Verwende nesten!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Verwende nesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 08:47

Ik lees hier nogal eens verhalen over verwende nesten met een paard/pony die er weinig meer naar omkijken. Hier heb ik nog een leuk verhaal en je kan er op wachten dat dit natuurlijk ook fout gaat:

Ergens in de buurt van Badhoevedorp: Rijke buurt, rijke kindjes die alles krijgen waar ze ook maar naar wijzen. Gezinnetje gaat op vakantie naar Egypte, oh en dochtertje rijdt daar zoooooo leuk op een paardje (arabiertje). Weet je wat we laten het paardje overvliegen naar Nederland. Er wordt veel geld geboden, net zo lang en net zo veel tot dat paardje eindelijk mee mag. (Nee we stoppen het kind niet eerst in NL op paardrijles en gaan dan rustig op zoek naar een makke pony, maar meteen dát paardje helemaal uit Egypte). Paps en mams hebben totaal geen verstand/ervaring van paarden, maar ja een paard is toch net zoiets als een hond of een kat toch?

Frusty Frusty Frusty Frusty
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-06-04 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:55

ach ja...de krant maar weer in de gaten houden dan..
of het paardje staat dadelijk weer te koop
of dochtertje blijkt een natuurtalent (of toch te kunnen rijden) en wint alle concoursen over een poosje
of dochtertje krijgt er een ongeluk mee (wat ik niemand gun dat voorop gesteld)

Soms zit er toch wel iets van jalouzie achter...
en wat is verstand van paarden hebben? Ik zie liever mensen zonder verstand van paarden maar die wel ervaring hebben met paarden....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:57

Frusty

Zo ken ik nog een leuk voorbeeldje:
de twee schattige dochtertjes van 8 en 9 ongeveer mogen op ponyrijles. Wonder boven wonder wordt er niet voor een superdeluxe manege gekozen maar voor gewoon een simpele ponymanege. Goed, kindjes vertonen toch wel enig paardrij-aanleg en na een jaartje mogen ze allebei eigen pony. Weer wonder boven wonder willen ze graag twee pony's van die manege (overigens wel 2 pony's die errug leuk konden lopen). Het eerste jaar flikkeren ze regelmatig van de pony's af maar wat maakt het uit we krijgen alles wat ons hartje begeert (net nieuwe zwarte zadel, etc. 2 maanden later willen we een compleet bruine outfit.... geen probleem, schatje Ach gut ). Op een gegeven moment besluiten ze om wedstrijden te gaan rijden. Het eerste half jaar gebeurt er weinig tot opeens de pony's heel goed gaan lopen voor de B. Zusjes winnen alles in de dressuur en springen, staan altijd hoog genoteerd in de prijzen. Dus hop, door naar de L1 maar wat valt dat nou tegen zeg........ in de L1 zitten nog meer ruitertjes en pony's die veel beter rijden en springen. Een aantal weken wordt er dus niks meer gewonnen en wat schetste mijn verbazing niet: 6 maand later hebben beide opeens de pony's verkocht en nieuwe pony's gekregen, die echter wel met de vorige baasjes eerst in de Z hebben gezeten want anders winnen de zusjes weer niks he.....

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:02

Is dat echt waar? Vreselijk wat een verwend rotkind... Rolleyes
Bah ik kan daar echt niet tegen mensen die alles maar krijgen en er niets voor hoeven te doen...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 09:05

Dat vind ik nou een groot nadeel aan paardensport. Het is vaak een wedstrijd 'wie heeft het meeste geld om een zo goed mogelijk paardje te kopen'. Met een belgisch trekpaard kan je nooit ver komen of een eenvoudige knol. Daarom baalde ik ook zo van maneges waar ook mensen met eigen paarden stonden. Die keken zo neer op die manegepaarden. Dat waren eigenlijk een soort varkens. Moest je eens horen áls iemand won met een manegepaard met een wedstrijd. Dan lag het aan de jury enzo. Stoom uit je oren
Ik reed in die tijd daar op manegepaarden wedstrijden, omdat ik geen vervoer had voor mijn verzorgpaard. Maar daardoor ben ik wel voor goed afgeknapt op wedstrijden, ik hoef niet meer......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:12

