WEER VAN BO AFGEVALLEN EN ARM GEBROKEN

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen92

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:53

hoi sunnylover,
ik had bijna hetzelfde Frusty.
en nog wel op 5 december(2001)! Verdrietig
maar het belangrijkste is het gips is eraf (6 weken gips Boos! )
17 januari is het eraf gegaan. Haha!
Verdrietig dus:9 dagen voor mijn verjaardag.
want ik ben 26 januari jarig morgen dus.

dit gebeurde er:
ik ging naar paardrijles(5 dec.)
ik ging rijden op Cillia in de buitenbak.
Cillia ging opeens in galop Frusty
mijn voet was uit de beugel gegaan
en toen viel ik van Cillia af!
toen moesten we naar het ziekenhuis
ze wouden mij eigelijk eerst opereren,
maar er mocht toch gips om
en nu is het er gelukkig af! Party!!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 20:02

Heej, misschien is de New Forest Pony Pluk wel wat van jou van *Jolanda*?? Die staat ook te koop! Pling

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:15

Wat zegt je instructeur ervan? Dat mis ik een beetje in je hele verhaaltje. Leuk en aardig dat je vriendinnetjes er wel eens op gaan zitten en roepen dat ze ervaring hebben met moeilijke paarden ofzo, maar daar heb je natuurlijk ook niks aan.

Wat mij een beetje tegenstaat is dat je zo als een blad aan een boom omdraait. Ene dag issie geweldig, andere dag mag ie dag zeggen. Alsof het paard jouw er met opzet afdondert.

Volgens Patries en Simone heeft ie daar nooit gemeen gebokt. Dus waar het vandaan komt, tsja. Hoe zit het met het voer? Heb je d'r nog steeds op 3 kilo biks staan en niet in de wei?

Kijk, als je bang bent en het niet meer wil proberen dan moet je d'r maar verkopen. Maar ga dan alsjeblieft niet van vandaag op morgen een ander halen, en zorg eerst maar dat je zelf het vertrouwen weer terug krijgt en je zit verbetert.

En wat betreft
Citaat:
Ik d8 een lieve,eerlijke,rustige en vooral betrouwbare pony te hebben gekocht...
als ik dit had gewetenwas ik nog geeneens bij haar wezen kijken!

Nou doe je het net overkomen als of de vorige eigenaresse jou voorgelogen heeft, end aar kan ik kwaad om worden. Je wilde een pittig arabiertje, en dat heb je. Dat jij daar blijkbaar niet mee overweg kan, is niet de schuld van Patries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:58

heb me er een poos buiten gelaten, maar ga toch reageren.

Je hebt je er voor de volle 100% voor ingezet zeg je.
Als dat zo is, dan verkoop je haar niet nu al.
Begrijp me goed, ik begrijp je angst volledig, en ik denk ook idd dat ze zo als ze nu is niet het juiste paardje voor je is.
Maar, waar ik ook aan zit te denken, een scheve wervel o.i.d.
Paarden worden heelvaak goedgekeurd, en achteraf blijkt er toch iets mis te zijn. Een wervel hoeft maar een minimeter scheef te zitten om een zenuw te beknellen bij een bepaalde beweging.
Die bepaalde beweging hoeft echt niet veel bijzonders te zijn, en daar hoef je zelf ook absoluut niets van te merken, maar het betekend voor je pony au, dus bok.

Verder, shalane, je bent 12 jaar oud, je bent nog harstikke jong, je kan je hele leven nog rijden. Neem er de tijd voor.

Ik weet dat een aantal zullen zeggen nu, van dat moet zij zeggen.

Ik heb een half jaar geleden een haflinger gekocht, dat beestje bleek jonger te zijn dan er gezegt werd.
Ik heb fouten gemaakt, veel fouten. Ik heb tig keer op het punt gestaan haar te verkopen. Maar ik heb haar nog steeds. De 1e 4 maanden deed ik haar wel en alles, maar ik had niets met haar. Ok, vond het een leuke pony hoor, maar had geen band met haar.
Pas de laatste 2 maanden wordt ik elke dag gekker op en met haar, wordt ik elke dag trotser dat ze van mij is, en niet van een ander, en zie ik het steeds beter gaan.
Hoe braaf een pony ook is, een band heb je 9 van de 10x niet binnen een maand, zoiets moet groeien, en daar moet ook de tijd voor zijn om het te laten groeien.

