Z is 'maar' de basis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Z is 'maar' de basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-02 23:29

Ik hoor dit vaak op bokt. Nou weet ik wel dat je de Z niet moet idealiseren, en dat er na de Z veel meer komt, maargoed. Ik wil dit even voorleggen bij jullie. Zijn jullie van mening dat Z 'maar' de basis is? Ik niet, en wel om het volgende. Met Iwaldo zal ik waarschijnlijk nooit het Z bereiken. Waarom niet? Zijn gangen zijn niet toereikend, hij is niet aangereden als dressuurpaard. En ik ben geen topruiter en kan niet alles eruit halen wat er misschien wel inzit. Daar komt nog bij dat als we op een punt komen waar we beide moeite voor moeten doen, meneer niet gewillig is om te leren en zal verzetten.
Wieweet, met iedere dag les, super training, komen we in de richting. Maar dan hoor je dus iemand zeggen 'ach, Z is maar basis' ALs ik Iwaldo appuyementen, wissels en weetikveel wat er allemaal in de Z komt kijken kan laten doen, dan denk ik niet dat ik op basisniveau rijd.

'Basis' is voor mij dat het paard los is, soepel, nageeflijk, van achter naar voren te rijden, op zijn eigen benen, recht te richten, achterhand eronder. Wanneer je dit alles voor elkaar hebt, zullen de Zoefeningen misschien niet erg moeilijk meer zijn voor bepaalde combinaties. Toch denk ik dat er niet zo te zeggen valt dat iets standaard 'basis' is voor een paard. Ieder paard heeft zijn eigen beperkingen en goede punten. En dus ook zijn eigen moeilijkheidsgraad.

Wat vinden jullie?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:35

Ik vind Z ook de basis, maar ik heb gemerkt dat iedereen die dat zegt zelf ook Z gereden heeft. Als je eenmaal de Z oefeningen beheerst dan wordt het al snel eenvoudig gevonden, net zo goed als je nu het 'aan de teugel' rijden (om dat voorbeeld maar te nemen) niet meer als bijzonder ervaart. Daarmee zeg ik niet dat het Z makkelijk is, of dat het niet knap is als je daar komt, maar het echte werk begint dan pas IMO.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 00:43

Tja, Z de basis? De basis voor wat is natuurlijk de vraag... Om nog verder te komen, ja dan is het zeker een zeer goede basis.

Om recreatief dressuur te rijden? Dan is wat je zegt een ontspannen soepel paard denk ik een goede basis.

Om endurance te rijden? Dan is L - M nivo dressuur een voldoende basis om je paard lekker aan het werk te kunnen zetten en zijn spieren los te maken.

En als je lekker van de natuur geniet en veel in het bos rijdt dan is het denk ik belangrijk dat je je paard goed in de hand hebt.

Een goede relatie met je paard/pony, voor mij is dat de basis voor alles wat ik met mijn paarden doe. Knipoog

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 01:05

Simpel gezegd is het zo dat wanneer een paard kan laten zien wat er in het Z gevraagd wordt en daar voldoende scores behaald, dat dan zijn basisafrichting voor elkaar is. Zo wordt dat kennelijk in het grote plaatje gezien. Dat doet niks af aan het feit dat het nog een heleboel werk is om die basisafrichting voor elkaar te krijgen.
Rode draden door de hele africhting heen blijven altijd het rechtgericht zijn, de aanleuning/nageeflijkheid, ontspanning, takt, impuls, durchlassigkeit, kadans, schwung, verzameling en oprichting. De eerste helft van het rijtje is in de lagere klassen vooral belangrijk, de tweede helft zal later in de basis vooral meer verwacht worden. Maar hoe hoog je ook rijdt en hoeveel wissels je paard ook beheerst en hoeveel wereldbekers je al gewonnen hebt, deze 10 begrippen zullen altijd je aandacht moeten hebben en houden. Zonder ontspanning en takt hoef je ook niet te verwachten dat een paard zich zal verzamelen, enzovoort.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 01:26

Ik ga met Lielle en Lovely mee.
Ik vind het idd ook knap als je de Z bereikt maar het is zo als zij het zeggen. Dus ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 09:21

oeps dubbel
Haha!
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 08-04-02 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 09:23

Nou ik denk dat bijna ieder paard Z kan lopen. Ik heb op de kuravond diverse paarden gezien met geen speciale bewegingen en die liepen ook Z. Dus ik en van mening dat bijna ieder paard Z kan lopen. MAAR met de juiste en correcte ruiter en training.

