DOM DOM DOM

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

DOM DOM DOM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 21:03

vandaag kom ik op de ponyclub en komt mijn instructice naar mij toe dat er zo een paar mensen komen kijken naar een paard, oke ik moet dus met iemand anders in de bak geen probleem....bij ons is het helemaal verplicht om met cap te rijden na het ongeluk van Sandra, zij reed namelijk heel vaak op onze ponyclub.
een ander meisje reed hem even los met cap op, komt er z'n meisje dat denkt dat ze alles is en stapt op hem zonder cap, ze had geen eens een cap bij haar.
Hoe kan je zoiets doen terwijl je geeneens weet wat het paard allemaal doet, en ze springt ook rustig 1 meter met hem????
hoe dom ben je dan?????


Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:10

Ik noem dat niet dom!
Dat noem ik gewoon je eigen risico. Ik rijdt mijn paard nooit met cap. Maar nu rijdt ik tijdelijk ook een ander paard, en daar moet ik een cap van op. Anders mag ik niet van haar. Nou, dan doe ik het gewoon.
Maar wel of geen cap is IEDERS EIGEN KEUZE!!!!!


Frank



ps.Dit zal wel weer een hoop kritiek aan mijn adres opleveren. Het is niet anders!

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:13

vind het wel errug stom!
Toen ik bij paardjes ging kijken nam ik altijd me cap mee, en dan mensen kijken: het is niet nodig hoor, ze is betrouwbaar! *jaja... paarden blijven vluchtende dieren!*

En tja van dat springen.... als ze ene spring paardje zoekt zal ze toch uit willen proberen!

Maar van die cap... Frusty

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:14

Ja dan ben je wel heel erg dom!. Kleine moeite toch om even die cap op te doen. Maar lijkt wel stoer om er zo op te stappen, maar ja ongeluk zit in een klein hoekje.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:21

Frank schreef:
Ik rijdt mijn paard nooit met cap. Maar nu rijdt ik tijdelijk ook een ander paard, en daar moet ik een cap van op. Anders mag ik niet van haar.

ps.Dit zal wel weer een hoop kritiek aan mijn adres opleveren. Het is niet anders!


Zeg eh Frank.......moet jij een cap op van dat paard Verward Hoe heeft ze je dat uitgelegd Verward ( hoop niet dat je dit opvat als kritiek Knipoog )

Persoonlijk vindt ook dat je zelf moet weten of je met cap op rijdt of niet. Het is je eigen lichaam. Aan de andere kant kan ik het zeer waarderen dat veel maneges het verplicht stellen om met cap op te rijden op manegepaarden. Het is dan wel je eigen verantwoordelijkheid, maar de meeste manegeeigenaars voelen zich toch min of meer ook verantwoordelijk voor hun lesruiters en willen gewoon zoveel mogelijk ongelukken en letsel voorkomen!

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:27

zelf vind ik het anders wanneer je gat kijken naar een neiuw best. je weet niet hoe die is en hoe het reageert in verschillnde situaties.

als ik op m'n verzorg beest rij rij ik ook vak zonder cap, ik weet namelijk voor 99% zeker hoe ze gaat reageren.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:30

wat zit iedereen nou te banketstaaf over wel of geen cap
goed ik vind als je naar buiten gaat cap op maar in de bak heb ik nooit een cap op ik ken mijn paard en het is een grote knuffel maar iedreen doet nou net of ze altijd een cap ophebben lekker schijnheilig wedden dat negen van de tien nooit een cap op hebben gehad en volgend jaar weer zonder rijden Schijnheilig

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 21:35

nou ze reed niet bepaald netjes, en dat noem ik geen indruk maken zonder cap op, maar goed, ik vond het wel jammer dat ze er niet even van af gevallen was (gewoon een bokje) dan lach ik helemaal dubbel, ik vind wel dat het ieders keuze is, maar kom op een ander paard, je weet nooit wat ze doen, dan noem ik dat niet verstandig, en al helemaal niet als je ook gaat springen, maar goed

