Arrrrgh, ondanks dikke deken nog wintervacht!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Arrrrgh, ondanks dikke deken nog wintervacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 19:11

Ik baal hier wel een beetje van!
Ik heb Kore echt bijtijds een dekentje op gedaan, ze stond er zelfs bijna onder te zweten. Nu heeft ze haar winterdek al op, omdat het `s nachts best koud is, en deze ook waterdicht is, en nog heeft ze al best een dikke vacht.... Verward Wel verhaard ze nog steeds heel erg, ik hoop dat het dikke er wat uit gaat dalijk.

Meer mensen last van?

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:18

Da's wel vervelend ja, maar wat doe je er verder tegen hé...

Mijn verzorgpony's staan dag en nacht buiten, met schuilstal zonder deken, dus die krijgen sowieso een flinke wintervacht!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:21

Ik houd ook niet van die dikke wintervachten, maarja, het is wel zo natuurlijk. Ik heb het niet zo op al die dekens.
Als je gewoon zorgt dat je paard na het werken een deken op krijgt komende winter, dan komt het helemaal goed.
Helaas pindakaas moet je dan wel ff wat meer poetsen enzo..
Maar ach, dat hoort er maar bij..!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:22

Hier nog één, maar die heeft ook van de zomer redelijk dik in d'r vacht gezeten.. Nu heeft ze alweer een wintervacht die de meeste paarden pas een paar maanden later zouden hebben, als ze zonder deken zouden staan..
Ze staat dan nog niet onder een winterdeken, maar een dunne deken, eind van de week gaat waarschijnlijk haar winterdeken op, maar staat wel op stal en komt (helaas) niet meer buiten, en in de stal is het een stuk warmer dan buiten..
Moet nu alweer 20 minuten uitstappen voordat ze een beetje droog is.. Scheve mond
En is nu ook weer verschrikkelijk aan het verharen, de plukken haar liggen op de grond.. Verward Zou bijna denken dat het weer zomer werd Tong uitsteken
Ik hoop idd dat ze met dit verharen het dikste van haar vacht weer kwijtraakt en het dan niet weer opnieuw gaat aanmaken.. Scheve mond

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:23

Ja, wij hebben ook een teddybeer op stal staan. De een heeft dat nou eenmaal erger als de ander. Wij gaan er gewoon elk jaar met een scheermachine overheen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:25

ja ik sta ook flink te balen Boos!

was belachelijk vroeg begonnen met zomerdekens.
en had nu al de overgangsdeken van geloof 150/200 grams opliggen.

en laatse twee drie dagen zweete ze eronder,maar toch heeft ze al flinke vacht gemaakt....

baal er echt van.
heb nu dus maar de zomerdeken opgelegd,aangezien het morgen 20 graden word en ze de vacht toch al heeft.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:27

Ewald heeft nog geen deken op, zat tot paar dagen geleden nog super glad in zn vacht maar begint nu licht te verharen. Gooi hem deze week een dunne deken op en zie dan wel. Scheren word het zowiezo wel....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:48

Staat ze op stal?
"s morgens om 7 uur het licht aan (echt fel licht, ong. 1 TL-buis per paard) en om 10 uur 's avonds uit. Het werkt gegarendeerd, omdat je paard geen haar gaat maken als het kouder word. Maar hij gaat haar maken zodra de dagen korter worden.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:56

mijn pony had dat ook.
ze droeg best veel dekens en ondanks dat had ze tog nog een aardige vacht.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:06

beautyfull_mickey schreef:
en laatse twee drie dagen zweete ze eronder,maar toch heeft ze al flinke vacht gemaakt....


Ik ben van mening dat een paard NOOIT, maar dan ook NOOIT mag zweten onder een deken......

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:06

Ik scheer mijn paard altijd, vind ik ontzettend handig

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:27

De zomerdeken ligt er nu over, straks komt een iets dikkere canvasdeken erop. Je moet niet te dikke dekens gebruiken, dat zie je tegenwoordig ook vaak. Een paard heeft het met 15 graden echt niet koud, een beetje vacht is helemaal geen ramp, want anders heb je ze straks continu verkouden.
Verder is de hoeveelheid licht nog meer van belang tegen winterhaar dan de dikte van de deken. Zorg dus voor meer kunstmatig licht.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:30

Marco is ook binnen een paar weken een echte teddybeer geworden, ondanks dat ik er al vrij vroeg een dikke deken op had liggen (omdat de dunnere nog besteld moest worden)...
Ik had gehoopt het nog even te kunnen uitstellen, maar volgende week wordt hij denk ik geschoren

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:39

Vonnie84 schreef:
Ik ben van mening dat een paard NOOIT, maar dan ook NOOIT mag zweten onder een deken......


Ben ik helemaal mee eens .
En als je nu al met een winterdeken begint ,wat voor deken moet ie in hemelsnaam dan op als het vriest?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 20:48

Wat moet ik anders doen om de vacht tegen te gaan??????

Over het licht heb ik geen inspraak, ik sta op een pensionstal. Verder komt ze hele dagen op de wei.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:54

Uhm, gewoon lang laten groeien onder een zomerdekentje en straks als ze verhaart is, gaan scheren.

