Dit is toch ook asociaal???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Dit is toch ook asociaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 09:18

Bij een manege hier in de buurt heerst droes. En wat doen ze??? Ze maken daarvandaan rustig buitenritten, vlak langs diverse pensionstallen en komen op de smalle ruiterpaadjes natuurlijk regelmatig andere paarden tegen.

Hier spring je toch van uit je panty???? Moet de hele regio besmet worden of zo??? Frusty Frusty Frusty Bij de rijvereniging werden ze geweigerd, daar wilden ze ook gewoon naar toe... Frusty

Tijdens de MKZ reden ze daarvandaan ook gewoon buiten, terwijl er evenhoevigen op hun terrein staan.... Lekker sociaal beleid daar! Misselijk

sorry, moest ik even kwijt... Boos!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:30

Met droes is dat niet zo erg. Laat die paarden van hen maar zo veel mogelijk buiten komen, dat is heel goed voor ze. Hoe meer je de paarden binnen houdt, hoe slechter dat voor ze is. DIe manege doet er dus niet slecht aan.

De hond is de betere mens

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:33

Maar om nou langs maneges en andere stallen te gaan rijden, dat vind ik inderdaad niet echt netjes. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen en wel buiten gaan rijden, maar het liefst gewoon op eigen terrein.
Ik vind het geen sociaal beleid!

:evaw:

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:36

Inderdaad behoorlijk asociaal! Is weer een teken van geen verantwoordelijkheidsgevoel en eigenbelang. Je wilt toch juist voorkomen dat de besmetting binnen de perken blijft? Kijk, virussen e.d. worden ook vervoerd via lucht, dat is niet te voorkomen, maar om nou langs andere paarden te gaan rijden, daarmee vergroot je wel de kans dat het zich verspreid naar andere 'gastheren'.
Wij hebben hier ook een paar van die asocialen, die mensen hebben friezen en 1 daarvan had rhino. Maar niet dat die anderen friezen op het terrein blijven, nee hoor mevrouw gaat gewoon rijden en dan haar Fries nog wel aan mijn paard laten ruiken die toen nog langs de weg stond Boos! Ik ben zelf ontzettend voorzichtig daarmee, is mijn paard verkouden dan laat ik hem al niet te dicht bij anderen. Helaas kun je weinig aan dat soort mensen doen, ja vragen wat ze bezielt.
De volwassen paard zullen overigens niet zo heel snel droes oplopen, maar vooral het jonge spul loopt zeker een risico.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dit is toch ook asociaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:10

Mieke schreef:
Hier spring je toch van uit je panty???? (


GEWELDIGE uitspraak..... Haha! !!!

maar je hebt inderdaad gelijk met je frustratie, ik vind het ook bijzonder asociaal....zulke types moet ik niet tegenkomen....die scheld ik echt helemaal verrrot terug naar hun stal.....(alsof dat wat zou helpen......)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:33

Ben nu toch wel benieuwd om welke manege het gaat? En waar ze rijden? Op mijn vorige stal is ooit een droes uitbraak geweest. Bijna alle paarden waren ziek. Een aantal waren echt doodziek. Wij mochten van de DA ook niet van het terrein af, en op andere stallen komen. Als je thuiskwam moest je je kleding wassen, en op het terrein je voeten ontsmetten. Dit natuurlijk om verdere besmetting te voorkomen. Ik vind het van die manege daarom ook erg asociaal en onverantwoordelijk.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 11:08

Myla, ik zal je per pb laten weten om welke manege het gaat. Op zich heb ik er geen moeite mee om heel nederland te laten weten wie deze aso's zijn, maar ja, het is toch laster en ik heb geen zin in troubles...

Desiree: dat die paarden naar buiten moeten is prima, maar ze hebben daar buitenbakken, paddocks en weiland. Gelegenheid genoeg dus en dan hoeven ze niet de drukbezette ruiterpaden hier in noordholland (file paardrijden!) op te zoeken.

En of het nou met droes wel of niet erg is, maakt niet uit. Het is gewoon asociaal om een besmet paard in contact met anderen te laten komen. Dat doe ik ook niet als mijn paard alleen maar een beetje verkouden is.

