Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 21:17

Dan is het meteen mis Scheve mond

Twee weken geleden met les moest ik op een paard dat nogal aangepakt moet worden. Goed been eraan en zweepje erbij en ze loopt wel. En ze liep, en het ging gewoon goed. Af en toe een dwars moment, maar daar doorheen gekeken ging het toch wel aardig.

Toen kreeg ik de vraag of ik ook met 'r wilde galopperen. Ja hoor, tuurlijk. Kreeg ik een hele gebruiksaanwijzing mee. En amper in galop aangesprongen of het was inderdaad mis. Ben er uiteindelijk ook naast beland, waarna ik toch een weekje met gekneuste ribben heb rongelopen.

Vorige week gewoon op een van de pony's maar vandaag mocht ik weer op hetzelfde paard.
Ik dacht; niks aan de hand, gewoon rijden. Als je niet galoppeert is ze hartstikke braaf.

Nou niet dus, ik stapte op en ik was bang. Echt ontzettend stom. Gewoon doorrijden en toch proberen er niets van aan te trekken. Paard begint te klieren, opeens omdraaien, niet willen aandraven enz. Ik ben nooit een held met vreemde paarden, en nu durfde ik dus mijn zweep niet eens flink te gebruiken Scheve mond Wat ze juist zo nodig had..

Geen fijne les dus Nu denk ik bij mezelf; wat ben ik ongelóóflijk stom. Al geeft ie een bok als je 'm slaat, sla je 'm nog een keer. Je ligt er echt niet zomaar af.. (Vorige keer kwam het voor mij totaal onverwacht).
Hetzelfde had ik met m'n ex-verzorgpaard. Mams van Leo. Wist uiteindelijk precies wat ze me kon maken Scheve mond Kon er na twee maanden niks meer mee.

Hier wil ik gewoon enorm graag overheen, dat bange.. Ik stap op ieder paard, maar zodra ze raar hebben gedaan...


..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:21

ja....moeilijk
ik kan je wel het advies geven dat je je
erover heen moet zetten, maar ik weet zelf
ook wel dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is Knipoog
Toch blijven oefenen, en bedenken waarom je bang bent
voor dat paard. Is het wel terrecht, was het
een vervelende bui en moet je er gewoon vaker
op om te wennen aan haar karakter. Misschien gaat
het naar een paar lessen wel fantastisch!
even d ejuiste knopjes vinden Tong uitsteken
(ookal makkelijker gezegd dan gedaan)

Once upon a time....they lived happily ever after

Olympische Marsmannetjes 09#
Kruising Bokkers #01
Neem een kijkje op dit gezellige topic

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 21:39

Ik had ook al bedacht dat ik er misschien vaker op moet (wil toch niemand uit mijn les...) maarja..

Ik wil gewoon zó graag genieten van het paardrijden... Maar met Leo zit ik vast aan de longe omdat ik het los op dat open land nog niet aandurf, en tot ze bij m'n opa staat moeten we het daarmee doen.. Ik kan niet langs de weg...
Met les wordt ik zo snel bang..

Bah Scheve mond

Als het gaat vind ik het zo leuk, rijden... Maar als het niet gaat dan is de lol er snel af..

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:52

Moeilijk idd. Ik heb precies hetzelfde, ik stap al niet graag op onbekende paarden en al helemaal niet als ze al eens iets hebben geflikt.. 1 van de 4 hafjes die ik verzorg wordt op dit moment beleerd door de andere bijrijder en vorige week mocht ik ook even op haar rijden. Nou dan zit ik ook niet relaxt, bang dat ze ergens van schrikt o.i.d.. Tja, je eroverheen zetten, meer kun je eigenlijk niet doen.. Misschien een makkelijk, lief, mak paard rijden om wat meer vertrouwen te krijgen?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:12

Na een val ben ik lang bang geweest voor paarden die er ongecotroleerd vandoor gingen.
En nu had ik net een paard gekocht die dat als een van de eerste dingen met me deed.
Maarja, het is je eigen paard en dan geef je niet zo snel op.
Dus door blijven rijden en veel oefenen.
Nu is ze voor mij gewoon buiten goed te rijden maar op het strand is ze nog steeds knetter, maar bang ben ik niet meer.
Ik weet precies hoe ze doet en weet hoe ik ermee om moet gaan, het kost gewoon wat tijd.
Als ik jou was zou ik toch proberen om door te zetten en vragen aan je instructrice/instructeur of zij/hij op wil letten op welk moment het fout gaat, wat doe je verkeerd waardoor je het niet op kunt vangen.
Anders blijf je toch angst houden, je geeft het min of meer op en zet je er niet overheen.
Dan blijft het je toch parten spelen met andere paarden en dan heb je er idd geen plezier meer in.