Dit vind ik een raar voorbeeld..
Als die pony's aan hun max zitten qua kunnen dan is er toch niets vreemds aan dat ze verkocht worden en er anderen voor terug komen...
Daarnaast is een doorgewinterde wedstrijdpony natuurlijk wel prettig om ervaring op te doen...maar vergeet niet dat je wel een Z-pony kunt kopen maar je de Z-ruiter er niet bij krijgt evenmin de rijkunsten van die ruiter...
Vwb die zadels....als ze niet meer op de pony passen of te krap zijn voor de ruiter...wat is er dan mis mee om alles in het bruin te nemen?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:15

Ach, ik denk altijd maar zo...
Dat geeft op een gegeven moment toch geen voldoening meer wat uitloopt op frustraties. Naast onze stal staan heel wat rijke mensen met dressuur paarden keurig in anky setjes en zelf dus ook in setjes. Sommige meiden kunnen hun paard helemaal niet hanteren buiten omdat ze gewoon een te groot paard hebben.

Ik heb er veel meer plezier van om mijn 'simpele pony' zelf door te rijden en dat ik kan zeggen dat ik het zelf bereikt heb ipv van een voorgereden paard te kopen.
Geeft veel meer voldoening.

Ik zou ook wel een Anky zadel willen, maar ja ik heb ook een huis, auto, pony en veulen. Dan moet je keuzes maken, maar ik kan met de volle 100% zeggen dat ik 10x zo gelukkig ben dan iemand die alles maar krijgt.

Het is niet altijd even makkelijk, maar dan krijg je pas waardering voor wat je heb en wat je zelf bereikt heb.

Ik ga me er pas aan storen als ik weer eens zie dat het paard de schuld krijgt als het proefje niet goed ging.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 09:20

Alane, natuurlijk als je echt door wilt in de sport is het logisch. Maar we hebben het hier over meisjes die moeten winnen van hun ouders en amper nog een jaar kunnen rijden en dan een Z-paardje krijgen. En als paardje lief geen prijsjes binnenhaalt hij ingeruild wordt voor een betere.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:31

Mijn dochter reed ook net een jaar en kreeg een andere pony omdat niet het gewenste resultaat bereikt werd
Mijn dochter heeft tig zadeldekjes met bandages, 2 stel peesbeschermers en strijklappen...stuk of tig dekens voor de pony enz...is zij dan ook een verwend nest?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:53

Bij zulke berichten moet ik vaak aan het woord Jaloezie denken.....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:56

Ik ben/was ook een "verwend rotnest".

Ik kreeg op mijn 9e mijn eigen pony. Op mijn 11e kregen we eigen stalletjes op ons weiland. En een vrachtwagentje. Op mijn 15e werden we fanatieker en kochten we een "kant en klaar" Z2 pony, zodat ik kon doorstromen.

Ik werd te groot voor een pony en kreeg een paard. Paard werd kreupel en kreeg een ander paard (het paard die mijn moeder net had aangeschaft).

De rest van het verhaal is bekend.

Ben ik nu ook een verwend nest?

Ik vind wel dat de jaloezie er in dit topic een beetje vanaf druipt hoor, jongens...
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 29-06-04 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:57

Alane, dat is best moeilijk te beoordelen voor een buitenstaander denk ik.

Had de pony lichamelijke beperkingen, of was het misschien een gebrek aan doorzettings vermogen?

Het lijkt soms alsof sommige volwassenen en kinderen een paard/pony als een soort fiets ofzo zien. Er zit totaal geen gevoel meer bij.

Ik ben 23 en heb een pony van 1.40. Als ik een wedstrijd start bij de paarden heb ik natuurlijk best wel een handicap omdat mijn pony nooit de bewegingen van een paard zal kunnen evenaren.