Leys is ook niet echt goed dressuurmatig ingereden maar sinds een tijdje train ik hard dressuurmatig en het blijkt een heel ander paard te worden. Hij vond dressuur nooit leuk maar ik krijg het idee als ik zwaardere oefeningen ga doen hij het leuker vind en dus fantiek wordt. Oke hij is niet super ruim maar ik kan nog een hoop verbeteren en wie weet waar ik ga eindigen in de dressuur. Zolang een paard alles correct wordt aangeleerd zal hij dit ook zo oppakken maar daar zit vaak juist het probleem. Of hij nu 4 of 9 is leren kunnen ze altijd nog.
Mening M of Z springpaard kan ook een nette proef in het Z dressuur lopen ja het is geen Bonfire of Ferro maar ze lopen het wel.

Als jij met Iwaldo de juiste training en methode neemt weet ik zeker dat je een end kan komen. Maar je moet ook zelf de juiste instelling hebben geloof als je wil kan je een hoop.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 11:53

Ik ben ook van mening dat ieder gezond paard, dat ook gezond tussen de oren (!) is, Z moet kunnen lopen. Een paard dat echt niet wil, komt er niet, net als een paard dat het niet kan vanwege gezondheidsproblemen.

Jur heeft ook geen bijzondere gangen, maar is toch Z geworden en had nog wel wat verder gekund als ze gezonder was geweest. Op zich, hoe ze nu loopt, zou ik haar best kunnen doortrainen en weer Z gaan starten. Maar ze moet het ook willen, en zo lang ik het gevoel heb dat ze er geen zin in heeft, ga ik haar niet dwingen. Jur wil gewoon niet graag werken en ik wil het niet forceren. Ik heb nu 2 jonge paarden die het wel willen, dus daar ga ik lekker mee opnieuw beginnen en Jur train ik rustig door en ik zie wel hoe dat loopt.

Maar ik vind inderdaad dat je de basisafrichting voor elkaar zou moeten hebben als je Z2 bent met winspunten. Toch zie je ook paarden die de basis uit zijn en die nog de basisafrichting niet voor elkaar hebben. Ik vind wel dat je op tijd moet beginnen om een paard goed dressuurmatig te rijden, jonge paarden leren veel sneller. Met een ouder paard is het toch veel moeilijker.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:34

Ff een dooddoener: de basis is de liefde voor het paard Haha! Maar daar sta ik wel achter Knipoog Wat voor de één de top is, is voor de ander de basis. Het hangt er helemaal vanaf welk doel je voor ogen hebt en wat voor paard je hebt. Voor Bonfire was de Z slechts de basis....

En Jura, helaas zie je idd ook op ZZGP wedstrijden paarden waarbij de basis niet voor elkaar is. Niks aan te doen. Die ruiters vinden zelf vaak wel dat ze hun paard voor elkaar hebben; kwestie van slechte instructie? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:45

Pava schreef:
Ff een dooddoener: de basis is de liefde voor het paard Haha! Maar daar sta ik wel achter Knipoog Wat voor de één de top is, is voor de ander de basis. Het hangt er helemaal vanaf welk doel je voor ogen hebt en wat voor paard je hebt. Voor Bonfire was de Z slechts de basis....

En Jura, helaas zie je idd ook op ZZGP wedstrijden paarden waarbij de basis niet voor elkaar is. Niks aan te doen. Die ruiters vinden zelf vaak wel dat ze hun paard voor elkaar hebben; kwestie van slechte instructie? Verward


Het is een combinatie van zaken. Slechte instructie hoort daarbij en de prestatiedruk ook. Heel erg veel ruiters hebben haast en stappen af van de ogenschijnlijk lange weg van klassieke africhting. Ze denken in een ander systeem sneller te kunnen. Heel veel instructeurs proeven dat en nemen ook niet de tijd voor de basis, de ruiters willen immers snel resultaat. Imo een slechte ontwikkeling, maar wat doe je er aan?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 14:35

Inderdaad wat al werd gezegd, ieder paard kan Z lopen. Ik vind het echter onderschat als Z wordt gezien als simpelweg een 'basis'. Vanuit een goede beginnende basis ga je te werk, steeds uitgebreider. Het is maar hoe je 'basis' interpreteerd. Desondanks moet op Z niveau rijden ook niet overschat worden, sommige mensen laten het overkomen alsof het een enorme prestatie is (niet verkeerd begrijpen, in zekere zin is het ook een enorme prestatie), en het een soort van vergelijken met wat Anky gepresteerd heeft.
Mijn paard heeft in de Z2 gelopen en heeft daarmee een redelijke basis, echt een bijzonder dressuurpaard kan ik het niet noemen (ik ben ook geen bijzondere ruiter). Aan bepaalde dingen merk je toch dat de dressuur hem minder ligt, hij is echt op het springen gefokt.
Maar je kunt best wel verder komen met Iwaldo, het is een kwestie van trainen en wilskracht van zowel paard als ruiter.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 15:00

Het is eigenlijk een soort cirkeltje: je zorgt dat de basis goed voor elkaar is, waardoor je paard steeds leniger en sterker wordt en daardoor steeds zwaardere oefeningen aankan. Die oefeningen zorgen er echter ook weer voor dat je paard nog leniger en sterker wordt. Oefeningen zijn dus geen doel, maar een middel om je doel te bereiken. En wat is dan je doel?

