Twee maanden wei werd twee weken - spierbevangen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Twee maanden wei werd twee weken - spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 23:37

Vanavond werd ik door Dorothé gebeld, iemand van stal (die we nog kennen van vorig jaar) had haar gebeld met de melding dat er iets niet helemaal lekker zat met Nike. Hij was suf, stond niet bij de groep en at niet. Nou, bij dat laatste gingen de alarmbellen bij mij wel rinkelen, Nike en niet eten, dat klopt niet. Zij was al onderweg en ik heb snel wat kleren aangeschoten en ben ook naar de wei geraced. Het bleek inderdaad niet goed te zijn, hij stond niet, zoals gewoonlijk, met zijn neus aan de grond en hij kwam meteen naar ons toegelopen, wat hij nooit doet. Hij maakte inderdaad een suffe indruk, keek heel lodderig uit zijn ogen. Ook stond hij vrij wankel op zijn benen - toen ik hem zachtjes tegen zijn achterhand duwde, stapte hij niet opzij, maar helde over. Dorothé heeft de veearts gebeld en van het erg lieve stalgenootje mochten we haar stal gebruiken, haar pony´s stonden toch buiten. Veearts gekomen, even gekeken en gevoeld - diagnose was een klein beetje koliekerig, maar vooral spierbevangen. Combinatie van teveel eiwitten en teveel beweging. De groep waar hij in stond is nogal actief naar het schijnt, ze lopen de hele tijd achter elkaar aan te rennen en te spelen. De veearts heeft wat bloed afgenomen om het eiwitgehalte te bepalen en morgen (vandaag dus eigenlijk) horen we de uitslag hiervan. Dorothé baalde als een stekker, dacht ze hem goed voorbereid te hebben, weidegang opgebouwd, voer aangepast, werk afgebouwd en dan dit... Einde van het verhaal was dat er een trailer is aangerukt en dat Nike, na slechts twee weken op het land, terug is gebracht naar de Blauw Gele Vendel. Duurde ook nog wel even voordat hij in die trailer stond, meneer had er weinig zin in. Hij mag voorlopig bij de BGV ook niet de wei op (straks weer wel gelukkig, daar staat hij met één paard in de wei en is het vrij rustig, de wei is ook aardig kaalgevreten inmiddels), hij mag alleen maar hooi eten en een beetje lopen aan het handje. Ik vind het zo zielig voor hem, verdorie. Ventje toch Ach gut. En waar ik ook van baal, het was 'mijn' avond. Omdat ik zaterdag al was wezen kijken en het prima ging had ik besloten hem vanavond niet lastig te gaan vallen en donderdag pas weer te gaan. Gebeurt er zoiets, man wat ik voel ik me rot.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 07:21

je moet je niet rot voelen omdat je niet geweest bent, kan het me goed voorstellen dat je het wel doet hoor, maar daar bereik je niets mee, en het helpt je al zeker niet.... Ach gut

Het is heel vervelend inderdaad, maar teveel beweging........? nooit van gehoord, apart !

Anyway; vertroetel hem maar lekker volgende keer !!!

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 08:39

Tja, dat was wat de veearts zei. Teveel eiwitten in combinatie met teveel beweging. Ik hoorde vanmorgen dat het uitladen op de BGV ook niet goed ging. Hij wilde er meteen uit, terwijl hij nog vast stond. Ook dat is weer balen, het trailergebeuren ging juist zo goed en nu weer deze negatieve ervaring Scheve mond.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:41

Vervelend allemaal.... nu maar hopen dat alles snel weer goedkomt en dat hij de volgende keer wel weer zo de trailer op wil.
Succes in elk geval!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:27

Jeetje, echt heel erg vervelend, hopen dat hij later toch wel goed in de trailer gaat.
Succes verder!