Maar om haar daar voor te verkopen? NOOIT! Ik zou haar alleen verkopen als ik geen geld meer heb om haar te onderhouden. Ander niet.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:01

Ik bekijk het gewoon vanaf een ander standpunt. Jalouzie, dacht het niet Haha!
Ik heb genoeg mogelijkheden gehad om een goed paard te kopen, maar ik ben gewoon veels te veel gehecht aan mijn pony.

Tja, als anderen dat wel kunnen doen prima kan ik echt niet wakker van liggen.
Hetzelfde als een dresuurruiter met hoedje, merk jasje, merk broek en super leren laarzen met mooie sporen.
Krijgen ook vaak de stempel arrogant, ik zou het niet kunnen betalen maar ik vind het wel prachtig om te zien.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:02

@malibu: daar zit het hem dus ....een buitenstaander heeft niet te oordelen/beoordelen/veroordelen of ik dan wel of niet een andere pony koop voor mijn dochter of welke reden dat heeft...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:08

Alane schreef:
Mijn dochter reed ook net een jaar en kreeg een andere pony omdat niet het gewenste resultaat bereikt werd
Mijn dochter heeft tig zadeldekjes met bandages, 2 stel peesbeschermers en strijklappen...stuk of tig dekens voor de pony enz...is zij dan ook een verwend nest?


Nee niet zolang er goed voor het beestje gezorgd wordt. Wij hebben het over ponies/paarden die leuk zijn voor een tijdje en daarna niet meer hun stal uitkomen omdat het toch niet meer zo leuk is. Boos! En vervolgens weg staan te rotten.
Geld steken in je hobbie is natuurlijk niks mis mee! Iedereen moet dat zelf weten, maar het is belangrijk dat er goed gezorgd wordt voor een dier. En inderdaad als je verder wil in de sport en je ruilt je paardje in, is dat alleen maar goed. Beter dan dat het paardje niet wordt ingeruild maar dat er een nieuwe bijkomt en de oude blijft staan en vergeten wordt Huilen en in zijn eigen stront staat te degen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:24

Alane schreef:
Mijn dochter reed ook net een jaar en kreeg een andere pony omdat niet het gewenste resultaat bereikt werd
Mijn dochter heeft tig zadeldekjes met bandages, 2 stel peesbeschermers en strijklappen...stuk of tig dekens voor de pony enz...is zij dan ook een verwend nest?


Als jij in een winkel loopt en je dochter zegt, dat wil ik, krijgt ze het dan meteen? Of moet ze er wat voor doen/zijn het verjaardagscadeautjes enz.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:30

Pff de jaloezie druipt ervanaf!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:40

Het wordt een beetje welles nietesen.................

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:41

Je zou mij ook als een verwend nest kunnen zien, op mijn 6e ponyrijlessen gekregen, op mijn 12e een eigen pony samen met mijn zusje, op mijn 14e een pony helemaal voor mezelf. Duur zadel erop en nu ik 16 ben nog een pony erbij en gaan we verhuizen naar een huis waar de paarden aan huis komen te staan.

jeetje ik ben wel verwend als ik het zo terug lees

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:47

Jantine2 schreef:
Het wordt een beetje welles nietesen.................


Dit was een hint om te stoppen over wat verwend is en wat niet. Bloos


Gaaaap

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:58

ok ik had het al eens getypt, maar toen ding de comuter flauw doen dus kan ik het weer typen Boos!

