Herken jij een gezond paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:51

Snap ik wel Sharmila, maar een paard is een paard en geen mens. Hij zal idd wel gevoelig blijven en het is super dat je goed oplet, maar je moet oppassen dat je niet doorgaat slaan..
En daarbij is het een koudbloed he. Die kunnen heel wat mee hebben als de bloederige paarden..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Percy

Berichten: 12019
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:58

Ik vind je inderaad wel extreem ja. Ik heb ook paarden in Utrecht gehad, ben paarden verloren en ik ben overbezorgd. Zeker op de benen. Bij Parcival en de anderen heb ik er niet zoveel last van maar Sally's benen hou ik iets te nauwlettend in de gaten. Niet dat ze daardoor lager in het werk komt want op zich loopt ze goed maar toch blijf ik overbezorgd bij haar.

Waarom laat je eigenlijk een paard scheren waar je zo bezorgd om bent? Juist geschoren paarden zijn veel vatbaarder Verward

Onze pensionhouder zei trouwens vandaag nog tegen mij: "wat een perfect weer, ik zet de paarden lekker vroeg buiten" en bij ons waaide het toch ook heel erg hard Haha!

Sharmila

Berichten: 4798
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:27

Ik scheer Sir Sjim omdat hij een ontiegelijk volle vacht krijgt. Vorig jaar was zijn vacht zo dik dat je je vingers niet meer kon zien als je je hand op zijn buik neerlegde. Op zich is dit natuurlijk niet erg, maar aangezien hij ongeveer 2 uur per dag flink werkt en in de winter in een veel te warme stal staat vind ik dit toch wel griezelig. Vorig jaar stond hij ook alleen maar nat op stal. Als de paarden bij ons op stal in de winter ook naar buiten gingen had ik het absoluut niet gedaan. Want ik denk dat het een heel dom gezicht is een geschoren tinker. Maar ja, een paard dat telkens nat op stal staat omdat hij het spaansbenauwd heeft vind ik eigenlijk veel zieliger.

Of vinden jullie dit ook overdreven?

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

Percy

Berichten: 12019
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:43

Wat ik niet begrijp is dat je hem zo verwend maar in de winter komt hij blijkbaar (behalve om te werken) helemaal niet buiten? Dat is voor mij geen verwennen maar een essentieel iets voor mijn paarden. Juist daar blijven ze gezond van en zeker een paard wat darmproblemen heeft gehad zou ik voor geen goud de hele dag stil in een box willen laten staan. Die heeft beweging nodig om de doorgang te bevorderen.

Scheren op zich vind ik niet overdreven, misschien moet die van mij er ook aan geloven omdat hij ook bijna niet droog te krijgen is en ook deze winter flink doorgetraind gaat worden. Dan is die dikke vacht nu eenmaal zeer onpraktisch. Maar dan nog gaat hij de hele dag lekker de wei op. Uiteraard dan wel met deken.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:48

ik tut ook neit erg maar hou er wel van als mijn paardje er goed verzorgt uitziet. als happiness een keer haar hoofdstoot of i.d. bel ik echt neit meteen de dierenarts ook niet als ze kreupel is ik kijk het eerst 2 dagen aan (als eht niet heel erg kreupel is) maar als er echt iets aan de hand is dan ben ik heel bezorgt

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:24

Ik ga mer Percy mee, Shamila.
Waarom je paard hele dagen op stal? Of heb je geen keuze?

Het is van belang dat ze zoveel mogelijk buiten komen, ook in de winter.

En ja, ik vind je iid een beetje erg betuttelend. En je maakt het voor jezelf ook niet makkelijker. Want was als er wel weer eens wat gebeurd en je bent er niet bij? Geef je jezelf dan ontiegelijk de schuld? Je kan er toch niks aan doen.

En wat als je er wel bij bent en er gebeurd wat? Dan is de DA de enige die de pijn kan verzachten.
Tuurlijk is het super fijn als er iemand vertrouwd bij is om hem gerust te stellen, maar overschat je eigen aanwezigheid niet. Dit is niet rot bedoeld hoor!
(ik zit ook nu thuis met de handen in mijn haar omdat de DA onderweg is voor Joem Verdrietig , maar ik nu geen auto heb, kan ik er ook niet heen. Ze heeft w.s koliek, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op stal die goed voor haar zorgen! Als de nood aan de man is bel ik bij de buren aan )

Op zoek naar de zon!!!

