omgaan met prestatiedruk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:20

Een 5 jarige die al zoveel moet presteren zal op een gegeven moment in de staak gaan.
Ik denk dat je jezelf wat moet aanpassen en deze pony een tijdje rust moet geven.
Het gaat tenslotte ook om het welzijn van een dier.
Een tweede pony is misschien een optie maar neem dan een oudere ervaren pony die al die druk van de wedstrijden wat beter aan kan.
En je huidige pony verkopen zal alleen maar een tijdelijke oplossing zijn.
Als je je pony geen rust geeft zullen eventuele andere pony's op een geven moment ook niet meer willen.
Zelf werk je toch ook niet het hele jaar door. Je bent ook wel eens aan vakantie toe.
Je geeft zelf al aan waar de problemen liggen dus is het ook aan jou om dit op te lossen, je pony kan er niks aan doen.
Je zegt zelf dat je in het begin alles won, als jij die pony nou ff de tijd geeft dan komen jullie er wel weer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:25

Ohoh Kelly, alvast sorry voor wat ik nu ga zeggen, maar hou maar in gedachten dat ik een virtueel overdraagbaar demente Ouwe Bokker ben:

Het is je leeftijd meid, het gaat wel over. Je zult zien dat je wel wat meer rust vindt als je wat ouder wordt.

Sorrysorrysorry, ik weet dat ik dit ook nooit wilde horen toen ik 15 was en hetzelfde probleem had, maar nu ben ik zelf het dubbele en weet ik dat m'n moeder gelijk had... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:13

tja, hier nog zo'n bejaarde Bokker en natuurlijksluit ik me helemaal aan bij tante Sonja Haha!

Probeer eens uit te zoeken wat je nu echt leuk vind aan paarden. Sterkte er mee Kelly.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:57

Ik ben een iets minder bejaarde bokker, maar ik ben het wél eens met onze oma's (DUIK }> ).
Ik heb dat zelf ook gehad, zo'n drie jaar geleden. Zelfs m'n instructrice kon zeggen wat ze wou, als zij zei 'hij loopt netjes zo!' had ik altijd wel weer iets terug van 'maar het voelt bagger' ofzoiets. Op de wedstrijden ging het niet, ik had echt het gevoel dat ik het nooit zou leren en dat ik beter op tennis kon gaan oid.....gelukkig heb ik dat niet gedaan, en alles is uiteindelijk nog redelijk goedgekomen, vind ik zelf.....kijk nog even naar m'n onderschrift en ga dan gewoon lekker rijden met je beessie, denk erom, je doet het voor je plezier hoor! Als jij er geen plezier in heeft, heeft je pony dat ook niet. Ga eens wat vaker het bos in misschien, een keertje springen, longeren, doe dingen die jullie wel goed kunnen......gewoon een poosje rustig aan, en dan zul je zien dat het allemaal goedkomt. Je pony is pas 5, je hebt alle tijd!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:29

Ik ben dus kennelijk nog iets ouder en moet me ook heel erg bij de oma's aansluiten.
Als ik nou een hele hatelijke opmerking mag plaatsen: waarom koop je geen motorfiets?
Ik wil hiermee zeggen dat je met een levend wezen omgaat, die een gevoel heeft, een humeur heeft en dus de ene dag ook wat meer kan en wil dan de andere dag. Bovendien is ie pas vijf, ze verwachten van jou toch ook geen topprestaties op olymisch niveau?
Bovendien is er meer in de wereld met paarden dan alleen wedstrijden. Minder eisen stellen en je zult zien dat het weer goed komt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 00:05

Tsja Ikke, maar dat minder eisen stellen kan op zo'n punt veel moeilijker zijn dan het in theorie is....ik ben het in zekere zin wel met je eens, voor de pony is het natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Bij jezelf beginnen, dat is zeker het belangrijkste.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 02:58

Toen ik 16/17 was, heb ik ook zo'n fase door moeten maken. Iedere week op concours en het was nooit goed genoeg. Dikke stress, tranen met tuiten... en je bereikt er helemaal niets mee, want zoals je zelf al aangeeft blokkeert het alleen maar.

Ik heb toen het geluk gehad een aantal fijne mensen tegen te komen die me weer een beetje de goede richting uit hebben geduwd. Welke richting dat is, is voor iedereen anders.

Mínder eisen stellen is volgens mij niet zo eenvoudig, ándere eisen stellen is misschien wel een optie. Zo heb ik geleerd te gaan denken vanuit de opleiding van mijn paard. Daarin boek je successen, en die komen dan op concours vanzelf tot ontplooiing. Een motorfiets kopen is volgens mij geen oplossing. (bovendien mag jij daar de weg nog niet mee op Haha! )

Blijf in jezelf en je pony geloven en laat je niet op de kast jagen.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 09:17

Ik ben ook een oma Haha! , maar ik heb wel een andere mening dan de overige oma's.