And then she realized nothing would change...

Elanor

Berichten: 6774
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:00

Vooral doorgaan! Vraag anders om wat extra begeleiding.
Ik heb dit soms zelf ook, en omdat ik vaak alleen op stal ben wil het nog weleens helpen om hardop tegen jezelf te zeggen wat je moet doen (``linkerbeen er even bij, nu halve ophouding maken``) Je ziet eruit als een idioot voor elke voorbijganger, maar het helpt wel.

Lola. <3

Anoniem

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:18

Ik ben ook zo. Maar dat is een zeer normaal iets! Logisch dat als je flink schrikt je bang bent. Ik reed vorige week (mijn 1e westernles) op een paard die in een hoek 2x schrok achter elkaar ik denk omdat ze mijn spanning voelde mij even ging uitproberen, dus het was al een vreemd paard en ze deed ook nog eens raar! Nou met mijn verleden en paarden heb je mij al bij zoiets op de kast zitten. Gisteren reed ik weer op haar en was heel zenuwachtig om erheen te gaan want het was mijn 2de westernles en wist zeker dat ik op haar moest. Terwijl op dat schrikken na het een superbeestje is! Toen ik eenmaal aan het rijden was wilde ze het weer doen, ze voelde weer mijn spanning, maar ben flink met de teugels gaan werken zodat ze niet eens de tijd had om raar te gaan doen. Ook lekker voorwaarts gereden en toen ik wist nu doet ze het niet meer ging ik veel ontspannender rijden en het ging echt lekker. Mss is dat ook voor jou handig, gewoon het paard aan het werk zetten, hij mag niet eens de tijd hebben om er maar aan te denken!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 00:31

Dat heb ik dus ook est vaak. Pony rent met mij de bak uit, volle galop het erf op, bokken als ie een tik krijgt, enz.
Dan durf ik ook niet zo goed meer, maar meestal helpt het wel als ik mezelf een beetje op ga fokken, me flink pissig maak. Dan wordt ik pissig op de pony, en durf ik 'm wel aan te pakken ":)

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:01

Blijf doorzetten!
Mijn pony heeft mij 1x geschopt en 1x gebeten, maar toch heb ik doorgezet.
En nu is het mijn beste maatje Haha!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:56

Ik herken het wel. De eennalaatste keer dat ik gevallen ben was ik zo hard gevallen (hersenschudding -ondanks cap-/ gekneusde ribben en mijn schouder uit de kom) dat ik altijd angst heb gehouden. Ik wilde heel graag weer op dat paard maar ik durfde het gewoon niet meer. Ik heb dat betreffende paard nog een keer uitgestapt maar meer durfde ik er niet meer mee.

Ben toen zelf een tijdje uit de paardensport geweest en heb het toen weer opgepakt met een bijrijdpaard. Inmiddels ben ik alweer een jaar in bezit van mijn eigen paard (een bijna 4-jarige merrie) en die rijd ik ook zelf in. Met je eigen paard is het toch anders dan met andermans paard. Bij mijn eigen paard heb ik net wat meer doorzettingsvermogen.

Als ik vroeger een trap van een paard had gehad dan vond ik dat paard inene eng. Nu ik tijdens het hoeven uitkrabben een keer door mijn eigen paard onderuit was gemept (was niet op mij gericht...) had ik die angst niet. Ik moest toch doorgaan met haar hoeven uitkrabben, kon haar moeilijk nooit meer haar hoefjes uitkrabben.

Ik zou als ik jou was lekker op paardjes rijden waar je je wel veilig op voelt. Het is een hobby en die moet wel leuk blijven vind ik.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 01:49

Ik heb hetzelfde met mijn pony... Stap er met knikkende knietjes op. Terwijl ik soms het gevoel heb dat ik de hele wereld aankan en hij me niets kan maken. Maar hij hoeft maar iets te doen en de moed zakt me in m'n schoenen en druip ik af...

