Hij is van ons (en spierpijn)LANG

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Hij is van ons (en spierpijn)LANG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 11:43

Zondag hadden we hem al opgehaald van de veulen opfok en gisteren zouden ze hem komen keuren. Als hij goedgekeurd zou zijn, dan zou hij op kosten van de vorige eigenaar gecastreerd worden en dan was hij van ons.

Nou, een twee jarige keuren is een ramp. Hij was nog niet echt onder de hand geweest en vond de vee-arts maar een enge vent.
Met veel geduld, en geknuffel, kon hij dan eindelijk luisteren en voelen. Omdat ie toch wel een beetje diaree had, moest er ook getemperatuurd worden. NEE DUS.
Met geen mogelijkheid mocht hij onder zijn staart komen. Na een kwartier rustig aan, toch maar de praam erbij. Met veel moeite erop gekregen en zelfs toen viel het niet mee. Gelukkig maar 38,5 graden.
Daarna lopen op het harde. Meneer had geen zin om moe te worden en zelfs een longeerzweep maakte geen indruk. Ik moest hem bijna meesleuren. De buigproeven waren nog erger. Voetje geven deed ie bij gratie, maar dan vasthouden....... Draai, draai, draai... en dan met het hoofd dus naar de hoek uitkomen (leuk met wegrennen, maar dat lieg ik). Na zo'n drie pogingen per been toch nog gelukt. Nog even laten rennen in de binnenbak. Weer geen haast, dus probeerde de vorige eigenaar hem maar weer even met de longeerzweep op te jagen. "Nou vooruit dan maar." Hij liet zich twee rondjes opjagen.
GOEDGEKEURD!!!!
Ik de bak in en wat doet meneer? Hij draaft spontaan een paar rondjes om me heen. Heerlijk uitgestrekt. Zegt die veearts: Het is dus een damespaard zo te zien. Haha! Haha!

Nu moest hij dus gecastreerd worden.
Wat een ramp was dat. De arts kreeg de verdoving er niet in. Hij ging gewoon recht omhoog en draaide steeds weg. Toen wilde hij de praam er op zetten, dat lukte dus ook niet meer.
Stijgeren, wegdraaien en weer stijgeren. Het is dat hij zo'n lief ding is, anders waren we allemaal voor rot getrapt. Bij elke stijgering draaide hij zich duidelijk weg van ons, zodat hij ons niet zou raken. Ik had ondertussen geen armen meer over, dus nam de vorige eigenaar hem even van mij over. Die advisserde om de paam in de box om te doen en dat werkte in een keer.
Terug naar de wei en daar het infuus erin. Ondanks de praam nog een heel karwei, maar te doen. Er ging een hele fles in voordat ie omging. Ik gauw op zijn hoofd gaan zitten en toen konden ze aan de gang.
De arts was heel zorgvuldig en legde zijn meeloper alles met rust uit. Alleen ging het iets te rustig. Hij was al op 3/4 van de tijd toen pas 1 bal eruit was. De tweede moest dus wat sneller.
Ze waren met de tweede nog niet helemaal klaar toen ik ze waarschuwde dat er toch wel behoorlijk wat spanning in de nek voelbaar werd. Dus hij nog iets sneller afwerken. Toen hij de kluisters aan het verwijderen was, kwam Neo dus te vroeg bij. Ik werd gewoon gelanceerd van zijn hoofd (volgens een omstander ging ik wel een meter omhoog) en kwam nogal hard op mijn achterwerk neer. Tijdens de vlucht voelde ik dat ik achterwaards ging en heb me gelukkig nog naar voren kunnen werpen, zodat ik niet mijn nek zou breken doordat hij mijn benen over me heen zou gooien. Ik voelde nog een harde klap tegen mijn knie en hoorde verschillende vloeken achter mij.
Toen ik opstond, zag ik Neo door de wei rennen met aan zijn achterbeen nog een kluiter en de stalen ketting. Wat ging hij tekeer..... Recht op de merries af. De staleigenaar kreeg een hartverzakking bij het idee van wat er kon gaan gebeuren. De veearts trok wit weg en zijn meeloper zei alleen; OOHHHHHHH. Vlak voor de linten bleef hij staan en ging staan ETEN. Alle andere paarden buiten waren knettergek geworden. Die renden maar heen en weer, ondertussen maar ssteeds hinniken. Neo bleef gewoon eten. Wij heel rustig daarheen lopen en van alle kanten insluiten. Toen hij de veearts zag, begon hij te briesen. Of ik het niet beter kon proberen. Hij heeft me alleen zondag en woensdag-ochtend gezien, maar toen ik naar hem toeging, kwam hij me tegemoet. Zo lief....
Terwijl ik hem samen met die meeloper (was trouwens een vrouw) gerust stelde, kon de arts de laatste kluister losmaken en hem kontroleren op wonden e.d..
Hij had helemaal niets. OK dan! Onvoorstelbaar.
Toen is de vriendin van de vorige eigenaar met hem gaan wandelen zodat ik mijn knie kon gaan verzorgen. Die klap was dus de ketting die tegen mijn knie is geslagen. Na een half uurtje lopen hebben we hem in de buitenbak gezet en daar liep hij heerlijk relexed rond.

