arrogant...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 08:09

Arrogantie...natuurlijk kom je dat tegen. Heus niet alleen op wedstrijden of op de manege in het algemeen. Arrogantie kom je ook in het dagelijks leven tegen.
Er zijn ook mensen met een arrogante uitstraling, die wanneer je er doorheenprikt, helemaal niet arrogant blijken te zijn.

En voor diegenen die wel echt arrogant zijn, heb ik maar 1 oplossing : Zo je doet zo je ontmoet! En verder negeren, alsof ze lucht zijn.

Bij ons op stal is gelukkig een leuke sfeer, vrij nuchtere mensen en die enkele arrogante hoepelt vanzelf wel weer op.
Ik heb het ook wel eens anders meegemaakt, vroeger bij een manege waar ik leste.
Als je daar iets vroeg aan iemand met een eigen paard, gaven ze nieteens antwoord. Daar was ik gauw klaar mee. Ik heb ze even vriendelijk gevraagd wat ze zichzelf wel niet verbeelden? Niet dat ik daar een zinnig antwoord op kreeg hoor, daar waren ze te dom voor.
Nou, mijn dag verpesten ze niet hoor!

Wat ik wel vindt is dat mensen te snel een vooroordeel over iemand anders hebben.
Het heeft ook heel vaak te maken met hoe je zelf doet, en wat voor reactie je daarop terugkrijgt van een ander. Daar heb je'm weer: Zo je doet, zo je ontmoet!


EVEN EEN NADENKERTJE:
Wat ik mij ook wel eens afvraag:
Wanneer deze hele Boktclub elkaar nou nooit in forums had leren kennen, maar irl ergens op een manege of zo.
Zou iedereen dan ook zo begripvol,vriendelijk en meelevend zijn geweest?
Wat ik wil zeggen is dat hier op de forums mensen hun "ik" laten zien en dat mensen dat irl niet allemaal doen. Dan moet je er veel meer doorheenprikken, en dat kan niet iedereen, en daar krijg je weer vooroordelen van!

Have a nice day! Groetjes, Ada

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 09:51

Helemaal met je eens Ada!
Verder voor Jippie: iemand die onwetend is kun je toch vragen of ze het eens op jouw manier wil proberen? Elkaar helpen met tips kan toch geen kwaad? Zoals je zei: het is in het belang van het paard dus...
Dat nadenkertje van Ada was ook wel een goeie }> !! Ik vind dat er nog erg vaak wordt neergekeken op mensen die geen wedstrijd rijden, of geen eigen paard hebben. Of een pony die niet goed genoeg is. Tja. Mijn vraag is: als je op stal komt, help eens een beginner, maak een praatje met een meisje dat een manegepony lesgeeft, als een recreatief rijdend persoon een kreupel paard heeft, biedt eens aan te helpen met been afspuiten of zoiets.
Zoveel mensen die al niet beginnen met paardrijden alleen maar omdat er gezegd wordt dat het voor dure en verwaande mensen is. Die naam schijnt het te hebben. Dus wie helpt die naam wat te veranderen Cool ?
Zoals Ada zei: als tien totaal verschillende personen ineens bij elkaar op de manege waren gaan rijden, waren ze dan ook zo met elkaar omgegaan Verward
Succes met de sfeer op je manege of stal, en jij blijft degene die daar invloed opheeft, of je het nou wil of niet Party!! Party!! Party!! !
Groetjes, Dorine.

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 11:38

Nou ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Ik rijd geen wedstrijden maar momenteel gewoon voor m'n plezier en dan ben je volgens veel mensen automatisch geen goede ruiter en wordt je absoluut niet serieus genomen.

