drie dagen oud en nu al zwemles!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:53

Jawel, een lintje houdt een veulen wel degelijk tegen, als er stroom op staat. En de prutsloten waren afgezet met schrikdraad waar flink wat stroom opstond.

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 16:55

napoleon schreef:
Goh Cassidy, je komt lekker uit de hoek zetten........... neem aan dat jij dus alles perfect voor de bakker hebt, want kennelijk maak jij nooit fouten en vind je dat een ander ook geen fouten mag maken!

Verder ben ik blij voor jullie dat het veulen niets mankeert, het is een leermoment wat jullie hebben meegemaakt maar zo zullen er nog velen komen Succes met jullie mooie dametje Knipoog


goh een van de weinigen die WEL positief kan zijn.

enne... dankje wel voor het compliment!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:55

Cassidy schreef:
Jawel, een lintje houdt een veulen wel degelijk tegen, als er stroom op staat. En de prutsloten waren afgezet met schrikdraad waar flink wat stroom opstond.


als er geen stroom op staat dus niet, maar zullen we het topic leuk houden en er over ophouden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:59

napoleon schreef:
Goh Cassidy, je komt lekker uit de hoek zetten........... neem aan dat jij dus alles perfect voor de bakker hebt, want kennelijk maak jij nooit fouten en vind je dat een ander ook geen fouten mag maken!



Fouten maken we allemaal. Tot nog toe hebben de fouten die ik heb gemaakt gelukkig geen levens gekost. Maar er zijn fouten die je kunt vermijden, en er zijn ongelukken die gewoon gebeuren. En een veulen in een vijver is een ongeluk dat je had kunnen aan zien komen, en dus had kunnen vermijden.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:07

Cassidy schreef:
En een veulen in een vijver is een ongeluk dat je had kunnen aan zien komen, en dus had kunnen vermijden.


En een veulen in een zandsloot levert eerder een veulen met gebroken benen of nek op......... zo kan je dus overal wel je vraagtekens bij zetten. Bedoel er alleen maar mee te zeggen dat je erg stug en belerend overkomt terwijl je het misschien beter op een andere manier zou kunnen brengen omdat iedereen idd wel eens een fout maakt.

Overigens is bij ons op stal alles ingericht voor kleine veulies en jawel wat gebeurt er............. moeders gaat rollen, veulie raakt in paniek, gaat om mama heen rennen en haalt de bocht uiteindelijk niet en komt met een giga smak tegen het houten hek met stroomdraad aan Ziek daar lag ze dus lichtelijk in de kreukels Frusty Het blijft een dier en ze blijven onvoorspelbaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:24

Een vraagje aan Napoleon: laten ze bij jullie de veulens met halster om op het land of op stal staan?

Zo ja: waarom?

Zo nee: waarom niet?

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:26

gelukkig is alles goed gegaan!! volgende x maybe idd een halstertje omdoen??

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:46

Cassidy schreef:
Een vraagje aan Napoleon: laten ze bij jullie de veulens met halster om op het land of op stal staan?

Zo ja: waarom?

Zo nee: waarom niet?


Nee, de veulens bij ons lopen "los" achter mama aan het erf over, het erf word dan afgezet d.m.v. mensen die zorgen dat het veulen niet te ver bij zijn moeder wegloopt. Gaat al jaren goed, is dan ook niet voor niets dat ze al zoveel topveulens hebben gehad. Bij de vorige stal, waar ze springpaarden fokken, lopen de veulens ook gewoon naast de merrie mee, zonder halster.

Overigens vind ik een halster om bij een veulen of een 1 of 2 jarige helemaal niet verkeerd maar dan wel zo dat het zich niet kan ophangen en dus alleen als je met het veulen of jonge paard "bezig" bent. Weet uit ervaring bij een stalgenootje van mij die haar jonge paard van een jaar niet zonder halster te pakken kreeg en het dus wel met halster om in stal moest laten staan wat de gevolgen kunnen zijn............paardje heeft zich opgehangen!

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:47

hey

ow k ben echt blij dat k er toen nie aan d8 dat er van die dikke vissen in zaten Schijnheilig Verward

als k er nu weer aan denk Scheve mond noujah
maar et is goed afgelopen en zaterdag doen we haar een halstertje op een mooie baby roze Lovers vet mooi en leif lijkt ie Verdrietig en dan kan ze ook nie weer ontsnappen om in de vijver te springen Tong uitsteken
en op zo'n moment heb je et ook nie koud he.
noujah hopen dat et zaterdag lukt met het halstertje.

groetjes jessica

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:53

een veulen nooit onbewaakt achterlaten met een halster om

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:22

pretty schreef:
een veulen nooit onbewaakt achterlaten met een halster om


OK dan!

