Shetlander kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:24

Ik ben er over aan het nadenken om een shetlander te kopen. De pony staat nu ergens waar ze niet zo goed verzorgd wordt. En het is echt een schat van een beestje. Maar ze is waarschijnlijk al wel op leeftijd, we schatten haar toch wel minimaal een jaar of 18. En de eigenaar kennende kan ik er ongeveer €400 voor geven, als ze hem al wil verkopen. Normaal zou ik nooit zo'n pony kopen, maar het is zo'n lief beestje. Het is wel zo dat ik, als ik haar koop, voorlopig geen 'rij'pony/paard kan kopen. Wat is nou wijsheid? Je verstand of je gevoel volgen...
Laatst bijgewerkt door xJess op 14-01-12 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:30

Erg prijzig voor zo een oudere shet tenzij het een super kinderpown is of bewezen fokmerrie met nette papieren...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:35

xJess schreef:
Je hart of je gevoel volgen...


of je verstand ;)

als je het alleen doet om het beestje een beter leven te geven, dan zou ik het niet doen.
klinkt hard, maar zij kopen weer een nieuwe shet en gaan ook die niet goed verzorgen. ga je die dan ook kopen?

er worden honderden pony's niet goed verzorgd in nederland, je kunt ze niet allemaal redden helaas.

koop een pony die past bij wat jij graag wil en zorg dat die een goed leven krijgt.

Malouke
Berichten: 319
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:37

18 jaar is al wel oud... Maar als jij haar echt zo'n schat vind en echt zeker weet dat je het niet erg vind om niet te kunnen rijden zal ik het doen.
Ik heb mijn lieve shet 3 maanden geleden gekocht en zij werd daar waar ze stond helemaal niet verzorgd! Maar zij is wel pas 3 jaartjes oud...
Wel zal ik haar eerst even laten keuren door een dierenarts...

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:41

loulou schreef:
xJess schreef:
Je hart of je gevoel volgen...


of je verstand ;)

als je het alleen doet om het beestje een beter leven te geven, dan zou ik het niet doen.
klinkt hard, maar zij kopen weer een nieuwe shet en gaan ook die niet goed verzorgen. ga je die dan ook kopen?

er worden honderden pony's niet goed verzorgd in nederland, je kunt ze niet allemaal redden helaas.

koop een pony die past bij wat jij graag wil en zorg dat die een goed leven krijgt.

Sorry dat bedoelde ik, heb het even aangepast. Nou ze hebben er jammer genoeg meer dan 1. Maar deze is speciaal, ik weet niet...

troi schreef:
Erg prijzig voor zo een oudere shet tenzij het een super kinderpown is of bewezen fokmerrie met nette papieren...

Ja vond ik ook al, het is wel een super lieve pony, maar goed bereden oid is ze volgens mij ook niet. Papieren weet ik niet, ze heeft wel een veulen gekregen. Maar opzich maakt een papiertje mij niets uit.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:46

400euro voor een oude shet is echt duur, je kan ze ook voor niks vinden. Tja, maar deze is zo ontzettend leuk. Ik weet niet wat je moet doen, is altijd moeilijk zo'n geval.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:58

Niet doen. Kennelijk ben je aan het sparen voor een rijpaard. Deze al oude pony gaat dat niet zijn voor je. Niet qua leeftijd, en waarschijnlijk ook niet qua maat. En als je haar koopt, dan is de kans groot dat je heel lang verantwoordelijk bent voor een pony die je uiteindelijk niet kan geven wat je wilt: een rijpony. ( tenzij je dat laatste dus weer niet zo belangrijk vind.. .maar dat kan niemand voor je beslissen, die afweging kun alleen jij zelf maken.) Realiseer je daarbij ook dat áls je haar koopt en je krijgt er spijt van, deze pony waarschijnlijk niet te verkopen is ( is nauwelijks een markt voor)

Kijk nog een kritisch naar de verzorging: is deze in principe goed genoeg ( eten, schuilplek, maatjes) dan voelt de pony zich waarschijnlijk ook goed genoeg ( niet verzorgde vacht vinden wij vervelend, pony heeft er geen last van), en hoef je haar niet te redden.
Is de verzorging niet goed genoeg dan kun je daar een melding van maken ( en blijven maken als er niets veranderd). Dan doe je én het juiste voor deze pony, en voor jezelf

400 euro is echt veel en veel te veel geld voor een shet van rond de 18 jaar... Die mag echt niet meer kosten ( sorry dat ik het hier zo zeg) dan de slachtprijs..