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:28

Dat is inderdaad wat ik ook een beetje heb.
Maar ik ga gewoon iedere keer dat k hem een flinke mep geef een beetje achterover zitten, al voorbereidend op een bok.
Dit heeft voor mij echt geholpen, met als gevolg dat als hij op de rodeo-toer ging ik het veel makkelijker om ze uit te zitten.

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-05 10:40

Ik heb wel een vermoeden waar het vandaan kan komen; toen ik 4 was kwam onze shetlandpony en dat was niet bepaald wat je noemt een schatje. Beet alles wat los en vast zat, heeft me ook wel eens flink hard tegen m'n knieën getrapt..
Was bang voor hem, maar toch deed ik heel veel met hem. De laatste twee jaar dat we hem hadden kon ik hem veel beter aan, en kon ik beter met hem opschieten. Toch ben ik altijd voorzichtig geweest.

Voor Leo ben ik niet bang. Met haar heb ik ook best veel meegemaakt (vond zichzelf een erg stoere jaarling Haha! ) maar ze beet en trapte niet. En dát was waar ik echt een schurfthekel aan had.
Met rijden ben ik van Leo 1 keer ernaast gegaan, maar dat was een ongelukje. Zij was net ingereden en schrok ergens van, en ik heb me toen laten vallen. Toch ben ik ook op haar voorzichtig met de zweep, al ben ik niet bang voor haar bokken. Met haar kan ik echt fijn rijden Lachen

Ik heb mezelf heel erg voorgenomen de volgende keer dat ik op dat paard moet rijden, ik hem meteen met de zweep achter de vodden zit. Dan maar gebok en misschien weer opnieuw opstappen, maar dan gaat het in het vervolg tenminste beter.

Pff nu heb ik een grote mond, maar zodra ik weer opgestapt ben..... Haha!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:55

Héé lon,

Heel normaal hoor dat je z'n gevoel hebt, ik vraag me af op welk paard je reed? Jacky?

Als het idd over Jack gaat, haar moet je gewoon aanpakken vanaf het begin al.
Ze speelt met je ze is slim, maar zodra je laat zien dat haar geklier je niks doet
is het spelletje voor haar al gauw niet leuk meer en loopt ze de sterren van de hemel bij mij iig wel.
Laatst bijgewerkt door Tropico op 24-04-05 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-05 11:05

Was inderdaad Jacky Haha!

De eerste keer (toen ik haar dus nog niet kende) liep ze idd over het algemeen netjes. Ook af en toe geklier, maar toen pakte ik 'r nog aan..

Ik vond 'r die eerste les fijn rijden, donderdag spoot de stoom zowat uit m'n oren Haha!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:33

Ik heb daar eigenlijk geen last van.
Vroeger wel, heel erg, ik was altijd een beetje nerveus als ik op een paard/pony moets waarvan ik wist dat ie kon klieren.

Nu heb ik daar helemaal geen last meer van, vindt t vaak zelfs een uitdaging!

We hadden laatst een paard op proef op de manege dat alleen maar acteruit ging lopen en ging bokken, en echt gericht trappen naar degene in de bak!
Twee dagen later mocht ik rijden, en heb ik hem weer gepakt, heb m dr uiteindelijk niet doorheen gekregen, dr waren toch wat meer problemen mee, maar ik ben dan niet bang!

Als een paard echt vaak raar doet, ben ik wel op mn hoede, maar ik ga dr toch op!

beetje eigenwijs denk ik Bloos

Maar ik kan me voorstellen dat het heel naar is, en ik zou ook zo een twee drie niet weten hoe je daar vanaf komt.

Freedom's just another word for nothing left to lose

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:14

Ken het gevoel wel..Ben vorig jaar twee keer van een pony gevallen en sinds toen snel last van me nek..En de laatste keer had ik ook een behoorlijke tijd last..En daarna ook nog is door twee paarden dwars om ver gelopen..

Maar op mijn eigen pony ging het daarna nog wel..maar 1 keer is ze onwijs gaan flippen toen ik er op zit..en sinds dien ben ik eigelijk mijne hele vertrouwen in haar kwijt..Aan de hand maakt het me niet uit hoe gek ze doen ,maar erop is weer een heel ander verhaal.

