Wild Hengstenveulentje!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Wild Hengstenveulentje!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:37

Hallo ik had eigenlijk een vraag...

Ik was gister bij mijn vriendin dr verzorgpaardjes. Een Shetland merrie en haar hengstenveulen. dat veulen is nu 2,5 maanden oud. Maar er is van het begin af aan niks mee gedaan. dom natuurlijk, maar daar kan mijn vriendin ook niks aan doen. Ze is nieuw daar. Maar het is een beetje een vreemd beestje; Als je naar um toe 'loopt' bokt ie naar je en rent ie daarna heel hard weg. Verward Maar als je in het gras gaat zitten, komt ie meteen naar je toe, en besnuffelt ie je van top tot teen. Dat is wel goed geloof ik. Maar dan kun je um aaien tot z'n schoft, verder niet...dan loopt ie weer weg. Maar dan kroel je met um, en dan denk je dat je iets hebt bereikt, dan sta je op (dan ben je groot en eng) en kom je weer terug, maar dan moet je weer helemaal overnieuw beginnen. Niet dat ik dat erg vind, ik heb wel geduld, maar het is op een gegeven moment toch wel irritant Scheve mond En hij heeft nog nooit een halster omgehad, dus je kan 'm ook niet pakken. Volgens mij alleen met grof geweld Knipoog. dus... Weet iemand wat mijn vriendin (of ik) hieraan moet doen???
Thanx

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:45

Heel veel geduld hebben... Haha! *LOL*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:46

Niets, laat maar opgroeien in een kudde. Dan wordt hij wel mak gemaakt door de merries.

En anders gewoon heeeeel veel geduld hebben. Met geduld kom je overal!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:46

Bij de pony's waar ik vroeger veel kwam werd er op een gegeven moment ook zo'n trutje geboren.
Ze was dan iets ouder (bijna een jaar) en ook wienig in de hadn geweest.
Soms presteerde ze het zelfs steigerend op je af te komen.
Ik kwam er toen nog maar zelde, dus heb er zelf niets mee gedaan, maar toen ik enkele maanden later weer kwam was ze veranderd in een rustige kroeldoos. Er is dus nog hoop! Knipoog

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:48

Gemma schreef:
Heel veel geduld hebben... Haha! *LOL*


Ja maar wat moet je dan doen tijdens het geduld hebben???

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:56

je moet gewoon telkens opnieuw proberen en op een geven moment is het gewoon klaar breng he maar naar zo'n jonge hengsten kudde daar leert hij wel van en anders ff in een hoek drijven en halster om en vast zetten want hoe ouder die word hoe sterker ook

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:59

marije86 schreef:
je moet gewoon telkens opnieuw proberen en op een geven moment is het gewoon klaar breng he maar naar zo'n jonge hengsten kudde daar leert hij wel van en anders ff in een hoek drijven en halster om en vast zetten want hoe ouder die word hoe sterker ook


Het is een shet dus supersterk zal die niet worden. natuurlijk wel sterk, maar niet als een paard bijv. Maar de eigenaar heeft alleen de merrie en het veulen. In de verre omtrek geen hengstenkudde te bekennen. Maar evengoed bedaknt voor je advies. Lachen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:12

je neemt het halster, maakt je dus klein, pakt hem om z`n nek(hij deunst dan achteruit, opzij bokken stijgeren) je hem vast, doet het halster om, en probeert het te verstellen,(als het te groot is) nouwe, klaar is kees. end na aan het einde van de dag haal je hem weer af, en gefe je hem wat bix, of ene appeltje ofzo.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:44

Een maandje geleden kwam er een nieuwe Shetlandmerrie en veulen bij mijn verzorgpony's. Ze waren totaal onhandelbaar. Dat kwam deels ook doordat een van mijn andere verzorgpony's die merrie steeds beet en die merrie durfde niet bij ons te komen omdat ze dan een bijt kreeg. Maar toen heeft ze een maand apart gestaan. Ik ging gewoon elke dag uren bij haar in de wei zitten. Veulens zijn zo nieuwschierig...ze kwam toch kijken en later die moeder ook. Later legde ik was lekkers neer en toen was het zo dat zodra ze mij zagen ze naar me toe kwamen. Maar ik kon ze nog niet aanraken. Met de merrie was dat snel goed...ik kon haar krabbelen op de schoft en ze was eigenlijk superbraaf...maar ze was gewoon zo bang geweest voor de bazige merrie. Het veulen niet...die vond het ook eng als je stond, maar met heeeeeeeel veel geduld komt ze nu altijd brutaal naar ons toe. Alleen ze durft geen halster om...wel al een oude koeienband...maar daar kan je haar niet aan vast pakken want dat steigert ze en valt ze zo achterover. Maar elke dag proberen we het weer...heel rustig en nooit te lang achter elkaar en altijd na het oefenen iets laten gebeuren wat ze wel leuk vind...

Gewoon geduld hebben.....of inderdaad in de kudde zetten

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:12

inderdaad veel geduld hebben
telkens weer bij hem gaan zitten, op 1 knie of op je hurken(zodat je als het nodig is snel weg kan )
en praten en aaien maar
gewoon stug volhouden tot hij snapt dat jullie niets eng zijn
dan voorzichtig aan halster om gaan proberen te doen
maar alles op je dooie gemak
je kunt beter nu heel veel geduld hebben ipv met grof geweld gaan werken
heb je later profijt van

dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:00

mss is het handiger om aan een ander veulen te geraken dat wel tam is en dat veulen heel veel aan te halen ed. veulens leren veel van elkaar !

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:01

hmmm veel shetlandhengstje's zijn soms noch sterker dan gewonen paarden hoor

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:20

Heb ten eerste heel veel geduld!
Je moet proberen zo veel mogelijk met hem bezig te zijn!
Bv door in het gras te zitten want dan komt hij bij je, praat tegen hem zodat hij je stem gaat leren kennen niet opstaan ofzo lkkr zitten en kroelen.Neem na een week een klein halster mee en laat hem dat maar zien als je in het gras zit laat het hem maar vast pakken en wat hij er ook mee doet weer niet opstaan...Maar probeer dat helster een beetje over zijn neus te doen....elke dag iest verder toct die om zijn hoofdje zit...Maak het halster vast maar alles zittend!!!!
Laat hem maar dag en nacht met dat halster om staan neem na een paar dagen een halster touw mee en ga weer ff lkkr zitten en maak hem is vast aan het halster gewoon zitten bij hem want dat vind hij niet eng....
Dan ga je langzaam op staan per dag een stukje meer...
Eerst op je hurken en dan steeds iets verder maar houd hem vast hij zal wat angstig zijn daarom heel voorzichtig maar zorg dat hij niet weg kan lopen...Sta je naast hem dan kan je hem weer kroelen maar daar waar hij wil...Dat doe je zo een paar dagen en dan pak je er een keer een borsteltje bij en probeer je hem wat te poetsten maar denk nou niet zo gister kon ik naast hem staan dus vandaag ook je zal het op moeten bouwen.

Heel veel suc6!!Het gaat je lukken!!

GEDULD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 13:10

Hardstikke bedankt!! Lachen