'k heb er geen lol meer in

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:15

Balou ik kan me helemaal in jou standpunt vinden maar ik kan me ook indenken dat mensen wel een
bepaald doel voor ogen hebben met hun paard en als dat niet meer lukt het plezier verdwijnt maar ik zit zelf zo ook niet in elkaar ik pas me eigen aan de mogelijkheden van mijn paard aan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:17

Ik kan me je twijfels heel goed voorstellen Fitz. En voor alle sceptici hier: het is ook niet eerlijk iets van een paard te verlangen wat hij fysiek niet aankan. Ik vind het een beetje cru om te stellen dat je egoistisch bent omdat iemand baalt dat hij niet kan trainen c.q. wedstrijden rijden zoals hier gebeurt.

De enige zekerheid die je hebt in dit soort periodes is dat ze vanzelf weer voorbij gaan. Schrale troost, want op het moment zelf kun je daar verder weinig mee.

Neem eens een week of 2 een beetje afstand van alles, en kijk eens hoe je er dan over denkt. Ik heb afgelopen voorjaar zo'n periode gehad dat het echt niet leuk meer was. Mijn ouders zeiden toen tegen me: verkoop het spul en kom leuk af en toe thuis voor een bosritje met Zep, en ga gewoon 100% voor je studie/studentenleven. Ik heb het nog geen week volgehouden...

Zet hem op Fitz, just smile and keep riding Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:55

He Leo niet zo twijfelen hoor, het komt vast weer helemaal goed met Fitz..... Je bent nou al zo lang aan het tobben, dat het zo onderhand toch afgelopen moet zijn? Jouw tob-beurt is volgens mij al lang voorbij.... Niet opgeven hoor, het komt vast allemaal weer goed, en je bent zo dol op het trainen en de wedstrijden....

Enne... Balou, niet iedereen heeft een paard om alleen maar te aaien. Als wedstrijden je lust en je leven zijn, is het alleen maar eerlijk tov je paard als het niet lukt om hem dan z'n rust te gunnen, en misschien zelfs wel een ander baasje.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:08

Ooit jaren geleden heb ik echt geprobeerd om te stoppen met de paarden, echt hoor. Uiteindelijk hield ik dat 2 weken uit, langer niet. Aan het eind van het liedje kocht ik een paard, de rest van het verhaal ken je wel.
Van de zomer is ie me bijna ontglipt, bijna. Wat ik toen meemaakte is met geen pen te beschrijven.

Dat laatste heeft er misschien niks mee te maken, maar toch?
Afstand nemen kan misschien helderheid verschaffen of je Fitz wel of niet wilt houden.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:43

Paardrijden is een sport met levende wezens... Elk paard kan wat krijgen. Een gezond paard kan zichzelf een vreemde tik verkopen, of een tik van een ander krijgen, en wat zwakker paard krijgt misschien in een zwakke periode allerlei kwaaltjes, en jij kan in je zwakke periode in een dip schieten...
En als dat dan samenvalt, tja... Dan zie je het niet meer zitten!
Wees eerlijk naar jezelf, en naar je paard. Bedenk dat elk paard kwalen kan krijgen, en waar je paard heen moet als jij hem niet meer wil om die kwalen...
Misschien kun je tijdelijk een ander paardje op wedstrijden uitbrengen zonder dat je dit paard gelijk weg hoeft te doen Misschien is een tijdje rustig aan doen voor hem goed, en kunnen jullie er samen straks weer helemaal tegen... Ik vind het niet noks om in anderhalf jaar, met al die kwalen van de B naar de Z te rijden...

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 08:41

Ik wil iedereen die een positieve reactie heeft gegeven op dit topic graag bedanken.

Met het paard op zich heeft het niets te maken, ik ben gek van Fitz dus daar ligt het niet aan.
Een ander paard kopen is dan ook geen optie.
Als ik Fitz zou verkopen dan stop ik definitief met de paardensport, het is me gewoon niet gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:19

Meis, ondanks dat ik je nog nooit irl gezien heb, geloof ik nooit dat jij dat volhoudt, daarvoor ben je volgens mij veel te leip van dat dier.
Misschien is het idd een goed idee wat Lov zegt, eerst even afstand nemen........
Wat je besluit ook is, succes ermee.