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 19:49

Nou, de uitslag van het bloedonderzoek is binnen. Het exacte aantal weet ik even niet maar het eiwitgehalte is 1000nogiets terwijl het maximaal 300nogiets mag zijn. Foute boel dus. Nike mag dit seizoen de wei niet meer op en we moeten het heel rustig aan doen met hem. Hard voer zit er voorlopig ook niet in, hij mag alleen hooi hebben. Hij moet twee keer per dag 10 minuten lopen. Gelukkig zijn er op de stal aardige mensen die willen helpen met voeren en lopen. Tijdens de vakantie van Dorothé had ik er anders alleen voor gestaan. Heel fijn dus dat deze mensen zo spontaan aanboden om te helpen!

Dorothé heeft ook nog even contact gehad met het stalgenootje dat dinsdag heeft gebeld, om haar te bedanken en ze heeft gehoord dat Nike's groep maandag behoorlijk tekeer is gegaan op de wei. Tja, na twee weken een beetje rondgesukkeld te hebben, was dat blijkbaar iets teveel van het goede.

Ik blijf het zielig vinden voor Nike, het is hem ook niet gegund, die weidegang. Vorig jaar werd hij in elkaar gemept door een ander paard en heeft hij een poosje op stal moeten doorbrengen en nu dit weer. Die heeft echt dringend een betere beschermengel nodig.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:01

Jeetje wat balen zeg. Mijn oudje is vorig jaar oktober ook bevangen geraakt doordat het hard regende en de groep knettergek was (in combi met voer en slechte conditie) en moest een maand eerder op stal. Is echt heel zielig voor die beessies die snappen er niets van. Het je ook medicijnen van die stroop ofzo? Sterkte.

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 20:06

Yip, Dorothé kreeg een fles mee, waar hij elke dag twee eetlepels van moet hebben. Het mag gegeven worden met een boterham of appelmoes, en gelukkig gaat dat er goed in. Hoe lang heeft het herstel van jouw paard trouwens geduurd? Ik heb begrepen dat we daar een aardig tijdje voor uit moeten gaan trekken.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:16

bij mijn paard denk 2 maanden. Ik werk dan ook niet met hem omdat hij bejaard is en heb het dan ook nooit goed kunnen zien. Het was in oktober en nu dat hij sinds april weer op het land staat is hij wel weer soepeler geworden dat wel. Ik heb hem op eiwitarme brok gezet en hij krijgt geen kuil. Ook heb ik dit jaar echt heel voorzichtig op het gras opgebouwd. 2 weken aan de hand 10 minuten en langer tot een half uur. Dan 1 week los op de wei een uur en dan langzaam tot 2 uur en dan de weken erna steeds langer. En het gaat tot nu toe goed. Ik gaf de stroop gewoon over zijn voer heen en hij at het. Ik had pijnstiller in zakjes en spuiten voor de eerste dagen want die beestjes hebben echt pijn. Kijk ook kritisch naar je voer he niet teveel krachtvoer als ze straks beter is. De mijne krijgt de helft van wat hij vroeger kreeg. Vul het aan met supplement, meer hooi en zemelen.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:12

Balen joh. Heb je ook neutradex gekregen van de veearts? Super spulletje. Mijn paard vond het nog lekker ook, de knieskauwer.

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 07:07

hi,ik heb ook een paard die eiwit gevoelig is.

ik schiet elke zomer weer in de stress omat ik bang ben dat ie dat weer krijgt en ik let er ook heel goed op wat ie te eten krijgt ,en ook voor dat ie op het land gaat laat ik hem eerst goed wennen.

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 08:37

Gouda, bedankt voor je tips, ik ga ze doorgeven. Dat hij veel pijn heeft wil ik wel geloven, arm beest. Wij hebben het advies van de veearts gekregen om voorlopig helemaal geen hard voer te geven, alleen hooi. Annegti, hoe dat spul heet weet ik niet, het is een grote witte, doorzichtige fles met een zwart goedje erin. Nike vind het gelukkig ook lekker, hij neemt het makkelijk in. Scheelt alweer. Het punt is dat Nike ook goed voorbereid was, daarom kwam dit zo onverwacht. Vanavond ga ik bij hem kijken en hem zijn rondje laten lopen, ik ben benieuwd wat ik aantref. Bedankt voor jullie reacties trouwens, doet me goed!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers