Twijfels na afmaken paard.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Twijfels na afmaken paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 15:09

Na het afmaken van mijn 1e paard heb ik nu nog (jaren later) twijfels ze kunnen nu zoveel. Ik was nog best jong en onervaren ben ook nooit op een kliniek geweest met het paard. Heb hem maar 1 1/2 jaar gehad en hij liep mee in de lessen op een manege. Het was een tuiger van ongeveer 4 en nog in de groei. Hij liep heel ruim en ging er vaak vandoor met rijden (was nooit echt ingereden en groen toen ik hem kreeg). Helaas trokken mensen hem vaak op kleine voltes (in een kleine binnenbak) om hem bij hen te houden. Iedere keer kreupel en vaak boxrust gevolg: piephak, peesproblemen etc etc. De dierenarts gaf als advies aan de manege: afmaken. Terwijl in dezelfde tijd stond er ook een paard die ook altijd kreupel was en uit de manegelessen is gehaald en nu nog steeds leeft. Maar goed nu dus de twijfels wat als...

Kijk bij mijn vorige paard was het overduidelijk op 3 benen kun je niet lopen maar in dit geval.

Is dit gek en hebben jullie dit ook?Moest het even van mij af schrijven.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:13

Zo te horen heb je TOEN de juiste beslissing genomen. Als ik jou was zou ik me er niet zo druk over maken, je hebt toentertijd weloverwogen besloten dat het genoeg was en je laat je nu misschien teveel beinvloeden door meningen en verhalen die niks met jouw situatie van doen hebben. Je ziet hier op bokt wel vaker dat men denkt zo'n paard er wel weer bovenop te helpen, terwijl ieder mens met zijn gezonde verstand allang gezien heeft dat dat zinloos is.
Je hebt toen het juiste gedaan, ik zou het zo laten.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:39

Ik kan me voorstellen dat je dat af en toe bespringt, dat gevoel vn twijfel. Maar er is niks meer aan te doen, helaas. Ik ken het gevoel een beetje, ik had 2 knijnen met myxtamatose. Bij de eerste hebben we alles uit de kast gehaald en zij heeft echt wel geleden, bij de tweede hebben we haar meteen laten inslapen. Ze verzette zich heel erg en dat staat me nog altijd bij, die twijfel en spijt....

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:39

Ben het met Lovely eens. Toen die tijd was dat dé oplossing.
En ik denk dat het misschien soms wel eerlijker is dat je een paard wegbrengt terwijl hij zich misschien nog wel redelijk had kunnen redden, dan dat je een paard met pijn (wat niet meer zal verbeteren) in leven laat.

Iedereen maakt wel eens fouten, ook op dit gebied. Wij hebben bij onze pony weet ik wat voor troep aan natuurgenezers erbij gehad. Ze was nooit echt kreupel of ziek, maar na een aantal sprongen van 1m en hoger liep ze niet goed. Ook zat ze héél vast in het lijf.
Wij waren erg onervaren en mensen die in onze ogen er toen verstand van hadden wezen die natuurgenezers aan.

Achteraf hebben we er spijt van dat we er nooit naar een 'echte' kliniek zijn geweest.
We hebben de pony uiteindelijk als recreatiepony verkocht.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:40

Ik ga met Lovely mee, nu kunnen ze idd veel, maar voor het paard is het toen het beste geweest..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:09

Ruim 3,5 jaar geleden is mijn pony 'Snoopy' naar de slager gegaan. Ik had hem van een gehandicaptenmanege en hij was al 19 toen hij bij mij kwam. Na 2 maanden begon hij linksvoor kreupel te lopen. Een half jaar aan het stappen geweest, niet rijden, veel in de wei, dure beenbeschermers en mijn moeder maar zeuren dat ik naar de Faculteit moest gaan. Ik wist dat het niet goedzat, dus durfde niet zo goed. Toen ik hem 8 maanden had ben ik dan toch maar naar de Faculteit gegaan. Snoopy bleek versleten voorbenen te hebben door het manegewerk (de DA zei dat hij flink afgerost was). Hij is op speciaal beslag gegaan en kreeg pijnstillers. Ik kon niet 2 paarden houden (wilde graag een pony waar ik meer mee kon) en wilde hem schenken aan een kinderboederij. Maar ik merkte steeds meer dat hij chagrijnig werd, in z'n stal of in het land lag en zijn rug ging doorzakken, z'n ogen stonden niet helder meer en z'n vacht werd dof. Toen was er een man die Snoopy wilde ruilen voor een jaarling-hengstje. Dat heb ik gedaan en Snoop is dezelfde dag nog doorgereden naar de slager. Ik heb er nooit spijt van gehad eigenlijk...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:20