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:47

Ik sluit me geheel bij Frank aan....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:07

jackbeers schreef:
wat zit iedereen nou te banketstaaf over wel of geen cap
goed ik vind als je naar buiten gaat cap op maar in de bak heb ik nooit een cap op ik ken mijn paard en het is een grote knuffel maar iedreen doet nou net of ze altijd een cap ophebben lekker schijnheilig wedden dat negen van de tien nooit een cap op hebben gehad en volgend jaar weer zonder rijden Schijnheilig


Jij scheert mensen echt over 1 kam! Jij doet alsof iedereen hier schijnheilig is, mijn instructrice rijdt zelfs de paarden die ze les geeft altijd met cap! Of het nou N of zz nivo is! En die grote knuffel van jou is dan misschien wel ontzettend braaf, maar je staat raar te kijken als ie ineens iets geks doet zodat je eraf ligt het blijft namelijk een dier.

Trouwens in een bak kan je net zo hard vallen als buiten! Ik denk dat een bakrand, of de wand van een bak, net zo hard is als een boom, maar goed idd je moet het zelf weten, maar niet zielig doen als je bent gevallen en je hoofd ligt open, had je misschien kunnen voorkomen als je een cap zou dragen! ( en dat wil niet zeggen dat een cap je altijd beschermd, maar het biedt net iets meer bescherming dan niets dragen!)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 00:59

Okee en nu wil ik mijn mening even geven over DE CAP!

Ten eerste; ongelukjes zitten in kleine hoekjes en zelf het makste paard kan struikelen. Sterker nog, soms val je nog eerder van een paard dat als "braaf" bekend staat dan een drukke hittepetit. Bij zo`n druk paard ben je eigenlijk al extra voorzichtig en voorbereid op een bok o.i.d. maar zo`n sul waarvan je het nooit verwacht en je er daarom mischien wel wat minder vast opzit, kan ook schrikken. Het blijven dieren. Stel je voor, je rijdt op een oude pony langs de weg en er waait plotseling een stuk plastic tegen zijn hoofd? Pony schrikt, weet niet waar ie zijn pootjes neer moet zetten en glijdt uit op het asfalt waarbij de ruiter bovenop zijn harses landt om maar iets te noemen. Ik kan hier wel lekker de hele middag voorbeeldjes gaan tikken maar om even kort en krachtig te zijn; het blijven dieren en schrikken is "dierlijk".

Maar goed, paardrijden is een risico en je kunt niet altijd gebroken botten voorkomen maar je kunt wel op een heel simpele manier de kans op hersenletsel verkleinen/uisluiten door een cap op te zetten. Absoluut geen extra moeite. Gewoon even cap pakken, cap op je kop zetten en bandje vast. Voila is dat nou zo moeilijk? }> Je hebt tegenwoordig caps in alle soorten en maten dus je kunt altijd wel een cap vinden die je goed zit. Hersenletsel is een van de vervelendste dingen die je met paardrijden kunt oplopen maar ook een van de dingen die het makkelijkst te voorkomen zijn.

Goed en dat zullen de butt heads wel denken van: so what? Het is toch mijn zaak als ik geen cap op heb? Nou weet je wat ik vind van mensen die geen cap ophebben? Die vind ik egoistisch! Ook al kan het jezelf geen bal schelen, denk je dat je arme familie het leuk vind om aan de rand van je ziekenhuisbed te staan waar jij inligt met een hersenpartij die meer wegheeft van aardappelpuree dan bloemkool puur omdat je geen zin had die bewuste dag geen cap op te zetten, je familie huilend om je heen hopend dat je gaat overleven? Okee en zelfs als je familie geen ruk om je geeft dan vind ik het nog egoistisch. Denk eens aan het ambulance personeel dat met spoed moet uitrukken omdat jou met je hersenpartij van het asfalt te schrapen? Kost ook allemaal tijd moeite en geld voor iets dat eigenlijk niet had hoeven gebeuren. Vervolgens houd je een bed in het ziekenhuis bezet dat als jij niet zo dom was geweest geen cap op te zetten vrij was geweest voor iemand die een ongeluk heeft gekregen waar ie niets aan had kunnen voorkomen. Argh, net zoiets als die kettingrokers. Ze weten dat het fout is maar toch roken ze zichzelf aan gort om vervolgens weer eens een bed bezet te gaan houden in het ziekenhuis Frusty Frusty Frusty Frusty

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 01:24

We moeten wel kettingroken zonder cap op ! Anders blijven we te lang leven en de bejaardenhuizen zitten al zo vol, dat kost handenvol geld... Haha! Haha!

