FF flink gal spuwen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 12:52

Heerlijk he zo gal spuug topic Haha!

Iedereen moet wel rekening met elkaar houden.
Kijk op Ijsland is het de gewoonste zaak dat je elkaar in galop/tolt of welke gang dan ook passeert/inhaalt. Daarbij begroeten de mensen elkaar vrolijk en op feestdagen zoals de sheep round-up vloeit de drank daarbij ook nog eens vrij redelijk Haha! Tong uitsteken Vingers aflikken

Maar dat land heeft er de ruimte voor.
Nederland is voor dit soort dingen gewoon te klein en daarnast hebben we teveel 'last' van mede gebruikers al dan niet in het bos of dorp.

Eigenlijk gelooof ik ook niet dat die ruiters ontzegging hebben, misschien dat eerst eens navragen?
Dan kan ik ook wel zeggen dat ik bij Siggy train om mijn fjord te leren tolten.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:55

haha, ja ik zie je al gaan in tölt Haha!

Pff ik kan me er echt kwaad om maken, buiten die onbeschoftheid om, is het nou niet bepaald reclame voor het ras Stoom uit je oren jij weet nog hoe leuk ze zijn, maar iemand die er nog nooit opgezeten heeft en alleen dit tegen komt??

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:29

Ik denk niet dat je dan de schuld kan geven aan het ras, die kunnen er toch weinig aan doen dat ze door zulke mensen gereden worden...

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:31

Het ís ook niet de schuld van het ras, zeker niet, maar echt positief werkt het niet

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:35

Irish is gelukkig ijslanderproof daar heeft Nienke wel voor gezorgd!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:38

Nagelbijten / Gniffelen arme irish Ach gut

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:40

hihi ben er alleen maar blij mee, elke ijslander kan langskomen maar ze trekt zich er niets van aan!

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:51

Ik heb nog nooit van een asociaal rij gedrag ontheffing gehoord.

Maar blijkbaar zijn ze toch verkrijgbaar...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:54

Kan me voorstellen dat je je enorm irriteerd... Niet rijden op het voetpad, sja, dat boeit me niet. Doe ik zelf ook wel eens... Maar regel 1 met buitenrijden is - hier iig wel! - áltijd álles in stap passeren: paarden, voertuigen, fietsers, wandelaars, vliegtuigen, etc...

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:21

In 't park waar ik vroeger reed, is een ruiterpad dat grotendeels onbegaanbaar is (vlak langs treinbaan/modderpoel/laaghangende takken). Dus gebruikten we 'm niet, op wat kleine stukjes na. En bovendien liep ie niet helemaal rond, dus als je op 't ruiterpad reed, moest je alsnog een stuk door bermen (daar kon je gewoon naast 't fietspad rijden).

Gewone wandelaars die op 't pad liepen, waar wij er 5m naast reden, passeerden we niet altijd in stap, mensen met honden wel, en paarden ook.
Waar ik me dan dood aan kon ergeren, waren de hondeneigenaren die vonden dat we op het ruiterpad moesten blijven, en de hondeneigenaren die hun hond liever op 't ruiterpad uitlieten... Ja hallo, waar moeten wij dan heen?

Iemand ervaring met "hindernissen" op het ruiterpad? Iemand met 'n b-welshje had met wat losse takken wat sprongetjes gemaakt van ongeveer 50 cm hoog. Met voor haar genoeg tussenruimte... Het paard waar ik opzat ging vlak daarvoor ervandoor, ik zat zonder zadel, en het arme beest brak bijna z'n benen met die takken Ach gut ...