Een soepel, lenig, sterk en gehoorzaam paard. En dat geldt voor elk niveau en de mate waarin verschilt dus ook per niveau.

Voor een B paard is het al een hele opgave om een knappe volte met de juiste stelling en buiging in een gelijkmatig tempo te maken. Een Z-paard wordt geacht dit ondertussen wel te kunnen. De basis is echter voor elk paard hetzelfde en wordt alleen steeds breder en meer geperfectioneerd.

Z behoort nog tot de basissport, dus vandaar waarschijnlijk de kreet "Z is pas de basis". Moet je ruim zien natuurlijk.

Ik zie veel paarden in het Z lopen waarbij volgens mij de basis niet helemaal goed voor elkaar is. Die doen de kunstjes, maar lopen echt op een bepaald moment wel vast hoor.

En wat betreft beperkte bewegingen ben ik ook wel wijzer geworden. Zelf op nog wat hoger niveau als Z lopen paarden met weinig spectaculaire bewegingen, wel correct en gewoon netjes. Hier kun je best een eind mee komen hoor.

Dus Laura: wanhoop niet! Haha! Volgens mijn instructrice kunnen de gangen van elk paard door de juiste training zowiezo verbeteren en ik zie daar het bewijs van bij mijn Toonebeest. Zelfs hij schijnt in principe naar het Z te kunnen.... Nou ik nog.... en das een ander verhaal!! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 17:54

B-Z is basis absoluut waar. De reden is omdat je met ieder gezond paard Z kunt rijden. En iedere 'gezonde' ruiter met voldoende ambitie, wilskracht en doorzettingsvermogen kan Z worden.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 20:04

ik ga meer met Laura mee; de basis houd ik meer op op eigen benen lopen, aan de hulpen zijn en netjes nageeflijk lopen ed.
Z vind ik absoluut geen basis, maar heel hoog Haha!

maar dat kan idd komen doordat ik nog nooit Z of iets in die richting gereden heb, dan zie je er veel meer tegen op.

maar toch, of ieder gezond paard nou Z kan worden.. neem Grassie en ik nou. Grass heeft een vrij makkelijke mond+hals , redelijke gangen, moeite om de achterhand correct te gebruiken.
ik zelf heb als basis 'ordinaire' manegelessen. niks op een duur sportpaard, maar 1x in de week achter elkaar aan hobbelen.
daarna 2 jaar een eigen haflinger die meer 'kar' dan rij typisch was, en nu dus Graziano..

ik denk niet dat wij ooit in staat zijn samen het Z te bereiken. ja, misschien met eindeloos veel privélessen, elke week starten en het hele land afrijden naar 'aardige jury's' ...

misschien kan op die manier wel iedereen Z worden ja!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:59

nou ik vind z niet echt basis maarja

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:04

Ieder normaal gebouwd gezond paard met 3 nette gangen moet z kunnen lopen al zal de een er misschien maar 3 en de ander misschien wel 10 jaar over doen om het te bereiken.

Maar gaat het er niet gewoon om dat je netjes met je paard omgaat en samen plezier beleefd in waar je mee bezig bent?

Inderdaad is het officieel zo dat de Z dressuur nog steeds onder de basis valt. Daarmee is niet gezegd of het wel of niet moeilijk is. Ik als Z2 ruiter vind het echt vreselijk moeilijk.

Stralend de dag door.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:19

Ik blijf het niet eens met de stelling dat ieder gezond paard Z moet kunnen lopen. Er zijn zo verschrikkelijk veel paarden die echt de M niet uitkomen en die al jaren wedstrijden rijden.
En dat zijn gewoon gezonde paarden maar die missen toch op de een of andere manier iets waardoor ze nooit hoger komen.

