wie kan mij uitleggen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 17:58

hoe het nu zit met de leeftijdsgrenzen voor ruiters [onder- en bovengrenzen] voor het starten bij de paarden en pony's. Ik ben het spoor ff helemaal kwijt.
Alvast bedankt voor de uitleg
Party!! *LOL* Party!!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 18:23

volgens mij moet je gewoon bij de paarden starten als je 18 bent.
Een minimum leeftijd om bij de paarden te starten heb ik nog nooit iets van gehoord. maarja, ikz it ook niet echt in de wedstrijdsport

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 19:04

Je moet bij de paarden starten als je ouder bent als 18. Ook al rijd je dan nog op een pony. je mag zelfs starten met een shetlander dus geen min hoogte.
(starten tot en met 31 dec in het jaar waarop je 18 wordt)


Verder moet je minimaal 12 zijn.(je mag starten vanaf 1 januari van het jaar dat je 12 wordt)


Verder mag je pas starten bij de paarden Samengesteld als je 12 jaar bent (in de B en L.) In de M en z moet je 13 zijn en voor het ZZ minimaal 17 jaar.
Voor mennen is de minimale leeftijd 10 jaar met pony's en 12 jaar met paarden.

Verder is er nog een ondergrens. Je mag wedstrijden rijden vanaf de dag dat je zes wordt en je mag gaan springen vanaf de dag dat je acht wordt.

Wist je dat er ook leeftijdsgrenzen aan de paarden zitten. je mag pas met een vier jarige starten in de klasse M en pas met een vijfjarige in de klasse . Bij springwedstrijden moet het paard 6 zijn in de klasse z en ZZ
(de leeftijd van paarden wordt berekend vanaf 1 januari van het geboortejaar.)

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 20:41

Bedankt voor de duidelijke uitleg

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 11:54

Heike ik heb al;tijd begrepen dat je pas mag starten als ze 4 zijn en met 5 pas in het M mag starten
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:31

nee,
je mag dressuur starten als ze drie zijn.

met springen mag je starten in oktober van het jaar dat ze drie worden. Pas M starten als 5 zijn, Z en hoger als ze 6 zijn.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:56

Ik heb het boekje er even bij gepakt en ze mogen echt vier zijn.

Ik moest wel eerst goed kijken want ik dacht oo dat ze eigenlijk 5 moesten zijn voor het M. Maar dat is dus niet zo.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 13:03

kennelijk is het dus voor springen en dressuur niet hetzelfde. Op zich wel begrijpelijk.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 14:14

Je mag inderdaad al Z starten met een 5 jarige. Hoewel ik dat zelf toch wel een beetje vroeg vind!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 16:02

Ik kreeg namelijk een 'waarschuwing' van het secretariaat van onze vereniging dat ik niet te hard moest gaan omdat ik nog geen M mocht pas als ie 5 werd.
vreemd zijn dat verschillende regels NBVR/KNF/ NKB ofzo??ik rijd zelf NBVR
als je met een 4 jarige M gaat starten kun je een schorsing enzo verwachten werd mij verteld...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:58

Nope Ik heb het wedstrijdregelement en die gelden voor de KNF, NBVR, NKB en de NPC

Dus dressuur
klasse B- minimaal drie jaar
klasse L- minimaal vier jaar
klasse M- minimaal vier jaar
klasse Z- minimaal vijf jaar

Springen
klasse B en L minimaal vier jaar
klasse M- minimaal vijf jaar
klasse Z en ZZ- minimaal zes jaar

Samengesteld
klasse B en L minimaal vier jaar
(startgerechtigd na 1 aug)
klasse M- minimaal vijf jaar
klasse Z- minimaal zes jaar

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 17:40

Maar bedenk wel dat 1 januari als peildatum telt. Dus als een paard in juli geboren is, gaat ie toch al op 1 januari voor die leeftijd door. In de praktijk kan het er dus op neer komen, dat je al B start met een 2 1/2 jarige, M met een 3 1/2 jarige en Z met een 4 1/2 jarige, zoals bv. Laurens van Lieren met O... (weet ff zijn naam niet meer, maar een zoon van Rubiquil) die op de KNF Z1 startte met een 4 1/2 jarige.
Ik vraag me toch af waar sommige mensen mee bezig zijn, dit kan toch nooit goed zijn voor de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een paard.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 19:29

ja die van mij wordt 2 mei dus echt 5 en ging voor het eerst op 13 mei M1 starten nu wordt dat later maar dat geeft niet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 16:45

Ik begrijp het ook niet zo goed. Gisteren was er weer iemand die vroeg waarom ik nog niet op Barley reed. Ik zei "Ze is 2,5!" kreeg ik als antwoord. "je en? ze is sterk genoeg" nou ja ik vind het gewoon veel te jong om te gan rijden. hangen en er een keer opzitten is wat anders. Maar rijden? Als ze eenmaal drie is ga ik ook niet meteen beginnen volop te rijden. 'k ga het rustig opbouwen

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 16:49

Als je het rustig opbouwt heb je veel minder kans op blessures later. En trek je niks aan van die flapdrollen die het beter weten en vinden dat je een zieker bent als je nog niet op je 2,5 jarige aan het rijden bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 17:27

haastige spoed is zelden goed
Mijn eigen paard is pas beleerd met 4 jaar en in zijn geval een dat heel goede keuze geweest.
Waarom zou je eigenlijk al zo heel vroeg met en paard beginnen of veel haast maken? Het is zeker niet waar dat je al op 3-jarige leeftijd moet beginnen om ooit nog GrandPrix te kunnen lopen.
Hoe snel het paard alle 'pootje-over pasjes' etc. oppakt hangt voornamelijk van de ruiter af en niet van hoe jong je al begint met beleren.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 18:29

Ik ben met lot als 3 jarige begonnen met het echte inrijden het hangen en longeren wel daarvoor gedaan(dat was dus in mei)
ik reed 2 heel soms 3 keer in de week en verder lekker spelen.
die zomer meegereden in de zadelrubriek voor de lol en de apeldoornsekampioenschappen voor de lol werd 1ste en kampioen daarna heeft ie 3 mnd amper iets gedaan.
in januari weer wat meer opgepakt in april (vlak voor ie 4 werd dus) gaan starten 3 keer en toen had ik al een boel punten in de B vervolgens de hele zomer in het land alleen eruit om te poetsen en voor de smid.
12 september zat ik er weer voor het eerst op ,1 oktober voor het eerst L 7 wedstrijden later was ik M1 en ben ik weer wat rustigeraan gaan doen Nu zou ie vakantie hebben mee naar Ameland maar ivm MKZ schiet dat niet op en krijgt ie dat van de zomer.
Met Moonlight ben ik ook begonnen met 4 ze was gewoon tussen de oren er niet aantoe ook omdat ze al wat had meegemaakt misschien dus heike niets van aan trekken hoor al begin je als ze 5 is als jij dat wil toch?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jitskenienke, Sting en 39 bezoekers