Verfrissend of frustrerend... iemand anders op jouw paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Verfrissend of frustrerend... iemand anders op jouw paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 21:20

Normaal loopt Waldo vandaag in de privéles met een beginner (is niet voor niks het braafste paard van stal Lovers ) En ik kwam dus op stal om te mesten in mn spijkerbroekie en schoentjes. Alleen bleek de les niet door te gaan. De molen werkte niet want daat was een boom op gestort en de buitenbak (waar we mogen longeren) was afgezet met klapperend lint voor de helft vanwege nieuw gestort zand waarin je een halve meter wegzakte. Bovendien had ik geen tijd en spul voor Iwaldo bij me.

Dus tsja, ik had liever dat ie toch liep ipv stilstond een hele dag dus heb ik een stalgenootje gevraagd hem even te rijden als ze dat wilde, graag zei ze. Dus ik haar een half uurtje laten gaan en toen eventjes om de hoek gekeken. Ik stond perplex, wat liep ie mooi!! Heel anders om je paard zo ie zien met iemand anders erop. Ze gaf me tips en trucs en ze zag punten waar ik aan kon werken (wat ik op zich allang wist) Heel fijn natuurlijk. Maar dan steekt het toch een beetje... dat meneer ineens wél los kan laten op die linkerkant. En wél in kan buigenover de gehele lengte. En wél verzameld kan galoperen met sprong. Duidelijk met de neus op het feit gedrukt dat ik daar degene ben die gewoon rijtechnisch nog niet die capaciteiten heeft, ipv de smoes dat Iwaldo dat zo moeilijk kan Knipoog Dus aan de ene kant baal ik een klein beetje. Verdrietig

Maar aan de andere kant gaat het meteen kriebelen 'zie je wel, het kán wel' en krijg ik meteen zin om ook te gaan dressuren weer en kijken of ik het er toch wel uit kan halen door hem iets meer aan te pakken enzo. Ik weet namelijk dat ik te gemakkelijk tevreden ben met nog niet voldoende resultaat. Dus een beetje gemengde gevoelens.

Hebben jullie dat ook wel eens gehad, met dat een ander op je paard zat?
Laatst bijgewerkt door Laura op 26-02-02 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:23

Jazeker...dit klinkt me super,super,superbekend in de oren Haha!
Toen onze kennis op Bogachka ging rijden bleef ze gewoon zitten tijdens het bokken,en ik heb ook weleens gehad van "woaw wat krijgt zij m snel ontspannen" en "wooow zo durf ik echt een paard niet aan te pakken".
Gelukkig heeft ze me aangeboden mij les te geven wat ik maar al te graag aanneem Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Tong uitsteken

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 21:31

yup, ik heb haar tips ook amar weer goed in m'n oren geknoopt. Bij Iwaldo is het zo dat ik zo vastgeroest zit dat ik dus al niet meer merk dat ie standaard naar binnen valt op een volte bv omdat ik niet anders gewend ben. Als ik zelf een ander paard rijd is het ook wennen voor me. Maar in ieder geval was dit weer eens een goede eye-opener voor als ik dagen heb dat ik het afschuif op 'Tja Iwaldo is nou eenmaal niet zo goed in dressuur' Neeneenee, de combinatie Laura/Iwaldo klikt iet altijd zo dat we het meeste eruit halen wat erin zit en dat ligt meer aan mij dan aan Wallie blijkbaar. Zal ik mee moeten leren leven *snik* Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:19

vroeger had ik dat wel veel nu niet meer maar dat komt ook omdat de meesten die op lot zitten (als ze er al op mogen Haha! ) vaak B rijden.
wel leuk is het als jij zo het paard van een ander kan rijden dan ben ik altijd best wel trots Lachen doe ik het toch niet voor niets

