Help! Keuring!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Help! Keuring!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 21:17

Vorig jaar heb ik mijn, toen 3 jarige Tinker, ingeschreven voor de keuring in Houten. Ik had het formulier zo snel ingevuld en opgestuurd dat ik er geen tijd had om er bij stil te staan, maar gaandeweg bezorgde de gedachte me alleen al behoorlijk wat stress!! Frusty Reden hiervan is dat mijn paard nog jong en onervaren is en buiten zijn geboortestal en de verhuizing naar zijn huidige stal nooit op vreemd terrein is geweest en hij ook niet verkeersmak is (je hoeft bij ons niet perse de straat op, dus wel makkelijk om dat dan vooral ook niet te doen!! Schijnheilig ). We oefenden met voorbrengen en trailerladen en dat ging erg goed. Afijn, er brak een schimmelinfectie uit, dus uiteindelijk kon ik niet met hem naar de keuring. Ik was teleurgesteld, want ik ben zoooo benieuwd hoe hij het er vanaf zou brengen. Maar ook een beetje opgelucht.

Dit jaar zijn er uiteraard weer keuringen en ik heb het formulier alweer ingevuld, maar nog niet opgestuurd. Er zijn een paar paarden met schimmel, dus ik wacht liever even (zal je zien dat Kieran het weer krijgt als ik hem net heb ingeschreven, moet ik weer een verklaring van de dierenarts hebben om mijn inschrijfgeld terug te krijgen). Maar weer is het zo dubbel! Ik ben zo trots op m'n beest en het lijkt me zo'n goede ervaring voor ons allebei, maar ik vind het ook zooo eng!! Er spelen zich allerlei rampenscenario's in mijn hoofd af (ik weet hoe hij kan reageren als hij iets griezelig vindt, en ik zie hem in gedachten twee meter groot worden en het over keuringsterrein galopperen met alle andere deelnemende Tinkers achter hem aan!!! Scheve mond )

Natuurlijk ga ik weer trailerladen met hem oefenen en ik wil graag naar mijn oude manege rijden om hem daar uit te laden en te laten wennen aan een vreemde omgeving. Ik zal ook niet alleen met hem zijn op de keuring, mijn beresterke grote vriend gaat mee en een vriendinnetje van stal gaat mee als groom en het zal vast allemaal wel mee vallen... maar toch!

Hebben meer mensen last van "als mijn paard maar niet de boel afbreekt!" - stress?? Verward

Afbeelding
**zucht!** Hoe moet dat nou met ons en die keuring?

"Wat een Tinker Enormus Reusachtig!" :P (LilianR)
Een groots paard is niet meer. Kieran of Oz 28.08.2014


Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:09

Misschien is het inderdaad een goed idee om naar vreemde tereinen te gaan, ook misschien meelopen met andere paarden, dat je aan het halster bijvoorbeeld als ze in stap zijn een les binnen gaat (als dat mag van de instructeur) en een paar rondjes meestapt en kijkt hoe hij reageert. Misschien is het toch een idee om te proberen hem verkeersmak te krijgen, door bijvoorbeeld een grasberm op te zoeken zodat hij toch heel ver weg is van het verkeer en toch kijkt en hoort wat er gaande is. Ik weet niet of er bij zo'n keuring veel publiek o.i.d. is, ik weet daar niet zoveel van af, maar als hij gewend is aan 'enge' dingen en plaatsen en andere paarden om hem heen die ook allemaal rondlopen enzo dan zal hij het daar ook minder eng vinden. Misschien een idee om dat soort dingen te oefenen?