Maarruh.. oh ja... zie onderschrift.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 06:04

Ik vind dat het hele cap gedoe een beetje naar de verkeerde kant doorslaat. Natuurlijk is het goed als we ons bewust zijn van het gevaar en stilstaan bij hoe een cap de evt gevolgen van een val kan verminderen maar het moet geen hetze worden. Nog even dan mag er geen foto meer geplaatst worden als er een ruiter zonder cap op zit Verward .

En als we al het gevaar willen uitbannen dan moeten we niet met paarden om gaan toch want volgens mij gebeuren er net zo veel ongelukken naast het paard dan bij het van het paard afvallen. En al die mensen die zo prediken over de cap, hebben jullie ook een bodypotector? zo nee waarom niet, deze kan toch ook heel veel schade beperken als je valt en onder je paard terecht komt????

Nogmaals: heel goed als je een cap draagt maar stop met zeuren tegen mensen die er al dan niet bewust voor kiezen om geen cap te dragen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:59

napoleon"]
[quote="Frank schreef:
Ik rijdt mijn paard nooit met cap. Maar nu rijdt ik tijdelijk ook een ander paard, en daar moet ik een cap van op. Anders mag ik niet van haar.

ps.Dit zal wel weer een hoop kritiek aan mijn adres opleveren. Het is niet anders!


Zeg eh Frank.......moet jij een cap op van dat paard Verward Hoe heeft ze je dat uitgelegd Verward ( hoop niet dat je dit opvat als kritiek Knipoog )
[/quote]

ik denk dat frank bedoelt dat ie anders van de eigenaresse niet op t paard mag. wel logisch vind ik



ik vind zowiezo dat je met cap op moet rijden maar dat is makkelijk gezegd natuurlijk. ik moet eerlijk zeggen dat ik mn vz fjord ook wel eens zonder cap reed. gewoon het gevoel van de wind door je haren, dat is zooooo gaaf!! maar niet veilig, ik ben er ook helemaal vanaf gestapt en rij tegenwoordig altijd met cap

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:19

ik vidn een cap hetzelfde als een gordel om in de auto. Ik snap nog steeds niet waarom je een boete kan krijgen als je zonder gordel rijd. Ik bedoel, je rijd toch alleen jezelf er extra dood mee??

En dus vind ik dat ieder voor zich moet inschatten of ie een cap nodig heeft en er mee wil rijden of niet...

Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:28

Merel Blom schreef:
ik vidn een cap hetzelfde als een gordel om in de auto. Ik snap nog steeds niet waarom je een boete kan krijgen als je zonder gordel rijd. Ik bedoel, je rijd toch alleen jezelf er extra dood mee??

En dus vind ik dat ieder voor zich moet inschatten of ie een cap nodig heeft en er mee wil rijden of niet...


maar als jij met je kop ergens tegen aanvalt en iets oploopt wat je had kunnen verkomen met cap belast je er onnodig ander mensen mee zoals ambulance-, ziekenhuispersoneel etc.. Dus jou redenering klopt voor geen kant. Je bepaalt het zelf en je hebt jezelf ermee MAAR als een keer iets gebeurt wat je had kunnen verkomen met cap HEB JE NIET alleen jezelf ermee maar ook de mensen die dan het 'klusje/koppie' moeten opknappen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:08

Als je iets negatiefs meemaakt door zonder cap rijden, denk je er snel anders over dan wanneer je nooit iets dergelijks hebt meegemaakt.

Ik rijd echt nooit met cap, alleen als ik wedstrijd rijd. Buitenritten ook. Dit is mijn eigen risico. Ik heb zelf de ervaring met caps dat ze altijd afvallen als ik eraf val (val eigenlijk nooit maar oke).