Walgelijk is dat, nou ik vermaak me wel en laat ze allemaal maar blaten.
Ik ben in elk geval niet zo banketstaaf dat ik andermans paarden ga afkraken of commentaar ga leveren op hun rijstijl, moeten ze lekker zelf weten.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 12:12

g
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 12:12

over wedstrijden weet ik niet, aangezien ik geen wedstrijden rijdt.
Caballo's verhaal is heel herkenbaar. Ook ik mocht geen les of eigen pony, en een verzorgpony kon ik toen nog niet vinden. Dus ik elke zondag ochtend braaf met mijn rize kaplaarsjes naar de manege om te helpen, maar je werd nog niet eens aangekeken (was toen 11 ofzo).
Hier ook een pensionstal (noem maar geen namen) Heel gezellig zolang je een KWPN met die en die afstamming hebt. Ik heb hier een poosje een NRPSje (fatima, v. IBN SHahal) gereden, maar nee hoor, werd niet aangekeken of niks. Zat je in de kantine, kreeg idereen koffie, ik niet (tenzij ik er om vroeg) ik was tenslotte maar dat mutjse van dat pony'tje.
Het is zelfs zo dat het meisje waar de pony van was, veel problemen met het beestje had, en haar niet aankon. Hulp kreeg ze niet. Ze moest haar pony altijd eerst ff losgooien, omdat ze er anders geheid af lag. De regels op die stal waren, niet losgooien als er iemand aan het rijden is, tenzij in overleg met diegene die aan het rijden is.
Zij vroeg dus of ze faat ff los mocht gooien, mocht niet, en een kwartier late4r (met nog steeds dezelfde meid die aan het rijden was) liep er wel een ander paard te vliegen in de losgooibak.
Tja

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:38

Ik vindt het wel waardeloos als mensen vinden dat een ruiter die geen wedstrijden rijdt geen echte ruiter is.
Er zijn ook mensen die het gewoon leuk vinden om paard te rijden en lekker bosritten te maken.

Je moet iedereen gewoon lekker z'n gang laten gaan op z'n eigen manier. Koe

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 13:49

Ik woon dus in Zuid-Limburg. Op onze manege merk ik bijna niks van arrogantie. Dat is mijn ervaring, ik weet niet hoe anderen erover denken bij ons. Het is gewoon een gezellige club waar iedereen elkaar zo ongeveer kent. Een lekkere boerenmanege met veel verschillende soorten mensen en paarden. Een dorp verderop ligt een zogenaamde "sjieke" manege. Ik ben daar eens naar een concour gaan kijken. Nou zeg, wat een omhoog gevallen personen allemaal! Misselijk Als de ene een sjiek paard heeft wil de andere een nog sjieker paard enz enz. Je kent het wel. Nee, daar moet ik niks van hebben. Omdat ik zelf geen concoursen rijd, en er ook niet veel bezoek, weet ik niet hoe daar de omgangsvormen zijn...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 20:19

na alle reacties over arrogante wedstrijdruiters wil ik er toch nuances in aanbrengen. Er wordt hier veel gezegd dat wedstrijdruiter op recreatieruiters zouden neerkijken en dat Z ruiters helemaal het hoog in de (bol)hoed hebben. Maar ik proef hier een beetje dat dat wordt gebaseerd op het feit dat ze geen aandacht hebben voor 'alleen maar' recreatie ruiters. Ik rijd zelf wedstrijden (vroeger ook z) maar pretendeer daarmee niet om de wijsheid in pacht te hebben. Maar, van de andere kant ben ik met paard rijden vooral geinteresseerd in trainen en verbeteren van mijn paard. Dan zal ik dus eerder in discussie raken met iemand die daar ook mee bezig is (op welke manier dan ook, en dat hoeft dus niet in wedstrijdverband te zijn!) dan een ruiter die alleen buiten rijdt. No offense, maar daar heb ik meer mee gemeen. Dat heeft niets met arrogant zijn te maken. Ik vind dat er hier soms wat vooroordelen zijn over diverse groepen, en zoals Ada terecht zei: hoe zou het hir zijn als dit een manege irl was? Sommigen van ons zijn fanatiek wedstrijdruiters, anderen rijden alleen buiten. Iedereen zijn feestje. Je ziet dat die elkaar ook een beetje opzoeken zonder dat daar haat en nijd over ontstaat en velen zijn bereid om mee te denken over problemen. Geef mensen irl - dus ook die wedstrijdruiters -die kans. Ik lees hier dat 'wij' wat meer contact met manegeruiters 'moeten' zoeken, dat kan toch ook andersom? Ik wil bets vertellen wat ik aan het doen ben, wie wil dat niet? En als iemand me vraagt om te helpen met een manegepony opzadelen, of te kijken naar een kreupel paard, doe ik dat best. Maar ik kan niet 'ruiken' dat iemand die hulp nodig heeft als ik zelf ook bezig ben. Het moet van beide kanten komen.