Omdat ik er niet zoveel van af weet kan ik dus mbt keuringen geen advies geven, alhoewel ik wel net zoiets heb. Ik ga namelijk in September voor het eerst meedoen met een officiële wedstrijd en hij houdt niet van stilstaan. Voor zover ik weet (heb wel een keer met ringsteken meegedaan, daar was ook veel publiek bij) is hij in een wedstrijd 10 x zo braaf als 'normaal' of in het bos bijvoorbeeld, dan doet hij écht z'n best Haha! Stilstaan kan hij niet zo goed, dan gaat hij iedereen aan de kant walsen. Ik rijd er heen op hem omdat m'n vader weg is en het is maar 7 km ofzo, dus ik ben als de dood dat hij dan net lekker wakker is en als hij moet halthouden en ik moet groeten naar de jury hij lekker naar de zijkanten gaat walsen. Argh!! Maar ik heb toch wel een beetje vertrouwen in hem, stiekem denk ik dat hij het best goed gaat doen! Knipoog

Ik hoop dat je paard geen schimmel krijgt, en als je met de keuring meedoet: Veel succes!! Lachen

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 22:23

Roskur schreef:
Misschien is het inderdaad een goed idee om naar vreemde tereinen te gaan, ook misschien meelopen met andere paarden, dat je aan het halster bijvoorbeeld als ze in stap zijn een les binnen gaat (als dat mag van de instructeur) en een paar rondjes meestapt en kijkt hoe hij reageert. Misschien is het toch een idee om te proberen hem verkeersmak te krijgen, door bijvoorbeeld een grasberm op te zoeken zodat hij toch heel ver weg is van het verkeer en toch kijkt en hoort wat er gaande is. Ik weet niet of er bij zo'n keuring veel publiek o.i.d. is, ik weet daar niet zoveel van af, maar als hij gewend is aan 'enge' dingen en plaatsen en andere paarden om hem heen die ook allemaal rondlopen enzo dan zal hij het daar ook minder eng vinden. Misschien een idee om dat soort dingen te oefenen?


Nu je het zegt..Ik ben al een aantal keer de bak ingelopen terwijl er lessen aan de gang waren en dan heeft hij nergens iets van, Paarden kunnen om hem heen galopperen en hij vindt het allemaal best. Verkeersmak maken is bij ons een beetje griezelig omdat onze stal, hoe mooi en landelijk ook gelegen, aan een drukke doorgaande weg ligt, die al eng is als je er met je brommertje overheen moet!! Er loopt wel een fietspad langs en we zijn wel een paar keer over de oprijlaan richting de weg gelopen en bij de weg stil blijven staan, maar da's wel stressen hoor (voor mij dan!! Haha! Kieran loopt alleen maar op eieren en is erg op z'n hoede) Ik ben denk ik gewoon te bang dat het mis gaat. Er zal wel wat publiek zijn bij de keuring maar Kieran vindt mensen alleen maar leuk, dus dat zal wel o.k. zijn

Ik denk dat het allemaal ook wel kan en het wel meevalt, maar ik krijg die rampscenario's maar niet uit m'n koppie!!

Dat van dat niet stil kunnen staan komt me bekend voor! Ik had zo'n pony bij mijn ruiterbewijs examen en ik was als de dood dat ik klungelig op zou stijgen omdat m'n pony op dat moment weg zou lopen!! Maar...hij was op dat moment hartstikke braaf en bleef netjes staan!!
Jij ook veel succes!! OK dan!

"Wat een Tinker Enormus Reusachtig!" :P (LilianR)
Een groots paard is niet meer. Kieran of Oz 28.08.2014

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:36

Haha, met opstijgen blijft hij gelukkig wel netjes staan... Soms heb ik na een lange bosrit ofzo als hij heel ongeduldig is (het is gewoon ongeduld, hij wil weer verder, misschien is het daarom in de bak minder, dan gaat hij nergens heen ) en ik moet een hek openen en daarna dichtdoen dat hij wegloopt als ik opstap, vooral in de winter, dan zakt mijn zadel naar de zijkant, hoe strak de singel ook zit, door zijn dikke wintervacht, en dan loopt hij al weer verder terwijl ik het zadel recht moet schuiven terwijl ik er al op zit. Tong uitsteken Maar ja, ik denk dat hij het wel goed zal doen. Het is wel fijn, volgens mij voelt hij gewoon aan, "oh, nu doe ik iets belangrijks, en dan krijg ik straks beloning als ik het extra goed doe!" Tong uitsteken

Heb je al besloten om mee te doen (met de keuring)? Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Durquia en 122 bezoekers