PS Je kunt niet stoppen want we gaan nog een strandrit maken samen. Knipoog

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:26

LEO!!! Idioot!!!!!! Het is je heus wel gegeven!!!! Qua kwalen zit het je (ook gezien je voorgeschiedenis) inderdaad niet bepaald mee. Maar het is je wel gegeven (of genomen, je werkt hard genoeg..) in de sport. Kijk hoe super jullie zijn gegaan samen. Kijk hoe geweldig je hebt gereden op Almelo, gewoon de finale M2!!!! Terwijl je er nog maar net in zat eigenlijk.
Natuurlijk wil jij niet echt stoppen.
En als het weer zo erg is met hoesten, probeer dan echt Rodinde eens. Je geeft nou toch al bergen geld uit aan alles, maar bij haar krijg je echt een heleboel zekerheid. Niet opgeven hoor!!!!
En alles wat hier weer verkeerd geintepreteerd wordt....pffff...niet op letten. Degenen die jou langer kennen weten precies wat kje bedoelt en we weten ook allemaal hoe stapelgek je bent op Fitz. Bovendien, het is ook qua karakter niet bepaald een paard om op een weitje neer te gooien met een schuilstalletje en lekker rust. Hij wil zelf ook presteren. Net als Imi..zo makkelijk om te zeggen, gun hem z'n rust. Die paarden worden van rust niet bepaald beter. Soms MOET het gewoon, maar blijer en beter worden ze er niet van.

Liefs Suzanne

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:51

Niet opgeven, hoor!!! Zou zonde zijn, ik wens je heel veel sterkte!!!
Ik heb ook zoveel problemen gehad met mijn paarden, Ruysdael mijn nieuwe paard hoest nu ook een beetje.
groetjes Monique. Party!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:16

Leotine, je heb 3 weken bij mij gestaan. Je moet eens proberen Fitz als paard te behandelen en niet als een kasplantje. Wordt eens harder!!!!!! Laat hem lekker een paar uur buiten lopen i.pl.v. 2 uurtjes per dag eruit.
Ik was vroeger ook zo en mijn paard had elke keer wat. Nu ben ik veel makkelijker en harder geworden. Ik heb geen hoestende paarden, geen kreupele paarden, ze zijn levenslustig en blij. Elke dag verplicht naar buiten, zomers in het land en in de winter in de paddock met een berg hooi. Ik rij niet meer dan 4 keer per week onder de man. 2 keer per week aan de aan de longe en 1 keer per week lekker alleen maar buiten lopen.
Ik ben wakker geworden, paarden die veel op stal staan hebben doorgaans veel meer problemen dan paarden die veel buiten lopen en waar makkelijker mee wordt omgegaan.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:18

PhiaBink dat noem ik niet hard hoor!

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:24

zo leuk is de paardensport nou ook weer niet, het is ontzettend hard!!!
harder dan de meeste denken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:24

tja, het is inderdaad frustrerend. Iedere keer niet kunnen rijden, maar het geld voor het onderhoud ben je wel kwijt, en dan komen er nog veterinaire kosten bij ook. Ik begrijp je wel. Ik heb meerdere paarden dus ik kan altijd vooruit. De hele zomer ging mijn aandacht uit naar Paddy omdat ik Iones stil moest laten staan. Overigens ging mijn relatie met iones wel vooruit, door het vele wandelen, de vakantie (want zo zag hij het volgens mij). Als je paard iedere keer iets anders mankeert is het misschien verstandig om hem te verkopen. MAar stop niet met de sport! DAT is zonde. Er is niets zo leuk dat je het daarmee kunt vervangen.

sara
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Putte (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:56