Sharmila

Berichten: 4798
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:49

Nou ik zou hem dus het liefst het hele jaar door buiten willen hebben hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar bij ons op stal mag dat jammergenoeg niet. Na een tijdje gaan alle paarden naar binnen en mogen ze pas weer in het voorjaar naar buiten. Ik ben hem dus verplicht om continue binnen te zetten. Nogal vervelend dus, want op stal heeft hij het veel te warm!

Maar ja niks aan te doen....
Ik heb op een andere stal gestaan. En daar mochten ze in de winter wel naar buiten, een aantal uren per dag. En als ze dan weer naar binnen gingen werd alles dichtgegooid en ging de verwarming aan op de hoogste stand!! Dan ben je pas gek!

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:39

Tja, helaas heb je het niet altijd voor het zeggen.

Toch maar even verder sparen voor een huisje op de hei en de paardjes erbij Haha!

Op zoek naar de zon!!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:10

ik krijg altijd zeer veel complimenten over dat mijn paard er zo gezond uit ziet. hij heeft een hele mooie natuurlijke glans, die ik bij lang niet ieder paard terug zie, helaas. een gezond paard is naar mijn mening ook oplettendt en attent.

mijn paard is in topconditie, zit mooi in zijn haar, is percies mooi op gewicht. komt iedere dag ongeveer 10 uur buiten, het gras is mooi kort, hij krijgt 3 maal daags aangepast voer waar ik van vind dat hij het nodig heeft. krijgt 2 maal daags hooi, wordt regelmatig getraint en altijd goed los gestapt en uitgestapt. daarnaast krijgt hij veel aandacht en kom iedere dag met hem buiten over straat wat zorgt voor afleiding.

ik ben zeer tevreden en vind het vaak jammer als ik andere paarden zie die er niet zo op en top uit zien, en dat ligt vaak niet aan de eigenaar, maar aan het feit dat deze zich vaak aan moet passen aan wat de staleigenaar wil en daar worden heel veel fouten in gemaakt.
ik vind het daarom ook belachelijk dat als je op een dure pensionstal je paard er niet op en top uit ziet en niet op de wei mag en niet het voer krijgt wat dat jij zelf wilt, ik vind het schandalig als ik zie op hoeveel stallen dat het geval is.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:57

Zoals ik al zei, soms heb je gewoon geen keuze. Er zijn ontzettend veel stallen waar ze gewoon niet ALLE facilteiten hebben die je wenst.

Het is kiezen voor het 1 of het ander. Belang van paard staat voorop, maar ik ga geen uur in de auto zitten om bij mijn paard te komen.

Op zoek naar de zon!!!

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 11:13

Ik voer 's avonds op een "dure pensionstal" en ik moet er niet aan denken om voor 60 paarden een custom-made prakje in elkaar te draaien, dat is gewoon niet haalbaar!
Ze krijgen goede brok (en uiteraard hooi/kuilgras/nat hooi) in de hoeveelheid die de eigenaar zelf op het bordje schrijft en that's it. Extra liflafjes kun je zelf bij geven als dat nodig is. Uiteraard kan er op medische indicatie best wel eens iets anders/extra's gedaan worden tijdens de voerronde, maar wat marloezzke schrijft is denk ik niet realistisch op een grote stal. Dan mag je wel fulltime iemand in dienst nemen alleen voor het voeren! En dan nog is het nooit goed genoeg waarschijnlijk...

En toch staan ze er allemaal prima bij!

Nulla tenaci invia est via

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:30

Citaat:
Ik voer 's avonds op een "dure pensionstal" en ik moet er niet aan denken om voor 60 paarden een custom-made prakje in elkaar te draaien, dat is gewoon niet haalbaar!


O jawel Scheve mond in Amerika kreeg ieder paard iets anders, supplementje zus, poedertje zo, de een gerst, de ander haver, de een zus brok, de ander zo. Echt heeeeel irritant. Er liep daar ook aardig wat personeel rond trouwens, anders had dat niet gekund.

