hoe kom ik aan geld voor een shet/pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

hoe kom ik aan geld voor een shet/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 13:38

ik wil heel graag sparen voor een eigen pony zoals een shetlander, fjord, haflinger of een ijslander. maar wat kan ik er voor doen om dat te krijgen?

gr, tamara

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:40

zozo, dat is nogal een verschil.
Shets/fjorden en haffies zijn relatief goedkoop in de aanschaf, maar als je het over ijsjes hebt wordt het alweer een heel ander verhaal.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar zoek (als je er naast school tijd voor hebt) een bijbaantje.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:44

werken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:45

Hoe je aan geld komt? Dat is heel simpel. Eerst maak je je school af en doe je een goede opleiding. Vervolgens neem je een baan en dan verdien je genoeg geld om een pony te kopen. MAar je bent nu pas 14, je gaat nog op school (schoolplichtig) en je kunt nooit voldoende verdienen, tenzij je zoveel bijbaantje neemt dat je school er weer onder gaat lijden, of je pony. Als je ouders je willen helpen is het anders. Maar ik ga er voor het gemak van uit dat ze dat niet zullen doen. Dan is het dus een kwestie van geduld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:36

En als je dan het geld hebt om er 1 te kopen.
Waar onderhoud je hem dan van?
Ook een shet moet eten, naar de hoefsmid en dierenarts en dat kan als je pech hebt behoorlijk oplopen.
Soms tot in de duizenden guldens. Hoe los je dat dan op?

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 14:38

ik wil als eerst geld hebben voor de pony + alles erbij en dan krijg ik van mijn ouders geld om de eerste maand hem/haar te stallen. en mijn zus (17) geeft ook iedere maand 150 erboven als ze hem ook mag rijden/verzorgen. het liefst zou ik toch een fjord willen hebben. en ik heb al gelezen van een krantewijk, bijbaantje zoals Verward zakgeld per maand: f25,- binnenkort kleding-geld (f100,-) waar f70,- naar de kleding gaat.

dus ik hoop dat ik binnen 2/3 jaar een pony mag kopen Lachen

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 14:42

runningkawa schreef:
En als je dan het geld hebt om er 1 te kopen.
Waar onderhoud je hem dan van?
Ook een shet moet eten, naar de hoefsmid en dierenarts en dat kan als je pech hebt behoorlijk oplopen.
Soms tot in de duizenden guldens. Hoe los je dat dan op?


ga eerst veel sparen,
als ik fgeld heb voor hem, dan ga ik nog verder sparen voor een half jaar stalling (f150,- p.m.) e de rest houdt ik apart voor als er iets gebeurdt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:48

Ik heb een jaar lang hard gewerkt om Yorghos bij elkaar te sparen. Ik ging fulltime naar school, had een ochtendkrantenwijk en drie folderwijken.
Ik deed niks dan werken, werken en nog eens werken. Toen ik een aardig kapitaaltje bij elkaar had verdient heb ik Yorghos als 2-jarige gekocht. Om hem te onderhouden hield ik de ochtendkrant en nam er een baantje bij voor do, vr, en zaterdagavond.
Zo was het voor mij goed vol te houden. Inmiddels heb ik een redelijke baan en hoef ik me over de kosten niet meer zo erg druk te maken.
Achteraf snap ik zelf bijna niet hoe ik dit heb volgehouden, maar ja, ik heb wel mijn eigen tinkertje.
Ik zou zeggen, zoek een baantje en spaar zoveel je kan. Dan moet het er toch ooit van komen je eigen paardje te kopen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:50

dus je spaart voor een half jaar stalling? En na dat half jaar?
Voor de aanschaf kan je IMO sparen, voor het onderhoudt niet. Het onderhoudt moet er gewoon zijn, simpel

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 15:00

stef schreef:
dus je spaart voor een half jaar stalling? En na dat half jaar?
Voor de aanschaf kan je IMO sparen, voor het onderhoudt niet. Het onderhoudt moet er gewoon zijn, simpel


na dat half jaar heb ik weer genoeg bijgewerkt van de krantewijk/zaterdagbaan en mijn zus betaaldt dan ook f100,-/f150,- per maand Tong uitsteken en voor de rest kan ik mijn verjaardaggeld (1x in het jaar dus), zakgeld, baantje, krantewijk bij elkaar doen. en voor mijn verjaardagen/kerst kan ik ook spulletjes vragen voor mijn pony dan.

dat kan toch Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:23

Heb je al bedacht wat je gaat doen als je pony ziek wordt? Of er een keertje iets stuk gaat? Er zullen altijd spulletjes vervangen moeten worden.

