Geschrokken! van Pris!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Geschrokken! van Pris!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 09:38

Hallo
Even een verslagje van gisteren. Mijn paard wil soms niet supergoed komen in de wei. Daarom hadden ik en een vriendin besloten om haar in de binnenbak te doen en dan beetje grondwerk (zij weet hoe dat moet). Toen ze amper de zweep gebruikte ging Prisca al rennen enzo en liet ze de zweep gewoon helemaal naar beneden. Maar Pris bleef rennen. Op een gegeven moment ging ze telkens in dezelfde hoek bij de uitgang stilstaan. Dus toen met de zweep wel daar wegjagen want dat mag ze niet. De ene keer ging dat goed. Maar daarna sprong ze zo vanuit stilstand over het schot! Scheve mond Verward
Doordat ze vanuit stilstand sprong haalde ze het niet (was gewoon normale hoogte bakrand (denk even hoog als de onderdeur van een box). Ze bleef hangen met dr achterbenen en heeft zichzelf er toen echt over getrokken.
Gelukkig vind ze het gras dan wel erg belangrijk wat op het erf staat en is ze dat gaan eten en kon ik haar daarna pakken.
Maar nu heeft ze dus allemaal wondjes aan dr benen. Ik heb gelijk de DA gebeld hoe ik het moest behandelen. Hij zei schoonspuiten en betadine erop. Dusd at heb ik maar gedaan en daarna weer in de wei gezet (dat raadde de DA aan).
Ze heeft ook best een grote wond bij haar uier in de buurt. Daar zat ook telkens nog een beetje bloed op. Gister wel goed schoongemaakt en betadine en uierzalf (tegen de vliegen) erop gesmeerd. Maar ik kreeg meer bloed aan de zalf dan zalf aan de wond. Het is niet dat het zo ernstig bloed maar er zit gewoon een laagje op zeg maar.
Vanochtend nog even wezen kijken. Het was ietsje dikker en er zat nog steeds beetje bloed op. Denk dat ik vanavond maar weer even de DA bel als het nog zo is. Scheve mond
En daarna paste mijn nieuw gekochte 2ehandsdressuurzadel ook niet
Ik hoop dat het vanavond beter met die wond op haar uier is. De andere wonden maak ik me niet zoveel zorgen om want die zijn allemaal heel schoon en zien er mooi uit.

Ik ben me echt rot geschrokken!!! Wow!

Groetjes Anneminke

PS. Eerst dachten dat het dominant gedrag was (dat ze gewoon wegliep als er iets was wat haar niet zinde). Maar we zijn erachter gekomen dat dat echt helemaal niet zo is. Waarschijnlijk is ze heel erg bang voor de zweep en sprong ze uit angst eroverheen. Daarna hebben we namelijk even getest of ze wel de mens als leider accepteerd en dat doet ze wel. Ze loopt zo los overal achter je aan. Ook als je van die scherpe bochten en alles maakt... Lovers


Hazna

Berichten: 142
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:22

Grondwerk is bedoeld om een band met je paard op te bouwen, daar hoort een zweep niet bij! Ik zou die vriendin (die weet hoet het moet) niet meer bij je paardje laten hoor. Je wilt dat je paard je gaat vertrouwen, maar in plaats daarvan wordt ze zo bang gemaakt dat ze over het schot springt. Lees eens wat boeken of zoek op internet naar onderwerpen over NH, daar ben je veel beter mee!

Gelukkig dat de wondjes op haar benen in ieder geval meevielen en ik hoop dat de wond op haar uier ook snel beter is. Veel succes verder met je paardje.

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 11:15

We probeeerden haar dus zonder longeerlijn te longeren. Ze gebruikte de zweep ook helemaal niet. Had die er voor de zekerheid bij. En hoe moet je anders een paard uit de hoek drijven als die alleen het halster om heeft. Dan is een zweep toch wel verdomd handig...Ik ga ook wat boeken erover lezen. Vind het wel interessant.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:03

Met een lang touw??? dat gebruik ik altijd. Werkt ook heel goed. Zeker voor zo'n gevoelig paardje.

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:22

Bij grondwerk kun je met een agressieve lichaamshouding een paard wegsturen. Eventueel met behulp van een slingertje met een leadrope maar ik denk dat met jouw gevoelige paardje niet nodig is.

Probeer maar eens de videoband van Emiel Voest (Fase 1) te bekijken daarop wordt alles heel duidelijk uitgelegd.

Doe eens maf met een haf!!!

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 16:06

Ik weet nu echt niet meer wat ik ervan moet denken. Heb net Sanne (van wie ik dr heb gekocht) even gesproken. Daar is ze dus nog nooit over de bakrand heen gesprongen en was ze ook niet bang voor de zweep.
Zou het dan echt aan mij liggen Huilen ... Of aan de omgeving ofzo Verward
Bij mij is ze nu al twee keer over de bakrand heen gesprongen!!! Verdrietig

IK WEET HET ECHT NIET MEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

groetjes Anneminke

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:35

Het zou best kunnen dat jullie te bedreigend waren naar haar toe. Als het echt een heel gevoelig paardje is dan heeft ze aan de kleinste gebaren al genoeg. Kans is groot dat jullie haar onbewust veel te erg onder druk zetten.

Toevoeging: ik zie dat je haar pas 6 weken hebt. Dat is nog heel erg kort. Zij zal nog moeten wennen en daar kan best wat tijd overheen gaan. Kans is ook groot dat ze de bak gewoon wat eng vind, zo alleen (en dan ook nog iemand in het midden met een zweep).

Geduld hebben met haar en goed nadenken hoe je wat precies bij haar doet.

LinnieLin
Berichten: 182
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:34

Dit schijnt een goed boek te zijn:

Longeren met Lammert Haanstra
Goed longeren is een kunst waar net zoveel inzit als in rijden, mennen en springen en is onontbeerlijk voor een ieder die met paarden omgaat. Dit boek brengt alle technieken en problemen in woord en beeld. Lammert Haanstra heeft zijn schat aan ervaringen samen met Claartje v.d. Andel uiteengezet.

Prijs bij Divoza 16,98 euro

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:49

hee anneminke...
volgens mij komt het ook omdat die bakrand relatief laag is (van de binnenbak toch?) want zelfs mijn pony ios erover heen gesprongen terwijl hij daar normaal veel te lui voor is)
misschien een idee om volgende keer gewoon de bakdeur dicht te doen..

..... leeg .....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:03

Jeetje dat is schrikken het komt vast wel goed hoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claudia1993_, dazai, josien_m_, lobkewikjem, Miiej, Sanet, SentiBot, sterregoud, Telpeva, Vagabondo en 105 bezoekers