Ik heb te vaak gehoord dat veulens zich op kunnen hangen.
En als je met drie dagen een halster omdoet, moet je hem er alsnog niet mee willen tegenhouden als ze een andere kant op willen. De kans dat je de nek beschadigd als ze tegen gaan stribbelen (en dat doen ze geheid) is heel erg groot.

Een veulen kun je zo leiden:

Afbeelding

En dan kan hij dus echt geen kant meer uit. Als hij in de remmen gaat zorgt de prikkeling van het touw achter zijn achterbenen dat hij vooruit gaat. Willen ze te ver voor je uit houdt het gedeelte van het touw om de hals hem tegen.

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:08

wat een verhaal Lachen Zeek bijna in mijn broek van het lachen Lachen
Maar tja, fouten maakt IEDEREEN hoor, je kunt niets 100% voorzien, Gaat gewoon niet. Op stal waar ik sta, lopen veulens achter moederaan, en is het pad afgezet met lint met stroom erop. Wat denk je ? Stroomklok kapot, veulen door lint (letterlijk) en de weg op. gelukkig is het een boeren omgeving. En iedereen weet dat er wel es dieren op de weg lopen. pPinken enzo. Is bijna NIET te voorkomen. Wie zegt dat dat wel zo is , mag een topstal als bv. Maathuis ff heel fijn gaan uitleggen HOE. Of een vervoerder zoals Potijk, die paarden van miljoenen pleuroos vervoerd. gaat ook wel es wat mis.

Maar jullie hebben het netjes opgelost, en suc6 verder.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:45

haha dat veulentje op die foto lijkt zo wel een handtasje
je pakt het op en loopt er mee weg

maar even wat anders
yvetje weet bestwel dat er een hoop fout had kunnen gaan denk ik
maar ik vind dat er nu teveel onaardige opmerkingen worden gemaakt hoor.

en wil je dan een opmerking maken begin dan met:

gelukkig dat jullie veulentje niets heeft

want op deze manier durft dalijk nietmand zijn verhaal meer kwijt op bokt.

yvetje ik ben blij voor je dat het veulen niets heeft en dat jullie zo goed gehandeld hebben.

groetjes marianne

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:34

Het ging niet om mijn veulen hoor, maar om die van jessikoe en stephje, ik gooide mezelf alleen even in de verdediging om de reden die jij hierboven noemt Lachen

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:02

Cassidy schreef:
+:)+

Ik heb te vaak gehoord dat veulens zich op kunnen hangen.
En als je met drie dagen een halster omdoet, moet je hem er alsnog niet mee willen tegenhouden als ze een andere kant op willen. De kans dat je de nek beschadigd als ze tegen gaan stribbelen (en dat doen ze geheid) is heel erg groot.

Een veulen kun je zo leiden:

[image]

En dan kan hij dus echt geen kant meer uit. Als hij in de remmen gaat zorgt de prikkeling van het touw achter zijn achterbenen dat hij vooruit gaat. Willen ze te ver voor je uit houdt het gedeelte van het touw om de hals hem tegen.



ojee en ik maar denken dat ik het niet goed deed,de eerste keer deed ik ook dat touw achter zn bips..
dit zijn alleen maar goede tips hoor,hoe je best met een veulen kan omgaan,en ik zou ze maar al te graag ter harte nemen,we hebben immers allen hetzelfde voor met onze beestjes en dat is toch dat ze het goed hebben niet? Lachen

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:09

Ik vindt het alleen maar fijn dat er niks ernstigs is gebeurt, en nu komt er een hek om de vijver, probleem opgelost!
En mama en veulentje leven nog lang en gelukkig!

BayjaJarig

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:43

Een fout kan iedereen maken, daar leer je van. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Tuurlijk is een vijver uitkijken, maar als ie is afgezet met lint hoeft dat geen probleem te zijn. Hoeveel paarden/ koeien/ etc. hebben niet als afzetting een sloot om de weide?