Ik had nog een laatste zin in mijn hoofd, maar die weet ik even niet meer, kom ik wellicht nog op terug

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:59

Laura schreef:
Wat zegt je instructeur ervan? Dat mis ik een beetje in je hele verhaaltje. Leuk en aardig dat je vriendinnetjes er wel eens op gaan zitten en roepen dat ze ervaring hebben met moeilijke paarden ofzo, maar daar heb je natuurlijk ook niks aan.


Dat vroeg ik me ook af. Wat vindt je instructeur van Bo? Dat oordeel lijkt me belangrijker dan het oordeel van een paar jonge meisjes. Als het goed is zal jouw instructeur ook het best kunnen bepalen wat voor pony bij jou past.
Laatst bijgewerkt door Percy op 26-01-02 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:05

Laten we er maar over ophouden, ik denk dat Bogaschka beter af is bij iemand die er wel energie tijd en moeite in wil steken!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:21

PUCK schreef:
Laten we er maar over ophouden, ik denk dat Bogaschka beter af is bij iemand die er wel energie tijd en moeite in wil steken!


Nou nou nou Puck.. Ik ben het niet eens met de wijze waarop Shalane handeld, maar dit is wel een beetje overdreven lomp gezegd hoor Boos!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:24

misschien wel lomp, maar ook eerlijk en de waarheid. Ik ken haar gevoelens, heb het zelf meegemaakt, en ik vind dit de makkelijkste oplossing ten koste van een dier. Lekker hoor van stal naar stal, denk eens na voor je ergens aan begint en bereid je daar op voor, inderdaad dmv een goede instructie bijvoorbeeld

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:50

In ieder geval veel beterschap en ik zou eerst echt nog eens kijken hoe het komt en of er echt geen aanleiding voor is. Het is een serieuze beslissing, denk er nog eens goed over na.......sterkte!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:54

PUCK schreef:
misschien wel lomp, maar ook eerlijk en de waarheid. Ik ken haar gevoelens, heb het zelf meegemaakt, en ik vind dit de makkelijkste oplossing ten koste van een dier. Lekker hoor van stal naar stal, denk eens na voor je ergens aan begint en bereid je daar op voor, inderdaad dmv een goede instructie bijvoorbeeld


En daar heb je wel weer gelijk in........

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 01:31

ik vind het echt raar dat je haar nu al weer verkoopt. En zeker in de zin van ik heb alles geprobeerd want daar geloof ik niet in als ik dit lees. Jij kiest voor een arabier. en ookal zegt iemand dat het een lieve rustige blablabla is. je kan verwachten van een arabier dat die druk zijn. En dat dat wat anders is dan een shet/welsh! Waarom geef je dr niet een kans? dat beesie moet ook wennen, net als jij! Zorg eerst is dat je een band met dr heb voordat je op haar stapt, ga eens lessen op een manege. Jij wilde toch een arabier? die waren toch zo gaaf??? geef dan niet op! bogaschka was zo geweldig, en nu ineens, omdat jij er af valt, is het een rotbeest. Misschien zit bogaschka ook wel ergens mee?? probeer haar is wat beter te leren kennen!
Mijn mening: geef bogaschka een kans en ga er niet meteen op, maar bouw eerst eens een band op . Er zullen genoeg mensen (ook hier op bokt) zijn die ook problemen hebben gehad met hun paard, en als iedereen hun paard bij het minste wat er gebeurd weg doet...
want voor haar is het ook allemaal niet makkelijk, nieuw baasje, nieuwe stallen, enz.
Ik hoop dat je voor bogascka de beste keus zal maken!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:15

Heej Sunnylover,

Veel beterschap in eerste instantie!

Verders, je wilt een rustige brave pony, maar je hebt er nu eentje die veel bloed voert, dan kan ze nog zo braaf zijn, maar arabiertjes zijn wat pittiger zoals je gemerkt hebt.
Mijn tante heeft hetzelfde meegemaakt, ze had een heel mooi schimmel arabiertje, maar wegens zijn bloed is hij ook verkocht.
Ze zijn zo mooi, ik weet het, maar uiterlijk is niet alles.

