Chippen/Terugkopen bij diefstal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:09

Andere situatie:
- pony met stamboek (en chip!) gestolen, aangifte gedaan bij politie
- pony is door 'handelaar' verkocht op markt voor belachelijk bedrag (200 euro voor een gezonde sportieve uitziende c-pony!!) ... dus mijn inziens moeten de kopers onraad hebben geroken !
- pony is gesignaliseerd door kennissen op een tornooi, dit is doorgegeven aan politie, 'kunnen we niets aan doen' Boos! , mensen willen pony niet teruggeven of verkopen.
- rechtige eigenaren zijn geadviseerd (rechtelijk) de pony te 'ontvremen'
- dit hebben ze gedaan !!
- politie van andere gemeente is geweest nav 2e 'diefstal' maar aangezien 1e eigenaar stamboekpapieren, inentingsboekje, lrv id, foto's van jaren terug, enz enz, kon voorleggen blijft pony hun eigendom !

OK dit is misschien heel sneu voor de kopers maar na veel heen en weer was dit de enige manier om de pony terug te krijgen.
(De 'handelaar' is ge-PV'd voor handelen in gestolen goederen ... er stond een ontvreemde paard op zijn erf!!)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:11

Vippie schreef:

Overigens is 1100 euri ene hele normale prijs voor een fjord, maar NIET op de markt! Dus ik vraag me af of deze mensen dat er daadwerkelijk voor betaald hebben.....


1100 euro voor een ruin (tis toch een ruin?) zonder papier vind ik best veel geld. en als je hem dan ook nog es op de markt koopt vind ik het heeel erg veel geld.

vind het van de politie heel raar dat ze zeggen dat je hem terug moet kopen.
zou me er als eigenaar zijnde nog maar es goed in verdiepen om dat geld terug te krijgen.

en het zou idd belachelijk zijn dat er wordt gezegt dat een chip werkt om je paard makkelijker terug te krijgen bij diefstallen en nou blijkt dat je aan zo'n chip eigelijk helemaal nix hebt.

dus ben nou eigenlijk heel benieuwd hoe het allemaal zit. Verward

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:13

Kamervragen!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:14

Ja, dat lijkt me rechtens juist. "Ontvreemden" heet dan in het recht "revindiceren"....oftewel "je eigendom opeisen".

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:16

In de volksmond heet dat echter gewoon "terugjatten"

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:16

Het lijkt er toch op dat je in geval van diefstal dus beter niet de politie kan waarschuwen, maar dat je zelf maatregelen moet nemen Huilen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:25

manic schreef:
In de volksmond heet dat echter gewoon "terugjatten"


\Volgens mij kun je spullen van jezelf niet jatten Knipoog

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:25

Helaas Socha heb je gelijk. Voor deze mensen waren de politie geen een enkel steun of hulp, en het hele chip identificatie systeem werd ronduit uitgelachen !

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:27

manic schreef:
Fjord wordt uit de wei gestolen, naar de markt gebracht en daar verkocht. Vervolgens vindt de rechtmatige eigenaar het dier terug en moet (volgens de politie) aan de nieuwe eigenaar het bedrag terug betalen wat hij ervoor betaald heeft op die paardenmarkt.

volgens mij las ik iets heel anders in het topic Verward

Fjord wordt gestolen, eigenaar vind paard. eigenaar + "nieuwe" eigenaar komen op politieburo. Politie zegt: "nieuwe" eigenaar mag paard houden tot dief is gevangen en hem terug heeft betaald. "nieuwe" eigenaar zegt: je mag je paard nu gelijk meenemen als je 1100 betaald omdat hij dat op de makrt heeft betaald. Eigenaar stemt toe, betaald en neemt paard weer mee naar huis.

Niet dat ik het er dan wel mee eens ben, maar het is ook neit zo dat ze haar paard terug moest kopen. Ze kon ook wachten tot de dief gevonden was. (als ik het goed heb gelezen Clown )

Dat hoefijzermerkje vind ik wel een uitkomst, alleen waar zit dat? lijkt me niet echt mooi om dat zo op de plek van de chip te zien zitten. En hoe zit dat dan met witte paarden?

Als het mij zou gebeuren zou ik degene die het paard gekocht heeft vragen ipv het hele bedrag te betalen de helft te doen en als de dief gevonden wordt alletwee gewoon weer al je geld terug.
Die koper heeft in princiepe niets verkeerd maar jij ook niet, beide de dupe dus dan is het wel zo eerlijk om het ook samen te delen, niet de een alles en de ander niks. Dus wat die man heeft gedaan vind ik behoorlijk oneerlijk.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:29

Ja ze kon wel wachten totdat de dief gepakt zou worden maar dan zou ie daar bij die man of handelaar moeten blijven staan en dat wou ze niet...wat logisch is

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:32

Revindiceren is iets heel anders dan terugjatten. Als je fiets gestolen wordt en je ziet er iemand mee rondrijden mag je hem niet zomaar van hem afpakken . Tis raar maar waar.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:34

marieketencate schreef:
Volgens mij kun je spullen van jezelf niet jatten Knipoog


In theorie niet... Ik denk dat als je in de praktijk je paard teug gaat halen, bij een wildvreemde de stal binnenloopt en het paard wat daar staat meeneemt en op de trailer zet, je daar nog heel wat gelazer mee kan krijgen.

Ik haal dit even uit het andere topic:

Citaat:
De politie heeft met de officier van justietie gebeld,en die zij dat Jordy bij de nieuwe eigenaren mag blijven tot de dief is gevonden,en hij hun betaald heeft.