Heb een tijd een vriendin gehad die haar voor me reed..en toen durfde ik zelf ook wel weer beetje bij beetje..Maar nogal banketstaaf is dat nu klaar..En zit ik weer terug bij af..Maar heb wel iig nu les op een heel braag manegepaardje Lovers !!En dat durf ik iig wel weer..er zit vooruit gang in...

Maar ik vind het wel super vervelend...

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-05 20:43

Terwijl je toch op je pony meer te vertellen hebt dan ernaast.. Maar ik begrijp het heel goed Lachen

Afgelopen week lekker gereden met Leo, en vanavond op een ander paard wat ook echt lekker ging. (Jack had trouwens een goed groot gat in d'r hoofd Scheve mond )

Dus rijden was wel fijn Lachen

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:00

Lijkt me echt heel irritant idd Scheve mond
Ik heb dat juist heel anders, als ik er vanaf val moet en ZAL ik er weer opgaan om hem aan te pakken, net zo lang dat ie normaal doet, maar als het mn eigenschuld stap ik gewoon op en rijd weer rustig verder..Met een lastig paard flink aanpakken!!..Maar voor sommige is dit moeilijker, en het is natuurlijk ook zo dat als een paard gaat, dan gaat ie ook..en niemand die m tegenhoud!

Rust in vrede lieve Ziggy, ondanks je problemen, hielden we van je.. wat zullen we je missen, maar nooit vergeten..

_Katinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:23

Misschien kan je eerst een tijdje weer op de "brave" paarden rijden. En als je weer je vertrouwen terug hebt nog eens op dat paardje?

I LOve you.

_Katinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:24

En zeker als je eraf gevallen bent er meteen weer op! (Tenzij je iets gebroken hebt ofzo he Knipoog ) Dat doe ik ook altijd en ik ben nog nooit bang geweest Knipoog

I LOve you.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:59

Normaal deed ik dat ook,maar ging moeilijk toen hij er over de weg van door ging.Anders was het misschien anders geweest maarja het is gebeurd en komt wel weer goed Lachen

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-05 22:34

horsegirl28 schreef:
En zeker als je eraf gevallen bent er meteen weer op! (Tenzij je iets gebroken hebt ofzo he Knipoog ) Dat doe ik ook altijd en ik ben nog nooit bang geweest Knipoog


Heb ik toen ook meteen gedaan Knipoog Ook al zat ik met een paar gekneuste ribben (was op dat moment mijn grootste zorg niet). Ze kreeg een oplawaai met de zweep van de instructeur, zodra ik erweer opzat, en toen heb ik eventjes door de bak gescheurt, om daarna nog twee rondjes op normaal tempo te galopperen.

Ik was die les ook niet bang, ook na het vallen niet (zat wel ff met knikkende knieën op dat paard, maarja).. Het begon de les erna pas weer.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:23

Ik heb een beetje het zelfde.. Ben een poos geleden van m'n verzorgpaard afgevallen en was daarna m'n vertrouwen in hem helemaal kwijt. (hij gaf dan ook wel een erg gemene bok, maar oké).
Maar op mijn lievelingspony, die meestal nog veel stouter is durfde ik wel gewoon alles nog en was ik he-le-maal niet bang.
Ik baalde best wel van mezelf dat ik gewoon niet weer heel makkelijk na die val op m'n verzorgpaard kon stappen alsof er niets gebeurd was. De eerste paar ritjes erna op hem was ik ook helemaal niet zo zelfverzekerd meer als voorheen.
Gelukkig gaat het nu weer steeds beter, maar vertrouwen doe ik mijn verzorgpaard nog steeds niet helemaal.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Als een paard me één keer iets gedaan heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:14

Had ik ook best wel...
Maar sinds ik een keer zonder zadel reed, gewoon rondjes stappen, en mn paard met me liep te klooien, niet luisteren enz, heb ik haar een flinke tik gegeven, dat kon ze niet hebben, ze gaf een bok en ging een paar sprongen in galop.
Toen bleef ik makkelijk zitten, dus ik dacht, dan lukt het onder het zadel ook wel.
En sinds toen gaat het ook allemaal weer prima, ik durf haar gewoon wat beter een tik te geven, ik weet dat ze niet steigert, alleen maar bokt of een paar sprongen galop neemt na een tik.
En nu ze van mij weet dat ze een flinke tik kan verwachten, luistert ze ook weer top Lachen Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Berdien, Cloud, Damelza, Gambler99, HarmanyL, joyce83, Rijsa en 131 bezoekers