Je kan kiezen, doorgaan, maar rustig opbouwen of een ander paardje.
Je kan niet verwachten dat je een paardje koopt en meteen de sterren van de hemelen rijdt, helaas gaat het in het echt niet zoals in de penny, was het maar waar.
Maar als je zo dusdanig bang bent, moet je eerst daaraan werken, ook met een ander paardje kan het fout gaan, en iedereen maakt weleens een klapper, ik heb er zelf al meer dan genoeg gemaakt, ernstige en degene waarbij je helemaal in een deuk ligt.
Dan moet je gewoon even je verstand op nul zetten en meteen er weer opgaan.
In jou geval gaat dat even moeilijk omdat je met je arm in het gips zit, dat is best wel jammer want zo heb je meer tijd om jezelf angstig te maken en na te denken van wat als dit wat als dat.

Je zal jezelf over die angst heen moeten krijgen, ongeacht of je je paardje houdt of niet.
Maar de keuze is aan jou, niemand kan je verplichtig op een paardje te zitten waar je je zo onveilig voelt.
Maar misschien kun je naar haar stal gaan, een appeltje geven, lekker knuffelen en kijken hoe ze reageerd, komt ze met lieve ogen naar je toe, met gespitste oortjes, en laat ze zich lekker knuffelen?
Dan zou ik haar houden, en knuffel lekker met haar, probeer haar te vertrouwen en laat zien dat ze jou kan vertrouwen.

Laat haar in de tussentijd rijden door een ouder en ervaren iemand, en kijken wat het probleem is.

Wacht iig met verkopen tot je gips eraf is, in de tussentijd veel naar haar stal gaan.

Veel sukses en beterschap!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 12:51

wat is het toch een gezellige topicgeworden Lips are sealed

ten eerste heb ik geprobeerd uit te vinden waardoor het kwam,met patricia overlegt en naar het zadel gekeken.het zadel lag perfect,ik heb er een hele goede gelpad bijgekocht.misschien dat dathet wat beter maakte? ik heb een zachter (en supergoed passend) bit voor haar gekocht.was het ook niet,heb het zadel nagekeken op scherpje dingetjes,was het ook niet.
zat nog aan het voer tedenken...is het ook niet want ze krijgt gewoon 2 kg biks p/d.en ze krijgt ook voldoende kuilgras,precies zoals patries zei.ze krijgt 's morgens om 8 uur kuilgras,om 11 uur bix, om drie uur kuilgras en om 11 uur 's avonds 1kg.de enex doet ze het wel goed en braaf in de bak (of ze daarvoor nou gedoltheeft of niet) en de andere x bokt ze onverwachts.heb om hulp en raad gezocht in de manege,maar we hebben zowatt alles al geprobeerd...ik zou echt niet weten wat ik erverderaan kan doen.en gelukkigg kunnen ze mijn beslissing op de manege ( waar ze haar in real lifehebben gezien) heel goed begrijpen.

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:06

om te beginnen: veel beterschap!!

daarnaast... ik kom hier nog niet heel lang, ken dus iedereen nog niet zo goed enzo, dus misschien is mijn mening niet helemaal kloppend, maargoed...
zoals ik dit lees kan ik me voorstellen dat je Bo wil verkopen. En als je echt bang voor haar bent denk ik dat dat op dit moment de beste oplossing is, voor zowel de pony als jouzelf. Ik heb ongever iets soortgelijks meegemaakt met een pony die uit het nix ging rennen en dan bijvoorbeeld in het hek klapte ofzo... ik heb doorgezet, intructie, alles, en na een jaar (was een hele tijd goed gegaan) ging ze, nadat ik had uitgestapt na een fijne les, terwijl ik wilde afstappen an de kletter, omdat ik wilde afstappen was de bak al open en liep ze de stenen op, waarna ik behoorlijk hard gevallen ben en me dus ff nix herinner...
Misschien had je beter een wat rustiger type kunnen kopen en heb je fouten gemaakt, maar als jij ECHT bang bent zal dat problemen gaan geven...
alleen raad ik je aan echt te wachten met een andere pony dan, ga eerst weer vertrouwen krijgen op paarden die je kent, kijk rustig rond, je bent jong, hebt de tijd en er is echt wel een paardje wat goed bij je past, maar neem nu geen overhaaste beslissingen zoals het uit (begrijpelijke) frustratie kopen en/of verkopen van pony's

