Wanneer afmaken (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 18:17

Amethyst schreef:
Voor mij wel (moest overigens erg lachen om dat voorbeeld van die bejaarden Bloos ) Lachen
Neem nou dat voorbeeld van een oud paard, verder nog gezond, maar er kan niet meer op gereden worden, dát verhaal.
Jij hebt voor een x aantal jaar dat paard gekocht, daar lief en leed mee gedeelt en omdat jij daar nu, na al die jaren dienst die hij/zij je heeft bewezen niet meer op kunt rijden, maak je hem af? Nou, dat vind ik dus niet kunnen. Je bent eens aan dit paard begonnen, en dat moet je ook afmaken in de zin van een goede oude dag geven bij JOU zelf thuis.
Dat is mijn mening, en ik bekijk het inderdaad uit het oogpunt van mijn eigen menselijke emoties. Niet naar wat maatschappelijk verantwoord is, want dat zal me m'n kont roesten..


Natuurlijk doe je dat niet met je paard omdat jij dat niet kunt stroken met jou eigen emoties. Ik zou het ook niet doen hoor Knipoog . Maar kun je je voorstellen dat dat voor het paard niet erg is?


Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:20

dat zeg ik niet.

maar ik heb vandaag, terwijl *** (eigenares) o zo blij was dat ze weer een keer kan rijden, samen met lotte ff bij firefly gestaan, en misschien klinkt het wel penny, maar ze is echt een lief beest, en ik vind het zelfs ook nog een beetje *** schuld dat het zo ver is gekomen (hoeft medisch niet zo te zijn, maar gewoon de manier hoe ze ermee om gaat...)

ze kreupelt als een gek, kan amper draaien en lopen, in dat opzicht wel inslapen ja, maar van de andere kant...

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:21

snepje1 schreef:
Maar kun je je voorstellen dat dat voor het paard niet erg is?

Nope. Ik weet dat dieren geen besef van tijd hebben, maar dan nog kan ik me dat niet voorstellen... Zal wel met mijn eigen emoties te maken hebben denk ik.. Knipoog

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:22

Als mijn paardje door de ouderdom geen levenslust meer heeft, en staat weg te kwijnen dan vind ik dat een juist moment om hem te laten gaan....

Verder uiteraard in alle gevallen dat hij ongeneeslijk ziek is en pijn lijdt.
En ik moet ook realistisch genoeg zijn om te bedenken of ik nog duizenden euro's voor een eventuele operatie zou (kunnen) neerleggen, als de vooruitzichten dan nog onzeker zouden zijn, hij is al niet meer de jongste.....

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:23

ik weet niet hoe oud Firefly nu is...? dat speelt ook mee, denk ik

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:24

Dat maakt het paard zelf uit.. Hoe voelt het paard zich hoe doet t paard.. Als ze nog vol levenslust zit en nog gezond is.. dan zeker niet..

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 18:26

Serendipity1 schreef:
dat zeg ik niet.

maar ik heb vandaag, terwijl *** (eigenares) o zo blij was dat ze weer een keer kan rijden, samen met lotte ff bij firefly gestaan, en misschien klinkt het wel penny, maar ze is echt een lief beest, en ik vind het zelfs ook nog een beetje *** schuld dat het zo ver is gekomen (hoeft medisch niet zo te zijn, maar gewoon de manier hoe ze ermee om gaat...)

ze kreupelt als een gek, kan amper draaien en lopen, in dat opzicht wel inslapen ja, maar van de andere kant...


O, zo ja, ja dat klopt, zo van we rijden hem eerst in de filistijnen en als hij dan niet meer kan, dan doen we hem toch gewoon weg....
Huilen Daar geef ik je idd gelijk in .

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:27

snepje1 schreef:
De discussie ging bij ons op stal over een pony die hoefkatrol heeft. Ze staat al twee maand met pijn. Eigenaresse heeft geen geld voor verdere onderzoeken en/ of behandelingen. Het dier kreeg de laatste twee weken pijnstillers, zelfs toen liep ze niet goed. Nu is ze van de pijnstillers af en ze loopt weer net zo slecht als voorheen (lees als de pony stil staat ontlast ze haar slechte been).



