Stand of Box?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:09

Stands zijn inderdaad praktischer (neemt minder tijd in met uitmesten ed.) en economischer (veel goedkoper, je kunt er meer van maken dan van boxen op minder grond en er gaat minder stro in).

Boxen zijn daarintegen diervriendelijker. Daar gaat mijn voorkeur dan ook naar uit.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:32

Ik denk dat geen manege nog stands had, als zij gewoon mochten uitbreiden ed.
Bestemmingsplannen en gemeenten, die zijn de feitelijke boosdoeners.

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 00:42

Natasha schreef:
Ik denk dat geen manege nog stands had, als zij gewoon mochten uitbreiden ed.
Bestemmingsplannen en gemeenten, die zijn de feitelijke boosdoeners.

Daar heb je nou voor de volle 100% gelijk in.
Een 5 ***** Manege gaat toch geen stands bouwen als deze manege stallen mag bouwen.
Dat zou in de verhuur nog eens wat extra geld opbrengen.
Een stand verhuur je niet aan een eigenaar van een ZZ dressuur paard.

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:30

stands afschaven die handel ik vind het maar niks ... vooral als ik bij een manege hier vlakbij kijk hoe deze manege paarden erbij staan zielig gewoon.. op de manege waar ik zo af en toe rijd staan ze lekker in een zeer ruime box en elke zondag de gehele dag buiten en dat voor een manege paard.. smorgens worden ze binnengehaalt gepoetst voor de lessen geweldig gewoon.. Met mn eigen paard sta ik op een pensionstalling.. Daar hebben de paarden het zeer goed staan hooguit 4 uurtjes op stal en de rest lopen ze gwoon buiten in de bak of in het weiland .. best grappig dat alle paarden gewoon naar buiten kunnen en met zn alleen in 1 weide kunnen staan 8 paarden die het goed met elkaar kunnen vinden Haha!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:33

Mijn pony`s gaan van de winter ook weer in een stand.
Ik vind het geen probleem ze staan verder de hele dag buiten gaat dus echt alleen om de nachten `s winters.
En het komt idd door de gemeente van hun mag je nu eenmaal niks bouwen in een buiten gebied!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:52

Ik zou de keuze maken, afhankelijk van m'n opties. Stands zijn helemaal niet zo slecht als hier af en toe gezegd wordt. Op de 4* manege waar ik rijdt, staan de paarden overdag op 't land, dan een tijd op stand, dan moeten ze werken, de nacht weer op stand en overdag weer op het land. Manegepaarden met een reden om op box te staan staan op box (paard met chronische huidinfectie op hoofd, zodat ie geen halster omhoeft; ziek paard). Paarden staan per twee, soms met alleen een tussenbalk, soms met tralies en 'n schot. Aan de andere kant staat een muur. De paarden hebben ruimte om te liggen, hebben rust, en kunnen elkaar niet trappen. En de stands worden goed schoongehouden.

Doordat paarden per twee staan, hebben ze veel meer contact met andere paarden dan paarden op box. Dat vind ik net zo belangrijk als een beetje vrij kunnen bewegen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:43

clitia: dat bedoel ik nu
zo te zien hebben de paarden daar niks tekortindegendeel
bij ons staan de paarden weliswaar ibn ee nbox, maar wel de hele winter binnen, dus dan kiezs ik liever voor stand hoor...

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:29

uuhmm Scheve mond

Het is te vergelijken met een wc hokje, en een slaapkamer. Waar slaap jij het liefst? ... Cool

Ik ben zo anti anti anti stands!!! Ik ben mijn oude lease pony een keer gaan opzoeken op een manege, maar alle ponys moesten in stands, en dat noemt zich dan een 3 sterren manege!

Een stand is pure mishandeling! Vind ik trouwens ook van te kleine boxen! Zet mijn paard maar in een ruime uitloopstal!

*Hallo, we hebben het hier wel over dieren*

Boos! Word boos op stands Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:33

Beetje suggestieve vraag, en als je de zoekmachine had gebruikt had je gezien dat de vraag al eerder is gesteld.
Helaas is het bij veel maneges nog zo dat een paard op stand moet. Voor mij een reden om dan niet meer bij die manege te rijden.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:37

zowiezo.. maneges Afbeelding

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:40

Box natuurlijk, veel ruimer en meer bewegingsvrijheid.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:42

Mithrandir schreef:
zowiezo.. maneges [image]


Ik vind deze reactie een beetje overdreven. Ik sta op een paardensportcentrum, en daar zit ook voor een deel manege in. En alle paarden en pony's staan in een box, ook die vna de manege, en ze worden net zo keurig en netjes verzorgd als de pensionpaarden.
Het zal vast niet overal zo zijn maar ik vind het een beetje te ver gaan om alle maneges over één kam te scheren.