Ik heb het ook... altijd twijfelen... heb ik het toen wel goed gedaan. Ik denk dat je dat je altijd zal afvragen. Je weet nml niet wat de gevolgen van een andere beslissing zouden zijn geweest. Ik heb 5 jaar geleden mijn paard moeten laten afmaken omdat hij ernstige ataxie had, hij viel steeds om. Ook een half jaar ge-emmerd maar het werd steeds slechter. Hij werd van frustratie ook steeds onhandelbaarder en ongedurig, kon zijn energie niet kwijt. Wat als ik hem gewoon een jaar ergens op het land had laten lopen? Had het zich herstelt of had ik hem met een gebroken been of nek gevonden? Had ik naar een andere kliniek moeten gaan? Had ik een andere geneeswijze erbij moeten halen?
Je kunt alleen voor de situatie op dat moment een beslissing nemen..... en ik vind het 1 van de moeilijkste die ik ooit heb moeten maken. Je kan je nml niet meer bedenken.... Ach gut

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:10

Ik ben wel van plan om ook s dit verhaal uitgebreid te vertellen met fotos maar de fotos moeten gescand worden, dus komt wel, maar hier ff in t kort... ik heb een lease paard ( hoe je t ook schrijft) gehad, tuiger was ze, en ik heb later een haf gekocht... waardoor ze werd verkocht aan een manege, maar ze had altijd al slechte voorbenen gehad, en vaak na spring wedstrijden op de manege liep ze kreupel en zodra ze helsteld was of amper hup weer pringen enz. dus kwam er op een moment een dieren arts erbij die een scan had gemaakt. de manege heeft haar naar de slager gestuurd Boos! heb nog contact gehad met die arst en hij zei dat ze niet meer als manege paard kon funcioneren maar wel als recreatie terwijl de manege zei dat ze nooit meer goed zou lopen en daarom niet aan mij wouden verkopen. Ik was echt woest... vind t echt een *piep* streek!

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:11

Als je helemaal zelf, samen met de DA, die beslissing hebt genomen, is het meestal echt de juiste beslissing geweest!
Zelfs wat er nu al allemaal mogelijk is, over een paar jaar zijn ze alweer veel verder, maar daar hebben we nu niks aan...

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:24

Tja, als je alles van te voren weet kun je met een dubbeltje de wereld rond!!
Je hebt toen die beslissing gemaakt omdat dat het beste voor het dier was. Het was dus toendertijd de beste beslissing.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:36

Ik kan me zo goed voorstellen dat je er aan twijfelt... Maar ik denk dat je jezelf ermee gek maakt. Je hebt die beslissing toedertijd niet voor niks gemaakt en een DA heeft ervoor geleerd om dieren béter te maken, dus die zal jou niet zomaar adviseren om het dier uit het lijden te verlossen. En even financieel bekeken; een DA kan er ook nog eens veel geld aan verdienen door allerlei behandelingen toe te passen, meer geld dan dat hij verdient aan 'het spuitje'. Dit is natuurlijk heel erg feitelijk bekeken, gevoelsmatig is zoiets veel complexer, maar soms helpt het om er zo naar te kijken. Ik denk dat je toen een goede, maar erg moeilijke beslissing hebt gemaakt.

Faber quisque fortunae suae

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:45

gedane zaken nemen geen keer.Je hebt toen gedaan wat in je vermogen lag en misschien dat je vermogen op dit moment gegroeit is.Wat ik daarmee bedoel is dat je met een volgend paard het misschien anders zou doen maar leren we allemaal niet in de loop van de jaren?

Het is goed dat je ondertussen er meer over na denk maar neem jezelf alsjeblieft niets kwalijk voor wat je vroeger gedaan hebt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:51

Ook ik heb spijt van in het verleden genomen beslissingen. Mijn paardje was ziek en heel dominant. Ik kon hem op dat moment gewoon niet aan. Hij had daarnaast dus stro-allergie en bronchitus en ik heb dat verteld bij de verkoop. Alleen heeft de nieuwe eigenaresse dat verkeerd behandeld, door het paard naást hem wel gewoon op stro te zetten. Zo werd hij alleen zieker. Uiteindelijk is hij naar de slager gegaan. Uiteindelijk zou ik met de kennis die ik nu heb nooit die keuze gemaakt hebben.
Maar je moet dat van je af zetten... gebruik die wijsheid voor de toekomst en heb vrede met het verleden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 09:22

Charmed_One schreef:
Ik ben wel van plan om ook s dit verhaal uitgebreid te vertellen met fotos maar de fotos moeten gescand worden, dus komt wel, maar hier ff in t kort... ik heb een lease paard ( hoe je t ook schrijft) gehad, tuiger was ze, en ik heb later een haf gekocht... waardoor ze werd verkocht aan een manege, maar ze had altijd al slechte voorbenen gehad, en vaak na spring wedstrijden op de manege liep ze kreupel en zodra ze helsteld was of amper hup weer pringen enz. dus kwam er op een moment een dieren arts erbij die een scan had gemaakt. de manege heeft haar naar de slager gestuurd Boos! heb nog contact gehad met die arst en hij zei dat ze niet meer als manege paard kon funcioneren maar wel als recreatie terwijl de manege zei dat ze nooit meer goed zou lopen en daarom niet aan mij wouden verkopen. Ik was echt woest... vind t echt een *piep* streek!