Voor mij is paardrijden louter recreatief en ik kan er wel inkomen dat je het op een bepaald ogenblik niet meer ziet zitten om welke reden dan ook. Maar waar ik het moeilijk mee heb is het feit dat er blijkbaar vergeten wordt dat een paard een levend wezen is, dat je zomaar niet aan de kant schuift als het niet meer optimaal kan werken. Ik volg dit forum al een hele tijd zonder zelf commentaar te geven, maar wat mij opvalt is dat er meestal wel gezegd wordt van "ik hou enorm van mijn paard", maar als puntje bij paaltje komt, moet het weg wegens niet meer sportief genoeg. Meestal moet het dan plaats ruimen voor een ander en "beter" paard, omdat het houden van 2 paarden financieel niet haalbaar is. Allemaal goed en wel maar bezin eer ge begint. Ik zou mijn paard niet kunnen wegdoen omdat het "niet voldoet aan mijn verwachtingen", daarvoor zie ik mijn dieren te graag en dat geldt niet alleen voor mijn paarden maar ook voor mijn honden (die enkel gezelschapsdieren zijn), mijn schapen, mijn geiten, mijn kippen, mijn eenden en vroeger ook mijn poezen (die ik helaas op 16 en 18 jarige leeftijd heb moeten laten inslapen).
Ge weet nooit waar ze terecht komen en hoe ze behandeld worden. Trouwens, uw familieleden aanvaardt ge ook hoe ze zijn. En voor mij maken mijn dieren deel uit van mijn familie, ge krijgt er zoveel voor terug. Maar ja, wijsheid heeft waarschijnlijk ook wel met leeftijd te maken.
Ik bedoel het voor niemand persoonlijk maar ik kan niet mee in die gedachtengang.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:26

Tja ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is dus voor iedereen weer anders. Ik kan me Fitzroy's gedachtengang best voorstellen, dat wil niet zeggen dat ik hetzelfde zal doen.

Als ik echt snugger was verkocht ik mijn beide paarden en kocht er 1 goede voor terug, maar ik peins er niet over, ik ben veel te gek op ze. Een ander zou dat echter wel doen en daar is niks mis mee, want je betaalt wel elke maand een hoop geld aan dat dier. Iedereen haalt zijn motivatie weer ergens anders uit, maar is dat dan meer of minder slecht?

Voor mij zijn mijn paarden alles, ik denk niet dat ik ze weg zou doen als ze van alles zouden gaan mankeren, maar ik weet niet hoe lang ik daar zo over zal blijven denken. Het leven is nou eenmaal niet zwart-wit! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:52

Het is zeer zeker niet zwart wit, daarom is het ook zo moeilijk. Als je geld zat hebt, of als deze hobby niet zo duur was, kocht je er gewoon effe een goed paard bij. Maar willen rijden maar niet kunnen en wel zoveel geld kwijt zijn, een zakelijk en verstandig iemand doet zo'n paard eruit. Iemand die een paard als familielid ziet zal dat niet doen. Dat verschil is er dus in mensen. Ik kan het voor mezelf niet makkelijk bepalen, ik verkeer in de grijstinten. Iones heb ik al heel lang, mocht die nu iets krijgen, dan nog deed ik hem er niet uit. die blijft gewoon.

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 18:46

Ik kan het natuurlijk toch niet nalaten om een reactie te geven op bepaalde mensen.

Iedereen denkt altijd van zichzelf dat zijn/haar paard het bij hem het beste heeft, maar wie zegt dat dit zo is? Er zijn zat mensen die goed voor hun paard zijn dus ik zie niets verkeerds in het verkopen van een paard aan een particulier.
Ik zou niet weten waarom een paard daar slechter van zou worden. Paarden zijn geen mensen hoor, hoewel veel mensen er wel zo mee omgaan. Als ze te eten krijgen vinden ze het allang best.
En met de volgende eigenaar bouwen ze ook weer een goede band op.

Trouwens het uitgangspunt van mijn topic was de dip waarin ik zat en hoe ik mezelf weer een beetje kon oppeppen.
Er zijn een aantal mensen wel errug off-topic gegaan .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:35

weer on topic dan maar.
Je hebt dit eerder overwonnen en steeds kwamen Fitz en jij weer terug en steeds weer beter toch?
Je hebt zoveel voor dat paard gegeven en zoveel met hem beleefd, die wil je toch niet wegdoen? Bovendien kun je niet zomaar stoppen met de paardensport, jij niet, want het zit in je hart.
Het 'na regen komt zonneschijn' is altijd weer waar, nu ook.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:48

Dipje????? Neem een chipje.
Nee, ik bedoel, kijk het nog even aan joh, na regen komt zonneschijn. Ook na een hele zware bui!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:38

Tja Fits wat kan ik nog toevoegen na al deze reacties?
Andere DA aanbevelen die wat op kweek zet zodat de DA weet welk beest er aangepakt moet worden?