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:19

Bloos Dat is een reden waarom ik niet iedereen op Isolda wil hebben Knipoog

Maar ik snap het wel. Mijn nicht uit zwitserland was hier een tijdje geleden, zij rijd met haar paard iets wat hier ongeveer M zou zijn.
Halverwege hebben we geruild, zij op Isolda. En wat zag ik?
Een goed-lopend paard, wat netjes stelling deed en afboog. Veel makkelijker leek het als het bij mij zelf ging.
Ik heb daar veel van opgestoken. Ze vertelde me dingen waar ik mijn voordeel mee heb gedaan. Heel verfrissend en bij haar kon ik het gemakkelijk hebben. Zij rijd veel hoger/beter als ik, dus dan geeft het niet zoveel Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:52

Ik vind het altijd wel prettig hoor, meestal als ik zelf helemaal vast zit met Piep vraag ik aan iemand anders (diegene die mij les geeft) of die even wil rijden, vaak kom ik er dan achter of ik de fout maakt of dat mijn paard nukken vertoont.
Zo voorkom ik grote frustratie en ik vind het eigenlijk altijd wel erg leuk om mijn eigen paard te zien lopen. Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:04

Ik vindt het juist fijn als iemand anders op Nappie rijdt.Vooral als iemand beter rijdt.Kan ik veel van leren en Nappie ook! Wel wil ik wel weten hoe iemand rijd, als het een "zager" is komen ze er niet op!!!

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:48

Het is wel leuk om anderen te zien rijden op je paard, maar klink ik nu erg arrogant als het bij mij toch het beste gaat Haha! ?

Ik ben pas een keer naar mijn instructeur gaan kijken toen hij Fitz reed, maar dat viel me nog niet mee. Nu is hij wel met andere dingen bezig dan ik dus daar valt het verschil uit te verklaren.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:54

Fitzroy schreef:
Het is wel leuk om anderen te zien rijden op je paard, maar klink ik nu erg arrogant als het bij mij toch het beste gaat Haha! ?

Ik ben pas een keer naar mijn instructeur gaan kijken toen hij Fitz reed, maar dat viel me nog niet mee. Nu is hij wel met andere dingen bezig dan ik dus daar valt het verschil uit te verklaren.


Nu durf ik me natuurlijk al helemaal niet meer op Fitz te vertonen *LOL*

Fitz kan ook erg leuk met mijn paard wegrijden Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Noukie
Berichten: 10926
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 09:01

alleen mn ma zit soms op die van mij en dan laat ze m gewoon met zn kop omhoog lopen, staat ie ook niet stil iig..
Toen ik nog leste bij Edwin Hoogenraat zat hij er wel es op, dat was wel gaaf, maar ik heb ook echt super respect voor hoe hij rijdt, dus dat hij beter is, zowiezo nog net meer lef en rust heeft dan ik, was voor mij geen verassing Knipoog
verder wil er echt niemand op, de jongens waar we op stal staan ook niet, iedereen vindt m toch wat gevaarlijk, en, opzich wel logisch, als je 1.90 bent en dan op een gestoorde, elastieken stuiterbal pony van 1.50 Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 09:50

Op mijn paarden kunnen de meeste mensen zo wegrijden. Met mijn vroegere paard Roemer heb ik wel eens aan de derby meegedaan in Eindhoven (de beste 4 van de rubriek moeten vervolgens op elkaars paarden de proef rijden), Roemer kwam toen als winnend paard uit de bus. Met Zoronto heb ik ooit de basisinstr.cursus gedaan, ook daar moest je op elkaars paard rijden en enkele medecursisten hadden op Zoronto een hoger puntenaantal dan op hun eigen paard. Max is alleen nog maar door Maartje/Jura gereden en volgens mij ging dat prima, ze had hem heel fijn aan het lopen.... Ik vind het juist een compliment als anderen er goed op kunnen rijden en zeker geen frustratie.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 10:38

Tsja, als mijn instructrice op mijn paard rijdt dan loopt hij heel goed, maar Iones loopt ook bij mij momenteel goed. Ik vind het wel mooi om te zien als mijn paarden goed gereden worden. dan kan ik er eens zelf naar kijken. Als ik erop zit krijg ik geen beeld. Nu heb ik bijvoorbeeld mijn jongste paard Radonja nog nooit onder het zadel gezien en ik ben zo nieuwsgierig naar hoe het er uit ziet. Ik meet mij niet met de mensen die mij lesgeven. Ik verwacht van ze dat ze veel beter kunnne rijden dan ik. Misschien moet jij je ook niet meten met hele goede ruiters Laura, met beide benen op de grond blijven staan en er profijt uit trekken; beseffen dat er meer in je paard zit dan je er tot nu toe uitgehaald hebt, en te proberen doen wat zij doen. Van ze leren.