Voor mij is een verwend nest iemand die alles krijgt waar ze naar maar wijst, ongeacht het duur is en zonder dat ze er ook maar iets voor heeft moeten doen, en die er ook niks voor doet maar al haar problemen laat oplossen door andere. Dat iemand anders een eigen paard heeft of dure harnachementen en spullen wil niet dadelijk zeggen dat ze verwend is imo(ik heb zelf ook een eigen paard en duur harnachement), maar wel als ze er geen klop voor doet en alles voor haar gemakkelijk moet worden gemaakt. Zo iemand die vies is van uitmesten en het mammie en pappie laat doen, evenals ze als ze geen zin heeft om naar haar paard te gaan, ook niet gaat, ookal moet het paardje hierdoor enkele weken stilstaan. Heeft ze plot swel weer zin, dan moet iedereen alles laten vallen en moet ze nu en niet later in het zadel kunnen kruipen. Als ze morgen zegt ik wil een blauw halster, krijgt ze een blauw halster. Zegt ze de dag erna ik wil een groen, krijgt ze een groen. Zegt ze nog een dag later ik heb lever een paars, krijgt ze een paars, zonder datze ook maar 1 keer de handen uit de mouwen heeft moeten steken. Jaloers? Misschien, want ik krijg ook heel veel, maar ik moet er wel wat voor doen. Als mijn schoolresultaten zwaar naar beneden gaan, of ik ga de volgende week doodleuk elke dat tegen mn ouders zeggen dat ik ff geen zin had om de stallen uit te mesten, geen zin heb om te voeren en ook niet in rijden, dat mijn paard nogal snel tussen de zoekertjes stond.
Zo ken ik trouwens ook een paard. Was van een meisje dat er zo wat recreatie mee reed, totdat meisje in de puberteit geraakte en plots veel meer interesse in de jongens kreeg. Gevolg: paard heeft 4 (!) weken in een stal gestaan zonder er 1 keer uit te komen, meisje had geen zin om zich met het paard bezig te houden. Op het laatste heeft de manegeeigenaar zowat gesmeekt om het paard los te mogen laten

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 11:04

Dat is wel erg! En dan nog een grote bek zeker, dan mensen zich bekommeren over het beestje.....

Met mijn verhaaltje over badhoevedorp wilde ik ook aangeven dat het wel wazig is om speciaal dát paardje uit egypte over te vliegen. Alsof hier geen leuke paardjes zijn. Verward (Ze had er wel twee (!!) keer op gereden)

(Trouwens, jaloers? Nee, als ik zou willen zou ik een goed paard kunnen kopen. Genoeg spaargeld. Maar ik wilde nooit een paard, want ik had toch genoeg verzorgpaarden. Nu heb ik een opknappertje, omdat het te sneu was hoe dat beestje erbij stond.)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-06-04 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:08

Citaat:
Zo ken ik trouwens ook een paard. Was van een meisje dat er zo wat recreatie mee reed, totdat meisje in de puberteit geraakte en plots veel meer interesse in de jongens kreeg. Gevolg: paard heeft 4 (!) weken in een stal gestaan zonder er 1 keer uit te komen, meisje had geen zin om zich met het paard bezig te houden. Op het laatste heeft de manegeeigenaar zowat gesmeekt om het paard los te mogen laten


Dit soort mensen worden dus bij ons letterlijk het erf afgezet. Ze kunnen vaak terecht bij een commerciele manege bij ons om de hoek dus dan is het ook mogelijk (houden natuurlijk wel rekening dat het paard onderdak heeft).
Ik ben er al een paar keer bij geweest dat ze met spullen en al op straat gezet werden na een aantal waarschuwingen...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 11:12

En terecht. Wat doen ze vervolgens met hun knollie? Verkopen of er eindelijk wél naar omkijken. Of veel betalen en in all-in pension zetten?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:13

Malibu schreef:
Dit soort mensen worden dus bij ons letterlijk het erf afgezet. Ze kunnen vaak terecht bij een commerciele manege bij ons om de hoek dus dan is het ook mogelijk (houden natuurlijk wel rekening dat het paard onderdak heeft).
Ik ben er al een paar keer bij geweest dat ze met spullen en al op straat gezet werden na een aantal waarschuwingen...

Dat zou eigenlijk wel moeten gebeuren ja. O ja, het meisje had nadat de staleigenaar telefonisch had gevraagd om eens naar haar paard te gaan kijken het advies ook genegeerd
Paard is toen wel nog enkele weken later gelukkig achter de rug van het meisje om verkocht aan iemand die hem nu nog altijd de beweging en aandacht schenkt die hij nodig heeft Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MairiMacBran, Tinkermuts, Vagabondo en 42 bezoekers