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:07

heh je ook wel eens naar dr tanden gekeken?
misschien zit het um daarin, hoe zacht het bit ook is, bij tanden kan dat altijd pijn doen!
Het kan zijn dat je op een moment gaat spelen emt de teugels en dat je op een gegeven moment een beetje beweging maakt en het bit tegen een zere tand of wolfstand aan komt, dan kan ze verrekken van de pijn en bokt ze.
Ik geloof er neit in dat zij uit het niets gaat bokken., misshcien heeft ze vroeger ookw el iets naars meegemaakt waardoor ze een hekel aan rijden heeft.
Jij kan wel naar de buitenkant kijke maar misschien heeft ze aan de binnenkant wel pijn!
En denk ook niet alleen aan jezelf, hoe zou het voor Bo zijn om 4x van stal te veranderen???

Als je er neit op durft vraa dan iemand die veel ervaring heeft met zulk soort paarden (lees: NIET je vriendinnen), ik ken er toevallig wle eentje die dat soort paarden rijd maar die woont vlak bij mij en ver van jou, laat haar anders opnieuw inrijden ofso.

En wat jij zegt over dat het heir zo gezellig is,a l deze mensen proberen jou te helpen, sommigen door jou een lesje te leren anderen door jou advies te geven!
Dus neit zo arrogant doen anders moet je gewoon niet zo'n topic starten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:09

sun, je hebt alles na gekeken, het tuig e.d., maar ik heb je nog geen 1 x over haar rug gehoord

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:23

Het zit hem niet in het voer, niet in het zadel, niet in zijn mond.
Ik neem aan dat je hem hebt laten keuren(ik ga er even vanuit van wel) dus lichamelijk zal ie wel in orde zijn.

Het zit hem dus gewoon in jezelf. Niet lelijk opvatten hoor!
Maar je hebt gewoon niet genoeg overwicht op die pony, ik weet niet of je vriendinnetjes er toch weer opgestapt zijn nadat ze ergegooid zijn maar dat is natuurlijk wel erg belangrijk.
Ik denk dat deze pony en sterke ruiter nodig heeft die wat gewend is.
dat je hem wilt verkopen sta ik wel achter, je wilt een pony die je kunt vertrouwen en nu je eraf gevallen bent met een gebroken arm zul je echt stevig in je schoenen moeten staan om hier nog wat van te maken. En persoonlijk denk ik dus dat je dat niet red.
Voor beide is het dan beter wat anders te zoeken.
Ik vind dat je best veel geprobeerd hebt en kan je ook wel begrijpen, wat zeggen je ouders ervan die moeten toch ook behoorlijk geschrokken zijn.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 16:28

mijn moeder was het voor de volle 100% ermee eens.
jaze is gekeurd
en nee naar haar rug heb ik nog niet gekeken...
en mijn 1ne vriendin (die goed kan rijden) durft er niet meer op...

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:43

Ik geloof dat Sunnylover allang haar besluit heeft genomen dat Bogaschka niet bij haar past. Het lijkt mij ook een hele opgave om een Arabier te rijden. Ik ben weliswaar niet zo bekend met het ras maar iedereen weet dat dat toch wel heel pittige, vaak nerveuze dieren zijn. Als Sunny echt dit paardje wilde zou ze zich wel meer ingezet hebben. Om grote problemen te overwinnen moet je toch allereerst genoeg WIL hebben en dan komt de rest ook wel. Als Sunny niet verder wil dan is er niets meer aan te doen. Mij lijkt het het beste Bo te verkopen en proberen een tijdje op een makkelijker paardje te gaan rijden en dan nog eens op zoek naar een eigen pony die beter bij je past.
Beau was toen ik hem net had ook een snertbeest en ook ik was soms bang van hem. Ik ga hier niet al zijn streken uitleggen maar ik kan je wel zeggen dat hij verdomd lastig was. Maar ik WILDE en zou hem houden en nu 4 jaar later is het echt een superpony. Ik zou me geen leuker Shetje kunnen wensen. Hier wil ik dus alleen maar mee zeggen dat als je maar wil, de rest vanzelf komt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:50

ze "moet" hem idd verkopen, maar dan niet gelijk een nieuwe.
Maar het lijkt me ook logisch dat als een paard bokt, en je kan geen oorzaak vinden, dat je naar de rug kijkt.
Dit is niet gebeurt, vandaar dat ik heel veel twijfels zet bij het: "ik heb me er 100% voor ingezet"