jeetje dat is ook niet fijn om te horen had het nu maar niet te weten gekomen van die arts Ach gut

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 09:23

Alet schreef:
Ik kan me zo goed voorstellen dat je er aan twijfelt... Maar ik denk dat je jezelf ermee gek maakt. Je hebt die beslissing toedertijd niet voor niks gemaakt en een DA heeft ervoor geleerd om dieren béter te maken, dus die zal jou niet zomaar adviseren om het dier uit het lijden te verlossen. En even financieel bekeken; een DA kan er ook nog eens veel geld aan verdienen door allerlei behandelingen toe te passen, meer geld dan dat hij verdient aan 'het spuitje'. Dit is natuurlijk heel erg feitelijk bekeken, gevoelsmatig is zoiets veel complexer, maar soms helpt het om er zo naar te kijken. Ik denk dat je toen een goede, maar erg moeilijke beslissing hebt gemaakt.


Dat zegt mijn moeder ook iedere x als ik erover begin dan een da nooit 'zomaar'een dier laat inslapen maar toch die twijfels.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 09:27

Esme_27 schreef:
Ook ik heb spijt van in het verleden genomen beslissingen. Mijn paardje was ziek en heel dominant. Ik kon hem op dat moment gewoon niet aan. Hij had daarnaast dus stro-allergie en bronchitus en ik heb dat verteld bij de verkoop. Alleen heeft de nieuwe eigenaresse dat verkeerd behandeld, door het paard naást hem wel gewoon op stro te zetten. Zo werd hij alleen zieker. Uiteindelijk is hij naar de slager gegaan. Uiteindelijk zou ik met de kennis die ik nu heb nooit die keuze gemaakt hebben.
Maar je moet dat van je af zetten... gebruik die wijsheid voor de toekomst en heb vrede met het verleden.


Kennis dat was idd het sleutelwoord. Had ik dat toen maar maar ja aan de andere kant wist niet beter dus denk dat mijn paard (als er een hemel is) het mij niet kwadelijk neemt.

Mijn 2e paard heb ik ook na 1 1/2 jaar laten afmaken helaas ook niet alles (wat nu mogelijk is) eruit gehaald om haar beter te kunnen maken. Achteraf hoorde ik namelijk dat fysioterapie kon baten bij haar aandoening (zenuw beschadig of door waardoor 1 been erbij hing) maar goed zij mocht niet meer los op de weide en dat vond ik toen een punt om te zeggen we stoppen. Met die keuze had ik meer vrede en was toen ouder (18).

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:34

Vind dat het paard centraal moet staan. Veel pijn en een uitzichtloze situatie is dan niets. Dan is het beter voor het paard om zijn leven te beëindigen. Je weet dat je er alles aan gedaan hebt. Aan indianenverhalen achteraf - zo van je had dit of dat moeten proberen heb je niet veel. Grote kans ook dat het niets geholpen had.

mariska23
Berichten: 66
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:43

Beste Mensen,
Ik vind dat je de goede beslissing heb gemaakt in die tijd. Ik heb 4 jaar terug ook mijn pony moeten laten afmaken Huilen. Ik heb hierna ook veel dingen gehoord maar heb er nooit spijt van gehad. Mijn pony had zware atrose en spat en kon daarmee alleen nog op een weilandje staan. Mijn pony was een echte werker en vond het oer vervelend als hij geen aandacht kreeg door te gaan rijden. Rijden vond hij alles zo was hij nou eenmaal. Ik hoor nu ook allemaal dingen van je had dat nog kunnen proberen en die operatie en dat poeiertje. Maar mijn dierenarts heeft mij geadviseerd hem te laten afmaken. Dat hebben wij ook gedaan om het dier te helpen om van zijn pijn af te kunnen komen. Op dat moment heb ik veel verdriet gehad maar heb altijd tegen mezelf gezegd het was het beste voor hem. Ik wil jullie nog graag een ding zeggen wat mijn moeder in die tijd zei: Als je echt van je paard hou moet je er ook afscheid van kunnen nemen als het echt moet.
Ik wil hiermee zeggen dat iedereen wel eens een moeilijke beslissing moet maken maar ga altijd op je eigen af en je moet altijd doen wat jij het beste vind.
Gr Mariska

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:59

Ik begrijp je twijfel wel, maar ik denk toch dat het goed is geweest dat je er een einde aan hebt gemaakt. Zeker zaken als peesproblemen zijn moeilijk te genezen. Als een paard op 4 jarige leeftijd ook een paar pezen heeft waar de rek behoorlijk uit is, dan blijft hij daar z'n leven lang last van houden en dat wil je en paard toch ook niet aandoen?!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:12

Dit is een oud topic Lachen. Ik zet even een slotje Lachen.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Buffelduke, fleurtjeuh, gerlindie, IndianSu, mriek1990, Suliko en 126 bezoekers