Vanochtend belde ze van de stal even om te zeggen dat hij nergens last van scheen te hebben en ze proberen hem nog even af te spuiten en dan in de buitenbak los te gooien.
Vanavond er maar even langsgaan, als mijn spieren en knie dan enigszins willen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:53

tjee wat een gedoe zeg, maar eind goed al goed.

hoe is het met je knie?

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:21

Wat een gedoe zeg. Kan je een beetje zitten of is je kont helemaal beurs?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:23

Gefeliciteerd met je nieuwe kleine ontmande mannetje! Haha! Enne...arghhh...iekkkk...hellup... na jouw topic zie ik wel een beetje op tegen de castratie van mijn kereltje volgend jaar... Scheve mond Ik denk dat ik maar vast een legertje mensen op ga trommelen om me dan geestelijk en fysiek bij te staan... Haha!

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:23

Mijn kont valt gelukkig mee, die kwam in een giga natte plek terecht (was helemaal doorweekt van achter). Alleen mijn schouders (van het vasthouden tijdens het stijgeren) en mijn knie ( klap van de ketting) doen behoorlijk zeer.

Dat wordt dus niet rijden op Dusica vanavond. Misschien dat longeren lukt, maar ook dat betwijfel ik.

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:28

Vikki: Volgens de veearts is dit voor het eerst zo bij hem gegaan. Hij legde de schuld ook duidelijk bij zichzelf (had na mijn waarschuwing wat meer infuus moeten geven). Mijn staleigenaar (tevens de vorige eigenaar van Neo) heeft ook veel castraties meegemaakt, en die vond deze ook extreem. (Hij was wel blij dat ie niet echt door het lint ging en dus tussen de merries kwam)

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:30

Nou zeg, wat een avontuur *LOL* .

Gelukkig is alles goed afgelopen (op jouw pijntjes na Knipoog Haha! ).

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en beterschap Lachen .

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:37

even voor de liefhebbers:
Afbeelding
Het is een Lipizzaner RUIN (nu dan) van 2 jaar.
Officiele naam: Neapolitano Batosta.
Vader: Neapolitano Capriola F.
Moeder: Dardana

Roepnaam: Neo

zonnetje2
Berichten: 124
Geregistreerd: 14-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:47

Mijn hemel, wat een avontuur!
Dat is even schrikken, opluchting natuurlijk dat ie er niks aan over heeft gehouden, sterkte wil in ieder geval.
Sterkte met je spiertjes en je knie.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:54

Gelukkig alles goed afgelopen, volgens mij kan je er al een beetje om lachen.. Haha!