Ik zal dan wel de enige zijn die er zo over denkt, maar ik blijf toch bij mijn mening. Ik heb zelf een gezond manegepaard gehad waar ik ook echt niet verder mee kwam.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:20

Je zou kunnen zeggen de Z is de basis van de hogere dressuur... Haha!
Maar voor mij is het Z-niveau al heel wat. Ik hoop het ooit te bereiken, maar dan moet ik toch ooit eens beginnen met die wedstrijden... Haha!
Ben een beetje een zenuwpees, mijn pony ook en die combinatie houd mij echt wel tegen!

Met mijn pony Z (bij de paarden) zal hem wel niet worden. Hij is erg traag met leren, moeilijk, eigenwijs en als je hem overvraagt snel helemaal van slag en dan wil het al helemaal niet meer. Dat gebeurde van het weekend nog. Hij dacht klaar te zijn en we gingen toch nog even overgangen rijden. Hij ging alle kanten uit, behalve de goede Frusty Tja, dan gat het leren dus erg traag, en of hij uiteindelijk al die verschillende dingen zal gaan begrijpen en er vlot op zal reageren... Dat moet ik maar afwachten. Sommige paarden pikken alles heel snel op, hebben goede gangen en die zijn in een zucht Z (mits een goede ruiter). Die zijn met een jaar of 6 al klaar voor het grote werk. Zonder ooit overvraagd te zijn. Terwijl een ander paard met hangen en wurgen ooit in de Z belandt...
Of niet...

Je moet toch een redelijke ruiter zijn om je paard al die verschillende helupen en signalen te geven dat hij alles op de goede plek in het goede tempo met juiste stelling en buiging kunt laten doen en dat het er nog netjes uitziet ook. Misschien de basis... Maar voor mij iets war ik erg trots op zou zijn, om vandaaruit weer nieuwe en hogere eisen aan mezelf te stellen. Want bij het paardrijden ben je nooit uitgeleerd!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:24

Ik heb dus ook een heel gewoon paard gehaad, eigenlijk was hij niet zo heel gewoon want hij was behoorlijk lelijk.... Haha!
Daar ben ik tot de M2 mee gekomen, met wat winstpunten.
Ik weet zeker dat ik die M2 door had kunnen komen, ik hoefde tenslotte nog maar 1 puntje geloof ik.

Verder is het zo dat als je B rijdt je vaak wat opkijkt tegen de wat hogere klasses,
als je zelf ook wat verder komt zie je dat het eigenlijk niet zo veel voorsteld.
Ik leg de lat iig steeds hoger en voor mij begint het èchte rijden pas op nationaal niveau! :p

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:52

ben ik het niet mee eens.. Dan ben ik dus blijkbaar nog steeds niet bezig met de basis want ik rijd nog helemaal nix.. Qua niveau ong wel L maar nooit wedstrijden gereden..

Maar even een leuk verhaaltje: een man bij ons op stal rijd qua niveau vrij hoog. Maar zijn zit is zwaar beroerd.. Maakt dat zijn rijkunsten er voor de rest ook niet meer uitzien.. In dit geval vind ik niet dat de Z basis is.. In dit geval vind ik dat de basis is: een goede zit en "gewoon" de standaarfiguren, zoals voltes, wendingen, draf stap, galop en hooguit nog wat wijken.. Van hieruit kun je verder gaan trainen.. Je grenzen verleggen.

Een basis is waarmee je begint. Een beginnende ruiter rijdt niet Z. Die begint met de "standaard" dingen te leren.. Vanuit de "standaard" dingen leer ik verder en ondertussen heb ik van mij paardje (!) heel veel geleerd.. Zo ben ik begonnen met zijwaarts en verzamelde galop... Maar dit vind ik absoluu tniet vallen onder de basis van het paardrijden!

Overigens wel een leuke discussie!! Haha!

Onderschriftloos :Y)

Balou
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 01:04

Fitzroy schreef:
Ik blijf het niet eens met de stelling dat ieder gezond paard Z moet kunnen lopen. Er zijn zo verschrikkelijk veel paarden die echt de M niet uitkomen en die al jaren wedstrijden rijden.
En dat zijn gewoon gezonde paarden maar die missen toch op de een of andere manier iets waardoor ze nooit hoger komen.

Ik zal dan wel de enige zijn die er zo over denkt, maar ik blijf toch bij mijn mening. Ik heb zelf een gezond manegepaard gehad waar ik ook echt niet verder mee kwam.


Bovenstaande is m.i. wel erg kort door de bocht.
Zou het niet zo zijn dat deze paarden die nooit verder komen beperkt worden door hun ruiter?
Tenslotte is de ruiter degene die het paard naar de Z rijd.