Dit is een prima voorbeeld van iemand die in deze situatie geen paard aan had moeten schaffen ! Als mijn paarden alle drie tegelijk een operatie zouden moeten ondergaan, kan ik dat nog steeds betalen, anders was ik er nooit aan begonnen! HKO is een hele hoop aan te doen beslagtechnisch, het kost alleen veel tijd (en geld) om erachter te komen wat precies voor dit specifieke paard werkt ( + een goede hoefsmid natuurlijk, die ook veel geld kosten Haha! ) en als dat alles niet werkt kun je nog een zenuwsnede overwegen waardoor het paard pijnloos op de wei kan.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:34

Mist schreef:
:D ) en als dat alles niet werkt kun je nog een zenuwsnede overwegen waardoor het paard pijnloos op de wei kan.


wat houd dat precies in dan? heb ik nog nooit van gehoord Lachen
(sorry, offtopic)

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:05

Wie zegt snepje dat een paard dat helemaal niet weet?

we zijn allemaal zielen in een lichaam
en elke ziel op aarde heeft een doel.
ook een dier
en mogen wij mensen zomaar beslissen deze ziel zonder enig verantwoorde reden het leven ontnemen..?
Een dier dat er altijd voor je is geweest zo afdanken?
Ik weet zeker dat je ook de ziel van een paard kunt raken,
ook door hem af te danken, het leven te ontnemen wat voor hem nog waardevol is,
ik geloof er in dat een paard dat zeker waarneemt.

En dat is geen emotie, noem het een soort van geloof

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:10

Mist schreef:
Dit is een prima voorbeeld van iemand die in deze situatie geen paard aan had moeten schaffen ! Als mijn paarden alle drie tegelijk een operatie zouden moeten ondergaan, kan ik dat nog steeds betalen, anders was ik er nooit aan begonnen! HKO is een hele hoop aan te doen beslagtechnisch, het kost alleen veel tijd (en geld) om erachter te komen wat precies voor dit specifieke paard werkt ( + een goede hoefsmid natuurlijk, die ook veel geld kosten Haha! ) en als dat alles niet werkt kun je nog een zenuwsnede overwegen waardoor het paard pijnloos op de wei kan.


Ben het geheel met je eens. maar ik kan haar dat niet echt duidelijk maken (en met mij de hele stal niet) Boos!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:20

runningkawa schreef:
Wie zegt snepje dat een paard dat helemaal niet weet?

we zijn allemaal zielen in een lichaam
en elke ziel op aarde heeft een doel.
ook een dier
en mogen wij mensen zomaar beslissen deze ziel zonder enig verantwoorde reden het leven ontnemen..?
Een dier dat er altijd voor je is geweest zo afdanken?
Ik weet zeker dat je ook de ziel van een paard kunt raken,
ook door hem af te danken, het leven te ontnemen wat voor hem nog waardevol is,
ik geloof er in dat een paard dat zeker waarneemt.

En dat is geen emotie, noem het een soort van geloof


Ja dat is idd heel persoonlijk. En aan dat geloof zal ik ook niet tornen. Ik persoonlijk schat het paard niet zo in.

Ik geloof dat een paard wel degelijk een ziel heeft. Het kan immers basis emoties ervaren zoals pijn, angst, vreugde enz.
Ik denk echter niet dat een paard in verbanden kan denken. Om een voorbeeld te geven; een paard bokt niet omdat hij denkt ik zal jou er eens even afbokken zodat jij je lekker zeer gaat doen.

Het paard bokt iemand eraf door een directe oorzaak, hij heeft pijn, angst voor de ruiter, geen behoefte aan een 70 kilo wegend wezen op zijn rug die in zijn buik zit te prikken enz. bedenk de rest er maar bij genoeg inspiratiebronnen om ons heen toch? Knipoog .

Een paard kan hoogstens simpele verbanden leggen door gewening. Denk dan aan de lucht van de da waardoor het angstig wordt (in het verleden misschien vervelende prikken gehad terwijl hij die lucht rook) Dat betekend niet dat het dier de dood ruikt ofzo, maar het vindt de da gewoon niet leuk.


Ik geloof niet dat een paard weet dat je zijn leven wilt ontnemen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:24

Ik bedenk mij nu dat als marquez om welke reden dan ook ooit eens een spuitje krijgt ik dat beter zelf kan doen.
Marquez is echt super angstig voor de da. Ik wil hem geen stress aandoen in zijn laatste minuuten, dus dan wil ik hem denk ik zelf het slaapspuitje nog wel geven.
Zou dat mogen denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:27

Een paard kan je er wel zeker afwerpen om je er ook af te willen krijgen (niet om je pijn te doen)
Dit omdat hij bv gemerkt heeft dat hij niet hoeft te werken
dus zo ver kunnen ze echt wel nadenken

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:30

Maar zijn we niet allemaal hartstikke blij en trots als je paard je volledig vertrtouwt? En dan laat je je paard 'stiekem' inslapen?