Gelukkig is alles goed afgelopen met je leuke veulentje! Gefeliciteerd!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:01

aah wat een lief veulen zeg!
die zou wel bang zijn geweest!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:05

napoleon schreef:
Nee, de veulens bij ons lopen "los" achter mama aan het erf over, het erf word dan afgezet d.m.v. mensen die zorgen dat het veulen niet te ver bij zijn moeder wegloopt. Gaat al jaren goed, is dan ook niet voor niets dat ze al zoveel topveulens hebben gehad. Bij de vorige stal, waar ze springpaarden fokken, lopen de veulens ook gewoon naast de merrie mee, zonder halster.

Overigens vind ik een halster om bij een veulen of een 1 of 2 jarige helemaal niet verkeerd maar dan wel zo dat het zich niet kan ophangen en dus alleen als je met het veulen of jonge paard "bezig" bent. Weet uit ervaring bij een stalgenootje van mij die haar jonge paard van een jaar niet zonder halster te pakken kreeg en het dus wel met halster om in stal moest laten staan wat de gevolgen kunnen zijn............paardje heeft zich opgehangen!


Cassidy was dit het antwoord wat je zocht? of heb ik het toch helemaal bij het verkeerde eind Verward

Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:19

Jeejj bespreek dit even via pb ofzow.. het is wel haar topic hoor en zij is blij dat het goed is afgelopen.. oké als je even wil vertellen dat ze fout zit.. moet je zelf weten.. maar je hoeft het niet nog te herhalen als je het al 10x hebt gezegd.. ik ben iig heel blij dat het goed is gekomen met je veulentje! super dat je zusje in het water is gesprongen! zou ik ook hebben gedaan!! ik hoop dat dat hek om die vijver snel komt voor er weer zon ongelukje gebeurt! veel plezeir nog met je veulen! heel mooi beestje! Knipoog

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:45

Hoi hoi,
Nu ik even, ben helemaal opgeladen!!! Schijnheilig Wat een onzin lees ik hier allemaal! Natuurlijk moet je een "veulenveilige" omgeving kreeren. Maar zon storm verwacht je niet in de zomer en het veulen zou anders gewoon lekker in de bak zijn gebleven. Maar wat als je buurman een vijver graaft?? en je paard breekt uit?? Ga je daar dan een hek omzetten?? En het is onzin dat een zeer jong veulen achter stroomdraad blijft, dat moeten ze toch echt leren. Pas na enkele keren een schok te hebben gekregen gaan ze begrijpen waar dit van komt. Dit veulen was duidelijk geschrokken en had nog geen idee van stroom, (ik weet toevallig dat hij in een bak staat van hout met stroom bovenlangs, en daar is Z.Z, toch nog echt te klein voor.) Kortom van je fouten kun je leren en om mensen nou meteen zo in de zeik te zetten vind ik behoorlijk rottig. Het is het eerste veulen en we zijn niet allemaal meteen topfokkers. Knipoog Stephje, Jessikoe de andere verliefde veulenmensen veel succes met dit kleine wonder en laat je niet op de kop zitten!!!!!! OK dan!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:46

Hoe is het nu met het veulen? Is het niet ziek geworden door die val in het water?

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:07

neej gelukkig niet.

bedankt he claudia!! OK dan!
wij dachten ook al zo'n klein veulentje al direct met stroom te laten voelen. Verward maarjah.

vanmiddag krijgt ze voor het 1 haar halstertje om.
mooie babyroze Haha!
lief he.

en vanmiddag komt er ook een hek langs de vijver.
dus minder ongelukken.
helaas is het een errug nieuwsgierig ding Tong uitsteken
maar dat is ook wel weer grappig en gezellig.
en wat begint zez op dr moeder te lijken!!
heel mooi.

nou k ga weer doei doei
xxjessica

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:27

hoi.
gelukkig dat alles is goed gegaan.
julie mensen zeggen wel van dom dom maar als jij in zo'n situatie zit zou je misschien presies hetzelde doen!
en later denken van oh oeps dat had ik we anders kunnen doen jullie hebben gewoon gedaan wat opp dat moment het beste was!
ik vind het goed hoor!
je kan later denken van......... tja ik had het beter zo en zo kunnen doen maar als je er bij staat ga je niet eerste 10 seconden na denken wat je het beste zou kunnen doen toch? of heb ik het bou verkeerd?
zo ervaar ik het.
sucses met het veulen!

groetjes loonie