het rijden van een goede L-proef met een L-paard ook moeilijk Pling . Ik denk wel dat ieder gezond paard uiteindelijk met de juiste training Z kan worden maar niet ieder paard zal een goede Z-proef kunnen lopen. Ieder paard heeft minder goede onderdelen en zal daartegenover compensatie-punten moeten hebben. Een 'gewoon' paard heeft meestal die compensatiepunten niet en zal dus altijd middelmatig blijven scoren.

Overigens vind ik het een beetje kort door de bocht te zeggen dat het in de Z en hoger vaak ontbreekt aan de basisafrichting. Er kunnen een heleboel factoren zijn die van invloed zijn op paard e/o ruiter waardoor de proef niet helemaal goed uit de verf komt, dat wil niet altijd zeggen dat de basisafrichting niet in orde is. Er zijn naar mijn mening geen Z-ruiters meer die geen of slechte instructie hebben. Het is altijd zo makkelijk om kritiek te leveren.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 18:25

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

-

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 21:34

ik ben er echt niet mee eens dat Z de basis is...
-heeft je paard dan geen basis als het l of m loopt?
-en dat elk gezond en goedwillig paard z kan ben ik het echt niet mee eens...
ik heb zat paarden gezien die kerngezond zijn en echt willen werken die gewoon niet verder komen dan de M.dus...
tja wat is eigenlijk echt de basis......?
het is hetgeen wat een paard minimaal moet kunnen...of zie ik het nu helemaal verkeerd?
dus volgens mij is z echt niet de basis!!

Groetjes Nicole

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 21:53

Z behoort tot de basis. paarden die niet willen werken hebben geen werklustig karakter en zullen in deze basis misschien het M nivo halen maar dan houd het op.


Er komt na de Z nog zo veel meer, wat moeten we de periode tussen de B en de Z dan noemen. gevorderd kan niet omdat er nog meer is dan Z.


ach ja wat versta je onder basis, voor mij is et al voldoende als ik mijn paard netjes kan sturen in alle gangen zowel in de bak als buiten.
Ik wat zijgangen beheers en achterwaarts.
Dit si voor mij voldoende maar andere willen juist meer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 00:25

Toch, een paard/pony moet er wel enig aanleg voor hebben. Neem nou mijn NRPS merrie die "natuurlijk" al haar achter benen niet optilt (wel achterhand eronder) en de neiging heeft iets ontregelmatig te lopen(ene diagonaal loot ruimer dan de andere, ook als ze los loopt, ook een de longe, ook onder zadel onder begeleiding van een Gr.Prix instrukteur), typisch arabier, maar de jury's vinden het niks.

Z dressuur rijden is super, en een hele mooie ervaring, maar ik denk niet dat het voor elk paard/pony weggelegd is.

En dat hoeft ook niet. Ik ken veel Z-paarden op de manege's die tijdens een buitenrit niet in de hand zijn, nergens langs durfen enz. En dan moet ik weer voor.... hihi daar moet ik stiekum toch wel een beetje om lachen, want Z bekekend toch: paard in de hand?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 10:44

Bonfire springt (okee, sprong) ook alle kanten uit bij een prijsuitreiking.... ongehoorzaam (bang) dus, maar ik denk dat de basis wel redelijk voorelkaar was. 'Basis' is relatief, een paard (Z met winstpunten) van onze rijvereniging is drie wedstrijden gestart met een ervaren amazone. Verkocht aan een minder ervaren en bange amazone en zij kan er niks mee beginnen. Op een koel, mak paard rijd ze zo weg, maar met deze is het erg moeilijk voor haar, terwijl dus de basis goed voorelkaar zou moeten zijn.

En wat betreft die achtjarige volkomen onbeleerde merrie... ik weet uit ervaring, neem de tijd en natuurlijk kan je daar heel wat meer uithalen dan alleen een B of een L proef!

Om te beoordelen of de basis voorelkaar is, moet je wat mij betreft, kijken naar de combinatie van ruiter en paard en niet naar de klassering!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:09

"elk paard kan z halen"
Hoe was het ook al weer met pony's? (hafs, fjord, tinker), die niet de Z zouden kunnen halen?
Die zouden dus de basis niet beheersen.
Als jamaica straks in de (verre) toekomst een M proef kan lopen (thuis of op concours, maakt niet uit) ben ik toch echt bere trots op haar, en heeft ze voor mij bewezen wat ze kan...

"jah, maar dan heb je het over een haflinger....."

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:18

Tuurlijk begin ik vol goede moed aan die 8-jarige, rij nu een ook een 7-jarige in de sport nog geen jaar onder het zadel, eerste winstpuntje binnen.
Maar waarom zou Z de basis zijn als je met Z+5 een sportpredikaat kunt halen bij je paardje? Dat zou nutteloos zijn als elk paard het kon, dan kunnen ze bij het KWPN beter alle geboren veulens meteen dat predikaat doen. B is voor mij de basis en dat bouw je verder uit.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:41

Jippie"]
[quote="fred lover schreef:
En geldt deze zelfde stelling ook voor een reacreatieruiter? Heeft die dan geen basis omdat deze misschien wel nooit in de Z terecht komt?


Als we hier spreken over Z als basis dan hebben we het over de dressuursport. Als je spreek over manege leerlingen die de basis onder de knie hebben dan bedoel je dat ze netjes in stap, draf en galop kunnen blijven zitten en het paard niet hinderen in zijn beweging, maar dan spreek je dus over heel iets anders. Je moet in dit verhaal dus geen appels met peren gaan vergelijken.
[/quote]

Hier worden geen appels met peren vergeleken, de peren zoek je blijkbaar zelf op.. Haha! ik sprak dan ook niet over een manege ruiter.. Al is Reacreatieruiter een erg ruim begrip, zoals je kunt zien in het topic" tot wanneer recreatieruiter" maar, stel je rijdt een paardje en traint daramee ook dressuurmatig.. Je rijdt echter geen Z, vind je dan nog steeds dat er geen basis is in de dressuursport, alleen omdat deze ruiter misschien geen Z rijdt? Ook wanneer je geen Z rijdt, kan je intensief bezig zijn met dressuur en dus de dresuursport.. Zie dus nergens de peren die ik schijn te vergelijken.. Haha!

Onderschriftloos :Y)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:23

Citaat:
ik ben er echt niet mee eens dat Z de basis is...
-heeft je paard dan geen basis als het l of m loopt?


Natuurlijk wel, maar nog niet de gehele basis.

Als je echter geen wedstrijden rijdt, kan je paard wel de basis onder de knie hebben. Als ik het goed heb, rijdt Jippie geen wedstrijden (toch?) en ik heb toch wel het idee dat haar paard de basis al wel redelijk goed beheerst (even als voorbeeldje).

Wedstrijden rijden is dus geen graadmeter voor het al dan niet beheersen van de basis. De mogelijkheden die het paard in zich heeft en ook onder het zadel laat zien des te meer.

Het ligt er inderdaad maar net aan wat voor basis je bedoelt: de basis van het paardrijden of de basis van het dressuurrijden. Ik denk dat er in de Z toch wel alle basiselementen zitten die in de hogere dressuur verfijnd kunnen worden.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 18:56

ben het echt met cowgirl eens (toch...)
ik ben ook tevrede als ik mijn paard goed heb lopen en zijwaarts enzo...

Groetjes Nicole


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, mriek1990, Orthos, StalNollie, Suliko, Vagabondo en 126 bezoekers