FleurBscht

Berichten: 485
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:50

Het enige voordeel van stands is dat het minder plaats inneemt en het goedkoper is. Op mijn oude manege stonden paarden ook in stands en dat ging gewoon goed. Maar kan me voorstellen dat een paard zich daarin sneller verwond...Dus mijn voorkeur is ook een box. Daar kunnen ze zich ook gewoon omkeren als ze dat willen.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:51

Kliko schreef:
Ik vind deze reactie een beetje overdreven. Ik sta op een paardensportcentrum, en daar zit ook voor een deel manege in. En alle paarden en pony's staan in een box, ook die vna de manege, en ze worden net zo keurig en netjes verzorgd als de pensionpaarden.
Het zal vast niet overal zo zijn maar ik vind het een beetje te ver gaan om alle maneges over één kam te scheren.


offtopic:
Ja okey daar kan je wel gelijk in hebben maar op de meeste maneges lopen de paarden minimaal 3 uur achter elkaar, of langer zelfs. En dan is dit op zich niet zo heel erg, maar als je dan ziet wat erop rijd.

En bij mijn oude manege staan de paarden de hele dag opgezadeld.

Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:51

Mithrandir schreef:
zowiezo.. maneges [image]


Mag ik even vragen waar jij hebt leren rijden? Of was jij een van de gelukkigen die meteen als beginnend ruiter een eigen paard of pony hadden?

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:53

kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een box en een gewone stal? sorry, beetje pennyvraag maarja. Bloos

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:54

ja ik heb leren rijden op een manege ja, toen was ik jong. En mensen maken fouten. Toen ik bij mijn bijrijdpaard kwam, zei ze dat ik opnieuw moest leren rijden, omdat ik op een manege les had gehad, en daar geven ze niet goed les.

En zij kon et weten, zij heeft diploma daarvoor Knipoog

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:56

vossebier schreef:
kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een box en een gewone stal? sorry, beetje pennyvraag maarja. Bloos


Een box is een stal waar hij zijn kont kan keren en vrij kan bewegen. Een stand is een heel smal stalletje zonder deur waar hij met zijn halster ergens aan vast zit zodat hij niet weg kan lopen. Hij kan zich ook niet omdraaien.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:57

beetje vaag maja :/

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:58

Ik denk dat iedereen dingen wel verkeerd aanleert op een manege. En als je toch even bedenkt wat je daar wel hebt opgestoken, denk ik dat het meer is dan je denkt.

Om daarom collectief Maneges af te kraken vind ik niet kunnen. Niet iedereen heeft het geluk van een eigen paard, en niet iedereen heeft het geluk om medeberijder te zijn van van een bijrijdpaard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:59

vossebier"]
kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een box en een gewone stal? sorry, beetje pennyvraag maarja. Bloos
[/quote]

[quote="Mithrandir schreef:
Een box is een stal waar hij zijn kont kan keren en vrij kan bewegen. Een stand is een heel smal stalletje zonder deur waar hij met zijn halster ergens aan vast zit zodat hij niet weg kan lopen. Hij kan zich ook niet omdraaien.


LEZEN!

Ze had het niet over verschil box - stand, maar box - gewone stal...Haha!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:04

Mit: je overdrijft!!! Boos!
niet iedere manege is slecht
als ze zo zouden zijn, dan zouden op onze manege geen goed paarden lopen
en zouden we geen les krijgen dat we onze paarden de achterhand leren onder zetten, aan teugel rijden, correcte zijgangen rijden, ja, op manegepaarden!!!er zitten slechte tussen maar ook veel goede
de paarden lopen meestaél maximum 3 uur, en e klijken van paard tot paard wat die aankan
de meeste lopebn maximum 2 uur
emilio zou soms es 3 uur lopen, e ndat zijn dan prive beginnerlessen

en las je kijkt wat er op zit? beginners, net als jij en ik ooit waren...

vooroordelen

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:13

hallo ik zeg toch niet dat de kinderen fout zijn op de maneges!!! ik heb alleen wat tegen de maneges! Het gaan ze alleen maar om het geld! en als je dat nu nog niet door hebt zit er iets los.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:14

snappie

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:27

ja, ik snap het, en ik ben zo dom nog niet Boos!
ik heb me nl laatst laten controleren door de huisarts, en alles zit nog goed vast ,dus daaraan kan het niet liggen...
en niet op alle maneges gaat het om het geld, zoals ik al zei
dan zouden er bij ons geen goede paarden rondlpen, zouden wij geen les krijgen hoe we ze moeten rijden om een goede spieropbouw te krijgen, om te zorgen dat ze hun rug niet verkl*ten, en te zorgen dat ze ook mooi lopen
en al jij DAT nog niet snapt (dat niet alle maneges zo zijn!)
dan zit er iets bij jouw! los
en kunnen we nu weer ontopic gaan?
ik wil niet dat het topic gesloten wordt Boos!

edit: ps:oneliners mogen niet, lees de regels...http://www.bokt.nl/forums/rules.php