een dier vertrouwt op jou, hij denkt dat jij weet wat het beste voor hem is. als jij daar misbruik van maakt, vind ik het verraden

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:30

Runningkawa, hoe weet je dat?
Laatst bijgewerkt door snepje1 op 09-07-04 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:34

Serendipity1 schreef:
Maar zijn we niet allemaal hartstikke blij en trots als je paard je volledig vertrtouwt? En dan laat je je paard 'stiekem' inslapen?

een dier vertrouwt op jou, hij denkt dat jij weet wat het beste voor hem is. als jij daar misbruik van maakt, vind ik het verraden


Daar komen de menselijke gevoelens weer om de hoek kijken. Een paard kent (naar mijn mening) geen gevoelens als verraadt. Als een paard lijdt (zoals firefly naar mijn mening) en er is geen andere uitkomst, dan moet je je gevoelens opzij zetten en aan het paard denken.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:35

ik denk dat het zo is, het is wel persoonlijk. misschien vind jij dat anders, maar ik denk dat als je goed met je paard om gaat dat hij je vertrouwt.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:36

maar hij verdient het niet, en je weet niet of er nog wat aan te doen is. misschien, misschien niet. maar in dit geval wil de eigenares er geen (moeite? en) tijd in steken. wat moet je dan?

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:39

Ik zeg ook niet dat een paard je niet vertrouwd, maar dat wij onze gevoelens op het paard projecteren.

Ik weet overigens niet of vertrouwen (in mijn opinie) het goede woordt is. Ik denk dat het paard je meer als een soort half paard gaat zien en dat je lid wordt van zijn kudde. In onze bewoording heet dat vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:39

als hij pijn lijd moet de emoties idd opzij gezet worden, daar is iedereen het hier ook over eens

een paard kent wel degelijk verraad.
geen idee hoe ik het je verder uit kan leggen, sorry

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:45

Ze wil er wel moeite insteken maar dat kan ze niet omdat ze geen financiele middelen heeft. En haar ouders willen er idd geen tijd en geld insteken. Die zenuwsnede daar heeft ze al naar gevraagd, die kost iets van 600 euro. En dat kan ze zelf niet betalen.

En ja ik vindt ook dat je dan (als ouders zijnde) maar even wat zuiniger aan moet doen met je uitgaven. Want als de wasmachine stuk gaat kopen ze ook echt wel een nieuwe wasmachine.
Het is maar waar je prioriteiten stelt. Voor de ouders duidelijk niet bij de pony. Boos!
Maar ondertussen staat de pony dus wel twee maand met pijn zonder dat ze er iets mee doet. Ze MOET NU een beslissing nemen. In mijn ogen door behandelen, of laten afmaken.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:45

ze kijkt het nog een maand aan, en dan...

Maar ik wist ook niet watvoor een rol die ouders spelen (ook een beetje dom om er dan zo een uitspraak over te doen... Bloos! )

Persoonlijk mag ik haar wel, maar de manier hoe ze soms met firefly omgaat...

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:50

runningkawa schreef:
als hij pijn lijd moet de emoties idd opzij gezet worden, daar is iedereen het hier ook over eens

een paard kent wel degelijk verraad.
geen idee hoe ik het je verder uit kan leggen, sorry


Geeft niet, over een geloof kun je niet twisten. Kijk maar eens waardoor de meeste oorlogen worden veroorzaakt. Dus ik denk ook niet dat wij het met elkaar eens gaan worden Knipoog .
Ik vindt het wel fijn dat je ook mijn geloof respecteerd en leuke reacties geeft OK dan! . Ik heb op bokt ook wel eens minder leuke reacties gehad.
Ik kan goed tegen kritiek hoor en iedereen mag zijn menig geven, maar doe dat dan wel goed onderbouwd *LOL* .

Ik vindt dit soort discussies leuk om te voeren. En ik hoop dat mensen eens na gaan denken over het toedichten van menselijke emoties aan paarden, n.a.v. dit topic.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:53

Serendipity1 schreef:
ze kijkt het nog een maand aan, en dan...

Maar ik wist ook niet watvoor een rol die ouders spelen (ook een beetje dom om er dan zo een uitspraak over te doen... Bloos! )

Persoonlijk mag ik haar wel, maar de manier hoe ze soms met firefly omgaat...


Ben het helemaal met je eens dat ze niet helemaal goed omgaat met de pony. Maar het ergste wat ik nog vindt is dat ze naar mijn mening de pony laat lijden voor haar zelf. Omdat zij anders geen paard meer heeft. Vergeet niet dat ze ook met een kreupele pony ging rijden, omdat zij dat leuk vondt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, Vagabondo en 9 bezoekers