Je kunt alles op een rijtje zetten en zorgvuldig berekenen. Maar je zult altijd voor onverwachte uitgaves komen te staan. Ik mis in jouw berekenening de inentingen, de smid en de wormenkuren. Als jij van tevoren denkt een half jaar stalling bij elkaar te kunnen sparen, en daar dan wel inentingen, smid, dierenarts, en eventueel paardentandarts vergeet bij op te tellen, zul je van een koude kermis thuiskomen...

Het duurste aan een paard of pony is niet de aanschaffing. Het duurste is het maandelijkse onderhoud...en wat ga je doen als je je pony niet meer voor 150,-fl per maand kunt onderbrengen? Amsterdam en omgeving zijn heel erg duur hoor...

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:57

Gewoon sparen. En zorgen dan niet bijna al je geld op gaat aan de aankoop van je pony. Zorg dat je een groot bedrag achter de hand hebt en dat je het per maand kan betalen. Dan heb je geld voor als er eens iets mocht gebeuren en je vaste dingen worden ook betaalt. En in de vakanties ook werken voor als je een X iets extra's wil.
En vooral gedult hebben.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 16:16

Ik zeg altijd maar zo, een paard of pony kopen is een ding, het onderhouden dat is wat je pas echt veel geld gaat kosten. Zeker met een shetlander is een veearts rekening gauw groter dan de aanschafkosten van de pony zelf.

Dus als jij nu al moet sparen, of een weg moet vinden om aan het geld te komen voor een pony, hoe moet het dan voor voer, hoefsmid, veearts, ontwormen, enz, enz.

Ergens anders op bokt is al een voorbeeld van iemand die een pony zou en moest hebben en nu al geen geld heeft om de pony te voeren! Dat wil jij toch ook niet!

Eerst goed nadenken voordat je iets koopt. Het is geen fiets die je kostenloos in de hoek van de schuur kan gooien....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:03

ik zou zeggen, heb dr zelf ook een tijdje innig aan ged8 om zelf een shet te kopen en van mijn dan hebbende baantje te onderhouden en dan maar zien hoe het kwam.
Doe ik nu dus neit meer...
Al es ged8 aan een pony in bruikleen ofsu???
Ik rijd nu gewoon op een pony van iemand anders en ik mag vrijwel vanalles emt dr doen als ik toestemming gevraagd heb.

Een veulen/jaarling is altijd nog goedkoper dan een volwassen paard, zo kun je een fjordenveulen zonder papier al voor 800,- krijgen. Soms nog wle goedkoper.

Maar je kan nuw el zeggen ik spaar dik een jaar alng maar dnek je dan enit dat je dan een paard wil hebben, voor wedstrijden ofsu?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:23

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:42

Een Shet kost ongeveer 800 gulden en een Yslander al meer dan 8000 gulden dus dat scheelt ngal maar om aan geld te komen kan je natuurlijk gewoon een baantje zoeken. Een Haf of Fjord zijn trouwens alweer een stuk beter betaalbaar dan een Yslander. Die kosten `slechts` rond de 3000 gulden. Bedenk wel dat je er met de aanschafkosten alleen nog LANG niet bent.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:50

Je zegt nu wel dat je denkt dat het allemaal ongeveer uit zal komen maar ga dat eens wat zorgvuldiger na! Voordat ik Pjelk kocht ben ik heel goed nagegaan wat ik permaand kwijt zou zijn aan hem. Denk dan aan:
stalling
hoefsmid
lesgeld
dierenarts
stukgaan van dingen
Vooral de stalling is belangrijk want ik weet niet hoe het bij jou in de buurt is maar voor mij was het het beste (ook wat betreft tijd) mijn paardje op de manege te zetten wat natuurlijk best prijzig is. Maar je kan wel lekker s`avonds rijden!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:13

vorig jaar , toen was ik ook 14 , heb ik net als jij serieus over een pony nagedacht.
ik heb alle kosten op een rijtje gezet samen met een vriendin en ben er achter gekomen dat het gewoon niet gaat. niet in je eentje/met zijn tweetjes als je nog niet full-time kan werken.

alleen al de kosten ;
aanschaf pony
aanschaf spullen
vaste lasten
incidentele uitgaven
en misschien wil je ook nog wel les hebben.

daarnaast lukt het misschien niet om je pony van bijbaantjes te onderhouden ( je kunt in tijdnood raken met school door de baantjes , opeens ben je je baantje kwijt door opheffing bedrijf , enz )

en misschien kan je maar net de eindjes aan elkaar knopen. als je dan nieuwe kleren nodig hebt , kun je die niet betalen.

al het bovenstaande is natuurlijk niet leuk om te horen , maar wel de volle waarheid ...

misschien is een lease of bruikleen pony of verzorg pony een goede oplossing voor je Lachen