Ik reed dan liever op 't fietspad, maar aan 't ruiteretiquette hield ik me wel!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:22

Citaat:
paarden, voertuigen, fietsers, wandelaars, vliegtuigen, etc...


dan kan ik nooit harder dan stappen in het Gooi Haha!
Auto's passeren mij ook wel als ik draaf hoor....en trekkers en motoren en vliegtuigen Clown

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:31

irish_lady schreef:
Helaas Helaas Helaas!!!!
Ze hebben een ontzegging! Ze mogen dus op het voetpad rijden. Dit in verband met de trainingsactiviteiten van Siggy. Hij heeft de gemeente kunnen overtuigen dat je niet kunt tolten op een ruiterpad, maar dat je daar een verhard pad voor nodig hebt. Bij ons wordt iedereen er ook scheitziek van, maar je kunt er niets aan veranderen.


Huh Verward
nooit van gehoord hoor...
En Siggy staat niet eens in Bergen meer.
En dan lijkt mij dat zo'n ontheffing alleen geldt als Siggy een training geeft.
Want dan kan iedereen wel zeggen dat hij ontheffing heeft.
En wat dan nog, wij worden er ook op aangekeken.
En bovendien passeer je andere ruiters altijd in stap, ook al rij jij op het voetpad of andersom.
Het nadeel is dat ze bij mij op stal staan...
Scheve mond

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:32

Dat was wat ik van hem te horen kreeg toen ik het eens zo gigantisch zat ben dat ik hem eens even lekker had uitgescholden!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:38

Cowgirl schreef:



Nee nu is de maat vol ik ga een brief schrijven naar de gemeente.


vooral doen!! Haha!
ik vind het ook aso, maar als ik er wat van zeg kan ik ook nog de wind van voren krijgen en dat ze maar wat aan de ruiterpaden moeten doen enz. enz.
Ze rijden ook nooit langer dan een half uur(da's al lang)
want anders gaat de actie eruit en de ruiterpaden zijn te mul.
Het vreemde is echter dat ze altijd op de voetpaden rijden omgeving Oude Hof en Sparrenlaan, juist de paden die absoluut niet mul zijn.. Verward

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:49

Anya schreef:
Eigenlijk erger ik me vooral aan mensen die dat onderscheid engels/western maken.

Ik maak onderscheid in ruiters die zich aan fatsoenlijke omgangsvormen houden en de groep die dat niet doet. Of ze nu engels of werstern of op een stokpaard in de bak rijden.


helemaal eens

mijn vorige paard was een grote draver die ook heerlijk kon tolten
en nee niet in een moll ruiterpad maar wel op een fietspad
mits we geen andere paarden tegen kwamen
(elkaar ten aller tijde stappend passeren heb ik ooit geleerd)

leuk ook die mensen die zelf dravend met een jong paard aan de hand in volle draf passeren terwijl mijn anda stond te dansen en te hyperen en dus dan niet ff gingen stappen maar rustig (of eigenlijk dus niet rustig) in volle draf voor bij kwam sjeesen

of op het strand in volle ren galop langs je heen rennen
terwijl jouiw paard dan dus denkt , daar moet iets engs zijn anders rennen die paarden niet zo hard langs mij de andere kant op

of mensen die mij in volle draf in moeten halen als ik met de shet voor de wagen rustig aan het stappen ben ( hij stapt ook zo hard die kan je zeker niet stappend in halen!)

of mensen die mij boos achter na komen fietsen
want ze hebben een wit paard vorige week op de stoep zien schijten
(Ik rij nooit op de stoep maar of in de berm of op het fietspad )

laatst zag ik 2 personen in volle draf elk aan een kant een scootmobiel inhalen , wat was dat arme mensje geschrokken ik heb mijn excuses aangeboden voor "sommige ruiters "

met andere worden , ik heb t niet zo op andere mensen die geen rekening houden met andere mensen

en dat geld niet alleen voor ruiters , vaak houden deze mensen
ook op andere gebieden vaak geen rekening met anderen

helaas.....

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:50

Nou dan nodig ik je bij deze uit om hier eens te komen rijden! De nette ijslandermensen zijn hier meer uitzondering dan regel!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:58

Nickyu slaat de plankt helemaal niet mis Haha! Haha! Haha! Haha!