Daarnaast vraag ik me af, je bent 12, krijg je totaal geen begeleiding van je ouders? Ik hoor alleen maar dat je moeder het met je eens is, maar weet je moeder uberhaubt iets van paarden?
EN idd het woordje instructeur heb ik ook nog niet horen vallen.

Vandaag steigerde jamaica bij mij, terwijl ik erop zat.
Over een x aantal weken ga ik les nemen, van een deurne instructeur. Omdat ik wil dat ze goed ingereden wordt, en niet half.
Stel dat ik eraf was geklapt, het zou geeneens in me opkomen haar te verkopen.
2 mnd geleden echter wel.
Zoals ik eerder al aangaf, een band heb je (vaak) niet in een maandje tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 17:20

Beterschap met je arm.

Mijn tip: onmiddelijk verkopen

Jammer dat je de fout meteen bij het paard legt en niet bij jezelf. Als je nog eens denkt over een ander paard moet je misschien eens een hobbelpaard proberen. Die schijnen opvallend betrouwbaar te zijn en zijn bovenden heel makkelijk in het onderhoud.

Verder sluit ik me helemaal bij Laura aan.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 17:30

Een paard doet nooit iets 'zomaar'. Als een paard een fout maakt in de proef of een hindernis eraf gooit, ligt het altijd aan de ruiter. Die geeft niet te goeie hulpen, is te ruw of vraagt simpelweg teveel van het paard.

Jouw paardje is nog vrij jong dacht ik en moet nog veel leren, je hebt haar nog niet zolang dus dat is ook wennen. Maar ik denk dat je moet accepteren dat JIJ iets doet wat fout overkomt op het paard. Hij bokt niet zomaar... Misschien ben je te ruw met rijden (arabjes zijn vaak vrij gevoelig en erg snel op hun teentjes getrapt) od heb je gewoon niet het niveau dat dit paardje nodig heeft. (als hij bokt moet jij kunnen blijven zitten, want je had het eigenlijk al moeten zien aankomen)
met het argument dat je hem niet opnieuw kan laten inrijden omdat het paard dan aan die persoon ben ik het niet eens. Niet als je het door een prof. ruiter laat doen althans.

Ik denk dat je een keuze moet maken. Of er voor de volle 100% voor gaan, en een goede instructeur zoeken, het paardje eens door een professionele ruiter laten rijden en er veel energie en geduld in steken. Jouw manier van rijden aanpassen aan het paardje. Ieder paard heeft n.l een eigen 'gebruiksaanwijzing'...

Of het paardje verkopen en eerst goed les gaan nemen om makke manege paardjes en daarna overwegen of je wel een eigen paard wil...

Als je zeker weet dat je weer een nieuw paard wil, dan zou ik gaan voor een makke oudere leerpony en dan een wat (over het algemeen) makkelijker ras..(denk ns aan new-forest ofzo)

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 18:45

ok als we gezellig met z'n alle mij gaan afkraken,heb ik het recht op verdediging.Jullie kunnen mijn thuissituatie niet zien.En voor de personen met de grootste mond:kom maar op naar zaanstad,na een rit op bo piep jewel anders! Ik denk niet dat ik nog oover mijn angst voor Bo kan komen,ik zal haar poetsen,mesten,en liefde geven,maar ik ga er nooit of te never meer op.vanmiddagheb ik bij haar in stal staan te janken. Verdrietig Ten tweede is bog bijna 14 jaar oud,dus echt geen groentje meer.en ten derde helpt mijn moeder me in alles mee,nu mijn arm gebroken is mest en verzorgt zij bog.,en ze weet enorm veel van paarden!!!!! komt er altijd wel 8er als er iets aan de hand is,maar bij bog. niet.mensen op de manege beginnen al te praten met: ja misschien op dedag dat jullie gingen kijken haar iets kalmeerends hebben gegeven...et is en blijft een raadsel.patries schoof deschuld maar op het voer,maar ze krijgt precies wat ze nodig heeft: 2kg biks.dikke onzin w.b.t het voer duz.en trouwens,anders had ze de paar dagen daarvoor ook wel iets moeten laten blijken

van mij part mag er een SLOTJE op...Ik ben hetzat mezelf te blijven verdedigen Boos!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:58

Sunnylover schreef:
ok ik wil toch een paardingen melden.