Dat zou dus met andere woorden betekenen dat als de dief niet gevonden wordt, je dus naar je paard kan fluiten. En als de diefwel gevonden wordt na een maand of 3, je waarschijnlijk nog even een rekening voor 3 maanden stalling om je oren krijgt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:36

Citaat:
In theorie niet... Ik denk dat als je in de praktijk je paard teug gaat halen, bij een wildvreemde de stal binnenloopt en het paard wat daar staat meeneemt en op de trailer zet, je daar nog heel wat gelazer mee kan krijgen.


maar wat kunnen ze je maken?

jij hebt de papieren enz.
en foto's ed als bewijs dat hij al die tijd van jou is/was.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:37

IcePrincess schreef:
Dat hoefijzermerkje vind ik wel een uitkomst, alleen waar zit dat? lijkt me niet echt mooi om dat zo op de plek van de chip te zien zitten. En hoe zit dat dan met witte paarden?


Het idee is juist dat het visueel zichtbaar is en in het oog springt. Kan dan wel lelijk zijn, maar het werkt wel en is niet weg te halen.

Witte paarden worden iets langer gevroren, waardoor de haartjes niet meer terug groeien. Het wodt dus kaal/zwart.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:39

loulou schreef:
maar wat kunnen ze je maken?

jij hebt de papieren enz.
en foto's ed als bewijs dat hij al die tijd van jou is/was.

Het recht is in de ogen van velen niet altijd rechtvaardig........ dat is het lastige van recht. Je moet je emotie er ook niet bij betrekken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:54

manzano schreef:
dat is het lastige van recht. Je moet je emotie er ook niet bij betrekken.


Waarom niet Verward

Buiten het feit dat ik het ook volkomen onlogisch vind,
de bestolenen is één gedupeerde die "lijdend voorwerp" is (ik bedoel, hij/zij heeft geen enkel actie ondernomen, is alleen slachtoffer) de koper is dan juridisch misschien wel ter goeder trouw maar toch een "meewerkend voorwerp" en wel door zijn eigen actie, nl. een gestolen pony kopen, en zou dus ook gedupeerd nr twee moeten zijn.....

Dus als je de emotie weg laat (en mijn logica er op los laat Tong uitsteken ) dan zou de oorspronkelijke eigenaar "slechts" de helft van het aankoop bedrag aan de koper van het gestolen dier te hoeven betalen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:19

manzano schreef:
Revindiceren is iets heel anders dan terugjatten. Als je fiets gestolen wordt en je ziet er iemand mee rondrijden mag je hem niet zomaar van hem afpakken . Tis raar maar waar.


Klopt, omdat diegene hem te goeder trouw in een winkel gekocht kan hebben. In dit geval komt Jordy niet van een officiele handelaar af en is het jammer voor die mensen, maar hij is gewoon op te eisen....al dan niet met behulp van de sterkte arm (die hier alleen niet erg sterk heeft opgetreden als je het mij vraagt)

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:22

Geloof mij.....heel veel dingen in het recht lijken gewoon onredelijk. En soms zijn dingen voor je gevoel ook echt niet rechtvaardig. Daarom moet je je gevoel uitschakelen, want anders kan je het recht nooit goed toepassen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:23

manzano schreef:
Geloof mij.....heel veel dingen in het recht lijken gewoon onredelijk. En soms zijn dingen voor je gevoel ook echt niet rechtvaardig. Daarom moet je je gevoel uitschakelen, want anders kan je het recht nooit goed toepassen.


Nou, dat valt wel mee hoor....in dit geval is het recht niet onrechtvaardig, het wordt alleen verkeerd toegepast.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:25

Ik denk juist dat het rechtsysteem in Nederland zo'n zooitje is omdat we allemaal zo goed ons gevoel uit kunnen schakelen zodat politie en justitie (en alles daar omheen) zich kunnen verschuilen achter regeltjes om zo niet op te hoeven treden.

en wat Marieketencate zegt, zit denk ik ook wat in! (las ik later pas)

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:33

Daar heeft ze zeker gelijk in (maar dat wisten we al Knipoog). Tja, mijn moeder studeert ook rechten en daar heb ik af en toe ook flinke discussies mee. Soms zit het gewoon raar in elkaar. Maar ja, het is ook altijd maar net uit wiens oogpunt je het bekijkt he. Vanuit dat van iris is het rechtvaardig dat ze hem zo mee kan nemen, maar dat zullen die mensen natuurlijk anders zien.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:39

Ik zou heel graag een chipscanner zien op paardenmarkten en slachthuizen ja. Soms lopen ze ermee rond op endurancewedstrijden, dus zo kostbaar kan zo'n ding toch niet zijn?

Zo'n hoefijzertje op de hals lijkt me wel wat... doen ze hier zeker niet?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:50

ArwenLune schreef:
Ik zou heel graag een chipscanner zien op paardenmarkten en slachthuizen ja. Soms lopen ze ermee rond op endurancewedstrijden, dus zo kostbaar kan zo'n ding toch niet zijn?

Zo'n hoefijzertje op de hals lijkt me wel wat... doen ze hier zeker niet?


Chiplezers zijn voor een paar tientjes te bestellen, heb vaak genoeg advertenties in de BIT etc. gezien.

Hoefijzertjes doen ze iid niet, waarschijnlijk uit esthetisch oogpunt. Nummers op de plek van het zadel vriesmerken (zoals ze in Rusland doen) vind ik ook een goede optie.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:55

Vraagje..... een vriesmerk is toch net zo iets als een brandmerk, alleen dan "verbrandt" de huid door bevriezing ozi Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:08

Ach die van mij heeft lange manen aan die kant, dus dat stoort me niet.

*neemt zich voor om een chiplezer mee te nemen mocht ze ooit naar de markt gaan om wat te kopen*