@Stekelroosje: ik ken genoeg paarden die 7 dekens op hebben in de winter. In hoeverre dat dan nog nut heeft, daar twijfel ik over. Tis iig een heel gewicht wat dan op je paard ligt.
Ik leg altijd, als het echt koud is en ik heb em geschoren, 1 zomerdeken, daarover een wolle deken (of dekbed) en daarover een dikke winterdeken op. Deze 2 onderste dekens laten ook warmte door. Als je 2 winterdekens op elkaar legt, laat de onderste niet echt warmte meer door.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:22

Licht is echt zoveel malen belangrijker om ze kort in het haar te houden dan al die dekens. Als je geen invloed hebt op het licht, dan vrees ik dat je gewoon pech hebt... Mijn ervaring is dat je het echt maar nauwelijks tegen kan gaan als de hoeveelheid licht beperkt is, al zet je een straalkachel in de stal!

Bij ons op stal is het heel erg licht, overdag valt er veel licht naar binnen en tot 22 uur 's avonds brandt de verlichting. Ik heb nu al verschillende mensen gesproken die ieder jaar moeten scheren, maar sinds ze hier staan niet meer. Mijn paard verhaart wel, maar daar komt gewoon weer kort haar voor terug, terwijl hij nu nog onder een ongevoerd dekentje staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:26

Ik ga met Margreet mee. De nachten worden langer en dat is DE reden voor verharen bij paarden.

Ik heb de mijne afgelopen week geen deken opgehad omdat ze die gesloopt had ik en voor 18.00 uur geen paardenshop had kunnen vinden. Maar doordat de lampen lang aanblijven is ze niets dikker in haar vacht gekomen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 21:39

Ja ik kan dat helaas niet zelf regelen... maar aangezien ze de hele dag op de wei staat, lijkt dat me licht genoeg. Verder is het licht idd wel tot een uur of 10 aan `s avonds, aangezien er dan nog mensen zijn.

Ach, we zien wel. Mocht het alsnog te lang en dik worden, dan gaat het er alsnog af. En dan heb ik nog wel een voorraadje dekens om haar warm te houden Knipoog

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:45

Ook hier komt er overdag veel licht binnen en blijven de lichten tot 10 uur/half 11 aan..
Er staan ook zat paarden die nu nog zonder (zomer)deken staan en nog geen haartje teveel hebben.. Het ligt dus ook deels aan de "aanleg" van je paard denk ik en misschien ook aan het feit dat ze voor dat ze bij ons kwam vorig jaar tot november zonder deken dag en nacht op de wei heeft gestaan en toen dus een complete wintervacht heeft aangemaakt.

Maar idd, als het te erg wordt gaat het er allemaal mooi af.. Lachen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:52

Vonnie84 schreef:
Ik ben van mening dat een paard NOOIT, maar dan ook NOOIT mag zweten onder een deken......



alleen voren bij de schouders heel lichtjes,twee daagjes,erna had ik dus meteen de zomerdeken opgelegd Knipoog

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:14

Maar de pony/het paard heeft dus al een aardige wintervacht.Heeft het dan nog wel nut om die deken op te houden.
Zoals die van mij die is dit weekend van het land gekomen en heeft dus een aardige wintervacht al.Ze verhaard volop dus dan heeft het toch geen nut om een deken op te gooien omdat tegen te houden??Of zie ik dat nu verkeerd.Het lijkt mij dan toch nuttiger om het scheermachine er over heen te halen en dan een deken op doen.Dan werkt het toch pas??

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:28

Ik ga met Margreet mee maar volgens mij moet er toch ook nog iets anders gezegd worden wat ik hier nergens lees............

Jullie hebben allemaal al hele warme of meerdere dekens op, weleens bij stilgestaan dat deze dekens te "zwaar" zijn voor je paard?!

Je paard houd zichzelf normaal warm door zijn haren overeind te zetten, da's natuurlijk. Onder een deken wil een paard zijn haren ook omhoog zetten, hetzij om zichzelf op te warmen of af te koelen, dit laatste gaat gepaard met zweten.

Als je nu al een dikke en ook vaak te zware deken op je paard legt kan hij deze haren niet meer omhoog zetten om dat isolatielaagje te kweken, dus wat gebeurd er....................... omdat hij het alsnog koud heeft (*hij kan immers door die dikke deken niet zijn haren omhoog doen) zorgt zijn lichaam ervoor dat zijn haren gaan groeien. Grote fout dus ook van mensen die hun paarden scheren door na het scheren super zware dekens op te leggen waardoor deze paarden vaak meerdere malen per winter geschoren moeten worden.

Beter is dus om een wat langere periode een wat minder zware deken op te leggen, te zorgen dat als de zon lekker schijnt dat je paard lekker even een uurtje met zijn blote velletje in de zon kan staan en pas als het echt continu onder de de 10 graden is (dus ook overdag) dan pas een tussendeken te gebruiken. Mijn paard krijgt meestal niet eerder dan midden of eind November zijn winterdeken op en dan heb ik hem over het algemeen ook nog niet hoeven scheren.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:16

Hmm zit zeker heel veel in je verhaal napoleon. Ik had ook al een stukje in dit topic geschreven over meerdere dekens, maar dan over de isolatiewaarde.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:36

ik heb nu nog geen dikke deken op, maar een deken met een dunne fleece voering erin.
Wat ik wel doe is al heel vroeg met een deken 's nachts beginnen.
Dus eind augustus, begin september al. Bij mooi weer overdag gaat de deken dan af.
Herinner me wel dat ik een paar weken terug (eerste of tweede weekend september volgens mij) 's nachts ook de deken niet heb opgehad. Toen was het 's avonds om 9 uur nog 20 graden.
En ik laat altijd de lampen aan tot 22.00 uur.