*Zucht* Iwaldo en ik hebben een dipje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

*Zucht* Iwaldo en ik hebben een dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 18:43

Ik baal weer eens als een stekker. Het is ook iedere keer hetzelfde liedje. Iwaldo gaat lekker lopen, je hebt een beetje hoop van 'het wordt ooit nog wel eens wat' en dan krijg je weer zo'n mega terugval Boos!
Nu na dat gesteiger zit ik echt een beetje met m'n handen in het haar. Doe ik iets verkeerd? Overvraag ik hem? Ik hoor juist altijd dat ik hem harder aan moet pakken. Het rijden vandaag ging ook echt klote. Hij is weer stijf en stram, wil niet meewerken, en simpele dingetjes kosten een hoop moeite.
Het vervelendst van alles vind ik nog dat het gewoon te zien is dat hij het niet leuk vind. Met aansingelen hapt ie naar me (heeft ie nooit gedaan) en de laatste maand legt ie bij passerende paarden zijn oren in de nek. Ook nooit gedaan.

Zo mooi in z'n vacht als ie aan het begin van de winter zat, zo dof is ie nou.

Ik heb hem na het rijden maar even een uurtje in de wei gedaan met z'n vriendje Paddy, lekker in het zonnetje, en hoop maar dat ie daardoor ook wat meer fut krijgt. Ieder winterseizoen heeft ie wel zoiets. Vorige winter begon ie ineens heel slecht te eten. Dat doet ie nu gelukkig niet, maar ik kan niet zeggen dat ik echt vrolijk wordt van het rijden zo. Ik denk dat ik maar eens bekijk of ik hem een vitaminestoot kan geven oid? En zsm weer buitenrijden als het begaanbaar wordt. Meer kan ik ook niet doen....?

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 00:11

ik geef mijn paarden net voor en na de winter altijd een weerstandkuur, daar knappen ze enorm van op.
Je zou dat misschien eens kunnen proberen, wij zaten ook altijd met dit soort probleempjes in de winter, maar sinds die kuur echt nooit meer.
Als je wilt weten hoe je er aan komt en wat het kost stuur maar een pb, dan krijg je alle info

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:01

Nee hoor, je doet niets verkeerd.

Iedere ruiter/paard heeft eigenlijk te maken met pieken en ook de dalen...
Alleen de meeste mensen willen het niet op Bokt zetten Haha! Knipoog

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:10

Sjuimpje schreef:
Nee hoor, je doet niets verkeerd.

Iedere ruiter/paard heeft eigenlijk te maken met pieken en ook de dalen...
Alleen de meeste mensen willen het niet op Bokt zetten Haha! Knipoog


Nou ik heb nooit een paard gehad wat ineens gaat happen met aansingelen en dof in zijn vacht gaat zitten tijdens een dipje. Elk paard is wel eens een tijdje wat lastiger met rijden dan de andere keer maar als dat ook met andere dingen tot uiting komt is er meer aan de hand. Dus zoals dof haar, happen. Hij zit dus duidelijk niet goed in zijn vel. Geef hem een goede vitaminekuur en lijnzaad. En zorg dat het werk afwisseld voor hem blijft dus longeren, losgooien,rijden,buitenrit, springen etc...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:14

Ik heb eigenlijk alleen het eerste regeltje gelezen...

Mijn reactie is dan ook op deze uitspraak van Laura:
"Iwaldo gaat lekker lopen, je hebt een beetje hoop van 'het wordt ooit nog wel eens wat' en dan krijg je weer zo'n mega terugval"

De rest had ik eigenlijk niet gelezen Bloos

Ik sluit me dan ook helemaal bij Mytens aan,
eventueel kan je eens kijken of je er geen Ostheopaat oid bij kan halen...
Dan weet je gelijk of het iets lichamelijks is wat hem mankeert.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:50

Zoals je het beschrijft zou ik hem maar eens na laten kijken door de da, bloedonderzoek. Misschien heeft hij idd vitamine gebrek, of bloedarmoede of iets anders. Een doffe vacht duidt er iig op dat er iets mis is, dus niet blijven modderen maar actie ondernemen! Succes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 11:40

Citaat:
En zorg dat het werk afwisseld voor hem blijft dus longeren, losgooien,rijden,buitenrit, springen etc...


Tsja daar ligt ook het probleem een beetje volgens mij. Ik heb niet buiten kunnen rijden ivm bevroren paden en sneeuw ed, onze buitenbak (waarin gelongeerd mag worden, dat mag binnen niet) is helemaal plas/ijs. Losgooien wordt ook niet zo gewaardeerd op dit moment, omdat de trekker stuk is (normaal wordt de bak iedere zaterdag getrokken en dan is het niet zo'n punt)

Dus de afgelopen weken was rijden/stapmolen zo'n beetje de enige optie. Hopelijk zal wat buiten lopen al schelen, en ik wil idd een vitaminekuurtje geven. Het is eigenlijk altijd wel zo dat als ie lang ondewr de deken gestaan heeft, zijn vacht lelijker wordt, dat leek me niet medisch Verward Maar idd, misschien zal ik er toch eens naar laten kijken. Ook met aanspringen in galop wordt ie opstandig en wil ie gaan steigeren. Hoop niet dat het in z'n rug zit... Boos!