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:07

@riagr
Nou ik ben niet echt aan het sparen voor een rijpaard. Op dit moment heb ik daar de tijd nog niet voor. Maar in de toekomst wil ik graag een rijpaard ja. Dan zal de shet voor erbij zijn. Nouja het eten is één en al schimmel, en de stal word bijna nooit uitgemest. Wel heeft ze soortgenoten. Melding ervan maken heeft denk ik niet veel zin, ze krijgen 'eten' en er staat een waterbak in stal. (het water is enorm smerig maargoed, er staat water)
Ja daar heb je wel een punt, daar ben ik het mee eens. We weten niet zeker of ze zo oud is, maar aan d'r tanden te zien denken we wel rond die leeftijd.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:49

:D Volgens mij weet jij al precies wat je wilt...

Dusseehhhh
Vraagprijs vragen...

Bepalen wat je zelf max uit wilt geven EN: kun je hem/haar een plekje met een maatje bieden?


Want ik vrees dat jij gewoon van plan bent om het maatje van je toekomstige rijpaard te gaan kopen.. ;)

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:40

Voor zo een bedrag zou ik het zeker niet doen, voor minder misschien wel.
Als het paardje speciaal voor jou is, waarom niet. Als je het financieel kan redden, ook als de pony iets krijgt dan lekker doen. Je kan er ook voor kiezen om erna zelf een ander tehuis te vinden voor de pony, houd alleen rekening met de niet al te beste markt tegenwoordig

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:30

riagr schreef:
:D Volgens mij weet jij al precies wat je wilt...

Dusseehhhh
Vraagprijs vragen...

Bepalen wat je zelf max uit wilt geven EN: kun je hem/haar een plekje met een maatje bieden?


Want ik vrees dat jij gewoon van plan bent om het maatje van je toekomstige rijpaard te gaan kopen.. ;)

Haha, ja ik wil het ook heel graag. :D Ik wil haar weg hebben daar.
We zijn nu ook al een beetje op zoek naar stalletjes, alleen nu mijn ouders nog overhalen. :o We kunnen het wel betalen hoor, maar mijn moeder die wil gewoon geen pony. Ik ga volgend jaar ook studeren, dus dan weet ik niet of ik genoeg tijd zou hebben. Gelukkig heb ik wel een moeder en broertje die een hart voor paarden hebben.
We hadden wel een gescikte stal gevonden, alleen dan zouden ze 's winters ook dag en nacht op het weiland staan, dat is helemaal super natuurlijk. Het enige nadeel is dat er geen schuilmogelijkheid is, daar zit ik nog een beetje mee.

MiniLoe schreef:
Voor zo een bedrag zou ik het zeker niet doen, voor minder misschien wel.
Als het paardje speciaal voor jou is, waarom niet. Als je het financieel kan redden, ook als de pony iets krijgt dan lekker doen. Je kan er ook voor kiezen om erna zelf een ander tehuis te vinden voor de pony, houd alleen rekening met de niet al te beste markt tegenwoordig

Anders huis zou ik denk niet meer over mijn hart krijgen haha. Opzich kunnen mijn ouders het wel betalen, maar of ze het willen is een andere vraag. }:0
Maar als er echt iets gebeurd met de pony weet ik 100% zeker dat ze me bij zouden schieten.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:31

Spannend, ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Moeder misschien het zielige van de huidige situatie laten zien ( beetje emotionele chantage....)?

Hou ons op de hoogte, ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen!!

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:34

riagr schreef:
Spannend, ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Moeder misschien het zielige van de huidige situatie laten zien ( beetje emotionele chantage....)?

Hou ons op de hoogte, ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen!!

Haha zal ik doen! :D
Heb ik idd al gedaan, ze is daar zelf ook op stal geweest. Maar ze wil eigenlijk geen verantwoording over een pony. Ook omdat, als ik dus ga studeren en er geen tijd voor heb, maak ik er tijd voor. Wat dus ten koste van mij studie gaat (denkt ze). Gelukkig heb ik mijn broertje al over gehaald dat, als ik echt niet zou kunnen hij wil gaan. En ik heb mijn vriendin ook altijd nog. Nu moeders en de eigenaar nog. :+ Dat wordt denk ik nog lastig want die eigenaresse schijnt een beetje een apart iemand te zijn. Ik ken haar niet echt, maar ze zegt dat ze heel veel van haar pony's houdt, en dat ze ze nooit verkoopt. Bijvoorbeeld dat zij heeft altijd voerdienst 's ochtends, en wij kwamen daar aan en de pony's hadden geen eten gekregen, echt belachelijk. Maar bij die pony waar ik het over heb, heeft ze van de zomer gezegt dat ze die wilde verkopen voor €400. Maar voor hetzelfde geld zegt ze nu dat ze d'r niet kwijt wil. Heel onvoorspelbaar.