Verzorgers/bijrijdsters controleren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Verzorgers/bijrijdsters controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 18:39

Voor degene die een bijrijdster of verzorgster hebben, ik vroeg me af of jullie de eerste paar keer hebben gekeken met rijden en verzorgen. En hoe weetje dat iemand te vertrouwen is? Ik heb in mijn omgeving echt veel mensen meegemaakt die paarden niet goed behandelen of stiekum dingen doen waar de eigenaar het niet mee eens is.

Ik rijd nu anderhalve maand een heel leuk D-ponytje maar ik heb de eigenares alleen de eerste keer gezien. Verder alle keren dat ik er ben geweest heb ik haar niet gezien omdat ze dan werkt. Ik ben wel te vertrouwen en als iets niet mag doe ik dat ook niet. Maar stel nou dat dat niet zo was? Ik zou nooit iemand mijn paard laten verzorgen/berijden die ik 1 keer heb ontmoet en jullie?

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:43

Ik zou zeker gaan kijken of mijn bijrijdster zich wel 'netjes' gedraagd en zich aan de gemaakte afspraken houdt.
Het is wat jij zegt, voor het zelfde geldt doet je bijrijder allemaal dingen die jij niet wilt en word heel je pony verpest. Vind het eerlijk gezegd ook wel normaal om te doen, en je bijrijder kan ook meteen vragen stellen als iets niet duidelijk is oid.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:28

Iedereen heeft zn eigen manier om hier mee om te gaan, wij hebben ook een verzorgster, als zij er is ben ik er ook!

Ze doet in het begin niks alleen, zodat ze de tijd heeft om de paarden te leren kennen en zij haar, ik kan haar een beetje inschatten en met wat vertrouwen moet het goedkomen. Als ik ze niet helemaal vertrouw dan kijk ik het nog langer aan, komt het vertrouwen er helemaal niet dan zal ik dit bespreekbaar maken.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze vaker alleen is en soms helemaal alleen, ik ga echt niet iedere keer haar controleren en kijken of ze alles wel goed gedaan heeft, dan kan ik het net zo goed allemaal zelf doen.

Het moet voor ons allemaal (verzorgster, ik en paarden) leuk zijn en ik kan me niet voorstellen dat het voor haar leuk is om het gevoel te krijgen dat ze gecontroleerd wordt.

Ik houd het natuurlijk wel in de gaten, maar dat heeft ze niet door Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:09

Toen ik een bijrijdpaardje had. heb ik de eigenaaressen de eerste 2x gezien daarna niet meer. we bespraken alles wel goed in een schriftje ik schreef iedere dag op wat ik had gedaan. als er iets niet goed ging of als ik vragen had of iets wou doen kon ik het in het schriftje schrijven haarr mailen of bellen. Ik heb nooit iets gedaan wat niet mocht.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:11

Ik ben toen ik een bijrijdster voor Regina zocht er de eerste paar keer elke keer bij geweest. En niet eens alleen omdat ik m'n bijrijdster niet vertrouwde, maar vooral omdat ik Regina niet vertrouwde. Puur uit veiligheidsoverwegingen ben ik er in het begin elke keer bij geweest. Totdat ik wist dat het wel goed zou gaan en zij het alleen aandurfde. In het begin was de boer en een stalgenoot nog wel aanwezig.
Maar ik heb ook paarden voor mensen gereden die ook niet kwamen kijken, maar mij zomaar het paard toevertrouwden, tja het is altijd goed gegaan maar toch....
Ik vind het als bijrijder zijnde overigens ook wel fijn als de eigenaar er de eerste paar keer bij is. Mocht er iets zijn, of iets fout gaan terwijl je paard en stalgenoten nog niet kent, is het gewoon fijn als er iemand bij is die dat wel kent. Maar ook dat is denk ik weer heel persoonlijk.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:22

De eerste paar keer ben ik er bij geweest. Het voordeel bij mij is dat ik de verzorgster al heel lang kende (dochter van vrienden van mijn ouders) Rijden kan nu sowieso nog niet alleen. Wij houden ook een schrift bij (ideaal) en we gaan ook heel vaak samen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:28

Controleren vind ik een beetje naar klinken... Ik Blijf er de eerste keren zeker bij, totdat ik weet dat het wel kan. Ik ben sinds vorige week een nieuwe bijrijdster en daar ben ik nu dus nog constant bij. Ik vind dat eigenlijk ook wel leuk... Ik wil eerst zien dat zij en Prisca met elkaar op kunnen schieten en dat zij weet wat wel mag, wat niet, hoe ik met mijn paard omga etc. Ook als het dadelijk eenmaal loopt zal ik nog regelmatig gaan kijken, maar het moet wel zo klikken dat je ook rustig thuis kunt blijven, zonder je druk te maken of alles wel goed gaat. Dan heb je denk ik de verkeerde bijrijder...