Ook ik kan enorm balen als ik lage punten heb.
Je wilt nou eenmaal zo goed mogelijk presteren op wedstrijden, anders hoef je net zo goed geen wedstrijden te rijden.
Alleen kan ik het wat beter relativeren en dat zal wel in de leeftijd zitten.
Ik kan ook enorm blij zijn met in de training gewoon lekker rijden en krijg daar ook een kick van.
Tja, en als het op wedstrijden niet goed gaat, even slikken en gewoon weer doorgaan .. er zijn zoveel wedstrijden tegenwoordig!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:29

hoi,waarom een andere pony nemen als het op je eigen pony al niet lukt?zou het dan op je andere pony wel lukken? mijn advies:stop is een tijdje met wedstrijden,want je hebt ook nog een jonge pony,
doe is wat anders als alleen maar rijden,wissel af ,snap je? bijv,af en toe is een laag sprongetje longeren, dagje vrij... anders wil je pony straks helemaal niks meer.....

ik weet precies in welke fase je zit,
ik heb ook een jong paard,en was ook errug prestatie gericht,
op een gegeven moment wilde hij ook niet meer,
nu spring ik 1 x in de week,
2 x longeren,
de overige dagen rij ik of gaat ie los...

het is even wennen maar ik heb zo iets,
als mijn paard maar gelukkig is..
wat heb je aan een ongelukkig paard als je maar wedstrijden rijdt en hoge prestaties haalt....
ik heb dank zij mijn instructrice nu een heel ander beeld van mijzelf en van mijn paard..
nou ik hoop dat je hier wat aan hebt...
in ieder geval succes ermee....... Party!!

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 16:38

Hoi Kelly!!,
Komt die prestatiedruk vanuit jezelf (hoor mij nou) of doe je het voor je ouders,...(zo van, jullie gaven mij een pony, dus...)?
Ik snap ergens wel wat je bedoelt, ik zit op dit moment ook in de oliebol, ik twijfel aan alles, huil constant zomaar om nix (en ik ben de 'jaren' toch al gepasseerd (bedoel daar nix mee)
Maar op school, ik weet niet wat je doet maar misschien is het te zwaar: èn de druk ivm rijden èn school? Ikzelf zit ook in de situatie dat iedereen van mij verwacht dat ik het goed doe en afstudeer dit jaar maar ik zie het ff niet meer zitten.

Misschien helpt het als je hierover eens met iemand gaat praten (weet dat dit heel moeilijk is), je moeder weet blijkbaar al dat er wat is.(wees blij)

Nog een ding, als je je pony nu wat 'rust' gunt zal je er binnenkort veel meer plezier van hebben omdat het dan beter gaat. Dat is niet opgeven ofzo, dat is respect tegenover je pony(niet verkeerd opvatten, hé)

In ieder geval, nog veel sterkte!

je sloot je ogen, het werd donker maar de mist bleef... morgenvroeg trekt hij op maar jij zal de zon niet meer zien...

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:58

Nee hoor, je bent niet verwaand, het is nog veel rampzaliger, je bent een perfectionist. Breek me de bek niet los hoe vervelend dat is want ik ben het ook. Gelukkig kan ik er nu mee leven, en er zelfs wel eens om lachen, maar het kan heel lastig zijn. Tip: join de NVVR, ja daar is ie weer, en doe er actief in mee.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:59

hoi,

ik ben ook 15 en zit ook in 4 vwo.

IK heb wel hetzelfde als jij, dat ik altijd wil presteren. op school heb ik precies hetzelfde als jij.

qua paarden denk ik dat ik veel strenger ben opgevoed. Ik heb altijd geleerd nooit te huilen na een proef of parcours. Dit heb ik van me trainer en ouders geleerd. Maar in ieder geval, huilen heb ik een hekel aan als je dat daarom doet. hier moet je echt mee stoppen. Met het willen presteren met paarden: denk eraan dat je wel kan winnen, terwlij je paard slecht liep. Ik zou liever hebben dat me paarden fijn lopen, en dat ik wel een punt heb, maar geen prijs. Het altijd willen presteren is opzich wel heel goed. Maar je moet je er niet zo druk over maken. Ik ga altijd met 3 paarden op wedstrijd, dus dan gaat er altijd wel 1 wat minder. Daar moet je mee om leren gaan, Maar ja, ik ben ook anders opgevoed.

Over dat overspannen zijn: dat kan wel, dat ben ik ook lichtelijk. Ik rijd 4 paarden per dag+ school ( 4vwo)+ de ziekte van Pheiffer. Maar ja, je moet gewoon met jezelf om leren gaan. Dus meer over jezelf nadenken.
succes!!
_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-11-08 20:23 ]</font>

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:16

hee kelly, het lukt misschien niet omdat je er misschien te negatief op zit. Over een 2e pony: het kan helpen, maar ook de 2e pony kan op een bepaald punt vast gaan hangen.

maar ja, het is het proberen waard. sorry voor je dat jeje zo oliebol voeld.

Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, fransje23, Goldwynn, Jeska2, LolaTFB, loowny, MiSzNiTa, Myrthe_bz, nick_en_ik en 139 bezoekers