nog nooit zo bang geweest..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

nog nooit zo bang geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 20:48

zondag reed ik op een paard dat het als een aansporing voelt wanneer je je benen om zn buik legt (zeg ik het zo goed?) dus moet je je benen voor op t zadelleggen zeg maar. nou hij ging al hard in draf dus toen we moesten galloperen ben ik gaan stappen. zeg ik tegen mezelf ik ben niet dat meisje meer dat niks durft. dus ik geef de galophulpen. waaaam vloog de bak door ik kon hem niet meer stoppen, knal zo tegen een ander paard aan lag zowat op zn nek, en dat beest maar doorgaloperen. ik zag niks meer en vergat adem te halen (zeiden ze) toen kreeg ik hem op de volte en weer in stap. echt waar ik zat er gestrest op elke keer als hij harder ging zat ik verkrampt aan de teugels te trekken (naja inhouden) nu achteraf heb ik zon spijt dat ik zo angstig was dat moet hij ook gevoeld hebben. maar ik hoop dat mn angst niet weer terug komt hierdoor Verdrietig

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:54

Volgens mij kan je beter eens op een wat relaxter soort paard beginnen??!! Eerst vertrouwen op doen hoor!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 12:22

met mijn paard had ik dat een keer tijdens de buitenrit op zo'n 'fijn' lang pad. daarna heb ik wat tips gekregen van mensen die ook op de pensionstal staan:

- ga brutaal op z'n rug zitten, jij bepaalt het tempo en daar moet hij zich maar aan houden. dus gat hij iets te hard dan laat je hem dat weten. toch is het belangrijk niet steeds terug te werken en ook af en toe een voorwaardse hulp te geven.

- vraag of je hem van tevoren mag longeren, mijn paard longeer ik altijd voor de springles tot hij flink zweet anders is hij heel erg fel.

- ga diep (achterop je kont) zitten en houd je benen heeeel stil lang zijn buik. probeer niet teveel terug te werken met je handen. laat hem dan eerst maar ff uitrennen op de -kleine- volte (dit kan soms hard gaan maar als je op de volte blijft kan er niks gebeuren) . als hij een beetje moe begint te worden (en dat duurt bij die van mij soms een tijdje) ga je draven en lekker met hem aan het werk.

SUCCES ERMEE!

ps: als je denk met deze tips niks te kunnen kun je altijd vragen of je op een wat minder temperamentvol paard mag