Zo, genoeg. Ik wil niet preken, maar dat wilde ik even kwijt.

PS moet er bij zeggen dat ik nu na 15 jaar op een manege niet meer op een manege sta, maar op een pensionstal.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-04-25 20:35 ]</font>

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 20:22

Ik heb geen idee hoe het er op maneges aan toe gaat eigenlijk, ik kom natuurlijk wel in een manege(elke dag in de winter) maar we rijden daar eigenlijk maar met een stuk of vijf die fanatiek zijn, op zondag zijn er soms wat meer maar echt veel mensen kom ik niet tegen. dat zijn allemaal wedstrijdruiters die ik vrij goed ken.

Ik kan het me eerlijk gezegd niet zo voorstellen, hoe het is op een grote manege....ik zou iemand ook gewoon helpen als ze mij iets vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 20:34

Gelukkig kan het ook gewoon normaal. Eigenlijk ben ik ook een fanatiekje alhoewel ik dus de wedstrijden niet echt rij. Trainen doe ik wel, ik weet alleen dat ik niet meer met foutenkijkers te maken wil hebben. Het is mijn paard en die rij ik zoals ik denk dat het goed is. Regelmatig zit ik op andere paarden en dat gaat nou ook niet echt dramatisch, dat mag ik onderhand best zeggen. Hiermee bedoel ik dus niet dat ik denk dat ik elk paard wel ff rij, zeker niet.
Mensen bij mij op stal die mij iets vragen, help ik graag, 2 weten meer dan 1 en soms heb je ook wel eens iemand nodig. Dat geldt voor jonge ruiters, onervaren ruiters, oudere ruiters en ervaren ruiters allemaal.
Wat ik niet meer wil doen, is me zomaar ergens mee bemoeien tenzij ik iets opvang waardoor ik denk dat hulp wel op prijs wordt gesteld. In de meeste gevallen wacht ik rustig tot iemand iets vraagt. Zelf heb ik namelijk ook geen zin in mensen die 'het wel ff vertellen'.
Ik kan dus met plezier kijken en luisteren naar hoe anderen met hun paard werken en ik vind het ook prima als men dat bij mij doet.
Er zijn altijd 'eigenwijsjes', en sorry, maar na al die jaren laat ik die lekker hun gang gaan ookal ben ik het er niet mee eens. Zolang het niet om mijn paard of een van mijn leerlingen gaat, bemoei ik me er niet mee.
het enige waar ik graag ongevraagd een stokje voor steek is dieren mishandeling en intussen heb ik een redelijk diplomatieke manier gevonden om iemand daarover vragen te stellen zonder ze gelijk te beledigen.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 07:22

Citaat:
Op 2001-04-25 11:38, schreef LUNA:
Nou ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Ik rijd geen wedstrijden maar momenteel gewoon voor m'n plezier en dan ben je volgens veel mensen automatisch geen goede ruiter en wordt je absoluut niet serieus genomen.




Ja Luna, maar mensen die zonder meer aannemen dat je niet weet waar je mee bezig bent wanneer je alleen recreatie rijdt, zijn gewoon heel oppervlakkig!

En weet je wat het grappige is, er komt misschien ooit wel een dag dat ze er voor kiezen om geen wedstrijden meer te rijden.
En dan rijden ze ook "recreatief".
En dat vergeten deze oppervlakkigen! Tong uitsteken

Maar goed hoor, zoals je al zei; als je voor je eigen weet dat je het goed doet, laat je die lui toch lekker banketstaaf! Pling

Iemand kan nog zo lang en goed paardrijden, maar je blijft altijd leren vindt ik. Je kan nooit zeggen dat je alles wel weet!
Ieder paard is tenslotte verschillend, en heeft zijn of haar eigen gebruiksaanwijzing.
En zo heeft ook een ieder verschillende ervaringen en blijven we leren van elkaar!

Groetjes, Ada {ook een ruiter die besloten heeft alleen te dressuren voor haar plezier en die graaaaaaaaaag naar het strand gaat!}
*LOL*