De hond is de betere mens

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 12:47

Gister toevallig. Ik was echt zo kwaad... Boos! Niet op mijn kant, maar aan die 'stuurlui die aan wal stonden'.
Op het moment gaat het rijden echt bagger. Ik rij op het moment flink met vrij lange teugeltjes, zodat ze lekker ontspannen met haar koppie naar de grond kan gaan. Nadat ze wel aardig liep, nam ik teugels wat aan. Pling
Op een gegeven moment, begon miss te staken. Dat zijn een van haar favoriete hobbies. Ik kon haar niet doorpakken. Aan de kant werd mij toen even verteld, 'wat ik zou moeten doen'. of ik dat al niet honderden keren geprobeerd heb! }>
Ik ben eraf gesprongen, en zei: '' als je het beter weet, stap je er maar op'. Bloos
Zij erop. NOu, ik heb me rot gelachen. Heerlijk zoiets, en iedereen was gelijk stil...! Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 12:51

Ik heb al heel lang behalve mijn moeder niemand op Barbiano zien rijden. Mijn instructrice rijdt hem heel soms maar als die erop zit ziet het er ook geweldig uit. Ze heeft nl intermediar gereden. Maar het leuke is dat het mij met haar instructie ook voortaan heel goed lukt.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:26

Nou ik heb geen eigen paard dus ik heb dat nooit gehad. Maar ik kan wel begrijpen dat dat een beetje steekt, dat het toch aan jezelf ligt. En dan vraag je je af waarom hij dat niet bij jou doet, en wel bij iemand anders.
Ja, ik begrijp het heel goed. Maar aan de andere kant kan je er natuurlijk wel heel veel van leren. *LOL*

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:41

Jaa dat ken ik! Pjelk gaat heel moeilijk aan de teugel (bij mij) maar als een vriendin/de ster van de manege/een ander meisje wat goed rijden kan op hem stapt gaat hij bij hen ineens zoooo makkelijk! Aan de ene kant frustrerend dat mij dat niet lukt aan de andere kant toch wel weer motiverend want: het is toch mijn paard, dan moet ik het toch ook kunnen? enne, soms lukt het tegenwoordig nog ook!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:43

Ach, er is een tijdje geweest dat iedereen beter op iones kon rijden dan ik zelf! maar nu moeten ze wel heel goed rijden willen ze beter rijden dan ik op iones, want ik ben verbeterd en we zijn naar elkaar toeggegroeid. Iones is een fijn rijpaard, maar wil je hem echt aan het lopen krijgen moet je heel goed kunnen rijden, en als je minder goed kunt rijden moet je hem goed kennen. In mijn geval dus dat laatste.

De hond is de betere mens

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:52

Bloos dit komt me bekend voor, liet ik een vriendin erop, liep ie lekker ontspannen en bij mij niet, harstikke blij dat het haar wel lukt maar aan de andere kant BALEN dat het mij niet lukte

had een goeie vriendin (vorige eigenaar van mijn paardje) ook es gehad, vriendin ging erop en hij liep netter als mij haar dus ging ze tips geven, nou mijn vriendin was groen en geel van jaloersie Party!!

dus ik begrijp het van alle kanten wel, ik ben ook te snel tevreden eigenlijk..

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:57

Ik heb het gehad met mijn tinkerruin. Ik kon al een paar weken niet meer normaal met hem rijden. Hij ging gewoon stilstaan en dan kon ik doen wat ik wil, ik kreeg hem niet vooruit! Toen kwamen er kennissen langs en dat meisje vroeg of zij er even op mocht. Maar dan gewoon even zonder zadel alleen hoofdstel (en ook nog zonder neusriem)
dus ik zei jawoor maar hij is wel heel vervelend...