Ik heb zelf altijd voor andere gereden die er eigenlijk nooit tot bijna nooit bij waren. Heel anders dan hoe ik er zelf mee omga. Terug kijkend vind ik dat eigenlijk wel wat vreemd. Ik mocht met hun paarden ook gewoon tijdens de eerste rit met het paard op stap. Dat mag dus echt niemand met mijn paard.

Wat dat betrefd was ik wel erg verwend met mijn vorige bijrijdster. Ik kende haar al, wist al hoe ze reed en ze is Pris eigenlijk gewoon gaan rijden in de manegeles die zij wekelijks had. Dat was op een dag dat ik vaak niet kon. Dan heb je al een hele andere start. Toch kwam ik ook bij haar regelmatig kijken. Dat vonden we ook alletwee leuk. Ookal rijdt ze nu niet meer op Pris, ga ik nog wel eens bij haar les kijken en zij komt ook nog wel eens bij ons op stal. Zo hoort het eigenlijk ook te zijn. Een bijrijder kan volgens mij niet alleen voor het paard komen. Het moet ook klikken met de eigenaar.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:46

Daar heb je ook wel weer een belangrijk punt Prisca
Ik bel ook regelmatig over van alles met mijn bijrijdster, en als ik in Amersfoort ben ga ik ook nog wel af en toe langs op stal als zij er is, en idd vooral voor de gezelligheid. En ondertussen hebben we het natuurlijk ook over hoe het met Regina gaat.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:00

Ik heb de eerste weken me paard samen met me bijrijdster gedaan. Nu doet ze hem zelf en komt ze gewoon op de afgesproken dagen. Hier ben ik nie altijd bij en anders ben ik met me ander paard bezig. Ik vertrouw haar voorledig. Doe je dit nie dan is het gewoon zonden. Je moet elkaar wel kunnen vertrouwen OK dan!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:24

ZO'n schrift net als Loesjuh heb ik ook. Ik heb nu voor het komende jaar gewoon een simpel agenda'tje gekocht met op elke bladzijde een dag. Scheelt weer, want dan hoeven we niet zelf de datum te weten. Ik wvind dat ook erg prettig werken. Je blijft dan veel beter op de hoogte van wat de ander doet en of er bijzondere dingen zijn.

lady54
Berichten: 151
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:50

de eigenaar is er bij mij ook nooit bijgeweest om te kijken, ik deed er maar mee waar ik zin in had...
en nu komt ie (ik rijd er nu 6 jaar ) af en toe eens een praatje maken of kijken...

nu helpt er een 12 jarig meiske mij mee met het verzorgen en rijden van beauty (ik mocht bepalen of zij mee mocht helpen, ja hoor geen probleem)..
de eerste keren ga ik zeker mee, en dat was maar goed ook , want ze is der afgevallen en heeft der arm gebroken.
nu kan ze 4 maanden niet rijden , maar ze gaat af en toe mee om mee te helpen met borstelen e.d.

over 2 weken ga ik voor 2 weken naar turkije en dan doen zij het en haar moeder.
de mensen zijn hartstikke aardig, en die moeder heeft ook al gezegd: Je luistert naar Joella want het is haar rijpony en zij is de baas...dus ik denk niet dat er verkeerde dingen gebeuren!

maar de eerste keren ga ik zeker mee!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:05

wij hielden ook altijd een "logboek" bij, en er is osciale controle genoeg bij ons op stoel.
niet overdrevven storend,maar er is altijd iemand op stal,en je hoort het snel genoeg,als er iets gebeurt wat niet zo netjes is,of gewoon niet door de beugel kan!

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:07

ik heb dus wel een bijrijdster gehad die niet te vertrouwen was .ik had het ook helemaal niet achter haar gezocht dat ze dingen deed die niet door de beugel konden.ik ben ook de eerste keren erbij geweest en dat ging super goed maar!! als ik er niet bij was werd ze helemaal afgeracht.toen op een gegeven moment gingen de andere stalgenoten toch praten.mijn merrie stond met deken op en zij deed haar elke dag maar toen werd het lekker weer en deed ik haar deken af en schrok me rot ze was erg ingevallen.niet dat ik niet naar de merrie omkeek dat deed ik wel ik gaaf onze paarden elke avond een extra hapje voor dat ik weg ging maar ik zag haar nooit zonder deken .met de DA hebben we haar weer helemaal weer goed gekregen.dus ondanks alles altijd blijven opletten ik heb hier heel veel van geleerd.
ps.ik hoop ook dat zij ervan geleerd heeft want ze heeft nu een eigen paardje en zit ook hier op bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:23