Het is gewoon ieder zijn mening, de een rijd met cap en vind het dom dat de ander zonder rijd. Ik vind dat ieder dat voor zich moet weten, ik vind een cap irritant zitten dus doe ik hem niet op.

mocht ik bijvoorbeeld wel een keer hard op mijn hoofd vallen, dan leer ik er misschien wel van en vind ik het ook dom als iemand anders zonder rijd.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:15

Ik voel me bij dit topic erg aangesproken!
Ik heb een maand geleden mijn heup gebroken door een val van mn paard. Ook heel onverwachts, ze schrok ergens van!
In eerste instantie dachten ze dat ik verlamd was, omdat ik mn benen niet meer kon bewegen. Gelukkig was dat niet zo!
Ik had ook op mijn hoofd kunnen vallen, en dan had ik dood kunnen zijn!
Dus hoe braaf je paard ook is, rijdt gewoon met een cap.
Dit een les voor het leven voor mij, en ik hoop dat jullie er ook wat van geleerd hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-02 15:39

flair schreef:

Ik heb zelf de ervaring met caps dat ze altijd afvallen als ik eraf val (val eigenlijk nooit maar oke).



hoe kun je de ervaring hebben dat caps van je hoofd afvallen, als je er zelf nooit vanaf valt??? zou ik wel eens willen weten!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:58

ik ben een keer met pard en al gevallen en ik mag rustig zeggen dat ik ongelooflijk blij was dat ik een cap op had.

Ik vind het ook behoorlijk egoistisch om geen cap te dragen: denk eens aan alle mensen die je achter moet laten als jij bijvoorbeeld bij een buitenrit op get asfalt valt. L*banketstaaf voor jou en het was natuurlijk je eigen keuze maar dat maakt het niet minder erg voor de ander mensen.

Is het dan echt zoveel moeite om je capje op te zetten?? Verward

17 mensen vinden dit leuk

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:54

Jullie geloven het niet, maar Frank, ik dus, heeft net een cap gekocht!!!

De cap die ik ophad als ik Christy reedt was te klein. En aangezien ik Christy voorlopig nog wel even ga rijden heb ik maar een goede cap gekocht!! Goed he!!!!!

Maar ik weet niet of ik hem ook op mijn eigen paard, Domenic, ga dragen! Ik denk het niet hoor.



Frank

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:01

AstridH- ik zeg ook niet dat je alle verwondingen kunt voorkomen. Kijk je kunt moeilijk in een harnes gaan rijden. Maar..aangezien hoofdletstel zo makkelijk voorkomen kan worden door een cap te dragen, waarom zou dat dan niet gewoon doen? Dan heb je in ieder geval je hoofd al beschermd. Een cap zit niet in de weg, je hebt ze in alle soorten en maten en als `m niet mooi vindt spuit je `m paars.

Paardrijden is en blijft een risico, maar wat is er mis aan om het risico op verwondingen wat te verkleinen door een cap op te zetten? En de reden dat ik er zo`n punt van maak is nogmaals: Je hebt NIET ALLEEN jezelf ermee. Als iedereen je haat en jij zonder cap rijdt een briefje op je hoofd plakt met daarop dat "mocht ik van m`n paard vallen en daarbij mijn hoofd beschadigen, laat me dan maar lekker liggen" Uhm nee dat werkt eigenlijk ook niet want dan lig je de bak te blokkeren voor andere ruiters.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:24

Vinden jullie mijn standpunt: Het is ieders eigen risico!!!! niet goed dan??
Laten we er nou eens over ophouden!!!! Van mij mag er best wel een slotje op dit soort topics vanaf nu!
Naar mijn mening zijn er hier nu wel genoeg Topics over geweest.



Frank

ps. Pril, ik heb van jou een foto op Bokt zien staan ZONDER een cap. Dus hang maar niet het heilige boontje uit.

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:49

O ja Frank? Ik ben heeeeel nieuwsgierig waar jij die foto hebt gezien dan. Ik kan me nl. niet herinneren dat ik een foto heb geplaatst waar ik zonder cap rijdt Verward Dat zou ik nl. oerdom van mezelf hebben gevonden.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:58

Dat is ieders eigen keuze, maar ik vind het niet slim van haar. Kleine moeite om eventjes een cappie op te zetten, zeker als je voor de eerste keer op een paard stapt. Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Dartel, Pellelilly, rien10 en 54 bezoekers