Hoe manen v. arab in tempo mooi laten groeien??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Hoe manen v. arab in tempo mooi laten groeien??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 16:20

Hoi allemaal. Mijn paardje had toen we hem kregen dooie manen. Heel dun enzo aan de onderkant. Ik en mijn zus willen ze nu lang laten groeien, maar ze zijn nu op een verschrikkelijke lengte... omdat zijn nek heel dun lijkt nu, ziet het er heel erg uit als een sloeber... en dat istie absoluut niet Schijnheilig haha

Misschien dat jullie tips hebben om ze mooi te laten groeien.. dus zonder dat hij snel dode puntjes krijgt...


Ik hoop dat iemand nog paar gouden tips voor me heeft...

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:30

het klinkt mischien domd, maar mijn optie zou izjn alles eraf knippen, dan krijgen ze mooie en volle manen trug !

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:18

horsewisper schreef:
het klinkt mischien domd, maar mijn optie zou izjn alles eraf knippen, dan krijgen ze mooie en volle manen trug !

klopt!!
Maar als je ze bij punt. de onder kant elke keer dan blijft het ook vol en dan houd je de dooie punten er uit!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:27

gewoon alles kort trekken met een speciale trekkam. nooit afknippen
en dan groeit het mooi en vol terug. duurt wel ff maar ja geduld is een schone zaak!!!!!!!!!!

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:01

ik zou de dooie punten er gewoon afknippen, doe ik ook altijd bij m'n pony!! moet je maar 's in m'n profiel kijken wat een mooie manen mijn pony heeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:40

Ik snijd de punten van mijn arabje af en toe bij. Als de punten sliertig en dun worden gaat er gewoon een stukje vanaf

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:00

inderdaad, wat de rest ook zegt, ze nu flink inkorten en dan bijhouden terwijl het weer gaat groeien. Een versnel middeltje is er helaas niet...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:29

geen onderpunten knippen, maar gewoon de hele boel eraf, opnieuw laten groeien, en voorasl.. afblijven! dan niet steeds de manen borstelen of kammen, vooral arabieren hebben van nature vaak dunne broze manen die snel afknappen. bij klitten met je vingers loshalen, en af en tie wat antiklit erin. Geloof je niet dat dit werkt? kijk eens in m'n profiel, m'n paard heeft d'r dikke manen tot de grond hangen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:58

lowara schreef:
geen onderpunten knippen, maar gewoon de hele boel eraf, opnieuw laten groeien, en voorasl.. afblijven! dan niet steeds de manen borstelen of kammen, vooral arabieren hebben van nature vaak dunne broze manen die snel afknappen. bij klitten met je vingers loshalen, en af en tie wat antiklit erin. Geloof je niet dat dit werkt? kijk eens in m'n profiel, m'n paard heeft d'r dikke manen tot de grond hangen.....


Je moet de manen juist wel elke dag borstelen en kammen om te voorkomen dat ze gaan klitten. Lijkt me beter dan 1x per week een hele bos klit te moeten ontwarren eerlijk gezegd...
En ik ga de manen niet vlechten, een keer schuren en er ligt een hele vlecht af.

De manen van mijn arabier zijn hardstikke mooi en vol, ik borstel ze erg vaak. Eerst antiklit erin, en dat heel voorzichtig doorkammen met een ijzeren kam.

De sliertige dooie punten haal ik er wel af want dat is echt geen gezicht

kiwispirit

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:12

alles er eerst af scheren en dan groeid het vanzelf wel weer goed aan. Moesten wij ook doen bij een shet die dooie manen had en nu is het een mooi bos vol haar Lachen

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:14

je wil ze graag snel laten groeien? dat kan natuurlijk niet zomaar;)
wat ik wel weet is dat als je de manen vlecht de kans op beschadiging van de haren afneemt en dus de manen langer worden. als je de manen vlecht worden de manen bij de schoft sowieso langer omdat het paard er daar dan niet meer op kan gaan liggen. mijn ervaring er dus de manen altijd in een vlecht houden zo worden ze langer en dikker.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:11

Citaat:
Je moet de manen juist wel elke dag borstelen en kammen om te voorkomen dat ze gaan klitten. Lijkt me beter dan 1x per week een hele bos klit te moeten ontwarren eerlijk gezegd...
ik heb er zelden klitten in, vroeger ook niet, toen ze nog los hingen, dankzij de antiklit. elke keer borstelen en kammen beschadigt de manen juist. waarom denk je dat er in al die boeken staat dat je de staart van het paard moet uitplukken ipv met bv een ijzeren kam erin? bij korte manen is kammen niet erg, maar bij lange manen... gruwel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:37

lowara schreef:
ik heb er zelden klitten in, vroeger ook niet, toen ze nog los hingen, dankzij de antiklit. elke keer borstelen en kammen beschadigt de manen juist. waarom denk je dat er in al die boeken staat dat je de staart van het paard moet uitplukken ipv met bv een ijzeren kam erin? bij korte manen is kammen niet erg, maar bij lange manen... gruwel....


Nou, als ik ze een keer niet uitborstel heb ik wel meteen klitten (van die 'rolletjes'), ook met alleen antiklit erin.
Als het kammen de manen beschadigt, waarom zijn de manen van mijn arabier dan zo lang vol en gezond? Verward
Het is niet zo dat ik de kam er doorheen ros hoor, ik haal de ergste klitten er met mijn vingers uit, de rest kam ik heeel voorzichtig plukje voor plukje door zonder er ook maar 1 haar uit te trekken.