Wanneer afmaken (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:17

zoals de pony waar het hier over gaat? (En in het algemeen) Ik respecteer jouw mening hoor, maar je moet ook je eigen gevoelens aan de kant zetten. Jij wilt alles doen om je pony te houden, zelfs als je pony er niks aan heeft. Dan gaat het dus om jouw gevoelens, niet om je pony.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?


easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:36

Ik vind het niet kunnen om een oude pony zomaar in te laten slapen. Als je er geen plaats meer voor hebt of geen geld, doe je toch een jonger beestje weg.
Ik vind het niet eerlijk om hem dan maar af te maken als je er niet meer op kunt rijden. Je hebt waarschijnlijk een hoop plezier met die pony gehad dan kan je hem toch niet zomaar in de steek laten!!
Een oud mens maak je toch ook niet af als je er geen ruimte meer voor heb!

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:37

Mijn pony's mogen gewoon van hun oude dag genieten, ook al kan ik er niets meer mee en ook al kan ik daardoor geen nieuw paard kopen om op te rijden. Naar de slager gaan ze niet, als ze niet meer verder kunnen leven komt de dierenarts ze een spuitje geven. Niet dat ik de slager afkeur, maar dat is puur voor mijn eigen gevoel.
Persoonlijk vind ik dat mensen die hun paard af laten maken omdat ze er niet meer op kunnen rijden misschien beter kunnen kiezen voor een lease-paard.

Barbulet

Berichten: 2149
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:21

Mithrandir schreef:
:D IK VIND: (hier komt het) :D

dat je alleen een paard van zijn leven mag beroven (klinkt vreemd :\ ) als hij iets mankeerd waar hij veel pijn aan heeft, wat niet meer verholpen kan worden (bv iets gebroken ;( ) Als het paard oud is en je er niet meer op kan rijden EN je kan een land en stal niet meer betalen, moet je hem naar een rusthuis brengen waar hij zijn oude dag kan beleven! Er zijn tevens altijd wel mensen die zulk soort paarden nemen (mensen met genoeg land en overdosis liefde voor paarden?) 8-)

Voorbeeld:
Je opa is oud en ziek en hij zit in een rolstoel, maar kan nog helder denken etc.. en hij woont bij jou in huis (ja wie doet dat nou maar goed :\ ) Je hebt geen geld om hem te onderhouden en je krijgt kindjes en je neemt een hond, er is is dus geen plaats meer voor hem!
"Dan brengen we hem naar de slager om de Hoek"

(om maar even een grove voorbeeld te geven dan he)

:?

grtz :D[/b]


Ik ben het met je eens, dat een gezond paard (als het kan) lekker kan slijten op de wei. Als hij natuurlijk verder geen pijn heeft, en niet staat te verpieteren.

Maar ik snap je argumenten niet helemaal. Als je de wei/stalling niet kan betalen maar hij is nog gezond, breng je hem naar een rusthuis? Dat is ook niet gratis hoor.
En dat van die opa, dat is natuurlijk een ander voorbeeld. Een mens blijft een mens, en een dier een dier. Een mens kan aangeven hoe hij zich voelt, een dier niet. Want als je mens en dier gaat vergelijken, vergelijk jij dan een man in een rolstoel met een paard met artrose?
Mijn mening is, een paard hoort niet naar de slager te gaan, tenzij hij pijn een beperking of het echt niet ander kan. Ik bedoel, ik zie een paard liever naar de slager gaan ipv. jaren in de handel zitten. Alsof die daar gelukkig van wordt.

"words are, in my not-so-humble opinion, the most inexhaustible source of magic"

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:22

Maar dan heb je de vraag... wanneer is een paard nog gezond? een paard wat niet meer dikker wordt hoeveel je ook voert. Laat je deze "lekker" in de winter op het land? Of moet deze dan maar 24/7 lekker warm op stal laten staan....Ook maak je niet alle paarden even blij met op het land zetten..

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Barbulet

Berichten: 2149
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:26

vibabu schreef:
Maar dan heb je de vraag... wanneer is een paard nog gezond? een paard wat niet meer dikker wordt hoeveel je ook voert. Laat je deze "lekker" in de winter op het land? Of moet deze dan maar 24/7 lekker warm op stal laten staan....Ook maak je niet alle paarden even blij met op het land zetten..