Ik heb een tijdje een bijrijdster gehad die ook helemaal niet te vertouwen was. De eerste paar keer ben ik erbij gebleven en was er geen probleem. Maar de eerste de beste keer dat ik er niet zelf bij was ( een vriendin van mij was toevallig ook aan het rijden) wou ze met mijn paard gaan buitenrijden, terwijl ik nadrukkelijk had gezegd dat dat NIET mocht.
Verder ging ze alleen maar crossen met mijn paard als ik ff niet keek en de helft van de keren belde ze af omdat papa haar niet wou brengen (ze was bijna 18). Ook poetsen na het rijden zat er niet in.
Toen is ze op vakantie gegaan en ze zou bellen als ze weer terug was, maar inmiddels is dat al weer 5 maanden geleden en ik heb niks meer van haar gehoord. Ook heeft ze nog steeds een rekening openstaan in de kantine op stal. Stoom uit je oren
Nou, ik heb dus maar besloten dat ik voortaan mijn paard lekker zelf verzorg

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:26

Mijn stalhouder is altijd aanwezig Knipoog Dus als een verzorgster van ons zich niet aan de regels houd of bijv met de pet ernaar gooit dan krijgen we dat zeker te horen.. Knipoog

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:28

Ik als bijrijdster vind t juist wel fijn als de eigenaar er is, of in de buurt is. De eerste paar keren dan. Daarna ook wel hoor.
Ik vind t wel fijn als ik wat wil vragen, of als ik wat aanwijzingen krijg met rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:30

Ik vind controleren wel een groot woord, net alsof je tussendoor achter de bosjes gaat zitten om te kijken of je bijrijdster het wel goed doet. Haha!
Bij mij is het altijd zo gegaan dat er de eerste paar keren de eigenaar er wel bij was. Daarna kreeg ik altijd de volledige zelfstandigheid. Dat vind ik ook erg belangrijk. Zonder vertrouwen en zelfstandigheid wil ik geen paard bijrijden. Vertrouwen is echt de basis vind ik.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:07

we hebben nu alleen nog een bijrijdster voor onze fjord en dat gaat super ik zit ook echt niet achterde bosjes te gluren maar ben wel voorzichtiger geworden.en natuurlijk is vertrouwen de basis maar als dat een keer ernstig beschadigd is word je toch wel een stuk voorzichtiger het gaat tenslotte om een levend wezen en niet om een fiets

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:39

Ze is er bij mij de eerste 10 minuten bij geweest bij het rijden. Omdat het paard na 10 al laat zien of ze het wat vindt. Vindt ze het niks, lig je er zo af, mag ze je wel, gaat het goed.
Het ging dus goed. Na een half uurtje kwam ze weer even kijken.
Scheelt wel, dat de paarden aan huis staan.

Wij hebben trouwens een schema, per week, met elk paard. Daar kan je bij het paard wat je gedaan hebt opschrijven wat.

juthi
Berichten: 2079
Geregistreerd: 21-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:56

Ik zou er de eerste keer bij blijven om te kijken of ze het paard wel aan kan, en verder gewoon af en toe langs gaan en bespreken hoe het gaat, maar controleren is weer iets heel ander, je moet toch wel een beetje vertrouwen in de mens hebben???

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 15:09

Bedankt voor jullie reacties..hehe dat "controleren" was niet zo serieus bedoeld hoor, ik wist even geen ander woord Tong uitsteken
Ik vind ook dat een eigenaar vertrouwen moet opbouwen met een verzorgster en een vriendschap ervan maken is helemaal mooi natuurlijk! Maar ik zou nooit mensen op mijn paard laten rijden (als ik er zelf 1 had dan he Tong uitsteken ) als ik diegene maar 1 had gezien,dan weet je niet of diegene te vertrouwen is. enneh..dat was het Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:05

Ik ben er de eerste paar keer bijgeweest dat ze ging rijden, ook om te kijken hoe het ging, maar ook voor haar zodat ze vragen kon stellen als er iets was. Verder staan we op een pensioenstal waar over het algemeen de heledag wel iemand aanwezig is, dus als er wat is dan hoor ik dat meestal wel.

De bijrijdster van m'n zusje wil ik nog wel eens bellen of ze geweest is, want die wil nog wel eens afbellen (om kwart voor 9 's avonds ofzo Verward )

garfieldjuh

Berichten: 1361
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:30

bij mij zijn ze er ook allebei de eerste paar keren bij geweest.
Toen ik Jody ging verzorgen was ik pas 9 en kon zelf ook niet veel.
heb op Jody leren rijden,poetsen,longeren enzo, daar heeft de eigenaar toen mee geholpen.
tot dat ik het later zelf kon
Bij m'n verzorgpaard moesten we de eerste paar keren bellen als we wilden komen dan kwam hij ook langs.
maar nu hoeft dat niet meer, maar we zien hem regelmatig want hij komt zeker 2x per dag langs Lachen

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:37

Ik ben zelf bijrijder.
De eigenaar van mn paard had ik vroeger een keer ontmoet toen ik nog bij iemand anders reed.
Toen ik reageerde op een advertentie kwamen we erachter dat we mekaar toen daar gezien hadden.
Hij is de 1e x meegeweest en de 2e keer moest ik me alleen zien te redden.
Vond wel aardig dat ie me zo vertrouwde, want zn paard was nog nooit ervoor bereden.
TOen ik de 1e afspraak maakte met hem was het ook dat het paard voor het eerst bereden werd.