Ik denk dat een goede ruiter (lees proffesional) elk gezond paard met wat training in de Z kan starten. Iets wat datzelfde paard met een wat minder getalenteerde ruiter wellicht nooit zal halen. Geef toe we zijn niet allemaal Anky's en hebben niet allemaal een Bonfire onder onze kont. Daarentegen komen soms matige ruiters met een goed/ getalenteerd paard wel in de z terwijl basis nog steeds niet helemaal in orde is.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 08:35

O.k, Balou, maar dan heb je het over een professional en niet over de standaard ruiter.
En dan blijf ik me afvragen of die het zelfs gered hadden met dat manegepaard van mij, want die was echt niet makkelijk!
Maar ja, 't is makkelijk oordelen van een afstandje ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 08:44

Nou, wbt dat alle paarden Z kunnen halen..?
Neem nou Pad bij ons op stal. Dat is een super lief beest, maar heeft me een partij ondernek van heb ik jouw daar. Kan niet fatsoenlijk aan de teugel lopen, heeft ie simpelweg de nek niet voor.
Dan hebben we een merrie staan die zo ongelofelijk springerig is, die wordt nu professioneel gereden maar die amazone heeft het ook al zowat opgegeven. Omdat het beest zo gewend is om gespannen te zijn, is het gewoon erg moeilijk om tot ontspanning te komen in het rijden.

Wbt jullie idee dat ieder gezond paard in het Z moet kunnen komen, zeg ik , ja, op voorwaarde dat je het over en jong, correct aangereden paard hebt. Ik denk dat er paarden zijn waarbij zelfs Anky gillend weg zou rennen, en dat hoeft inderdaad niet aan het paard te liggen, maar aan de ruiter, of voorgaande ruiter. Maar als iets er eenmaal verkeerd ingereden is oid denk ik dat het voor een prof ook niet makkelijk is om dat eruit te krijgen.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 08:46

En Z-springen dan??? Ik ken genoeg ruiters die het bij de B-dressuur laten voor wat het is en dan gaan springen. Ik vind dat een B-parcoursje ook bij de basis hoort, iedereen moet dat kunnen springen, dat zoveel mensen die het ruiterbewijs willen halen moeilijk doen over een sprongetje van 60 cm!!! Die hebben de basis dan nog niet onder de knie. Een B-paard moet tegenwoordig ook aan de teugel lopen, moet netjes gesloten zijn tussen benen en handen, anders haal je geen winstpunt meer, dus B is voor mij gewoon de basis, alles wat verder komt is meer. En die B-parcoursen zijn ook al redelijk technisch

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:48

Laura schreef:
Nou, wbt dat alle paarden Z kunnen halen..?
Neem nou Pad bij ons op stal. Dat is een super lief beest, maar heeft me een partij ondernek van heb ik jouw daar. Kan niet fatsoenlijk aan de teugel lopen, heeft ie simpelweg de nek niet voor.
Dan hebben we een merrie staan die zo ongelofelijk springerig is, die wordt nu professioneel gereden maar die amazone heeft het ook al zowat opgegeven. Omdat het beest zo gewend is om gespannen te zijn, is het gewoon erg moeilijk om tot ontspanning te komen in het rijden.

Wbt jullie idee dat ieder gezond paard in het Z moet kunnen komen, zeg ik , ja, op voorwaarde dat je het over en jong, correct aangereden paard hebt. Ik denk dat er paarden zijn waarbij zelfs Anky gillend weg zou rennen, en dat hoeft inderdaad niet aan het paard te liggen, maar aan de ruiter, of voorgaande ruiter. Maar als iets er eenmaal verkeerd ingereden is oid denk ik dat het voor een prof ook niet makkelijk is om dat eruit te krijgen.


Ten eerste kunnen alle gezonde paarden met een goed karakter Z lopen en niet alle paarden.
Jouw voorbeeld van het paard met die ondernek...hoe denk je dat het gekomen is? Een paard heeft niet van nature zo'n sterk ontwikkelde onderhals hoor!!
En die merrie heeft gewoon een lastig karakter, en zou met heel veel rust gereden moeten worden, misschien dat het dan zou lukken, maar het zal altijd moeilijk blijven. Of misschien heeft de ruiter de capaciteiten niet. Ik denk dat de capaciteiten van een ruiter misschien wel het belangrijkste zijn, zeker bij een paard dat moeilijk is.

Wbt jouw argument over dat een paard van jongs af aan goed gereden moet zijn, daar ben ik het wel mee eens, zie mijn vorige reactie in dit topic. Een ouder (verpest) paard is zo moeilijk alles opnieuw aan te leren.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AVdB96, Esther_r20, Maaaarije, MeesMo, Myrthe_bz, Noor17, Patriesje, ryukapple, sasja0705, Sky_As, Waratje en 186 bezoekers