Maar on-topic:
Ik vind het herkennen van een echt gezond paard soms nog moeilijker dan een ziek paard. Het vorige paard was echt een pieperd, als die zn beentje stootte in het parcours liep ie drie rondjes enorm kreupel. Daarmee was ik dan ook wat harder, meestal stelde hij zich schandelijk aan. Vos daarentegen is bikkelhard, het is me al twee keer gebeurd dat hij een hoefzweer had en ik het pas merkte toen zn hoef warm werd. Daarvoor liep hij ook al niet helemaal zo enthousiast als anders, maar helemaal niet kreupel ofzo, en stond de hele stal al meteen te roepen dat hij gewoon een paar harde meppen nodig had, dan zou die aanstellerij vanzelf over gaan. (dit waren btw de zelfde figuren die altijd vonden dat ik veel te ruw met Hurrican omging Knipoog ) De hoefsmid was helemaal verbaasd dat hij nog niet op drie beentjes had gehinkt, zo diep zat die zweer. Maar hij was amper kreupel, amper warm, weinig aan te merken dus. Sindsdien ben ik een stuk mieperiger met Vos.

Belle_Luvjah

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:29

Scheve mond Of ik een gezond paard herken? Nou...als het een paard is dat er mager en vies uitziet, met hangende oren en een snotneus... Tong uitsteken Dan denk ik wel dat ik hem kan onderscheiden van een gezond paard...

.:. Schijnheilig Belle Schijnheilig .:.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:32

Belle_Luvjah schreef:
:\ Of ik een gezond paard herken? Nou...als het een paard is dat er mager en vies uitziet, met hangende oren en een snotneus... Tong uitsteken Dan denk ik wel dat ik hem kan onderscheiden van een gezond paard...

Maar dan herken je dus een ziek paard, en niet een gezond paard Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:33

Ik denk wel dat ik een gezond paard kan herkennen. Ze hebben een bepaald soort uitstraling. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je het paard ook kent. De één is natuurlijk wat minder vrolijk en alert dan een ander paard.
Het gevaarlijkst is als een paard geleidelijk achteruit gaat (ziek wordt). Mijn vroige bijrijdpaardje had dat. Die was afgevallen en minder geworden, maar als je elke dag komt, zie je het verschil niet goed. Je voelt dat er wat mis is, maar kan het niet goed benoemen. Mijn vriend kwam toen kijken (had haar een paar weken niet gezien) en zei dat ze er zo mager uitzag en zichzelf niet was. Vlak daarop is ze ernstig ziek geworden en heeft 3 weken in Utrecht gestaan.
Op zich ben ik ook wel een beetje tuttig met de paarden. Als het regent en ze staan buiten, voel ik me schuldig. Probeer dan echt er niet aan te denken en te denken dat het paarden zijn. Als hij een beetje stijf loopt, vraag ook altijd aan iemand of hij kreupel is. Maar als je eenmaal wat heb meegemaakt ben je ook wat voorzichtiger en alerter op dat soort dingen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:09

Ik ben niet tuttelig met mijn paarden denk ik. Ik ken ze goed genoeg om erg snel te kunnen zien of ze wat mankeren. Ze staan er altijd prima bij, super super gezond en blij. Ik laat ze vaak lekker paard zijn, ga niet met elk liflafje lopen kloten. Ik hóóp dat ik genoeg kennis heb om in te grijpen waar nodig.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:25

waarom zou dat niet mogelijk zijn, je moet tegenwoordig zat geld neer leggen op een beetje een fatsoenlijke stal, ik vind dat dat moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:49

Margreet schreef:
Wat me wel eens opvalt is dat er ook een boel mensen zijn die enorme moeite hebben om een gezond paard te herkennen. Die zien in ieder dingetje een reden om rustig aan te doen, veel geteut en vooral niet te hard werken, want stel je voor...
Ieder z'n ding hoor, maar of dat voor het paard nou zo leuk is... Bovendien zijn die softe beesten meestal niet de prettigste in de omgang


Nou, dat soort figuren zijn bij ons op stal inderdaad wel prominent aanwezig. Meestal loop ik er de hele dag wel rond en ik verbaas me er nog steeds over hoeveel klachten een gezond lijkend paard allemaal wel niet kan hebben.

Van de 'vaste kern trutten' hebben nagenoeg alle paarden regelmatig last van hormonen, eierstokken, nieren en vooral ook de lever. Ook rugklachten zijn enorm populair. Die 'vaste kern' bestaat uit 'wannabee holistische veeartsen'. Rijden zie je ze zelden, want er is altijd wel weer een nieuwe reden om niet te hoeven. Precies op het moment dat de hormoonhuishouding van paardlief weer in balans is, zul je zien dat het last krijgt van een geirriteerde zoveelste hals of rugwervel. En hoe ze diagnose stellen? 'Tja, ze is een beetje stijf, dus ik ga alleen wandelen'. En daar zie je ze gaan: 'Slenter, sjok, sjok...' Dat is niet eens stappen te noemen, is het gek dat dat beest stijf is?