Een oud paard wat echt op is, niet meer goed eet, en dus ook niet aankomt, ingezakt ruggetje, nou dat zegt genoeg toch. Mensen zien idd snel een paard aan als 'gezond' hij heeft dan bijv. geen gebroken been, geen ziektes, geen wondjes, dus hij is 100% gezond. Nou, als mijn paard niet meer goed eet, en bijv. op 1 plek in de wei de hele dag staat... Dan merk je toch dat het dier niet lang meer kan? Je kunt het tenslotte niet even vragen; 'hoe voel je je vandaag?' Je moet je paard vertolken, als baas-zijnde. Dan moet je ook kunnen zien wanneer je paard nog jaren mee kan, en wanneer het op is.

"words are, in my not-so-humble opinion, the most inexhaustible source of magic"

SanneRb

Berichten: 32
Geregistreerd: 21-08-11

Re: Wanneer afmaken (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:35

Helemaal met de bovensten eens!!

Pepijn i always Miss you:(♥♥

Lonneke i will always love you
<3

Carma mijn lievelingetje

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Wanneer afmaken (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:35

Maar zo zijn er ook een heleboel mensen die zeggen ´mijn paard is kreupel, zal nooit meer beter worden dus ik zet hem lekker op het land´ Ik vind dat geen paardwaardig bestaan... als je een paard heb wat altijd in de sport heeft gelopen, keihard voor je gewerkt heeft met veel plezier. Maak je die gelukkig met 'lekker op het land'? Zo ook genieten van hun oude dag... waar wil je dan op wachten? tot dat paard ooit dood in de wei ligt? Ik wil echt niet zeggen dat alle oude paarden, paarden die niet meer kunnen 'werken' etc allemaal geslacht moeten worden. Maar sommige mensen zijn zo makkelijk met hun paard lekker op de wei te zetten en deze laten "wegrotten" op het land.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: Wanneer afmaken (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:45

Nou die van mij heeft artrose. En hij heeft altijd graag gewerkt. Kwam een moment dat hij begon met struikelen onder het rijden. Ik heb toen beslist hem op wei te zetten ( op pensioen). In het begin leek hij er wat moeite mee te hebben ( nogal nors en ook was hij wat ingevallen). Maar we zijn nu een paar maand verder en hij is weer helemaal opgeleefd. Zit er goed uit en zo goed gezind heb ik hem echt zelden geweten ( vroeger had hij zijn ' goede ' dagen en waren die zeldzaam, nu zijn die slechte eerder zeldzaam).
Ik ben ook al bezig met het moment ' wanneer' hem te laten gaan. Omdat het nogal moeilijk is een grens te trekken. ( met bezig bedoel ik gewoon de lijn te trekken tot hoever proberen we hem bij ons te houden, niet voor nu hopelijk voor binnen heel wat jaren pas). Denk dat zoiets in overleg met de Dierenarts gaat gaan, als hij zo gewoon op wei pijn heeft en niet meer kan doen wat hij wil doen ( rennen ofz).

Als ik van de wei af moet en ik geen geschikte plek vind om hem op wei te zetten (en dat hij van mij blijft). Dan gaat die van mij naar de eeuwige velden. Heb teveel nare verhalen gehoord van die adoptie paarden die verdwijnen ofz.

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Wanneer afmaken (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:53

Ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen bepalen zonder veroordeeld te worden. Ieder paard, ieder mens en iedere situatie is anders. Ga uit van de kennis en liefde voor het paard van de eigenaar, het is geen makkelijke keuze. Waar voor de een de grens ligt kan voor een ander een kans zijn. Laat mensen rondom dit onderwerp toch eens in hun waarde en steek je energie in het steunen van mensen die deze keuze hebben moeten maken in plaats van aan ze te twijfelen. Geloof me, dat doen ze zelf al genoeg...

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:10

shirleyp schreef:
Ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen bepalen zonder veroordeeld te worden. Ieder paard, ieder mens en iedere situatie is anders. Ga uit van de kennis en liefde voor het paard van de eigenaar, het is geen makkelijke keuze. Waar voor de een de grens ligt kan voor een ander een kans zijn. Laat mensen rondom dit onderwerp toch eens in hun waarde en steek je energie in het steunen van mensen die deze keuze hebben moeten maken in plaats van aan ze te twijfelen. Geloof me, dat doen ze zelf al genoeg...


je hebt 100 procent gelijk!

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Desi_2409, JudithO, Juut, M_arjolein, Mark0919, Martje80, Mieke, Nouki_poek, SusanH en 44 bezoekers