Nou ze springt erop en galopeerd zo weg!!! Ik stond echt met m'n bek vol tanden te kijken naar ze... Ik kreeg hem toen dus echt niet in galop he!!
Echt balen is dat dan, ik kan dus niet goed genoeg rijden (na 13 jaar Huilen )
maar ik denk dat het er ook aan lag dat hij gewoon een hekel aan me had. Als ik op hem ging zitten dan was dat ook met een instelling van dit lukt niet, en zijn ging er gewoon op en reed weg.

Whahahaha ik stond echt voor banketstaaf..

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 14:40

Tja, ik heb dit dus heel vaak.
Mijn zus rijd samen met mij op mijn hafje en dan kijk ik af en toe. (vind ze vaak erg irritant, dan ben ik dus snel weg) Dan lijkt allemaal zo makkelijk!!! Boos! Maarja, zij is ook 4 jaar ouder als mij en al langer echt serieus met Wiets bezig (hij was in het begin te sterk voor mij, klein meisje van 11 jaar). Ik houd het er maar op dat ik haar over een paar wel heb ingehaald (ze kan nu amper rijden omdat ze studeert) *LOL*

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 15:29

Vorige week reed Sonja Sheril (die bij mij zo nu en dan niet vooruit te branden is), toen liep ze super. heel leuk, maar ik werd wel met mijn neus op het feit gedrukt dat ik niet voldoende overwicht heb. Zelfde geval met mijn instructrice, die er vanmiddag even opgezeten heeft. Zo nu en dan voel ik me net een beginner.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 15:37

Ik snap heel goed wat je bedoelt Laura *LOL* De laatste keer dat ik dat had was met mijn pony toen mijn instructrice erop ging....Haha!
Toen ze laatst mijn paard een keer reed omdat we elkaar even helemaal niet (wilden) begrijpen ging het bij haar ook niet beter dan bij mij. Maar ik merkte het de dag erna wel, de rem werkte weer Party!!

Tegenwoordig hoor ik eigenlijk juist heel vaak 'waarom doet ie het bij jou nou wel?' Bloos

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 16:42

Nou en of ik het ken. Mijn instructrice stapt er wel eens op, en als ze het bij haar dan ook niet doet sta ik toch stiekum te glimlachen langs de kant Knipoog .
Andersom, als ze het dus beter doet dan bij mij, kan ik alleen maar trots zijn, want een ander kan er niet iets uithalen als jij het er toch niet onbewust hebt ingebracht (begrijp je hem nog Verward).
Tuurlijk is het confronterend, maar je leert er wel onwijs veel van als je ziet dat een ander er "meer" mee kan. Dan weet je in ieder geval dat de fout bij jou ligt, en als je dat onderkent, ben je al een eind op weg Lachen .

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 16:53

Ik vind het juist ongelooflijk fijn als er iemand anders die goed kan rijden op Ameretto gaat.
Je leert er zo ontzettend veel van!
Ik vind het helemaal niet vervelend, voel me niet jaloers als ie de oefeningen bij de ander wel goed doet en bij mij minder.

Ik zie het als iets waar je heel veel van kan leren.
En je gaat dan ook bij jezelf nadenken dat JIJ misschien wel degene bent die de oefening niet goed vraagt en dat het NIET de fout van het paard is. (wat de meesten altijd denken).

Een paard kan veel, alleen het belangrijkste is dat de hulpen op de juiste manier worden gegeven!!!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 16:55

Nikita was een manege-paard toen ik d´r kocht en ik heb me die jaren zo lopen frustreren omdat ze niet van mij was (en er elke dag een ander op d´r rug zat), dat er in principe dus echt niemand anders op komt.

Een vriend van me is instructeur en hij heeft er weleens op gezeten; nounou zeg.. ik had een heeeeeel ander paard. Fijn om je paardje zo te zien lopen en toen ik er daarna opstapte.................... errug prettig!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Bietjah87, Mark0919, mooney, Pellelilly, Vagabondo en 47 bezoekers