Sjee, in de tijd dat sommige mensen uit hebben gedoktert welk spiertje van het paard een beetje stijf is, hebben wij al lang bij meerdere paarden complete spiergroepen getraind Clown.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:58

ik ben wel voorzichtig met mijn paarden, maar ik behandel ze niet als barbiepop.
Ze lopen gewoon buiten het hele jaa rdoor (alleen met yuur niet altijd, die is geschoren dus pas ik iets mee rme op, maar zodra het niet te erg regent of iets gaa tie ook gewoon.

beenbescherming in de wei krijgen ze in principe niet, tenzij yuur een hele poos niet in de wei is geweest. ik wee thoe debiel ie dan kan doen en tja,liever een keertje bescherming teveel dan teweinig.

verder ben ik redelijk makkelijk. als er in mijn ogen Echt iets mis is komt de Da, anders kijk ik het eventjes aan.

in mijn ogen zorg ik dus gewoon normaal voor de dieren Lachen

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:59

Maar soms, soms zie je paarden echt 20 centimeter kleiner worden als ze gepoetst worden bijvoorbeeld en dan vind ik het ook wel weer apart dat die bevlogen baasjes daar niks mee doen, er gewoon een zadel op kwakken en dan fijn gaan rijden.... Al dat soort signalen vallen niet op, dus Verward.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 23:12

Of niet zien dat paardlief minstens 75 kilo overgewicht met zich meesleept.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:17

Of elke bocht onregelmatig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:17

Klinkt arrogant maar bij kreupelheden zit ik er eigenlijk nooit naast. Kan mij niet heugen dat ik zelf een verkeerde diagnose had gesteld. Zelfs weleens ruzie met een veearts overgehad Haha!

Verder denk ik dat je aan je paard heel goed kan zien hoe deze zich voelt. De oogopslag, de haarligging en het gedrag, het zijn allemaal dingen waar je zijn "fitheid" aan herkent. Mijn merrie heeft nogal een prethoofd. En daar merk je gelijk aan als er wat aan de hand is.

Ook bij niet bekende paarden is het vrij herkenbaar. Het is hetzelfde met voeren: Je doet alles met je ogen Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:04

Ik ben vrij voorzichtig met Ivanka, maar het is niet zo dat ik haar betuttel alsof ze mijn kind is. Werken moet ze van mij, vooral omdat ze nu drachtig is vind ik het erg belangrijk dat haar conditie goed op peil blijft (hoe beter haar conditie, hoe makkelijker dat straks zal zijn voor haar bij de bevalling). Dus ook al is ze drachtig, werken moet ze }>!

En ach, bij Ivank is het heel makkelijk te zien of ze gezond is. Ze glanst, kijkt helder uit dr ogen en is eigenlijk altijd opgewekt. Is ze niet opgewekt, dan is ze of chagarijnig of voelt ze zich niet lekker. En als ze zich niet lekker voelt, dan laat ze dat wel aan alles merken. Met andere paarden heb ik nu eigenlijk niet meer te maken, maar ik zie het wel als ze gezond zijn, net zoals ik het zie als ze ziek zijn Knipoog.

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:53

wat is een gezond paard ? een paard dat helemaal niets mankeert ? dat is denk ik heel moeilijk. Er zijn namelijk maar weinig mensen die aan mijn bruine kunnen zien dat ze niet gezond is- had al arthrose voordat ze ingereden was met advies inslapen. Nu is ze 17 en niemand die het aan haar kan zien omdat ze goed in haar vel zit. En ze heeft geen pijn, dat scheelt natuurlijk ook. (een paard dat last heeft van arthrose wijst namelijk vaak met zijn zere been, gaat vaker liggen, en probeert er niet tussenuit te knijpen als je bijna van een buitenrit thuiskomt omdat ze nog niet naar huis willen )
Daarintegen herken je al heel snel een paard dat niet lekker in z'n vel zit (door ziekte ?)

En ja, ik ben overdreven bezorgd om mijn paard(en) want ik leef al 12 jaar met de gedachte dat ze opgegeven is !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Diortje_vds, Icelandshet, Ilayla, Miekie74, Noblesse_ en 31 bezoekers