En bedenk je bent niet alleen in je paardenleed!
Ik zou net weer Z gaan starten komt mijn merrie kreupel uit de stal vanochtend Frusty gister erg fris in de natte wei Boos!
Ik heb haar nog gewaarschuwd ,als je maar niet kreupel bent morgen.
Dus nu weer pas op de plaats en wedstrijden afmelden bah Verdrietig
Het gaat weer over heus ,geef niet op .Ik tenminste niet (omgeving al wel Verward )

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:43

Stel je zou je paard weg doen, wat moet je dan ineens met zoveel vrije tijd? Schijnheilig

Als paarden je een beetje in het bloed zitten, en uit jouw eerdere verhalen op te maken is dat zeker het geval, dan kan je niet ineens zonder.

Maar wat al een aantal andere mensen voorgesteld hebben, neem tijdelijk een beetje meer afstand. Laat iemand waar je op aan kan de verzorging tijdelijk overnemen. Wedden dat je dat niet eens een paar dagen vol houdt, dat je toch echt weer naar je paard toe wilt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je na veel tegenslag het even helemaal gehad hebt. Maar neem alsjeblieft geen overhaaste beslissingen, neem een beetje afstand en wie weet kijke je er dan weer veel positiever tegen aan.

Voor de echte paarden fanaat is stoppen gewoon geen optie. Knipoog sterkte!

traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:41

Verward ik kan me best voorstelle dat je verward word van het niet rijden en zo,, ik had een zelfde probleem,, in mijn geval zat ik met een paard dat het verdomde om in een trailer te gaan of opgezadelt wilde worden,, ik had de moed opgegeven maar toch iederekeer wat probeeren en nou kan ik haar in een trailer doen en met behulp van een nieuw zadel kan ik haar ook goed rijden dus wedstrijden kan ik nou gaan doen,,eindelijk!

kop op de lol komt van zelf terrug als je er even niet op let!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:48

Heel veel sterkte en denk heel goed en heel lang na voor je een beslissing neemt!
Je weet hoe ik ook met Fie heb getobt, die heeft volgens mij ook alles gehad wat er rondzwerft aan virussen en die wordt nu ook wat sterker. Dus wie weet is er nog hoop...

Ik ben benieuwd wat de veearts zegt. Fie heeft 'ie er ook aardig bovenop gekregen met 'r gehoest, dus er is vast nog hoop!

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je er vrselijk de balen van hebt. Even tobben met je paard kan iedereen gebeuren, maar het moet niet te lang gaan duren en te vaak voorkomen.
Ik hoor mezelf ook nog roepen toen Fie weer kreupel stond toen we samen met de paarden een week naar Kootwijk zouden gaan, als ze goed is gaat ze er gelijk uit!! Maar toen ik eenmaal weer ging rijden...


Succes!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:45

Phia, dat 'harder' worden aleen is vaak niet de optie. Mijn paard is echt gehard, staat als het even kan dag en nacht buiten zowieso gaat die iedere dag er ongeveer 8/9 uur uit. Maar hij heeft echt iedere keer wat. Ik ben opzich niet 'zielig' of 'tuttig' met paarden, een paard is een paard hoor, geen mens en hij gaat maar lekker naar buiten. Maar ondanks dat hoest die vaak, of heeft weer een andere kwaal. Dus ja...

Fitz, wat ik al zei ik zou nog even alles rustig doorspreken met iemand en nadenken. Als je hem echt weg wilt doen heb je hem zo verkocht. Ik ben het met je eens dat je hem niet moet gaan vermenselijken, een paard betekend vaak meer voor ons, ipv van andersom. Ook al willen wij zo graag denken dat het niet zo is. Krijgt die op tijd z'n voer, verzorging, prima, paard is gelukkig. Wat dat betreft vind ik je echt heel realistisch, dus ik denk ook dat je uiteindelijk de juiste beslissing kan maken.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:18

He fitzroy,

Hoe is het nu??? Ik hoop dat je een beetje over je dip heen bent??? En dat je de juiste beslissing maakt!!! Succes!!!
En...vergeet niet hoe goed jullie samen gepresteerd hebben, dat is echt super!!!
Groetjes Monique.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, Avatar22, Claudia1993_, Flip00, Grassh0pper, ikkedus, J30d, Jara, Mieke, MiekeFS, noordje, Punz, tjee en 105 bezoekers