Is het die zwarte man of die ( lijkt het wel ) roodschimmel?? Haha! Vind ze allebei leuk

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 13:30

Die lichte is het. Hij is een echte Lipizzaner met een behoorlijk ramshoofd en erg lief en knuffelig. Als ie ergens van schrikt doet ie een sprongetje opzij en staat dan weer stil. Leuk als ie zich moet laten zien (niet dus, want je krijgt hem bijna niet aan het lopen als ie geen zin heeft)

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:40

tjee daar be je mooi klaar mee, nog een fijne tijd me je paardje

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:59

Oeh, dat is schrikken zeg !
Wel een prachtig paardje Lachen
Gelukkig dat alles goed is afgelopen !

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:49

Jeetje wat een verhaal. Blij dat alles goed is afgelopen in elk geval. En nog gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst natuurlijk.

Wou je hem ook nog voorbrengen op de keuring dit jaar? kan ik hem misschien ook nog even in het echt zien Haha!

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 20:47

Volgens Henk (zijn fokker/vorige eigenaar/stalhouder) was ie goed om voor te brengen. Alleen ben ik een totale leek op dat gebied. Ik weet niets van keuringen en voorbrengen e.d.. Zal er zeker eens met Henk over praten.
by-the-way, stond jij niet vorig jaar bij mij op de Lipi-stand op de Horse Event?

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:17

wat een verhaal zeg, gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 02:14

Dusi schreef:
Volgens Henk (zijn fokker/vorige eigenaar/stalhouder) was ie goed om voor te brengen. Alleen ben ik een totale leek op dat gebied. Ik weet niets van keuringen en voorbrengen e.d.. Zal er zeker eens met Henk over praten.
by-the-way, stond jij niet vorig jaar bij mij op de Lipi-stand op de Horse Event?


Nope, misschien dat dat Foogul was?
De keuringen zijn vrij informeel. Ik heb avalla een keer voorgebracht, ik heb dat zelf gedaan (wat ik ten sterkste afraad als je geen conditie hebt zoals ik Haha! ) en dat was gewoon erg gezellig dat we toen reservekampioen zijn geworden is ook niet vervelend natuurlijk Tong uitsteken
Voor iemand die verder geen fokker is is het vooral een leuk dagje uit en je paard is weer een ervaring rijker.
Als je henk ladan bedoelt: die heeft toen nog op klompen een rondje met avalla gerend omdat hij was uitverkozen tot de beste voorbrenger Clown

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 11:18

Ja, ik bedoel Henk Ladan. Die foto's op zijn klompen heb ik gezien. Hij was erg trots daarover. Mooi paard trouwens die Avalla.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:28

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en is je paardje in orde! OK dan!

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 11:46

Hij loopt heerlijk te genieten in de buitenbak. Volgende week gaan we proberen hem bij de andere ruinen te introdiceren

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:37

Dusi schreef:
Mooi paard trouwens die Avalla.


Dank je wel, ik hoop dat ik er straks ook nog een heel mooi veulentje bij heb

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:13

Hm, klinkt niet helemaal als een Lipi... Wat een verhaal zeg, wat een onopgevoed geval Scheve mond . Prettig dat hij gecastreerd is in ieder geval, maar ik zal het toch echt iedereen aanraden om het in een kliniek te laten doen. Dat is mij tenminste prima bevallen.

En nu maar hopen dat hij net zo goed wordt als z'n papa...

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 23:47

Ja, dat van zijn opvoeding had ik wel verwacht. Dit is een van de dingen waar je tegenaan loopt als jej je veulen in de opfok zet. De opvoeding is dan niet zoals je hem zelf zou geven. Gelukkig is hij nog jong en kunnen we er snel wat aan doen.
Hij staat nu tussen de drie andere ruinen en dat gaat prima. We zijn nu bijna dagelijks bezig met hem en het zal niet lang duren voor hij wat beter in de hand is.
Aan de manier te zien waarop hij re-ageerde op de praam, had hij hier geen goede ervaring mee. Hij was iig niet gemeen, want als hij stijgerde, draaide hij zich duidelijk weg van de mens. Hij probeerde ons duidelijk te ontwijken.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:54

Een praam werkt bij die van mij trouwens ook averechts; dan gooit ie zich gewoon op de grond. Misschien zijn Lipi's er niet zo geschikt voor Verward