Idd is het een type mens, niet een type ruiter......... die niet alleen op het paard asociaal is

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:01

Citaat:
Ik denk dat de ruiteretiquette alleen voor engelse ruiters geld ofzo. Cool


Zoals jullie aan het smile tekentje hadden moeten/kunnen afleiden was die opmerking dus cynisch bedoeld! *LOL*

Het is nogal moeilijk om ergens te rijden waar niemand in de weg rijdt. Helaas moeten we de paden delen. Toch verbaas ik me erover dat mensen vaak zo weinig rekening met elkaar kunnen houden (lees alle voorbeelden op dit topic) en dat heeft dus niets te maken met het soort ruiter je bent! Ik ben ook zo vaak gestoorde mede engels ruiters tegen gekomen hoor! Maar toch merk ik dat er in Den Haag een flink aantal zeer fanatieke westernruiters rondrijden die erg makkelijk met mederuiters omgaan! Dus sorry als ik de westernruiters hier op de tenen trap, maar ... wie de schoen past trekke hem aan. Oftewel als jij dit niet doet, dan heb ik het dus niet over jou! OK dan!

Een ander topic misschien (en waarschijnlijk 1 waar ik een hoop commentaar op ga krijgen Tong uitsteken ) is: dressuur en westernruiters samen in de bak. Ik vind dit persoonlijk geen geweldige combinatie! Ik heb geen schrikkerig paard, maar ik heb echt wel moeite hem geconcentreerd aan het werk te lrijgen als iemand sliding stops in dezelfde bak aan het oefenen is. En ik kan me voorstellen dat de training van een dressuurruiter de training van de westernruiter ongetwijfeld ook in de weg staat.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:26

Ik draaf of galoppeer meestal ook gewoon door in de berm, als er fietsers, auto's, hardlopers enz. langskomen.
Ik kijk wel altijd even naar hoe de mensen reageren als ik aankom, zie ik aan ze dat ze het niet op paarden hebben, neem ik hem gelijk terug in stap. Gelukkig zijn de meeste mensen hier in de polder zo gewend aan paarden dat ze voor mij ook geen gas terugnemen Boos! eerder gas bij geven.

Mijn verzorgpony is dan ook vrij makkelijk terug te nemen, op een ander paardje zou ik bij elke weggebruiker overgaan in stap.

Maar andere ruiters passeer ik altijd in stap!!!

Het blijven kuddedieren en die van mij kan er ook ineens achteraan vliegen.

En bij ons in de bak is het soms zo erg met de beleefdheden, dat er ineens 4 binnenhoefslagen zijn en er niemand meer op de buitenste hoefslag rijdt, omdat we allemaal voor elkaar aan de kant gaan... Verward

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:11

Ik ben zelf IJslander ruiter, maar als ik met mijn paard op stap ga en ik kom tegenliggers tegen, dan heb je je gewoon aan de algemeen geldende gedragsregels te houden: waarvoor hebben we anders ook nog eens een ruiterbewijs en ruiterpaden? Kortom Cowgirl, ik vind het erg Asociaal van degene die je in tolt of welke gang anders dan stap zou hebben gepasseerd. Rijden in het bos doe je op een ruiterpad, wil je tolten op het verharde, neem een rustig stuk polderweg of een andere optie. Boos! Daar kan ik mij idd behoorlijk aan ergeren. Ik kan wel stellen dat de meeste mensen bij ons op stal zich over het algemeen aan de gedragsregels houden. Vooral omdat er ook nog veel paarden van een ander ras rondlopen. Raar trouwens dat Siggy een ontheffing krijgt tijdens trainingen? Op bepaalde korte stukken kan ik het mij dan nog enigszins voorstellen in de buurt van zijn stal, maar anders Boos!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 19:17

Citaat:
maar als ik er wat van zeg kan ik ook nog de wind van voren krijgen en dat ze maar wat aan de ruiterpaden moeten doen enz. enz.