2.ik heb de pony op goed vertrouwen gekocht,datze rustig en eerlijk was.

3.ik wou geen volle arabier,maar bog. stond me erg aan door haar lieve uitstraling en de verhalen overdat jonge kinderen erop konden rijden blablabla

4.'bij bogach voel je bbokken niet aankomen,datzeiden mijn 2 vriendinnen dieeraf zijn gevallen ook.ze bokt vanuit hetnit,om 12:00.00 zit je er super ontspannen op een zij loopt ook ontspannen,en om 12:00.03 lig je ernaast.



Hallo Sunnylover,
Van harte beterschap met je arm...
Ik zal hier een stukje schrijven over mijn pony. Het lijkt een beetje op het gedrag van jouw pony en ik kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt en bang van wordt. Ik ben er ook bang van geweest, en zag het een periode niet zitten. Ook net weer een rot periode achter de rug, maar we gaan weer de goede kant uit!

Mijn pony was van de zomer hartstikke braaf. Daarvoor ging het ook al tijden heel goed(heel braaf en rustig, door anderen makkelijk te rijden), maar in de loop van de hersts ging het mis.
Ik vroeg te veel (te veel druk) en daarnaast kreeg hij ander beslag en ik voerde hem sportbrok bij om hem meer energie te geven zodat hij wat voorwaartser zou gaan lopen.

Plotseling veranderde hij. Steeds schrikkeriger, steeds vaker wegschieten en bokken. Zelfs vanuit rustig ontspannen stappen (in- of uitstappen) kon hij schrikken van spoken en zo onder me wegdraaien en schieten. Voor ik het doorhad hing ik al zo scheef dat ik alleen maar kon vallen, of ik vloog al... Elke keer weer opgestapt. En dan was er niets aan de hand, tot het volgende moment. Het is niet altijd te verwachten en het gaat heeeeel snel! Nu rijd ik weer op de westernmanier (past beter bij mijn pony) en het verzt is weg, en het schrikken is echt heel sterk verminderd. Hij is nog steeds niet de oude maar het komt steeds meer terug.

Een pony kan door veranderde omstandigheden. Andere stal, ander of meer voer (die van mij is 1.50 en krijgt maar 1 kilo per dag basisbrok), andere verzorging, ander dagritme, andere aanpak en... andere manier van rijden in de war raken en vreemd gaan reageren. De kunst is je pony te leren kennen en een manier vinden om er samen goed mee om te gaan. Een nieuwe eigenaar is altijd een reden om vroeg of laat te gaan uitproberen. Dat hoeft helemaal niet gemeen bedoelt te zijn. Ik val nog steeds regelmatig als mijn pony zo idioot doet, maar hij bedoelt het niet verkeerd. Blijft heel braaf bij me staan als ik er weer af lig en kliert verder ook niet als ik weer opstap...
Ik bedoel... Je hoeft echt niet bedrogen te zijn!

Als een pony er op uit is om je er af te gooien gebeurt dat meestal niet onverwacht.Dan is ie van te voren al aan het dwarsliggen op een of andere manier. Een onerwachtte bok heeft meetal een oorzaak. Bij mij bijvoorbeeld een schop met mijn spoor Schijnheilig Tja, toen lag ik er ook gelijk af.

Je moet je eigen hart volgen, maar weet wel dat een pony leren kennen veel tijd kost en dat er altijd moeilijke perioden zullen zijn. Ga niet snel van de en naar de ander, en probeer een pony een aantal keren uit!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-01-02 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 19:00

Ik neem het voor je op hoor Shalane, je kan er nooit over beslissen als je niet in die situati zelf hebt gezeten!!

SLOTJE Boos!