Kwestie van fatsoen dus!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:10

File paardrijden?!?!??! Ho, dit is een mij onbekend fenomeen! Leg eens uit! Zijn er in Noord holland zo weinig bossen, of zitten er toch stallen op een klotje, of zijn er zoveel ruiters daar?

De hond is de betere mens

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 11:27

Alles wat je opnoemt Desiree! Haha!

Vooral op zondag wil je hier geen rit maken hoor, je komt groepen van soms 30!!! ruiters tegen... op smalle paadjes waar je elkaar niet kunt passeren zonder het bos in te moeten klimmen.

Weinig ruimte, veel mensen, veel paarden en niet zo heel veel ruiterpaden... Helaas helaas...

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:28

Desiree schreef:
File paardrijden?!?!??! Ho, dit is een mij onbekend fenomeen! Leg eens uit! Zijn er in Noord holland zo weinig bossen, of zitten er toch stallen op een klotje, of zijn er zoveel ruiters daar?

als je een bos tegenkomt heb je geluk!
vooral als er meer bomen staan dan paarden lopen Haha!
idd welke manege is het?
st maar een pb
ik ben wel erg benieuwd
ik rijd zelf ook op een manege in noord holland en ben erg nieuwsgierig
hoop dat de paarden daar snel beter zijn en dat ze geen andere paarden besmetten
Frusty

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 20:12

Mieke schreef:
Alles wat je opnoemt Desiree! Haha!

Vooral op zondag wil je hier geen rit maken hoor, je komt groepen van soms 30!!! ruiters tegen... op smalle paadjes waar je elkaar niet kunt passeren zonder het bos in te moeten klimmen.


Dat heeft te maken met het percentage ongeoefende ruiters (ong. 99%) in die groepen van 30 man. Heb je tenminste weinig kans dat die paarden er vandoor gaan, want de paarden kunnen elkaar toch niet inhalen... daar is over nagedacht he?

Evn on-topic; Vorig jaar was er ook droes (in de Beemster meen ik) en bij oostenwind hadden we dus kans dat het echt deze kant op zou waaien.
Bij ons was de stalling gewoon pot-dicht, niemand kwam er meer in. Helaas pindakaas, maar slim bleek het wel. Aan de overkant van de dijk (bij de overburen) bleek de hele stal besmet en bij ons niets. Kwestie van mazzel of gezond verstand...?

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Dit is inderdaad asociaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 21:47

Ik weet niet of ze de paarden met droes berijden, maar je hoort dus paarden met droes niet te berijden. Ze hebben hun rust nodig om weer bij te komen van die ziekte. Ik vind het maar een eng idee dat ze gewoon buitenritten maken hoor. Frusty Zodadelijk is je eigen paardje ook nog besmet en dan? Ja zou me ook niet echt veilig voelen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 08:50

Belachelijk zeg, ik vind dat echt heel asociaal, ze denken van die manege blijkbaar: onze paarden hebben het toch al en als iemand anders paard het krijgt is het ons probleem niet.
Misselijk walgelijk.

Op de manege waar ik nu sta is ook een periode droes geweest, ik stond toen nog op een andere manege. Een vriendin van mij stond wel met haar pony waat ik nu sta.

Ik ging veel met haar mee, wat ik deed was het volgende:
Ik had extra oude schoenen bij haar staan, andere kleren, andere jas.
Als ik met haar van de manege afkwam ging ik bij haar onder de douche en trok schone kleren en schoenen aan, de "droeskleren" zijn bij haar thuis gewassen en de schoenen zijn na de droesperiode weggegooid.

Allemaal om te voorkomen dat het toch niet perongeluk door mijn schuld op de manege terechtkwam waar ik toendertijd met Flair stond.

Op de manege waar ik toen stond is ook een droesperiode geweest, de paarden die de eerste symptomen van droes lieten zien werden naar een apart land gebracht niet in de buurt van de andere paarden, die paarden werden dus niet gereden stonden alleen op het land en kwamen niet in contact met de "gezonde" paarden. Dit vind ik niet meer dan netjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, xxIsaa en 33 bezoekers