De ruiterpaden in de zomer zijn altijd goed, okay afgelopen week was het eerste gedeelte prut en nat maar wat dan nog , lekker mietje ben je dan.

S'winters is het een drama een enkele keer rijd ik dan over het paddenpad maar daar houd ik me ook netjes.
In het bos heb ik dan gewoon pech en paard ook, die gaat echt niet dood van een beetje blubber.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:24

Cowgirl schreef:
De ruiterpaden in de zomer zijn altijd goed, okay afgelopen week was het eerste gedeelte prut en nat maar wat dan nog , lekker mietje ben je dan.

S'winters is het een drama een enkele keer rijd ik dan over het paddenpad maar daar houd ik me ook netjes.
In het bos heb ik dan gewoon pech en paard ook, die gaat echt niet dood van een beetje blubber.



Wat ook verboden voor ruiters is Haha!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 19:46

Ja maar daar hebben ze het stom aangepakt, als ze een wildrooster hadden gelegd was het ze gelukt Knipoog .

Maar op het paddenpad ben je in principe niemand tot last, daar kun je netjes aan de kant rijden en hoef je niet midden op het fiets/wandelpad te rijden

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:51

Raar verhaal van die ontheffing, en al helemaal de grond waarop die ontheffing verleend is. Maar goed, dat is dus kennelijk gebeurd. Wat kennelijk ook gebeurt, is dat een bepaald groepje IJslanderruiters zich niet aan de fatsoensregels houdt. Even terugnemen uit tölt en netjes in stap tegenliggers passeren, of het nu wandelaars zijn of andere ruiters, is toch echt een kleine moeite. Daar mag, nee moet je ze op aanspreken als ze dat niet doen. Luisteren ze niet (en dat is kennelijk het geval), misschien is het een idee om dan een keer bij ze langs te gaan om e.e.a. serieus te bespreken. Ik neem aan dat je wel weet waar ze hun paarden hebben staan. Staan ze daar niet voor open: linea recta naar de gemeente om een klacht in te dienen, liefst met meerdere mensen samen.
Op deze manier is de goodwill tegenover IJslanders bij jullie in de buurt natuurlijk snel verkl**t. En daar zijn de goedwillende Ijslanderruiters weer de dupe van.
Siggi zelf is voor wat ik van hem weet op zich een redelijk persoon en in ieder geval professioneel, dus hij is er waarschijnlijk wel op aan te spreken, als je zelf ook redelijk blijft (hoe p*ssed off je ook bent, redelijk blijven is wel belangrijk om iets te bereiken, ook al heb je alle redenen om kwaad te zijn. Uitschelden helpt natuurlijk niet echt).
Veel paarden raken inderdaad snel opgefokt van het töltgeluid van een naderende/passerende Ijslander, weet ik uit ervaring. Daar kun je best rekening mee houden. Dat er kennelijk mensen zijn die het LEUK vinden om andere paarden op te fokken met hun töltende Ijslanders: hallo zeg, doe eens volwassen Boos! !!! Het is al zo krap op de openbare weg, hou een beetje rekening met anderen!
Cody en Rivjenn e.a., hopelijk lukt het jullie door te dringen tot de overlastervoorzakers. Ze mogen in ieder geval wel weten dat dit ook onder IJslandermensen niet als normaal wordt beschouwd!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:06

Askja schreef:
Veel paarden raken inderdaad snel opgefokt van het töltgeluid van een naderende/passerende Ijslander, weet ik uit ervaring. Daar kun je best rekening mee houden.


Als ik dit tegen sommige mensen bij ons op stal vertel krijg ik dit als antwoord; nou, dan kunnen ze niet rijden als ze hun paard niet eens kunnen houden.
Schijnheilig

Sommige bij ons op stal zijn best voor rede vatbaar hoor, maar sommige ook helemaal niet Boos!
noem geen namen...